Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@18:18:35 GMT

عملکرد آنتی بادی در بدن چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۰۱۹۷

عملکرد آنتی بادی در بدن چگونه است؟

آنتی‌بادی‌ها در بسیاری از مایعات بدن از جمله اشک، ترشحات دستگاه تنفس، غده بزاقی، محتویات روده و ادرار یافت می‌شوند. ولی بیشترین غلظت آن‌ها در سرم خون است. آنتی بادی یا همان پادتن، پروتئین خونی است که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شود و به عوامل خارجی مثل ویروس حمله و اثر آن را خنثی می‌کند. در مقابل آنتی بادی‌ها، آنتی ژن‌ها قرار دارند که می‌توانند باکتری، ویروس، گرده یا حتی سلول‌های انسان‌های دیگر (به جز دو قلو‌های همسان) باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنتی ژن‌ها ممکن است حتی یک مولکول یا بخشی از باکتری یا ویروس باشند. آنتی ژن‌ها به بدن ما حمله می‌کنند و موجب بروز عفونت‌های مختلف می‌شوند، در حالی که آنتی بادی‌ها علیه این اجسام خارجی مبارزه و سلامتی ما را حفظ می‌کنند. ادامه مطلب را مطالعه کنید:

۲ سازوکار عمل آنتی بادی‌ها

آنتی بادی‌ها به دو روش مستقیم و غیرمستقیم با آنتی ژن‌ها مقابله می‌کنند. در ساز و کار مستقیم، آنتی ژن‌ها و آنتی بادی‌ها آرایش و ترتیب کلید و قفل را تشکیل می‌دهند. پس از آن‌که محل اتصال آنتی بادی آنتی ژن را به عنوان ماده «خارجی» شناسایی کرد، آنتی ژن و آنتی بادی به طور کامل به یکدیگرمتصل می‌شوند. در ساز و کار غیر مستقیم، آنتی بادی‌ها پروتئین‌های مکمل را فعال می‌کنند که این پروتئین‌ها با تضعیف آنتی ژن یا تجمع و فشرده سازی سلول‌های آن، این آنتی ژن را بی اثر می‌سازند. آنتی بادی در سطوح مختلفی از بدن در برابر آنتی ژن‌های مختلف، محافظت می‌کند.

حافظه سیستم ایمنی

یکی از ویژگی‌های قابل توجه سیستم ایمنی بدن، توانایی آن در تولید آنتی بادی‌هایی علیه هر آنتی ژنی است که با آن مواجه می‌شود. حتی اگر یک مرتبه در طول عمر خود به عفونتی مبتلا شدید، سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی مخصوص آن عفونت را به خاطر دارد و آن را دفعه بعد که دچار همان عفونت می‌شوید، تولید می‌کند. بدن انسان می‌تواند حدود یک میلیون نوع مختلف از آنتی‌بادی‌ها را تولید کند و به خاطر بسپارد.

سازوکار پادتن‌ها

پادتن‌ها با ترکیب شدن با آنتی ژن‌ها، آن‌ها را غیر فعال و از انتشار میکروب در بدن جلوگیری و همچنین با ویروس‌ها مبارزه می‌کنند و اثر زیان بخش آن را از بین می‌برند. شیوه فعالیت پادتن‌ها به گونه‌ای است که با اشغال نقاط اتصال بر سطح ویروس مانع پراکندگی عوامل بیماری زا می‌شوند.

عملکرد‌های زیستی آنتی بادی‌ها

آنتی بادی‌ها در بسیاری از فعالیت‌های ایمنی بدن شرکت می‌کنند که از جمله عملکرد‌های آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- بی‌تاثیر و خنثی کردن سموم بدن
۲- جلوگیری از فعالیت ویروس‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های خارجی
۳- اتصال به انواع آنتی ژن‌ها و رسوب دادن آن‌ها
۴- اتصال به پاتوژن‌های خارجی و بی‌حرکت کردن آن‌ها
۵- عبور از جفت و انتقال ایمنی به جنین
۶- از بروز برخی سرطان‌ها جلوگیری و سلول‌های سرطانی را شناسایی می‌کنند.
۷- فعال کردن کمپلمان‌های سرم (کمپلمان‌ها مجموعه‌ای از پروتئین‌های سرم هستند که از ایجاد التهاب جلوگیری و به سیستم ایمنی برای از بین بردن عوامل مهاجم کمک می‌کنند.)

عملکرد آنتی بادی در بیماری خود ایمنی

در برخی موارد، آنتی ژن شبیه مولکولی است که توسط ارگانیسم تولید می‌شود و سیستم ایمنی بدن ممکن است، به اشتباه به مولکول‌های خودی حمله کند، این شرایط به عنوان یک «بیماری خود ایمنی» (Autoimmune Disease) شناخته می‌شود.

 

منبع: خراسان

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آنتی بادی پادتن ویروس کرونا سبک زندگی پارسی خبر سیستم ایمنی بدن آنتی بادی ها آنتی ژن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۰۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام احمد اولیایی در نشست تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه» از سلسله نشست‌های سینما اندیشه که در سالن نمایش فیلم معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در بیان نقد فیلم از لحاظ محتوایی تصریح کرد: باید نگاه کنیم فیلم از نظر محتوایی چه پیامی را در خود دارد؟ و چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند؟ و چه ظرفیتی را برای ما ایجاد می‌کند؟ این فیلم پیرامون عدالت می‌باشد و عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت انسانی اجتماعی در تمام دنیا در تمام حکومت‌ها در تمام مکاتب فکری مورد توجه است.

حجت‌الاسلام احمد اولیایی تصریح کرد: عدالت اجتماعی موضوع بسیار جذاب برای کار هنری چه در برنامه‌های تلویزیونی چه در سینما و چه در تمام قالب‌های هنری می‌باشد و این موضوع می‌تواند موضوع به شدت جذابی باشد چرا که فارغ از مکتب و ایدئولوژی و جامعه و جغرافیا است و همه انسان‌ها به این موضوع علاقه مند هستند و اینگونه محتواها می‌توانند همانند مسائل انسانی آغاز یک گفتگو باشد.

وی گفت: ما در تمام فیلم شاهد تضادهایی هستیم که آلپاچینو باید در بازی خود تضاد بین اخلاق و عدالت در تضاد بین فساد و عدالت در تضاد بین منافع شخصی و عدالت اجتماعی همه را نشان دهد و همچنین کارگردان به شکل بسیار رادیکال در صدد نقد سیستم قضائی آمریکا است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: البته شرایط زمینه‌ای تولید این فیلم خیلی حائز اهمیت است یعنی حد فاصل بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ یک زمینه‌ای در ایالات متحده وجود دارد و ما آن را پیروزی جنبش سیاه پوستان را داریم که بعد از سال‌ها شاید در حدود صد سال مبارزه حقوقی موفق می‌شوند تا لایحه برابری سیاه پوست-سفید پوست را در سال ۱۹۶۸ به تصویب برساند.

وی ادامه داد: کل فیلم درون سیستم قضائی اتفاق می‌افتد یعنی شما لوکیشن خیابان خانه و کلاً جامعه را کمتر می‌بینیم و سیستم قضائی که در این فیلم نشان داده می‌شود یک بروکراسی مداری محض را اشاره می‌کند بطوری که بروکراسی اداری در سیستم قضائی آمریکا در این فیلم به عنوان یک مانع بزرگ نشان داده می‌شود.

حجت‌الاسلام اولیایی گفت: امروزه در عمده کشورهای جهان در ایران ما همین معضل را داریم که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما باید وارد مرحله دولت سازی بشویم چرا که ما در دولت مدرن زیست می‌کنیم. دولت مدرن یعنی مبتنی بر بروکراسی، مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در زندگی مدرن، انسان‌ها بر اساس منافعی که به دست می‌آورند عقل خود را به کار می‌گیرند و این عقل ابزاری عقل به مثابه ابزاری برای تأمین منفعت می‌شود و این عقلانیت ابزاری نیز در سیستم قضائی به تصویر کشیده می‌شود.

