Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@21:16:23 GMT

می‌توان در دوران کرونا به فقر جهانی خاتمه داد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۰۲۱۴

می‌توان در دوران کرونا به فقر جهانی خاتمه داد؟

گسترش ویروس کرونا بهانه‌ای بود تا مقامات رسمی در بسیاری از کشورهای جهان فقرا را بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار دهند و در این راستا به پیشرفت‌های چشمگیری نیز دست یابند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بحران انسانی و اقتصادی امروز که به واسطه پاندمی کرونا به وجود آمده است توفیقی اجباری برای بسیاری از کشورهای جهان به شمار می‌رود تا برای مهار سریع کووید -۱۹ جریان‌های ساختاری اقتصادی خود را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا سران بسیاری از کشورها حتی بسته‌ها و محرک‌های کمکی پرداختی خود در این دوران را به جریانی دائمی در آینده تبدیل کرده‌اند چراکه رهبران جهانی معتقدند این بحران فرصتی گرانبها برای ایجاد جهانی پایدار و یکپارچه محسوب می‌شود که دستیابی به آن تنها در گرو پایان دادن به فقر جهانی است. بااین‌حال مسأله نگران‌کننده در رابطه با بحران کرونا وجود احتمال از دست رفتن دستاوردهای کشورهای مختلف و پیامدهای منفی ناشی از آن محسوب می‌شود. با این وجود بحران کووید -۱۹ مستلزم تعهد جهانی و رهبران ملی است تا علاوه بر حفظ پیشرفت‌هایی که با مشقت زیاد به دست آمده است، در اتحاد با یکدیگر فقر جهانی را ریشه‌کن کنند. بدیهی است که این کار به راحتی صورت نخواهد گرفت به خصوص اینکه پاندمی کرونا نابرابری‌های موجود را روز به روز بیشتر می‌کند.

شاید پایان یافتن فقر تنها یک رؤیای شیرین باشد ولی باید توجه داشت که در گذشته نیز بردگی و برده‌داری شرایطی مشابه با فقر امروزی را به مردم تحمیل کرده بود. از سوی دیگر بنا بر یک افسانه قدیمی غربی، همه انسان‌ها در یک کشتی قرار دارند و روی سطح یک اقیانوس در حرکتند، با این تفاوت که عده‌ای روی عرشه و مجهز به قایق‌های نجات هستند و عده‌ای دیگر به کف کشتی چسبیده و هیچ وسیله نجاتی در اختیار ندارند. بر طبق این افسانه تنها چیزی که برای نجات کشتی بشری نیاز است، کمک به فقیرانی محسوب می‌شود که هم‌زمان با چند مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و در شرایط فعلی نیز کووید -۱۹ بر بار سنگین مشکلات آن‌ها افزوده است چراکه اگر کشتی غرق شوند، فقیر و غنی با هم زیر آب می‌روند و قایق‌های نجات توانایی بالایی برای حفظ تعدادی از مردم در طولانی‌مدت را در اختیار ندارند.

اخبار امیدوارکننده آن‌که شاخص فقر چند بعدی ۲۰۲۰ که اخیراً توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد منتشر شده است نشان می‌دهد که ۶۵ مورد از ۷۵ کشور موردمطالعه توانسته‌اند در طول یک دهه اخیر به‌میزان چشمگیری فقر موجود در مرزهای خود را کم کنند. کشور آفریقایی سیرالئون نیز بیشترین و سریع‌ترین کاهش فقر در دهه گذشته را داشته که این کاهش از مواجهه موفق آن در برابر ابولا به دست آمده است. شاخص مذکور هم‌زمان با نمایش کمبود دسترسی فقرا به مراقبت‌های سلامت، آموزش و استانداردهای زندگی، تصویری جامع از مشکلات متعدد آن‌ها در زندگی روزانه را نیز ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند نقش بسزایی در کاهش بار تحمیل‌شده روی یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون انسانی باشد که در وضعیت فقر چند بعدی به سر می‌برند و هم‌زمان از ایجاد شرایطی مشابه برای دیگران پیشگیری به‌عمل آورد. احتمالاً بهترین استراتژی کارآمد در این زمینه، شناسایی افراد آسیب‌پذیر و ارائه خدمات مورد نیاز به آن‌ها باشد که این کار به ایجاد صلح در جامعه نیز کمک می‌کند.

به‌منظور تحقق این هدف لازم است که مقامات رسمی کشورها به ایجاد شاخص‌های این چنینی در سطح ملی اقدام کنند و درنتیجه استراتژی‌هایی کارآمد برای حل بحران فقر را در پیش گیرند که البته با توجه به وجود شاخص‌های مخصوص در بسیاری از کشورهای جهان، امید آن می‌رود مقامات ارشد توانایی استفاده از این ابزارهای قدرتمند را برای مقابله مؤثر با کووید -۱۹ داشته باشند و سطح فقر موجود در مرزهای خود را تا بیشترین حد ممکن کاهش دهند. البته تنها تکیه بر اقدامات سران یک کشور برای کاهش فقر کافی نیست بلکه باید یک تعهد جهانی در این زمینه شکل گیرد تا بتواند این بحران گسترده را به مرور زمان رفع کند. کشورهایی که از شاخص فقر چندبعدی استفاده نمی‌کنند نیز باید با توجه به شاخص جهانی و ارائه استراتژی‌های مناسبی که در تدوین آن‌ها منزلت و قابلیت‌های انسانی به‌طور جدی مدنظر قرار گرفته است، در این اقدام سهیم شوند تا از این طریق جهانی پایدار و یکپارچه ایجاد کنند.

کد خبر 441201

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان محيط زيست خط فقر فقر فقرزدايي ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا آفریقا فقیر نشین سيرالئون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۰۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شهید ملک مکان، شهید شاخص بسیج هنرمندان فارس
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا