Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@15:31:35 GMT

کربلا درس عشق و دلدادگی به خانواده

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۶۶۶۰

کربلا درس عشق و دلدادگی به خانواده

کربلا صحنۀ عشق و علاقه‌ است؛ عشقی که نشأت گرفته از تربیتی صحیح و وفادارانه بود و در اعماق وجود عاشورائیان مشاهده می‌شد؛ محبتی که طوفان حوادث نتوانست آن را متزلزل و حتی از آن بکاهد و یا در طول زمان آن را سرد کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  واقعۀ کربلا را می‌توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد، واقعه‌‌ای که تقابل حق و باطل را به همراه داشت، واقعه‌ای که در آن سبط رسول خدا به همراه نوامیس‌شان در کنار تعداد محدودی از یاران خود در مقابل خیل عظیمی از حرامیان قرار گرفتند و شد آنچه که نباید می‌شد؛ اما در این بین نباید نادیده گرفت نکات آموزنده و عاشقانه‌ای را که در این حادثه صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید به سادگی عبور کرد از کنار عشق و علاقه‌ای که در سپاه سید و سالار شهیدان موج می‌زد، از کنار وفاداری و محبت و اخلاق‌مداری‌ای که بین لشکریان حضرت حاکم بود و نباید غافل شد از محبت و دلسوزی متقابلی که بین امام و همسر و فرزندان شان وجود داشت.

عشق و علاقه‌ای که نشأت گرفته از تربیتی صحیح و وفادارانه بود و در اعماق وجود عاشورائیان مشاهده می‌شد. محبتی که طوفان حوادث نتوانست آن را متزلزل و حتی از آن بکاهد و یا در طول زمان آن را سرد کند.[1] محبتی که در جای‌جای واقعۀ کربلا و گفت‌وگوهای رد و بدل شده بین اصحاب و امام زمانشان و جانفشانی‌هایی که در کارزار عمل داشتند می‌توان شاهد بود.

احترام و ادبی را که حضرت برای یاران و همسر و فرزندانشان قائل بودند و عشق و اطاعت‌پذیری ای که آنان نسبت به معشوق خود حسین بن علی قائل بودند نمی‌توان جای دیگری دید! چگونه می‌توان از عشق همسرانه و مادرانه‌ای که حضرت رباب نسبت به امام حسین علیه‌السلام و حضرت علی‌اصغر داشتند بی‌توجه و بی‌تأمّل عبور کرد، و از خود نپرسید واقعاً چه عشق و علاقه‌ای در وجود این بانو وجود داشت که با وجود گذشت سالیان سال نتوانست آنچه که گذشت را فراموش کند؟

همان ربابی که در مجلس عبیدالله بن‌‌زیاد سر مقدس امام را در آغوش گرفت و شعری خواند بدین مضمون:
«حسین جان فراموش نمی‌کنم آن نیزه‌هایی را که بر بدنت وارد کردند، فراموش نمی‌کنم که دشمنان جنازه پاره‌پاره تو را روی خاک گرم کربلا گذاشتند.»[2]

و یا چگونه می‌توان نادیده گرفت بانویی به نام امّ‌البنین را که با وجود شهادت پسران رشیدش، مدام از حسین بن علی علیه‌السلام یاد می‌کرد! و نمونه‌های متعدد دیگری از این جنس عشق و علاقه که تنها حکایتگر حکومت مهر و محبت سالار شهیدان بر قلوب اهل‌بیت و یاران و دلدادگانشان خواهد داشت. مهر و محبتی که می‌توان آن را از اهداف و معیارهای اصلی ایمان دانست، همان عشق و علاقه‌ای که پیوسته معصومین به آن تأکید داشتند و می‌فرمودند: «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُّ» [3] و حقیقتاً آیا دینداری چیزی غیر از حبّ و عشق ورزیدن به حقیقت و پاکی و خوبی‌ها می‌تواند باشد؟!
* حجت‌الاسلام طاهر قلی‌زاده محمدی، استاد حوزه علمیه قم
======================
پی‌نوشت:
[1] «عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ نَظَرَ النَّبِیُّ ص إِلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع وَ هُوَ مُقْبِلٌ فَأَجْلَسَهُ فِی حِجْرِهِ وَ قَالَ إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً ثُمَّ قَالَ ع بِأَبِی قَتِیلُ کُلِّ عَبْرَةٍ قِیلَ وَ مَا قَتِیلُ کُلِّ عَبْرَةٍ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ لَا یَذْکُرُهُ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَکَى؛ امام باقر علیه السلام فرمودند: پیامبر(ص) به امام حسین علیه‌السلام نگاه کردند در حالیکه او به سمت ایشان می‌آمدند، پس ایشان امام حسین علیه‌السلام را در دامان خود نشانیدند و فرمودند: پدرم فدای کشته و اشک بشود؛ از امام باقر در ادامه سؤال شد که منظور پیامبر از کشته و اشک کیست؟ فرمودند همان که هیچ مؤمنی او را یاد نمی‌کند مگر اینکه گریه کند از برای او». (مستدرک الوسائل/ ج 10/ ص 318)
[2] واحُسینا فلا نسیتُ حُسیْنا ::: اقْصدتْهُ اسِنّهُ الادْعِیاء ::: غادروهُ بِکرْبلاء صریعا ::: لا سقی اللّهُ جانِبیْ کرْبلاء [منتهی الآمال، ص 414، و ریاحین الشریعه، ج3، ص313]
[3] وسائل الشیعه، ج: ‏16، ص: 171

خلج: کربلا صحنۀ جنگ با امام علی(ع) بودتصمیم به‌موقع و به‌هنگام، درس بزرگ عاشوراست/ نوری که خاموش شدنی نیستیادداشت| آیا نور حسین(ع) از آسمان حسین(ع) بر قلب ما تابیده یا نه؟یادداشت| شمشیرِ هدایت امام حسین(ع)

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم کربلا امام حسین (ع) موکب تسنیم بیشتر بخوانید... آیا کار کردن در روز عاشورا اشکالی دارد؟/ پاسخ از رهبر انقلاب قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... آیا کار کردن در روز عاشورا اشکالی دارد؟/ پاسخ از رهبر انقلاب واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم کربلا امام حسین (ع) موکب تسنیم پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ ماجرای تحریم آب و کتک‌ خوردن بازیگر شمر در خیابان/ محمد فیلی: از امام حسین(ع) می‌خواهم مرا به نوکری قبول کند + فیلم ۲ اینفوگرافیک| فرزندان حضرت زهرا(س) که در کربلا حضور داشتند و سرنوشت آن‌ها ۳ اینفوگرافیک| فرزندان و نوادگان حضرت ام‌البنین(س) که در کربلا حضور داشتند و سرنوشت آن‌ها ۴ رجعت امام حسین با اصحاب در عصر ظهور و سپهسالاریِ حضرت عباس ۵ روضه‌خوانی "محمود کریمی" در منزل "شهید سلیمانی " ۶ رویگری: در کوچه و خیابان "کیان" صدایم می‌زنند/ چرا فقط به هنگام دیدن "مختارنامه" یادم می‌افتند؟ ۷ پخش داستان حضرت عباس(ع) از تلویزیون ۸ حرمله‌ای که می‌گوید امام حسین(ع) به او آبرو داده!/ مداحی "انوش معظمی" در تسنیم + فیلم مهمترین اخبار فرهنگی ماجرای صدور فتوای شرک در زندان در پی تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین/ آیا مهدی عراقی "اتاق دویی" بود؟! بررسی موضوع لعن در زیارت عاشورا/ چرا کسانی که در برابر ظلم به امام حسین(ع) سکوت کردند، لعنت می‌شوند؟ استقبال خانواده‌ها از طرح‌های جدید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی وقایع روز یازدهم محرم| عبور کاروان اسرای کربلا از کنار بدن‌های مطهر شهدا مهمترین اخبار تسنیم ‌اجرای ۵ پروژه بزرگ استراتژیک در بندر چابهار/ پیشرفته‌ترین برج کنترل بنادر ایران در بندر شهیدبهشتی ساخته می‌شود تسهیل تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی/ ترخیص و توزیع نهاده دامی بدون مجوز وزارت جهاد ممنوع شد تازه‌ترین اخبار از زلزله ۴.۸ریشتری علامرودشت/ استقرار تیم‌های امدادی در منطقه/ زلزله خسارتی نداشت لبنان| آغاز رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت عراقچی برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه محرم کربلا امام حسین ع موکب تسنیم ماه محرم کربلا امام حسین ع موکب تسنیم عشق و علاقه ای علیه السلام امام حسین ع ترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۶۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی

محمد جلال‌مآب، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در حاشیه بازدید شیخ عبدالمهدی کربلایی متولی شرعی حرم امام حسین(ع) از مراحل پیشرفت طرح توسعه حرم که با همت مهندسان، استادکاران و هنرمندان ایرانی در حال ساخت است، گفت: فاز نخست طرح جامع توسعه حرم امام حسین(ع) مزین به نام صحن و شبستان حضرت زینب(س) بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: براساس طرح صحن حضرت زینب(س)، ساخت چهار شبستان در تراز رو و زیرسطحی به‌نام‌های شبستان حضرت علی اکبر(ع)، شبستان امام حسین(ع)، شبستان باب القبله و شبستان عقیله در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: از این تعداد، شبستان حضرت علی اکبر(ع) در روبه‌روی خیمه‌گاه حسینی و به مساحت حدود دو هزار و ۸۰۰ مترمربع در طبقه همکف قرار دارد و سه شبستان دیگر در تراز زیر سطحی ساخته می‌شود.

به گفته وی، شبستان عقیله به مساحت دو هزار مترمربع در شمال ساختمان مقام حضرت زینب (س)، شبستان امام حسین(ع) به مساحت چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع در جنوب ساختمان مقام و شبستان باب القبله به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع در جنوب درب باب‌القبله حرم مطهر همگی در تراز زیر سطح در حال ساخت است.

وی درباره سایر طرح‌ها و اقدامات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، گفت: این تشکل مردم نهاد با پشتیبانی خیران و نذر دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام، بیش از ۱۸۰ طرح مرمت، بازسازی، خدماتی ـ رفاهی و توسعه‌ای را در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، بلد، مسیب عراق و سوریه به اتمام رسانده یا در دست اجرا دارد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: حدود یک سال است که طرح توسعه حرم امام علی(ع) در نجف اشرف مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا سلام الله به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع به اتمام رسیده و اکنون در حال بهره‌برداری است.

وی‌ گفت: در کاظمین نیز طرح توسعه زیرسطحی مزین به نام شبستان حضرت امام محمد باقر(ع) به متراژ پنج هزار متر مربع طراحی شده و در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: پروژه استحکام بنای حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا نیز براساس دانش فنی روز و مهندسی پیشرفته در حال انجام است.

براساس این گزارش، علاقه‌مندان به مشارکت در طرح توسعه حرم‌های مطهر در عتبات می‌توانند به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات و قسمت پرداخت آنلاین به نشانی https://atabat.org/fa/onlinepayment/form مراجعه کرده و کمک‌های خود را به میزان دلخواه اهدا کنند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)