وی بیان داشت: در برخی از فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی وجود دارد. بازیگر در این فیلم با یک بازی بی نظیر با یک کنشگری‌های قشنگ در صدد این است که به مخاطب خود بفهماند اصلاح سیستم امکان دارد و امید را در فیلم تزریق می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یعنی به جایی آنکه سیستم فاسد قضائی در ذهن شما و مخاطب بماند، اصلاح و امیدی در ذهن‌ها خواهد ماند اما در سیاه نمایی‌های برخی فیلم‌های ایرانی کارگردان و تهیه کننده سیستم را فاسد نشان می‌دهد که یک نفر بیاید و اصلاحش کند و نیت کارگردان و تهیه کننده بولد کردن آن سیاهی بوده ولی این فیلم با نقد سیستم قضائی آمریکا یک خوبی هم که دارد این است که یک سری عدالت‌هایی هم اجرا شده است و عده‌ای به حق و حقوق خودشان رسیده‌اند و در تیتراژ به ذهن مخاطب القا می‌شود که این امکان هست که سیستم رو به بهبودی برود و این با تزریق این نگاه به مخاطب آمریکایی بد در ذهن نمی‌ماند و ما در انتهای فیلم احساس می‌کنیم که با آمریکایی در چند سال آینده روبرو خواهیم شد که قوی‌ترین و پاک‌ترین سیستم قضائی دنیا را دارد اما ما در ایران برعکس عمل می‌کنیم.

وی ابراز داشت: ما به جای عدالت کیفری باید به سمت عدالت ترمیمی برویم و عدالت ترمیم به چه معناست؟ در عدالت کیفری چه سوال‌هایی مطرح می‌شود؟ سوال این است که چه قوانینی شکسته شده؟ مجرم کیست؟ و مجرم چه مجازاتی باید ببیند؟ اما در عدالت ترمیمی سوال نمی‌شود بلکه توضیحات سوال می‌شود که چه کسی آسیب دیده؟ چند نفر دخیل بودند؟ در آسیب دیدن این شخص چه کسانی در این وضعیت سهیم بودند؟ چه نیازهایی باعث شده است که اینها به سمت این کار بروند؟ عدالت ترمیمی دنبال آن است که بخواهد بزه را از بین ببرد لذا ما در ایران به سبب وجود اندیشه اسلامی این ظرفیت را داریم که متأسفانه به آنها پرداخته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام احمد اولیایی ادامه داد: سینمای ما در ادبیات عدالت ترمیمی از حیث ادبیات علمی دانشگاهی و آکادمیک در ایران تکمیل نشده است ولی در اندیشه اسلامی ظرفیت‌هایی وجود دارد که ما بتوانیم در این ادبیات تولید فیلم کنیم. امروزه فیلم‌هایی که در حوزه دادگاهی و حوزه حقوقی در ایران تولید و پخش شده اینها همگی در بحث عدالت حقوقی عدالت کیفری همچون فیلم «علفزار» یا فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» زیاد داریم که سیستم را خشک نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: امروزه برخی از رویه‌هایی که در دادگاه ایران وجود دارد مثل بحث مشاوره، بحث تغییر مجازات‌ها توسط قاضی مثل کتاب خواندن یا مانند اینها یا حتی ایجاد چرخه تقصیر ترک فعل چند سالی در ایران باب شده است. در پارادایم عدالت تربیتی اندیشه اسلامی، اندیشه دینی منطبق با حقوق اسلامی و علوم انسانی اسلامی می‌باشد نه حقوق که از غرب وارد ایران شده باشد و لذا ما این ظرفیت را داریم که در این فضا تولید اندیشه کنیم و ما در اندیشه اسلامی دینی و بومی خودمان حرف داریم یعنی مردمی سازی که رهبری تاکید می‌کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برگزاری این سلسله جلسات برای این است که ببینیم ما ظرفیت‌های اندیشه‌ای و علم انسانی خودمان را چگونه می‌توانیم از مسیر سینما و تولید آثار هنری به مخاطب منتقل کنیم و حداقل یک سری گره‌های ذهنی ایجاد کنیم، حداقل پرسش‌هایی را خلق کنیم این حلقه مفقوده فقط با گفتگو ایجاد می‌شود یعنی اندیشمندان باید بنشینند گفتگو کنند تا این رابطه برقرار شود تا هنرمند با یک نگاه اندیشه‌ای به سمت تولید حرکت کند.

سلسله نشست‌های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

کد خبر 6098144 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد
  • سیستم کنترلی واحد یک بخار نیروگاه بندرعباس نوسازی شد
  • مشخصات یک خودروی جدید ایرانی منتشر شد
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • کاربرد های آنتی اسکالانت در تصفیه آب چیست؟
  • درمان معجزه‌آسای حساسیت فصلی با عطر طبیعی
  • مشخصات ال۹۰ ایرانی اعلام شد + عکس
  • ال۹۰ ایرانی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟ + تصویر
  • مشخصات ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند