Web Analytics Made Easy - Statcounter

به بهانه 48 سالگی ندود، نگاهی داریم به زندگی این چشم رنگی محبوب فوتبال که حتی هواداران رقیب هم برایش احترام قائل بودند.

به گزارش طرفداری، پاول ندود، اسطوره تکرار ناشدنی جمهوری چک، لاتزیو و یوونتوس، 48 ساله شد. شماره 11 سابق و نایب رییس کنونی بانوی پیر، بخشی از نسل طلایی جمهوری چک و سیاه و سپید پوشان ایتالیایی بود و جنگندگی بالا، هوش بی نظیر و شوت های سهمگین، باعث شدند تا از او به عنوان یکی از بهترین هافبک های تاریخ فوتبال یاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب، نگاهی داریم به ماندگارترین لحظات پاول ندود در 35 سال حضور او در عرصه ی فوتبال.

1) شروع یک پدیده

ندود در 18 سالگی برای گذراندن خدمت سربازی، مجبور شد به باشگاه دوکلا پراگ بپیوندد؛ باشگاهی که سکوی پرتابی بود برای رسیدن به پرافتخار ترین باشگاه چک یعنی اسلاویا پراگ. ندود تا پیش از این، در تیم اشکودا پلژن که بعد ها به ویکتوریا پلژن تغییر نام داد، عضویت داشت و در تمام رده های سنی این تیم نیز به میدان رفته بود.

پاول ندود در نوجوانی با پیراهن دوکلا پراگ 2) معرفی یک ستاره

یورو 96، محل معرفی ندود به دنیای فوتبال بود. تیم ملی چک که برای اولین بار پس از جدایی از اسلواکی، در یک تورنمنت بین المللی فوتبالی حضور یافته بود، در گام اول مغلوب آلمان شد اما در بازی دوم، ندود با بازکردن دروازه پروتزی و ایتالیایی که زخم خورده از جام جهانی 94 به این مسابقات آمده بود، روند درخشش خود در این بازیها را آغاز کرد و کمک شایانی به رسیدن مردان چک به فینال مسابقات کرد؛ اما گل طلایی الیور بیرهوف در وقت های اضافه بازی فینال، مانع از این شد تا رویای ندود و هم تیمی هایش رنگ واقعیت بگیرد؛ رویایی که پس از فتح ومبلی در بازی برابر میزبان، بیش از همیشه به واقعی شدن نزدیک شده بود.

ندود پس از گشودن دروازه ی ایتالیا 3) اولین جام با لاتزیو

پس از مسابقات یورو، ندود که مشتریان زیادی را در صف خرید خود می دید، ترجیح داد تا مثل بسیاری از ستارگان وقت فوتبال دنیا، راهی ایتالیا شده و بازی در سری آ را تجربه کند. پیوستن ندود به جمع آبی پوشان رمی، همزمان شد با شروع تاریخی ترین دوره ی این باشگاه که بازیکنانی چون ویری، کرسپو، میهایلوویچ و نستا در کنار ندود، آن را رقم زدند. ستاره ی چکی، توانست با لاتزیو 1 بار قهرمان سری آ، 2 بار فاتح جام حذفی، 2 بار قهرمان سوپر کاپ ایتالیا، 1 مرتبه قهرمان جام در جام اروپا و یک بار نیز فاتح سوپر کاپ اروپا شود و نام خود را در تاریخ این باشگاه جاودانه کند.

قهرمانی لاتزیو با ندود در کوپا ایتالیا - فصل 98-97 4) پیوستن به یوونتوس

در سال ۲۰۰۱ باشگاه رئال مادرید با شکستن رکورد نقل و انتقالات زین الدین زیدان را از یوونتوس خریداری کرد و تیم یوونتوس برای پر کردن جای خالی این هافبک فرانسوی به سراغ پاول ندود رفت، کاری که این بازیکن اهل جمهوری چک به خوبی از عهده آن برآمد. موجی که از فروش زیدان پول خوبی به دست آورده بود، پاول ندود را با 41 میلیون یورو به تورین آورد. شوت های رعب آور و به دردسر انداختن هر تیمی که مقابل ندود قرار می گرفت، باعث شد یووه چنین مبلغ هنگفتی را برای ندود پرداخت کند. در آن سال، علاوه بر ندود، یووه جانلوئیجی بوفون و لیلیان تورام را نیز از پارما به خدمت گرفت.

