Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بسیار نگران جامعه‌پذیر شدن دانشجویان در شرایط کرونایی هستم‌ و ضربه بزرگی به پیکره دانشگاه خواهد خورد.

دکتر محمد کافی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مهمترین مأموریت‌های دانشگاه‌ها در حوزه داخلی تربیت کارشناسان و متخصصان‌، مستندسازی تولیدات علمی و کاربردی کردن آن و ارتباط با صنعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عرصه بین‌المللی نیز باید مشارکتمان را در تولید علم و فناوری نشان دهیم و همچنین از اعتبار علمی و کیان کشور دفاع کنیم.

وی افزود: باید اعتراف کرد که وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور در این دو دوره اقبال و شانس خوبی نیاوردند و در دولت اول وزارت علوم اغلب درگیر چالش‌های درونی و بیرونی بود. ابتدا از مبحث بورسیه‌ها و وزیر شروع شد و درگیر این موضوع بودند و بسیار طول کشید تا این وزارتخانه صاحب وزیر شد. در دوره دوم نسبتاً ثبات مدیران صورت گرفت. گشایش‌های اقتصادی کم بود و از منابع مالی و اعتباری دولت برای توسعه دانشگاه‌ها و وظیفه‌ای که بر دوششان است، استفاده نشد.

رئیس دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «سفرهای مختلفی رییس جمهور به مشهد داشتند»، عنوان کرد: باید اینجا اعلام کنم که ما یک ریال و یک پروژه نتوانستیم از قبال سفرهای ریاست جمهوری بگیریم و پروژه‌هایی که انجام گرفت عموماً از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه بود. دانشگاه‌ها باید متناسب با تکنولوژی، خودشان را به‌روز کنند. در حوزه تجهیزات مشکلات فراوانی داشته و داریم و چشم‌انداز آینده دانشگاه‌ها را در این حوزه خوب نمی‌بینم مگر اینکه این دولت و دولت آینده به موضوع تجهیزات دانشگاه‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

کافی با بیان اینکه «دستاوردهای نرم‌افزاری از جنس فرهنگ‌سازی داشته‌ایم که بسیار مهم است»، عنوان کرد: ما مسئولیت‌پذیری در قبال جامعه را به عنوان یک فرهنگ ترویج می‌دهیم یعنی هر اقدامی که در دانشگاه انجام می‌شود را باید سوال کنیم که جامعه از آن چه نفعی می‌برد. قبلاً توجه ما تنها به فارغ‌التحصیل کردن دانشجویان بود، اما در حال حاضر به سمتی می‌رویم که این دانش‌آموخته چقدر ظرفیت اشتغال‌پذیری و انجام کار تخصصی دارد و چقدر کارآفرین است. در حال حاضر باید دانشجویان به سمت تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان بروند.

در دانشگاه فردوسی مشهد از توسعه بدون تقاضا جلوگیری شده است

وی تصریح کرد: در دانشگاه از توسعه بدون تقاضا خودداری شده و تنها به ایجاد یا تشکیل یک دانشکده فکر نکرده‌ایم. تمام رویکرد ما به این سمت بوده که چه نیازی یا تقاضایی در جامعه وجود دارد. به عنوان مثال، زمانی که بحث‌های محیط زیستی مشکل اصلی جامعه مطرح شده، دانشگاه خودش را مکلف کرده که پژوهشکده آب و محیط‌زیست ایجاد کند و در همین راستا تشکیلات تقاضا محور در دانشگاه بسیار انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: جذب دانشجویان خارجی در اولویت قرار می‌گیرد تا اعتبار علمی دانشگاه را در عرصه بین‌المللی حفظ کنیم. ضمن اینکه در بین منابع، بیشترین منبع، از محل شهریه دانشجویان بین‌المللی است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه «در حوزه سخت‌افزاری آن طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم عمل کنیم»، اظهار کرد: ما یک پروژه ملی در دانشگاه نداشته‌ایم اما به برکت درامدهای اختصاصی توانسته‌ایم پروژه‌های بزرگی را ایجاد و احداث کنیم و در تمام دانشکده‌ها توسعه فیزیکی داشته‌ایم. برخی از برنامه‌هایی که دانشگاه از ابتدای تاسیس به دنبال آن بوده، در این دوره و این دولت انجام شده است. پروژه مهمانسرای دانشگاه انجام شد و حدود ۶۰ آپارتمان برای استادان جوان به بهره‌برداری رسید و مراکز رفاهی خوبی احداث شد.

کافی خاطر نشان کرد: ارتباط صنعت و جامعه با دانشگاه رویکرد بسیار بدیع و نو دانشگاه است. ارتباط صنعت با دانشگاه و دانشگاهیان برقرار شده اما این جاده را یک طرفه تعریف نکرده‌ایم و در این جهت مراکزی را به عنوان مراکز نوآوری ایجاد کرده‌ایم، مراکز تحقیق و توسعه صنایع استان در این مراکز مستقر می‌شوند و محل تبادل ایده‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه «الگوی مفهومی آموزش یکی از دستاوردهای دیگر دانشگاه فردوسی است»، عنوان کرد: با توجه به این الگو، می‌دانیم که اگر بخواهیم کارشناسی تربیت کنیم بر چه جنبه‌هایی تاکید داشته باشیم و در هر مقطع تحصیلی متناسب با این الگوی مفهومی توانمندی‌های دانشجو فعال شود و سعی کرده‌ایم آموزش را از آموزش مستقیم به معکوس تبدیل کنیم. سبک آموزش معکوس به ویژه در دوران کرونایی موثرتر واقع شده و بجای آموزش به دانشجو محتوای آموزشی داده‌ می‌شود و کلاس تنها محل بحث و مباحثه است و آنجاست که ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های دانشجویان بروز پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تشریح کرد: در حوزه دانشجویی و رفاهی دانشگاه فردوسی، فرهنگ حاکم دانشگاه محور است و حق با دانشجو است و دانشجو سرمایه اصلی ما است، انجمن دانش آموختگان به دانشجو به عنوان سرمایه نگاه می‌کند و مشتری ما نیست. دولت آقای روحانی دولت دانشگاه محور نبوده و راه را در بسیاری از موارد اشتباه رفته است و نمی‌توانیم بدون مراکز علمی پیشرفتی داشته باشیم. سازمان‌های استانی با دلیل واضح ملی بودن، ما را از بودجه‌های استانی محروم می‌کنند.

دانشگاه فردوسی مشهد، سومین دانشگاه جامعه کشور بر اساس رتبه‌بندی ISC است

وی افزود: براساس رتبه‌بندی‌های ISC، سومین دانشگاه جامع کشور بعد از تهران و تربیت مدرس هستیم ولی به نظر خودمان دومین دانشگاه برتریم به دلیل اینکه دانشگاه تربیت مدرس دوره کارشناسی نداشته و  بیشتر هزینه‌ها و ظرفیت‌های ما صرف دوره‌های کارشناسی می‌شود. بر اساس رتبه بندی بین‌المللی لایدن نیز رتبه ۴۷۰ را در بین دانشگاه‌های دنیا داریم. پس از دانشگاه تهران بیشترین بودجه را از دولت می‌گیریم و هر چه بتوانیم این وابستگی را کمتر کنیم به نفع علمی این دانشگاه بزرگ است. زمانی که تقاضا می‌شود رتبه جهانی ایران نباید از ۱۶ پایین بیاید  و به سمت اولی حرکت کند، انتظار می‌رود تا دولت بودجه بیشتری در اختیار ما قرار دهد.

بسیار نگران جامعه‌پذیر شدن دانشجویان در شرایط کرونایی هستم‌ 

کافی بیان کرد: دنیا وارد عصر جدید و شرایط جدیدی شده و در تمام جنبه‌های شخصی، خانوادگی، ملی و بین‌المللی قبل کرونا و بعد کرونا تغییرات بسیاری صورت گرفته است و در عرصه آموزش عالی کرونا در اصل آمد و ما را از حضور دانشجویان محروم کرد. دانشگاه بدون دانشجو مانند باغ بدون گل است. نفس استاد و رودررویی که در محیط‌های علمی بوده برکت و دستاورد بزرگی برای دانشگاه‌ها بوده است. نه‌تنها در دانشگاه‌ها تربیت علمی اتفاق می‌افتاد بلکه دانش‌آموختگانشان را برای زندگی اجتماعی آماده می‌کردند. حضور دانشجویان در برنامه‌های مختلف اجتماعی و عملیاتی باعث می‌شد، فرد تشخیص دهد چطور می‌تواند در جامعه زندگی کند، مدیریت مالی داشته باشند و...، دانشگاه برای خودش یک شهر و کشور است و تمام ارکان یک جامعه مدنی را دارد.

وی با بیان اینکه «زندگی دانشجو در خوابگاه و در تعامل با یکدیگر،جایگاه و سهمش در اجتماع را یاد می‌گیرد»، اظهار کرد: تمام بحث ما این بود که از سمت تئوری به مهارت‌افزایی پیش رویم، رشته‌هایی که عملی و کاربردی هستند قطعاً ضربه خوردند و نمی‌توان فعلا آن را اجرایی کرد. مشکل دیگری هم که ایجاد شده این است که برخی هنوز فرهنگ دورکاری را فرانگرفته‌اند. برای جبران این کمبود، آموزش‌هایی را برای اساتید فراهم کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در شرایط کرونایی حاضر و توسعه آموزش‌های مجازی، دانشگاه به سمت دانشگاه بدون کاغذی که دنبالش بودیم حرکت کرده است. از ظرفیت و زیرساخت‌هایی که ایجاد شده بود و از آن کم استفاده می‌شد بیشتر بهره برده‌ایم. در حال حاضر تمام استادان توانمند شده‌اند و ظرفیت ایجاد شده که بتوانیم دروسی که معتقد بودند مجازی تدریس نمی‌شود، تدریس شود. در تدریس دروس از بهترین استادان هر رشته استفاده شده و چون محدودیت زمان و مکان برداشته شده، استاد تجربه و علمش را به اشتراک می‌گذارد، در بسیاری از دروس کیفیت آموزش‌ها نیز بیشتر شده است.

دانشگاه فردوسی در دوران کرونایی تصمیماتی گرفت که پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های دنیا گرفتند

کافی تاکید کرد: باید محتوای متناسب با هر سر فصل در آموزش‌های مجازی تهیه شود، در یک هوشمندی رقابتی، تصمیماتی که دانشگاه فردوسی در دوران کرونایی گرفت را پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های دنیا گرفتند و زودتر از آن‌ها اعلام کردیم. دانشگاه در دوره کرونا توجه ویژه‌ای به وضعیت دانشجویانش داشته و تلاش شده تا فشاری به دانشجویان وارد نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه دانشگاه فردوسی مشهد رییس دانشگاه فردوسی مشهد رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بین المللی دانشگاه ها آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۷۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر عامل موسسه فرهنگی آموزشی و پژوهشی مفتاح گفت:: این مسابقات در گرامیداشت هفته مقام معلم به صورت کشوری صبح جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۸ تا ۱۶ باحضور دانش آموزان پژوهشگر در رشته‌های کمیکار، رباتیک و گلایدر همراه با ارائه مقالات علمی با موضوعات فیزیک، شیمی، زیست معماری، نانو وبرق و الکترونیک در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهدشد.

مهدی فرهادیان افزود: باشگاه پژوهشی مفتاح، مرکزی تخصصی برای ارائه خدمات پژوهشی به دانش‌آموزان پیشگام شهر مشهد و اطراف می‌باشد که با محوریت پژوهش هدفمند، تلاش نموده تا امکانات لازم برای پروژه‌های دانش اموزی را فراهم کند.

مدیر عامل موسسه فرهنگی آموزشی و پژوهشی مفتاح گفت: این مرکز از سه بخش آزمایشگاهی، کارگاهی و فناوری تشکیل گردیده است؛ که در بخش ازمایشگاهی، بستری برای انجام پروژه‌های شیمی و زیست، فراهم گردیده است و بروزترین امکانات ازمایشگاهی در کنار مواد شیمیایی و زیستی با کیفیت، مهم‌ترین وجه تمایز این مرکز است.

 

دیگر خبرها

  • ابراز نگرانی سازمان ملل از اقدامات پلیس آمریکا در برخورد با دانشجویان
  • نگرانی گزارشگر سازمان ملل درباره تعلیق دانشجویان معترض در آمریکا
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • نگرانی از بدرفتاری پلیس آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین به سازمان ملل رسید
  • ابراز نگرانی گزارشگر سازمان ملل از تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس
  • امکان تغییر محل آزمون دانشجویان فراهم شد
  • ابراز نگرانی اپوزیسیون از بیداری دانشجویان آمریکایی + فیلم
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند