Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@03:35:42 GMT

جمهوری چک سفیر چین را احضار کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۸۵۸۰

جمهوری چک سفیر چین را احضار کرد

وزارت خارجه جمهوری چک از احضار سفیر چین در پراگ پس از آن خبر داد که پکن یکی از سیاستمداران اپوزیسیون این کشور اروپایی را که اخیرا به تایوان رفته، تهدید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیاتی به ریاست میلوش میستروچیل، رئیس سنای جمهوری چک روز یکشنبه به تایوان رفت و با این کار، باعث خشم چین شد که تلاش دارد روی حاکمیت با تایوان و منزوی نگه داشتن آن از جهان کار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وانگ یی، وزیر خارجه چین روز دوشنبه گفت، کشورش رئیس سنای جمهوری چک را مجبور می‌کند تا بابت این رفتار "کوته‌نظرانه" و "ماجراجویی سیاسی" هزینه گزافی بپردازد و این سفر را یک اقدام "تحریک‌آمیز" خواند.

وزارت خارجه جمهوری چک بعدا در وب‌سایتش اعلام کرد مارتین تلاپا، معاون وزیر خارجه سفیر چین را احضار کرد و مراتب نارضایتی را بابت این اظهارنظر ابزار داشته است.

توماس پتریچک، وزیر خارجه جمهوری چک اوایل روز دوشنبه اعلام کرد چین باید درباره اظهارات مطرح شده از سوی وانگ یی توضیح دهد. وی به خبرنگاران گفت: البته که این سفر بر روابط ما با چین اثر گذاشته اما فکر می‌کنم در این مساله زیاده‌روی شده است.

نخست وزیر جمهوری چک نیز اظهارات مطرح شده از سوی وزارت خارجه چین را "نامناسب و گستاخانه" خواند. پکن نیز اعلام کرد، معاون وزیر خارجه چین سفیر جمهوری چک را احضار کرده و از وی بابت سفر رئیس سنای این کشور به تایوان توضیح خواسته است.

معاون وزیر خارجه چین گفت، سفر رئیس سنای جمهوری چک به تایوان نقض حق حاکمیت چین است و وعده داد که پکن واکنش لازم را برای دفاع از "منافع مشروع" خود خواهد داشت.

دولت پراگ، سیاست "چین واحد" را پذیرفته است که بر اساس آن، تایوان بخشی از قلمروی چین به شمار می‌رود و هیات‌های رسمی به این جزیره اعزام نمی‌کند. اما رئیس سنای جمهوری چک عضوی از حزب اپوزیسیون دموکرات‌های مدنی است و به این پروتکل پای‌بند نیست. گروه ۹۰ نفره به ریاست وی شامل سیاستمداران، کارآفرین‌ها، دانشمندان و خبرنگاران تا روز جمعه در تایوان می‌مانند.

رئیس سنای جمهوری چک امروز (سه‌شنبه) در پارلمان تایوان سخنرانی دارد و قرار است با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری این جزیره خودگردان نیز دیدار کند.

روابط بین جمهوری چک و چین اکتبر گذشته میلادی و پس از آن متشنج شد که شهرداری پراگ به رهبری فردی از حزب ضد تشکیلاتی "دزد دریایی" از توافقی با چین به دلیل تاکیدش بر سیاست چین واحد خارج شد. سپس شهردار پراگ توافق همکاری با تایپه را در ژانویه ۲۰۲۰ امضا کرد که باعث خشم پکن شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین جمهوري چك تايوان رئیس سنای جمهوری چک وزیر خارجه خارجه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۸۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

به گزارش همشهری آنلاین «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای نخستین زمستان گذشته و در نشست خبری مشترک با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی خود در ایروان گفته بود: «ارمنستان کشور دوست و همسایه خوب ماست. در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان موافقت تهران را برای افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز اعلام کردیم و امیدواریم در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی با حضور وزیر خارجه ارمنستان شاهد افتتاح رسمی این سرکنسولگری در تبریز باشیم».

در سال ۲۰۲۲ و در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز ۲ طرف درباره ارتقای سطح همکاری‌های تجاری بین ۲ کشور و همچنین این موضوع که افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز می‌تواند بر ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی تاثیر مثبتی داشته باشد، به توافق رسیدند.

رسانه‌های ارمنستان نوشته‌اند که در اکتبر سال ۲۰۲۲ سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد و افتتاح سرکنسولگری این کشور در تبریز، این اقدام دوجانبه را تکمیل می‌کند.

آن‌ها همچنین با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی ایران با استان سیونیک ارمنستان هم‌مرز است، گفته‌اند افتتاح کنسولگری در تبریز باعث توسعه بیش از پیش روابط تجاری و گردشگری خواهد شد.

امیرعبداللهیان در دیدار میرزویان همچنین گفته بود: موافقت دولت ارمنستان در ایجاد سرکنسولگری ایران در منطقه قاپان باعث شده که تردد ایرانیان و همکاری‌های ترانزیتی ۲ کشور تسهیل شود.

کد خبر 847168 برچسب‌ها ارمنستان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد
  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار می‌کند
  • تاکید اعضای بریکس بر توقف نسل‌کشی در غزه
  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
  • افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن