Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز عاشوراست، روزی که امام حسین(ع) در راه رسالت و قیام کربلا به شهادت رسید، روزی که همه عالم غرق در غم و اندوه می شوند و هر ساله آتش عشق به مولا در دل شیعیان و مسلمانان شعله ورتر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک حسین(ع) پاره تن پیامبر(ص)، پیام آور حقیقت و آزادی بود، همان بزرگ مردی که آزادانه در برابر ظلم ظالمان ایستاد و جان خود را در این راه تقدیم کرد و با قطره های خون خود و یاران باوفایش درس ایستادگی در برابر ظالمان و آزادگی را آموخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محرم که می رسد غمی بزرگ سراسر وجود شیعیان و ارادتمندان به امام حسین(ع) را فرا می گیرد، غم شهادت مظلومانه طفل شش ماهه دشت کربلا، غم شهادت حضرت علی اکبر(ع)، فداکاری و ایثارگری حضرت عباس(ع)، سر بریده سرور و سالار شهیدان، اسارت اهل بیت(ع) در روز عاشورا، همه عاشقان به خاندان آل الله را در غم و اندوه فرو می برد.

قرن ها از واقعه کربلا و عاشورا می گذرد اما هر ساله آتش عشق ارادت به امام حسین(ع) در دل شیعیان و مسلمانان، شعله ورتر می شود و از کودکی تا پیری همه ارادتمندان در ایام محرم رخت عزا بر تن می کنند و در شهادت سید و سالار شهیدان عزاداری می کنند.

هر ساله قبل از محرم تکیه ها و حسینه هایی برپا می شود، مساجد و خیابان ها همه سیاهپوش می شوند و بسیاری از منازل به یاد امام حسین(ع) سقاخانه برپا می کنند تا در این ایام میزبان عزاداران حسینی باشند.

مردم لرستان در ایام محرم اوج ارادت و عشق خود را مولایشان نشان می دهند، از نواختن سازهای سنتی تا برگزاری مراسم گل مالی که یکی از آئین های بسیار قدیمی است که با گذشت سالها مردم این دیار با حرمت و ارادت خاصی در سالروز شهادت امام حسین(ع) سرتا پا غرق در گل می شوند.

 

گل مالی، آئینی کهن مردمان لُر

یکی از آئین های سنتی مردم لرستان آئین گل مالی است، قدمت این مراسم به قرن ها پیش برمی گردد، مردم لرستان در روز عاشورا حوضچه هایی از گل درست می کنند که شامل آب، خاک و گلاب است که هر یک از عزاداران از این گل به عنوان تبرک بر سر و صورت و بدن خود می مالند.

این آئین یکی از مراسم خاصی است که مختص استان لرستان است و در شهرستان های استان نیز برگزار می شود، همه عزاداران حسینی با گل هایی که بر لباس ها و صورت خود مالیده اند اقدام به عزاداری می کنند که این مراسم نشان دهنده اوج اندوه و غم مردم استان به شهادت سرور و سالار شهیدان است.

با شیوع کرونا عزاداری امسال قرار بود با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود، همه هیات های عزاداری از این دستورالعمل استقبال کردند و با رعایت مسائل بهداشتی امسال نیز عزاداری ماه محرم را برپا کردند.

استان لرستان امسال پروتکل های بهداشتی را در مراسم عزاداری رعایت کردند به طوری که رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک از جمله اقدامات هیات های مذهبی در همه استانها از جمله استان لرستان بود.

در همین راستا بسیاری از هیات ها اقدام به تهیه و توزیع گِل های بهداشتی برای عزاداران حسینی کردند به طوری که گل های مختص روز عاشورا با رعایت همه مسائل بهداشتی تهیه و بسته بندی شدند که در بین عزاداران توزیع شد.

امروز همزمان با روز عاشورا عزاداران حسینی از گل های بهداشتی توزیع شده استفاده کردند و خود را برای یک عزاداری دیگر در روز عاشورا آماده کردند.

برگزاری نماز ظهر عاشورا در لرستان با رعایت پروتکل های بهداشتی

یکی از صحنه های بسیار زیبا در روز عاشورا، برگزاری نماز ظهر عاشورا امام حسین(ع) بود که در آن شرایط جنگ و تنگ کردن عرصه از سوی دشمن اما امام حسین(ع) نماز اول وقت را اقامه کردند که نشان دهنده اهمیت نماز اول وقت بود.

دنیایی درس در واقعه کربلا و عاشورا نهفته است، فلسفه قیام امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری نماز اول وقت، ایستادگی در برابر ظلم ظالمان و آزادگی از مهمترین پیام های عاشورا است.

هر ساله نماز ظهر عاشورا توسط عزاداران حسینی در اجتماعی عظیم برگزار می شود و همه عزاداران پس از عزاداری  روز عاشورا، به یاد نماز ظهر عاشورا امام حسین(ع) نماز اقامه می کنند.

امسال به دلیل شیوع کرونا قرار شده است که هر یک از هیات های عزاداری در همان مکانی که اقدام به عزاداری می کنند، نماز ظهر عاشورا را اقامه نمایند که تمهیدات لازم برای برگزاری نماز ظهر عاشورا اندیشیده شده تا هر یک از هیات ها نماز ظهر عاشورا را برگزار نمایند.

هیات های عزاداری در قالب دستجات سینه زنی و زنجیر زنی در غم شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش بر سر و سینه می زنند و عزاداری می کنند.

نذورات مردم امسال در قالب کمک های مومنانه در بین نیازمندان توزیع شد و برخی به یاد تشنه لبان دشت کربلا، در روز عاشورا بطری های آب معدنی را در بین عزاداران توزیع می کنند.

مردم لرستان درایام محرم نشان دادند که مراسم عزاداری محرم را با رعایت همه مسائل و پروتکل های بهداشتی انجام دادند و هیچگاه این عزاداری ها تعطیل نخواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی عزاداری می کنند نماز ظهر عاشورا عزاداران حسینی روز عاشورا سالار شهیدان برگزاری نماز مردم لرستان امام حسین ع هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماسه پورحمیدی با چشمان گریان (عکس)

به گزارش “ورزش سه”، نمایش ضعیف برابر ذوب‌آهن و انتقادات شدید از روی سکوها، یک شب جهنمی را  برای حسین پورحمیدی به وجود آورد. طوری که حالا دیگر علنی شده که او در رختکن اشک می‌ریخت و تلاش بازیکنان برای آرام‌کردن او نیز به جایی نمی‌رسید.

پورحمیدی برابر نساجی هم نتوانست دروازه خود را بسته نگه دارد تا فشارها به اوج خود برسد و صدای تشویق او پیش از بازی ذوب‌آهن در فضای استادیوم به گوش نرسد. البته فضا به اندازه بازی لیگ با ذوب‌آهن ملتهب و پرتنش نبود اما به هر حال گلر تراکتور چاره‌ای یک نمایش فوق‌العاده نداشت.

او در طول ۹۰ دقیقه تمام تلاش خود را کرد تا با کمترین ریسک به توپ ضربه بزند و اشتباه خاصی نداشته باشد اما در صحنه گل ذوب‌آهن شاید انتظار بیشتری از او می‌رفت.  با این حال همه چیز در ضربات پنالتی تغییر کرد و ورق به سود شماره یک تراکتور برگشت.

پورحمیدی که شاید پیش از این خود را به عنوان یک گلر پنالتی‌گیر مطرح نکرده بود، از چهار پنالتی دو تا را گرفت و یکی هم به تیرک حورد. آن هم در شرایطی که بازیکنان ذوب‌آهن ضربات را به گوشه دروازه می‌زدند اما او به شکلی معجزه اسا سیو می‌کرد.

این شاید بهترین نمایش فصل حسین پورحمیدی بود که باعث شد تا حتی هواداران تراکتور هم دوباره در تمجید از او شعار بدهند.

بعد از اینکه صعود تراکتور قطعی شد نیز در حالی که پورحمیدی با چشمان گریان در گوشه زمین نشسته بود، بازیکنان به سراغ او رفتند و این پیروزی را حسین تقدیم کردند.

این یک نمایش ویژه و یک شروع تازه برای دروازه‌بانی است که شاید بیش از آنچه نشان می‌دهد، احساساتی است. دروازه‌بانی که حالا باید از این موقعیت و مقبولیت تازه شکل گرفته بهترین استفاده را برده و آن را حفظ کند.

عکاس: مهرورز احمدی

دیگر خبرها

  • (عکس) حسین حسینی به جانشینش در استقلال؛ مطمئنم که می‌درخشی
  • مربی اسبق استقلال عزادار شد
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • حماسه پورحمیدی با چشمان گریان (عکس)
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • امام جمعه خرم آباد:فروپاشی دژ سست استعمار در منطقه
  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی