Web Analytics Made Easy - Statcounter

گالری شماره سه موزه هنرهای معاصر اصفهان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از سی‌ام مردادماه امسال میزبان نمایشگاهی متفاوت از هنر نور با عنوان «خط روشن» است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان درباره برپایی این نمایشگاه گفت: "خط روشن" با همکاری گالری طراحی هنر که از گالری‌های معتبر تهران است برپا شده و 33 اثر از هنرمندان شاخص کشور به‌ویژه در حوزه طراحی در آن به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خط روشن را نمایشگاهی متفاوت در حوزه هنرهای تجسمی دانست و افزود: این آثار تلفیقی از هنر و تکنولوژی نور است و زمانی که مخاطب وارد نمایشگاه می‌شود تعدادی طراحی می‌بیند، اما به‌جای اینکه خطوط طراحی رنگ داشته باشند و روی صفحه سفید دیده شوند، بر اثر اصابت نور نورانی هستند و خطوط روشن است و با دیدن نور است که طراحی هر اثر درک می‌شود، نه اینکه نور به اثر تابانده شده باشد؛ در واقع مخاطب باید آثار را از نزدیک ببیند تا متوجه تکنیک به‌کار رفته در آنها شود.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان درباره شیوه متفاوت برپایی این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های معمول هنرهای تجسمی ادامه داد: گالری موزه هنرهای معاصر که این آثار در آن به نمایش گذاشته شده کاملاً تاریک شده و خود آثار نور را می‌تابانند و نیازی به نورپردازی ندارند. تابلوها از مکانیزمی از نور بهره برده‌اند که نسبت به دیگر نمایشگاه‌ها ویژه است.

تمیزی درباره سابقه هنر نور(لایت آرت) گفت: از ابتدای قرن بیستم و با پرداختن به هنر معاصر و مدرنیزه شدن هنر بسیاری از هنرمندان جهان به هنر نور پرداختند که البته سابقه آن در دنیا بیشتر از ایران است. هنور نور نیز مانند هنر صوت یکی از بخش‌های هنر است، اما در ایران در مقایسه با هنر کلاسیک کمتر به این دو گونه هنر پرداخته شده است.

وی نمایشگاه خط روشن را نخستین نمایشگاه موزه هنرهای معاصر اصفهان در سه سال گذشته دانست که تنها به هنر نور اختصاص یافته و ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه مورد توجه جامعه هنری قرار گیرد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با تاکید بر اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا نمایشگاه "خط روشن" نخستین نمایشگاه موزه هنرهای معاصر اصفهان بوده که در ربع قرن گذشته بدون مراسم افتتاحیه برپا شده، بیان کرد: سلامت جامعه برای ما مهم بود و از بازدیدکنندگان نیز درخواست می‌کنم حتماً پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه زدن ماسک را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه "خط روشن" تا 28 شهریورماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان میزبان آثاری از فرهاد ابراهیمی، میترا ارباب سلجوقی، علیرضا آدمبکان، افشین باقری، سهیل حسینی، کامبیز درمبخش، پری زنگنه، صحرا طباطبایی، قدرت‌اله عاقلی، مجید عباسی فراهانی، هادی عرب نرمی، محسن غلامی، سروناز فارسیان، الناز فرح‌اللهی، شکوفه فلاح، امیر کبیرنژاد، مهسا کریمی‌زاده، پریدخت مشک‌زاد، الهه مقدمی، زینب موحد، نزار موسوی‌نیا، علی ندایی و شادی نویانی است.

به گفته دست‌اندرکاران این موزه، نمایشگاه گروهی "خط روشن" در تلاش است با بهره‌گیری از علوم و فنون در هنر و همچنین دستاوردهای تکنولوژیک جدید، مطالعه را برای رسیدن به بعضی از شکل‌ها و قالب‌های جدید اجرایی در هنر هموار سازد. در این میان نور به عنوان عنصری مستقل و قابل کنترل در خدمت هنرمند و تفکر او قرار می‌گیرد و با تغییر رنگ و تعیین میزان شدت نور، هنرمند می‌تواند نوعی جدید از کاربرد نور و ارائه مفاهیم را در آثارش وارد کند.

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت 9 تا 13 و 16 تا 20 (جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20) به موزه هنرهای معاصر اصفهان واقع در خیابان استانداری مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصفهان شهرداری اصفهان موزه هنرهای معاصر موزه هنرهای معاصر اصفهان خط روشن هنر نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۶۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجه تسمیه شهر «نائین» چیست؟

ایسنا/اصفهان یک اصفهان شناس گفت: در خصوص وجه تسمیه «نائین» حمدالله مستوفی مورخ و جغرافیاشناس اسلامی در کتاب «نزهةالقلوب» می‌نویسد «نائین مشتق از نام یکی از پسران حضرت نوح(ع) به نام ناین است.»

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وجه تسمیه شهرستان نائین، اظهار کرد: شهرستان نائین یکی از شهرهای با قدمت نه تنها در استان اصفهان، بلکه در ایران محسوب می‌شود. این شهر از لحاظ برخی فنون و صنایع دستی در گذشته پیشرفت زیادی داشته است. در فرش‌بافی، عبا بافی و کوزه‌گری و در کشاورزی این شهر در برخی محصولات که مرتبط با مناطق کویری مانند گندم، جو پنبه و زعفران و انار است محصولاتی دارد.

وی افزود: مسجد جامع نائین که از قدیمی‌ترین مساجد جامع ایران است متعلق به دوران دیلمی می‌شود. در خصوص وجه تسمیه «نائین» حمدالله مستوفی مورخ و جغرافیا شناس اسلامی در کتاب نزهةالقلوب می‌نویسد نائین مشتق از نام یکی از پسران حضرت نوح(ع) به نام «ناین» است.

این اصفهان شناس تصریح کرد: همچنین برخی معتقدند نائین مأخوذ از «نِی» است که گیاهی باتلاقی است. اما «صفا السلطنه نائینی» در سفرنامه صفاء، وجه تسمیه نائین را از نوادگان نوح نبی می‌داند. برخی این مطلب را عنوان کرده‌اند. برخی مورخان نیز معتقدند که نائین در گذشته به دست ساکنان فلسطین بنا شده است و آن‌هایی که از دست «بخت‌النصر» نجات یافته و با کمک کوروش، شاه هخامنشی نجات پیدا کردند، به شرق اصفهان آمدند و نائین را از خود به یادگار گذاشتند.

ریاحی خاطرنشان کرد: نائین که در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان است دارای خاندان‌های بزرگ علمی مانند نائینی، پیرنیا، غلامحسین مصاحب، پروفسور فاطمیِ ریاضی‌دان و حسین فاطمی سیاستمدار است و از شخصیت‌های مشهور مذهبی این شهر میرزای نائینی است که در زمان مشروطه آثار خوبی از خود به جای گذاشت. همچنین مرحوم حسین نائینی که ادیب و مورخ بود و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شده است.

وی گفت: نائین را یکی از شهرهایی می‌دانم که باید بیشتر مورد بررسی باستان‌شناسانه قرار بگیرد. آثار تاریخی زیادی در دل این سرزمین ارزشمند مدفون است و طبیعتاً باید ارج بیشتری بر این آثار بگذاریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • وجه تسمیه شهر «نائین» چیست؟
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود