Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@05:26:50 GMT

کشاورزان خوانسار چند شب در نوبت آبیاری می‌مانند

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۷۰۷۹

کشاورزان خوانسار چند شب در نوبت آبیاری می‌مانند

رئیس شورای شهر خوانسار گفت: زمین‌های کشاورزی خوانسار متراژ بالایی ندارد بلکه در متراژهای کوچک ساخته شده‌است؛ گاهی یک کشاورز برای آبیاری زمین خود برحسب نوبتی که به وی می‌رسد مجبور خواهد شد چند شب را برای آبیاری وقت بگذارد.

محمدتقی اورعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مشکلات کشاورزان خوانسار اظهار کرد: چند سال است در شهرستان خوانسار مطالبه تقسیم عادلانه آب انهار ۱۱ گانه را داریم، اما این مطالبات نتیجه مشخصی نداشته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در دو سال اخیر به دلیل آنکه آبسالی بوده کشاورزان کمتر این موضوع را مطالبه کرده‌اند اما هم‌چنان تقسیم عادلانه آب در شهرستان یکی از معضلات کشاورزان است.

نماینده خوانسار در شورای استان اصفهان با بیان اینکه تقسیم عادلانه آب در این شهرستان هنوز انجام نشده، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزی در خوانسار سنتی بوده و آبیاری به روش غرق آبی انجام می‌شود همواره با مشکل تقسیم عادلانه آب روبه‌رو هستیم.

اورعی خاطرنشان کرد: زمین‌های کشاورزی خوانسار متراژ بالایی ندارد بلکه در متراژهای کوچک ساخته شده‌است؛ گاهی یک کشاورز برای آبیاری زمین خود برحسب نوبتی که به وی می‌رسد مجبور خواهد شد چند شب را برای آبیاری وقت بگذارد.

وی با بیان اینکه ایزوله کردن انهار نیز یکی دیگر از مطالبات کشاورزان خوانسار است، اضافه کرد جهاد کشاورزی شهرستان تاکنون در این خصوص اقداماتی انجام داده اما لازم است برای جلوگیری از هدررفت آب، انهار ایزوله شود؛ در قسمت‌های پایین دست شهر اغلب افرادی که از نظر مالی ضعیف اند ساکن هستند و انجام این امر در توان آن‌ها نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار با تاکید بر لزوم توجه به حریم کاشت درختان، ادامه داد: درختان گردویی که اکنون به اندازه درختچه هستند در مکان‌هایی کشت می‌شود که مشخص است در ۱۰ سال آینده تمام زمین‌های اطراف را سایه‌اندازی کرده و به حریم سایر زمین‌ها تجاوز می‌کند.

وی اضافه کرد: پیش از این مردم با گذشت از این مسائل عبور می‌کردند اما اکنون با توجه به اینکه افراد برای باغات و زمین‌های خود دیوار حریم جداگانه قائل هستند درگیری‌های قابل توجهی برای این مسئله در شهرستان به وجود آمده بنابراین لازم است در این خصوص اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های لازم انجام شود.

اورعی با انتقاد از ضعف در نظارت بر قطع درختان گردو در جریان ساخت‌وسازها، افزود: سال گذشته حدود هشت هزار تن آلو در شهرستان خوانسار تولید شد که بخش قابل توجهی از آن به دلیل نبود سردخانه از بین رفت.

کد خبر 441794

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خوانسار شورای اسلامی استان اصفهان شوراي شهر کشاورزی آبیاری سنتی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برای آبیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۷۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون مبارزه با عوامل خسارتزا در سطح ۲۴۶ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شده است که ۲۶۱ هکتار آن مربوط به بیماری برگی زنگ زردگندم است.

فرشته صادقی نسب افزود: باتوجه به شرایط جوی مناسب برای ایجاد وگسترش بیماری برگی بویژه زنگ زرد گندم در مزارع غلات استان، لازم است کارشناسان شبکه مراقبت ضمن پایش دقیق مزارع، درصورت مشاهده بیماری هرچه سریع‌تر اطلاع رسانی لازم را در خصوص  کانون کوبی و سمپاشی  مزارع با سموم توصیه شده به کشاورزان انجام دهند.

صادقی نسب اظهارکرد:  با توجه به نقش بیماریها در کاهش عملکرد محصول، عملیات مبارزه  بایستی با نظر کارشناسان شبکه مراقبت و در اسرع وقت انجام گیرد تا علاوه بر اثربخشی مناسب از وارد آمدن خسارت به مزارع جلوگیری شود.

صادقی نسب اضافه کرد: عملیات ردیابی و پایش در مزارع همچنان ادامه دارد و توصیه های مدیریتی لازم توسط کارشناسان به کشاورزان انجام  می گیرد.

دیگر خبرها

  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد