Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@12:51:01 GMT

«کافه شهدا» از سرپل ذهاب تا نذر ماسک/ ۱۰ سال در کنار مردم

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۴۸۳۰

«کافه شهدا» از سرپل ذهاب تا نذر ماسک/ ۱۰ سال در کنار مردم

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امسال شیوع کرونا در مناسبت‌های مختلف جلوه‌های ویژه ای در شهر رقم زده است. محرم و ایام سوگواری سید الشهدا (ع) هم از این قاعده مستثنی نبود و تأثیر کرونا در شیوه برگزاری مراسم و حتی جهت دادن نذری‌ها مشهود بود.

برگزاری مراسم‌ها در فضای باز، نظم بی‌نظیر صفوف عزاداران و رعایت فاصله اجتماعی و تب سنجی عزاداران در هیأت‌ها، پذیرایی‌های بسته‌بندی شده و نذر ماسک و اقلام بهداشتی از جمله جلوه‌های ویژه این مراسم‌ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون اغراق «کافه شهدا» که حدود ۱۰ سال است آوازه‌اش در کوچه و خیابان‌های شیراز پیچیده را می‌توان از گروه‌های شاخص خیلی از این جلوه‌های ویژه برشمرد. علاوه بر آن کوچه پس کوچه‌های سلطان آباد که مردمش بچه‌های کافه را با تصویر کارگری در ساخت و ساز منازل مسکونی و کارگاه کارآفرینی در ذهن‌شان به یادگار دارند، در روستاهای زلزله‌زده سرپل ذهاب یا روستای سیل‌زده معمولان هم اسم کافه شهدا و سید غفار حسینی و بچه‌های سخت‌کوشش در قاب دل مردم حک شده چون در لحظه اضطرار پای خدمت به مردم ایستادند. از زمان سیل در کنار مردم بودند تا همین عید غدیر که جشن تکمیل ساخت و ساز در روستای ۳۵و احدی را گرفتند.

برای آشنایی با کافه شهدایی‌ها نیازی نیست خیلی راه دور برویم. در همین بیمارستان علی اصغر شیراز هم تا اسم آبمیوه طبیعی بیاید همه از زحمات خالصانه سید غفار و بچه‌های کافه شهدا یاد می‌کنند. از روزهای ابتدای شیوع کرونا برای تقویت روحیه بیماران و پشتیبانی از کادر سلامت برای ۱۰ روز وارد آشپزخانه بیمارستان شدند تا همه را به آبمیوه نذری بچه هیاتی‌های سومین حرم اهل بیت (ع) دعوت کنند، اما آنقدر از کارشان استقبال شد که تا دوماه ادامه دادند.

پس از آن هم دست از تلاش برنداشتند و تحت عنوان علمدار جهاد با بیش از هفتاد گروه جهادی جمع شدند در پاکسازی معابر و محلات و توزیع بسته‌های ارزاق بین مشاغل آسیب‌دیده از کرونا حضور فعال داشتند. طلبه‌های گروه هم در کمال گمنامی و خلوص در کفن و دفن اموات کرونایی مشغول به خدمت شدند.

این روزها که سید غفار مشغول خدمت به عزاداران حسینی است و به راحتی نمی‌توان او را پیدا کرد، محمد تقی دشتبانی هدایت این فعالیت‌ها را به عهده دارد.

راه خدمت به مردم و حفظ سلامت آن‌ها از راه امام حسین (ع) جدا نیست

دشتبانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نذر کرونایی کافه شهدا گفت: نزدیک محرم که شدیم، فراخوان نذر ماسک را منتشر کردیم. چون اعتقاد داریم راه خدمت به مردم و حفظ سلامت آن‌ها از راه امام حسین (ع) جدا نیست. برخلاف چیزی که دشمن قصد القای آن را دارد.

وی ادامه داد: همین بچه هیاتی‌هایی که چند ماه برای سلامت مردم و پشتیبانی کادر سلامت در تلاش بودند، این بار فراخوان زدند که گاهی نذر شما می‌تواند جان یک انسان را نجات دهد. ماحصل این فراخوان تأمین ۱۰ هزار ماسک بود که با سربند و سی‌دی مداحی بسته بندی کردیم و در برنامه بیرق کشی بین عزاداران حسینی در اقصی نقاط شیراز توزیع شد.

کافه شهدایی ها در ایام محرم مراسم بیرق کشی نیز داشتند. دشتبانی درباره مراسم بیرق کشی نیز توضیح داد: این مراسم هفت سال است که به همت هیاتی‌های سومین حرم اهل بیت انجام می‌شود. امسال هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ستاد مقابله با کرونا مجوز گرفتیم و در محلات مختلف شیراز با نذر ماسک و سربند و گلچین مداحی برای روضه‌های خانگی در روزگار کرونا، مهمان دل‌های شیفته عزاداران حسینی شدیم.

آنها مراسم شام غریبان را از ساعت ۲۰:۳۰ یکشنبه در بلوار شهید چمران برگزار کردند تا جلوه‌های شور حسینی با شعور حسینی تلفیق شود. کافه شهدایی ها همیشه در کنار مردم هستند.

کد خبر 5011757

منبع: مهر

کلیدواژه: گروههای جهادی شیراز محرم 99 محرم 99 هفته دولت ویروس کرونا مراسم عزاداری ماه محرم شیراز بوشهر عاشورا آمار کرونا کرمانشاه مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین گرگان شیوع کرونا شهرکرد کافه شهدا نذر ماسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۴۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تدریس 710 آموزگار جدید از ماه مهردر مدارس آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، علی مطهری افزود: از معلمان، مربیان و مشاوران نمونه بر اساس شاخص‌های معین شده در هفته معلم تجلیل می شود و معلمان نمونه استان به مرحله کشوری راه می‌یابند، اما امسال هیچ معلمی از آذربایجان‌غربی از بین ۷ نفر معرفی شده به مرحله کشوری جزو معلمان برتر قرار نگرفت.

او افزود: در سال‌جاری تحصیلی از ابتدا و تا انتها سهمیه‌های جذب معلمان پیگیری و ابلاغ شده و آزمون یکی از این پیگیری‌ها که آموزگاری است برگزار و نتیجه اعلام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان عنوان کرد: قبول‌شدگان تا روز یکشنبه می‌توانند مدارک خود را بارگذاری و از روز یکشنبه با مراجعه حضوری مقدمات کار برای ارزیابی تکمیلی انجام خواهد شد و از این طریق ۷۱۰ نفر سهمیه داریم که ۲.۶ برابر این رقم پذیرش انجام گرفته است.

مطهری اضافه کرد: ۱۱ گروه از فرهنگیان هم با استاندار آذربایجان‌غربی طی روز پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت دیدار خواهند داشت.

وی با اشاره به کمبود معلم در مدارس استان ادامه داد: با اضافه تدریس معلمان کنونی کمبود نیروی انسانی هم اکنون به چشم نمی‌آید و در اول مهر هم هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود.

مطهری افزود: هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز از اول مهر وارد مدارس می‌شوند و از ظرفیت بازنشستگان با انجام ۳۰ سال خدمت نیز برای تدریس استفاده خواهیم کرد که شامل ۱۷۰۰ نفر از معلمان می‌شود.

او تصریح کرد: غبارروبی مزار شهدا فرهنگی، برپایی میز خدمت در نماز جمعه، دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان، برگزاری مسابقات ورزشی و کتابخوانی ویژه فرهنگیان و خانواده‌هایشان و در در مجموع بیش از ۵۰۰ عنوان برنامه در هفته گرامیداشت مقام معلم اجرا می شود.

 

دیگر خبرها

  • هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آن‌ها بالاتر است
  • سرکشی از خانواده‌های شهدا برکات معنوی دارد
  • تجلیل از ۷۰ سال خدمت علمی آیت الله جوادی آملی
  • نامگذاری کتابخانه دانشگاه پیام نور کرمان به نام دانشجوی شهید حادثه تروریستی گلزار شهدا
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • دیدار فرماندار شهرستان ارومیه به مناسبت روز کار و کارگر با خانواده شهید
  • ۱ فوتی و ۱ مصدوم در برخورد پراید با کامیون در محور قصرشیرین به سرپل‌ذهاب
  • غرق شدن نوجوان ۱۴ ساله در سرپل ذهاب
  • آغاز تدریس 710 آموزگار جدید از ماه مهردر مدارس آذربایجان‌غربی