Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@12:48:35 GMT

هیئات عزاداری الگوی جامعه ایمن در برابر کرونا

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۳۹۵۲۱

هیئات عزاداری الگوی جامعه ایمن در برابر کرونا

در جامعه‌ای که پس از 6 ماه سفارش و دستور برای رعایت دستورات بهداشتی هنوز افراد زیادی در سطح جامعه از انجام این دستورات خودداری می‌کنند به یکباره جمع‌های چند هزار نفره‌ای به نام هیئت شکل گرفت که یک انگیزه قوی برای انجام مو به موی دستورات بهداشتی در بین ایشان موج می‌زد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز بیش از شش ماه از اعلام رسمی آمدن کرونا به ایران می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول این شش ماه مرتب دستورالعمل‌های بهداشتی بر اساس آخرین نتایج تحقیقات دانشمندان و پزشکان به روز شده است اما یک سری موارد از همان ابتدا بیان شده و تاکنون به عنوان مهمترین اصل مقابله با کرونا ا آن‌ها یاد شده است.

زدن ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی سه اصل مهم در این رابطه است که محققان اظهار می‌کنند در صورت رعایت این سه مورد احتمال میزان انتقال کرونا به شدت کاهش پیدا می‌کند.

*هیئات امن‌تر از محیط بیرون جامعه

اما امروز با وجود این همه اعلام از طریق کادر بهداشت و درمان و از طریق رسانه‌ها و با وجود مشاهده روند افزایش میزان مبتلایان، میزان بستری‌های با وضعیت حاد و میزان فوتی‌ها در اثر ابتلا به ویروس کرونا هنوز هم کسانی در جامعه هستند که این سه مورد را رعایت نمی‌کنند. سه دستوری که نه سختی و صعوبت خاصی دارند و نه گران، غیرقابل امکان، غیرقابل دسترس هستند.

حال در این بین یکباره مراسماتی با عنوان هیئات عزاداری محرم شکل می‌گیرد و به طرز باورنکردنی در مقابل چشم همگان و در مقابل دوربین‌های زنده تلویزیونی همه دنیا می‌بیند جمع‌های چند هزار نفره‌ای که برای عزاداری امام حسین علیه السّلان گرد هم آمده‌اند، همه نسبت به انجام این دستورالعمل‌های بهداشتی مقید هستند و آن را رعایت می‌کنند. و نه تنها این سه اصل را بلکه اصول بیشتری که در سطح جامعه بیان و الزام نشده است مانند قرار نگرفتن در فضای بسته و زیر سقف را نیز انجام می‌دهند

آری این روزها هیئات مذهبی نه تنها محیط پرخطر کرونایی بلکه امن‌ترین محیط در جامعه بود. در جامعه‌ای که سفرهای گردشگریو  تجمعات تفریحی بخشی از حقیقت خطرزای آن است و بخش دیگری از آن را در اجتماع باید دید.

*اعتقادات مذهبی ضامن سبک زندگی سالم

شاید آمدن کرونا تلنگری به جامعه، جامعه شناسان، اندیشمندان و رهبران جوامع مختلف بود. کرونا مهمترین داشته هر انسانی یعنی سلامتی را تهدید کرد ولی باز هم کسانی پیدا شدند که حاضر نشدند به خاطر حفظ سلامتی خودشان در حالی که می‌دیدند روزانه چند هزار نفر به خاطر ابتلا به ویروس کرونا از دنیا می‌روند، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

اما در همین جامعه جمع‌های چند صد نفره و چند هزار نفره هیئتی برای عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السّلام شکل گرفت و همه مقید به رعایت دستورات بهداشتی بودند و همه این پروتکل‌های اعلامی از طرف وزارت بهداشت و ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا را رعایت می‌کردند.

در مدت شش ماه گذشته که کرونا وارد ایران شد و در مدت 9 ماهی که از پدیدار شدن آن برای اولین بار در جهان گذشته است، تاکنون رهبران و دولت‌ها به انحاء مختلف تلاش کردند مردم را قانع کنند این خودمراقبتی در مورد ویروس کرونا را انجام دهند. اما تلاش ایشان برای بسیاری از مردم جامعه مؤثر واقع نشد.

با وجود این که همه رسانه‌های دنیا با همراهی میلیاردها نفر از مردم بر این امر تأکید می‌کردند اما تعداد بسیار زیادی از مردم باز هم دستورات بهداشتی را در سطح جامعه رعایت نمی‌کنند.

هیئات مذهبی یک الگو برای جامعه و برای این دولت‌ها و برای همه جامعه شناسان و اندیشمندان جهان است تا ببینند باید یک انگیزه قوی‌تر درمیان باشد که برای انسان‌ها از جان خودشان نیز مهم‌تر باشد. در این هیئات این انگیزه شرع بود. حاکم شرع دستور داده بود مصوبات ستاد مقابله با کرونا باید رعایت شود و همه متشرعان و انسان‌های مذهبی خود را مقید می‌دانستند با تمام وجود به این فرمان غیرمستقیم الهی پایبند باشند.

این انگیزه مهم ترین انگیزه و داشته هر جامعه‌ای می‌تواند باشد و آن جامعه‌ای که شرع و مذهب را از خود دور کند، قطعاً این مهمترین انگیزه برای اصلاح سبک زندگی مردم را نیز از خود گرفته است.

بنا بر بیان برخی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، احتمال حضور کرونا در جامعه بیش از دو سال است و زمان احتمالی برای ساخت و عرضه عمومی واکسن کرونا نیز کمتر از یک سال دیگر نیست و بنابراین مردم باید به زندگی با حضور کرونا عادت کنند. این مسئله چه زمانی محقق خواهد شد؟ آیا با روند کنونی جامعه می‌شود چنین حرفی را زد؟ آیا پس از شش ماه تبلیغ و تلاش برای ترویج استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله و با وجود قراین خطر ویروس در جامعه، هنوز مردم به این رشد رسیده‌اند که بتوانند به مرحله زندگی با حضور ویروس برسند و طوری زندگی کنند که کمترین آسیب را از حضور کرونا در جامعه ببینند. قطعاً جواب این سؤالات را می‌توان با قدم زدن در سطح جامعه دریافت و آن پاسخی منفی است.

تمام انگیزه‌سازی‌ها برای این موضوع ناقص بوده است و هنوز بسیاری از مردم جامعه انگیزه کافی برای این موضوع را پیدا نکرده‌اند اما تجربه هیئات مذهبی نشان داد اگر مردم جامعه به سمت مذهب کشیده شوند، ولایتمدار باشند آن گاه با سخن ولی امر خود حاضر به انجام هر کاری هستند.

* احسان جدیدی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دستورات بهداشتی سطح جامعه ویروس کرونا جامعه ای چند هزار شش ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۹۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد.

محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حاشیه گفت و گو با برخی دانشجویان دانشگاه یاسوج در محوطه این دانشگاه  در جمع خبرنگاران افزود:  اساتید چشم‌ و چراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

وی اظهارکرد: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت های آنها نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند و یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

زلفی گل تصریح کرد: برای نمونه یک عضو هیات‌ علمی باید نظم کلاس، اداری و حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، چنانچه یک عضو هیات‌ علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود.

وی ادامه داد: به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیات‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

به گزارش ایسنا، وزیر علوم بیان کرد: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند و بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند، خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • تاکید امامان جمعه استان بر رفع مشکلات جامعه کارگری
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