Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:21:45 GMT

بسته بودن فهرست دارویی خطاست

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۸۶۵۱

بسته بودن فهرست دارویی خطاست

به گزارش خبرنگار مهر، حسام الدین مدنی، در نشست روز داروسازی، افزود: باید دانست که اگر می خواستیم داروهای تولیدی را وارد کنیم ارز بسیاری باید از کشور خارج می‌شد و خوشبختانه صنعت دارویی کشور توانسته است نیاز کشور را تامین و حتی اقدام به صادرات دارو کند.

وی ادامه داد: کار در حوزه بیوتکنولوژی از سال ۷۰ در ایران کلید خورد و آن زمان این سوال مطرح بود که بیوتکنولوژی چیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما امروز به حدی از توانمندی رسیده ایم که ایران از نظر تکنولوژی در بیوتکنولوژی پس از کره و ژاپن در جایگاه سوم و از نظر توانمندی تولید در رتبه نخست آسیا است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران ادامه داد: از ۲۰۰ مولکول بیوتکنولوژی دنیا ۴۵ مورد گرانقیمت هستند و از این ۴۵ مولکول، ۲۲ مورد در ایران تولید می شود و ما در تولید برخی محصولات بیوتکنولوژی دنیا دومین و سومین کشور هستیم و ما توانمندی خلق دانش در تولید محصولات بیوتکنولوژی را داریم  و با تلاش شرکت های دانش بنیان هیچ وقت کمبودی در داروهای بیوتکنولوژی نداشتیم.

وی با اشاره به ارزآوری ۱.۴ میلیارد دلار محصولات بیوتکنولوژی گفت: حوزه بیوتکنولوژی سالیانه ۶۰ میلیون یورو ارزبری و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارند و سالیانه ۶۰ میلیون یورو صادرات داروهای بیوتکنولوژی داریم و صنعت محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران بسیار پویا است.

مدنی بیان کرد: ما شرکت های شتاب دهنده ای داریم که جوانان را آموزش می دهند و شرکت های نوئا شکل می گیرد و از دل این شرکت های نوپا محصولات دانش بنیان تولید می شود.

وی ادامه داد: این صنعت به حمایت های بیشتری نیاز دارد. ما انتظار داریم وقتی محصولی در کشور تولید شده و به اندازه یک سال ذخیره آن وجود دارد و صادر می شود، وارد نشود ما با شکست انحصار موافق هستیم اما انحصار را باید با رقابت در تولید داخل شکست نه با واردات.

مدنی افزود: فرق عمده ای که بین داروهای شیمیایی و بیوتکنولوژی وجود دارد فرمولاسیون است، در داروهای بیوتکنولوژی تولید از مرحله کشت سلولی و دانش تولید است و باید اجازه واردات محصول مشابه خارجی داده نشود.

وی گفت: متاسفانه فهرست دارویی کشور بسته شده است و سیاست گذاران دلایلی دارند اما این سیاست نباید موجب شود که به جهش تولید و تحقیق و توسعه شرکت های دارویی آسیب وارد شود. امروز با این تورم یکی از چالش های تولیدکنندگان افزایش هزینه تولید است و باوجود افزایش هزینه تولید قیمت دارو افزایش پیدا نمی کند.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، افزود: ما مخالف گرانی دارو برای مردم هستیم و باید یارانه و ارز دولتی به جای پرداخت به تولیدکنندگان به بیمه ها داده شود، به این شکل تولیدکنندگان و مردم دچار چالش نمی شوند.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته ۲ تا ۴ درصد قیمت داروهای بیوتکنولوژی افزایش پیدا کرده و این موضوع مورد اعتراض شرکت های تولیدی است و به نظر من تضاد منافع در سازمان غذا و دارو وجود دارد و باید اجازه دهیم بیمه ها با سندیکاها وارد مذاکره شوند با تشکیل کمیته ای با وزارت حمایت قیمت دارو تعیین شود و دیگر کسی درباره قیمت دارو به وزارت بهداشت خورده نمی گیرد.

مدنی گفت: وزارت بهداشت باید ناظر کیفی بر دارو باشد و به طور قطع می گویم که داروهای ایرانی کیفیت بالایی دارند و در صادرات محصول به چشم دیده ایم که بسیاری از کشورها عنوان می کنند که داروی ایرانی در مقایسه با نمونه چینی و هندی کیفیت بالاتری دارد.

وی افزود: صنعت داروسازی به ویژه در حوزه بیوتکنولوژی بالنده است و بسته بودن فهرست دارویی، مانع بالندگی می شود.

کد خبر 5012904

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو داروسازی صادرات دارویی ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز پزشک سیما سادات لاری روز داروساز سعید نمکی سازمان غذا و دارو علیرضا زالی آمار کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی ایران داروسازی محرم 99 داروهای بیوتکنولوژی محصولات بیوتکنولوژی قیمت دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۸۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حیدر محمدی، در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه با اشاره به وضعیت بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران، گفت: یکی از دلایل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر عدم همکاری برخی از کشورها و القای تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه شناخته می شود، افزود: یکی از مؤلفه های مؤثر برای رقابت در بازارهای صادراتی توجه ویژه به کیفیت است. در کنار تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سعی کردیم کیفیت این فرآورده‌ها را ارتقا داده و صادرات را به بازار منطقه تقویت کنیم.

محمدی با اشاره به وضعیت مطلوب روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، خاطرنشان کرد: قطعاً به دنبال کمک به تأمین تجهیزات و دارو و حتی انتقال دانش در این زمینه به کشور سوریه هستیم و امیدواریم این کشور نیز در آینده نزدیک بتواند ساختار سلامت خود را بازآرایی کند.

همچنین، «رزان سلوطه» معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه ضمن تقدیر از همکاری های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه، گفت: به دنبال توافق صورت گرفته در دو سال گذشته موفقیت های خوبی در زمینه های مختلف این همکاری ذکر شده ایجاد شد.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بازار سوریه دارد و تقاضا داریم جمهوری اسلامی ایران در تأمین برخی از واکسن های موردنیاز، ما را یاری کند.

کد خبر 6093750 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • جزئیاتی درباره دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