ندود کنار لیپی کبیر و فوق ستاره ها 5) اشک های ندود پس از محروم شدن از فینال

بدون شک فصل 2003-2002، درخشان ترین فصل ندود در یوونتوس بود. شاگردان مارچلو لیپی که در قهرمان لیگ شده بودند، شانس اول قهرمانی در لیگ قهرمانان نیز به حساب می آمدند. آنها با درخشش بی نظیر پاول ندود، در مرحله یک چهارم نهایی بارسلونا را شکست دادند و حریف رئال مادرید در نیمه نهایی شدند. با وجود شکست 2-1 در سانتیاگو برنابئو، بازی برگشت را با درخشش ندود 3-1 بردند اما خطای بچه گانه این بازیکن در دقیقه 82، او را دو کارته کرد تا ستاره اهل چک، مهم ترین بازی عمرش را از دست داده و یوونتوس، سرگردان تر از همیشه پای به فینال بگذارد؛ دیداری که با شکست آنها برابر میلان آنچلوتی همراه بود.

اشک های پاول ندود 6) توپ طلا، مرهمی بر افسوس ندود و هواداران یوونتوس

همانطور که اشاره شد، ندود ستاره بی چون و چرای یوونتوس در طول فصل بود و از عوامل اصلی قهرمانی آنها در سری آ و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا؛ به طوری که غیبتش در بازی نهایی، کاملا به چشم می آمد و پس از درخشش دیدا، اصلی ترین عامل ناکامی یوونتوس در آن بازی به شمار می رود. در پایان فصل، ندود بالاتر از تیری آنری که با آرسنال فاتح جام طلایی شده بود و پائولو مالدینی که جام لیگ قهرمانان را بالای سر برده بود، فاتح توپ طلای فصل شد اما در کمال شگفتی، در مراسم انتخاب برترین بازیکن جهان که در آن سالها، به طور مجزا از مراسم اهدای توپ طلا برگزار می شد، حتی در بین 3 بازیکن برتر نیز جای نداشت. این عنوان در نهایت به زین الدین زیدان تعلق گرفت.

پاول ندود با توپ طلا 7) جایزه ی پای طلایی

در سال 2004، ندود جایزه پای طلایی را به دست آورد. این جایزه که هر سال به بهترین بازیکن فعال بالای 28 سال تعلق می گیرد، در سال 2004 به ندود 32 ساله اهدا شد.

پاول ندود و جایزه ای دیگر 8) دردسر چک پس از مصدومیت ندود

در یورو 2004، جمهوری چک با بازیکنانی چون پاول ندود، پتر چک، توماس روسیچکی، یان کولر و میلان باروش یکی از مدعیان اصلی قهرمانی یورو 2004 بود. آنها توانستند تا مرحله نیمه نهایی پیش بروند اما بدشانسی های پاول ادامه داشت و او در دقیقه 40 مصدوم شد و یاران وی نتوانستند در غیابش از پس یونان بربیایند. یونانی ها در نهایت قهرمان این تورنمنت شدند.

خاطره تلخ پاول ندود 9) وفاداری به بانوی پیر با وجود پیشنهادات متعدد

در جریان ماجرای کالچوپولی و تبعید یوونتوس به سری بی، پاول ندود از بازیکنانی بود که با داشتن پیشنهادات متعدد در 34 سالگی، به یووه وفادار ماند و بازی در سری بی را تجربه کرد. او در کنار بوفون، دل پیرو، ترزگه، کیلینی و کامورانزی، از پیشنهادات سایر تیم ها صرف نظر کرد و به یووه کمک کرد تا روند بازیابی و بازگشت به قدرت را خیلی زود طی کند.

وفاداری پاول ندود به بانوی پیر 10) 327، عدد مقدس یوونتوسی ها

پاول ندود سرانجام در سال 2009، با وجود پیشنهاد از اینتر ژوزه مورینیو، در 37 سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و به دوران بازی خود پایان داد. ندود در 327 بازی برای یووه، 65 گل به ثمر رساند و دو بار فاتح سری آ و دوبار نیز فاتح سوپر کاپ ایتالیا شد. ندود در آخرین بازی خود، این قاب را از کاپیتان الکس دل پیرو دریافت کرد.

دو اسطوره در یک قاب 11) آقای نایب رئیس

ندود در سال 2015، به یوونتوس بازگشت تا به عنوان نایب رئیس این باشگاه فعالیت کند. او نقش مهمی در خرید و فروش های باشگاه ایفا کرده و حضورش در سکوهای آلیانز استادیوم با لباس رسمی، سوژه ی جذابی برای دوربین های فیلمبرداری محسوب می شود.

پاول ندود با لباس رسمی و منصب رسمی

 

منبع: طرفداری

کلیدواژه: پاول ندود جمهوری چک ی فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۲۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اورونوف باید شماره ۷۰ را تحویل بدهد

آفتاب‌‌نیوز :

لیگ بیست و سوم در حالی برای پرسپولیس به پایان می‌رسد که این تیم سومین خط حمله برتر را در اختیار دارد، اما در جدول گلزنان خبری از مهاجمان این تیم نیست. نکته مهم در مورد خط حمله پرسپولیس، تغییرات متعددی است که باعث شده تا نبیل باهویی، شهاب زاهدی و عیسی آل‌کثیر هر کدام به مدت نیم فصل در خط آتش قرمز‌ها قرار بگیرند.

البته عیسی و زاهدی عملکرد قابل قبولی در ترکیب پرسپولیس داشتند، اما معضل چند فصل اخیر پرسپولیس در خط حمله، مسئله درخشش مستمر مهاجمان است که به خصوص بعد از جدایی علی علیپور، هرگز دیده نشده و مواردی، چون محرومیت، مصدومیت و جدایی، جلوی این موضوع را گرفته است.

علی علیپور، آخرین مهاجم پرسپولیس است که در یک فصل لیگ برتر موفق شد گل‌های خود را دو رقمی کند. علیپور در لیگ هفدهم ۱۹ گل و در فصول بعدی ۱۴ و ۱۲ گل به ثمر رساند و سپس پایتخت ایران را به مقصد پرتغال ترک کرد تا پیراهن ماریتیمو و ژیل ویسنته را بر تن کند.

او در مجموع فصولی که برای پرسپولیس بازی کرد، ۷۲ گل به ثمر رساند تا بالاتر از حسین کلانی، پنجمین گلزن تاریخ باشگاه لقب بگیرد. با این حال علیپور بعد از جدایی از پرسپولیس و در چهار فصل بازی برای ماریتیمو و ژیل ویسنته، نتوانست به آرزو‌های خود برسد و تنها ۱۷ گل به ثمر رساند.

علیپور که آقای گل پرسپولیسی‌ها محسوب می‌شد، در این مدت یک مصدومیت رباط صلیبی دردناک هم داشت که نزدیک به یک فصل او را از میادین دور نگه داشت و حالا با نگاه به کارنامه چهار ساله این بازیکن، خود او نیز از عملکردش چندان راضی نخواهد بود. البته او در فصل دوم بازی برای ماریتیمو آمار نسبتا خوبی داشت و همین موضوع باعث شد تا پیشنهاد باشگاه ژیل را بگیرد.

حالا قرارداد این مهاجم در حالی به پایان می‌رسد که او در ۲۸ سالگی همچنان یک گزینه جذاب برای پرسپولیس خواهد بود و شاید زمان آن رسیده باشد که علیپور ماجراجویی خود در فوتبال اروپا را به پایان برساند و تصمیم به بازگشت به پرسپولیس بگیرد. در این چهار فصل نیز بار‌ها زمزمه حضور او در پرسپولیس وجود داشته، اما مسائل مختلف جلوی این انتقال را گرفته و حالا شاید اگر طرفین یکدیگر را بخواهند، پیراهن شماره ۷۰ دوباره بر تن علیپور برود و اورونوف تکنیکی شماره دیگری را برای خود برگزیند.

دیگر خبرها

  • ببینید | کشته‌های سیل ویرانگر در کنیا از ۲۰۰ تن گذشت
  • طلا هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز می‌کند؟ / شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال
  • ببینید | خلاصه بازی آاس رم ۱ - یوونتوس ۱
  • سکانس‌هایی از فیلم آخرین تولد
  • خلاصه بازی آاس رم 1-1 یوونتوس (سری آ ایتالیا - 2023/24)
  • (ویدئو) سکانس جنجالی در مورد شاه در یک سریال ایرانی
  • عکس| مهدی طارمی مرد شماره یک بازی با چاوس
  • جوان مرگ مغزی به ۵ بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید
  • اورونوف باید شماره ۷۰ را تحویل بدهد
  • مشتری جدی برای پیراهن خاص پرسپولیس (عکس)