Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم ضمن تایید آسیب‌هایی که کوپنی شدن اقتصاد می‌تواند ایجاد کند؛ به این نکته اشاره می کند که اجرای طرح توزیع اقلام اساسی به معنای کوپنی شدن اقتصاد نیست و مجلس در جریان اجرای این طرح تلاش می‌کند تا اندکی سبد مصرفی اقشار محروم جامعه را تقویت کند. به گزارش جنوب نیوز؛ غلامحسین کرمی  با اشاره به رویکردی که کمیسیون برنامه و بودجه در جریان پیگیری این طرح دنبال می‌کند می‌گوید: برخلاف برخی اخبار و گزارش‌ها که درباره این طرح در فضای رسانه ای و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود این طرح به معنای کوپنی شدن کل اقتصاد کشور نیست و نمایندگان به دنبال این نیستند تا نوعی بازگشت به عقب در صحنه اقتصادی کشور داشته باشند، بلکه موضوع کمک به سبدغذایی و کمک به خانواده‌های نیازمند و کمک به افرادی است که شاید برای ماه‌ها امکان مصرف  گوشت برای یک وعده را هم نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده مردم دشتی و تنگستان در ادامه گفت: تعریف کوپنی شدن اقتصاد یا اقتصاد مبتنی بر کوپن اما چیز دیگری است؛ در اقتصادهای کوپنی اساسا نظام توزیع و عرضه محصولات بصورت کوپنی در سراسر کشور صورت می‌گیرد و همه مردم بر اساس سهم خود محصولات مورد نیازشان را دریافت می‌کنند، اما این طرح نوعی یارانه حمایتی و کمک معیشتی به خانواده هاست. در این طرح مبلغی به آنها تخصیص داده می‌شود تا نیازهای معیشتی شان را تامین کنند. نباید فراموش کرد این روش و الگو در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی هم اجرا می‌شود و اقدامی اقتصادی در راستایی بهبود شاخص‌های زیست انسانی جوامع است.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه ضمن تشریح اهدافی که در جریان تدوین این طرح مورد توجه قرار گرفته خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم هر نظام سیاسی، برنامه ریزی برای بهبود شاخص‌های زیستی و معیشتی نیروی انسانی آن جامعه است، نیروی انسانی که قرار است کشور را بسمت چشم اندازهای مورد نظر هدایت کند. واقع آن است که شرایط معیشتی بعد از نوسانات قیمتی اخیر و بروز تکانه‌های تورمی برای برخی خانواده‌ها بصورت بسیار حادی درآمده است؛ بطوریکه اخبار حاکی از آن است که برخی دهک‌های پایینی جامعه در تامین مایحتاج ضروری زندگی خود با مشکل روبه رو هستند. این طرح در واقع به دنبال کمک به این اقشار و این دهک‌های نیازمند است.
 

کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت‌های ارتباطی و دیجیتالی کشور برای اجرای این طرح  آمادگی دارد، گفت: در جریان اجرای این طرح قرار است تا کارت الکترونیکی افرادی که ذیل این طرح قرار می‌گیرند؛ هر دو ماه یا سه ماه یک بار شارژ شود تا مردم از محل این اعتبار بتوانند بخشی از نیازهای معیشتی شان را تامین کنند. در این مسیر زنجیره به هم پیوسته ای از مرکز پژوهشهای مجلس گرفته تا بانک مرکزی و ادارات بازرگانی و وزارت اقتصاد و ... ایجاد می‌شود تا هم شفافیت در اجرای طرح در بالاترین سطح قرار بگیرد و هم اینکه نحوه تخصیص این منابع بدون بروز رانت و فساد پیگیری شود.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: این مبلغ بصورت ماهانه یا چند ماه یکبار تخصیص پیدا می‌کند و افراد از محل اعتبارات تخصیص داده شده می‌توانند به فروشگاه‌های زنجیره ای در سراسر کشور مراجعه کنند و اقلام مصرفی مورد نیاز خود را خریداری کنند. صحبتهایی هم شده تا در مراحل بعدی ، برخی داروهای مورد نیاز بیماران نیز ذیل این طرح تعریف شود تا آن دسته از خانواده هایی که به نوعی با مشکل تامین داروهای گران و...مواجه هستند بتوانند حمایت‌های اعتباری و دارویی دریافت کنند. البته این موضوع هنوز نهایی نشده و در مراحل مقدماتی طرح موضوع قرار دارند.

کرمی با تاکید دوباره بر ضرورت اطلاع رسانی درست در خصوص برنامه‌های اقتصادی گفت: همانطور که اشاره کردم، ایده اصلی این طرح کمک به سبدغذایی و هزینه‌های معیشتی خانواده‌های نیازمند است؛ بنابراین هفت دهک پایینی جامعه را در بر می‌گیرد و همه اقشار و دهک‌ها را شامل نمی شود. قرار است اطلاعات تکمیلی در خصوص جزئیات ثبت نام‌های افراد و خانواده‌های ذیل این طرح از طریق دستگاه‌های مسئول اجرایی اعلام شود. در این اطلاع رسانی‌ها مشخص خواهد شد چه خانواده هایی با چه سطح از شرایط معیشتی از طریق چه سامانه ای می‌توانند ثبت نام کنند.

موضوع پایانی که این نماینده به ابعاد و زوایای گوناگون آن اشاره می‌کند؛ ضرورت راستی آزمایی از شرایط مالی اعلام شده افرادی است که برای این طرح ثبت نام کرده اند. کرمی با اشاره به ضرورت گردآوری یک بانک اطلاعاتی جامع در این خصوص به این نکته اشاره می‌کند که علی رغم صرف زمان و بودجه فراوان ، متاسفانه  هنوز سامانه جامعی که از طریق آن بتوان شرایط هر کدام از دهک‌های جامعه را ارزیابی و تحلیل کرد وجود ندارد. موضوعی که از منظر کرمی باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای ایجاد این سامانه اطلاعاتی را در دستور کار قرار داد.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: کمیسیون برنامه و بودجه خانواده ها کوپنی شدن دهک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۳۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

­سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار گودرزی گفت: فروردین‌ماه امسال، زن جوانی به پایگاه هفتم پلیس آگاهی مراجعه کرد و هنگامی که مقابل کارآگاهان قرار گرفت گفت؛ در مترو قصد داشتم بلیط بخرم که مرد میانسالی نزد من آمد و با چرب زبانی کارتم را برای کمک کردن در پرداخت گرفت، اما ساعتی بعد با پیامک بانکی برداشت پول متوجه شدم که وی یک کارت بانکی دیگر در اختیارم گذاشته است. 

وی افزود: کارآگاهان در نخستین‌گام برای تحقیقات میدانی راهی ایستگاه مورد نظر شدند و با بازبینی دوربین‌های مداربسته هویت متهم را شناسایی کردند که در ادامه نیز مشخص شد وی از افراد زیادی سرقت کرده است. 

سردار گودرزی ادامه داد: کارآگاهان در گام بعدی با روش‌های علمی و بررسی‌های تخصصی مخفیگاه متهم را شناسایی و پس از هماهنگی‌های لازم با مرجع قضایی وی را در یک عملیات منسجم دستگیر کردند. 

سردار گودرزی گفت: متهم پس از انتقال به پایگاه هفتم پلیس آگاهی هدف تحقیقات قرار گرفت و به جرم سرقت از کارت بانکی مال باخته با شگرد تعویض کارت اعتراف کرد. 

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه متهم، برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده در اختیار کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: چنانچه شهروندان با این شگرد هدف سرقت قرار گرفته‌اند می‌توانند به شعبه اول بازپرسی دادسرای تهران و پایگاه هفتم پلیس آگاهی مراجعه کنند

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • ­سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • این ۶ جمله را تنها از افراد با شخصیت واقعی و صادق می شنوید
  • درباره کلاهبرداری به روش اسکیمر چه می‌دانید؟
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • پیش‌بینی توزیع ۵۰۰ هزار تن آسفالت اساسی و لکه‌گیری در تبریز