با دعای مادرم مداح شدم / مداحی در جوار حضرت رضا(ع) «تکرارنشدنی» است
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۶۳۶۴
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد خالقیپور از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) است؛ وی تاکید میکند چنانچه مداح در انتخاب شعرش دقت کند میتواند تاثیر بسزایی در ترویج فرهنگ و سیره رضوی داشته باشد.
خالقیپور مداح و ذاکر اهل بیت (ع) و از شاگردان مرحوم عابدزاده است که به گفته وی دعای مادرش و عنایت ویژه اهل بیت (ع) باعث شد که وارد عرصه مداحی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای شنیدن صحبتهای این پیر غلام حسینی که ۶۳ سال سن دارد و نیمی از عمرش را در مدح و ثنای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در حرم رضوی گذرانده دقایقی با وی همکلام میشویم.
وی در پاسخ به این پرسش که چطور شد که متوجه شدید به مداحی علاقمند هستید میگوید: دوران ۶ ساله ابتدایی خود را در مدرسه عسکریه گذراندم. در این مدرسه من و چند نفر دیگر را صبحهای جمعه برای خواندن اشعاری در مدح امام زمان (عج) به مسجد گوهرشاد میبردند. صدایی خوبی داشتم و پامنبری مرحوم حاج آقای عابدزاده بودم و از طرفی مادرم علاقه داشت که مداح شوم و برادرم بزرگم با شرکت در جلسات حاج آقای موید از مداحان و پیرغلامان حسینی بنده را با خود همراه میکرد و همه این عوامل سبب شد که به مداحی علاقهمند شوم.
۵۰ سال است که روضهخوان اهل بیت (ع) هستم و و ۳۰ به عنوان مداح حرم رضوی و در مناسبتهای مختلف مداحی میکنم.
این پیرغلام حسینی در مورد اینکه آیا در زمان قبل از انقلاب هم مداحی میکردید؟ میگوید: بله. در آن زمان در جلسات خانگی روضهخوانی داشتیم.
بیشتر بخوانید
گفتوگوی خواندنی با پیرغلام امام حسین (ع) / اخلاص، شرط اصلی نوکری اباعبدالله (ع) استاما برای این مداح اهل بیت (ع) نیز مداحی در حرم رضوی، حال و هوایی دیگر دارد؛ «مداحی در حرم رضوی چه تفاوتی با محافل دیگر دارد؟» خالقیپور عنوان میکند: بالطبع مداحی در مضجع شریف امام رضا (ع) متفاوت از سایر اماکن است، چون در اینجا امام معصوم (ع) نظارهگر هستند و زائران حضرتش مستمع روضه هستند از طرفی بیشترین اثری که مداح بر مستمعین دارد حرم است و آن هم به دلیل وجود مقدس امام رضا (ع) است.
این پیرغلام حسینی در مورد اینکه مداح چه نقشی میتواند در ترویج فرهنگ رضوی داشته باشد؟ هم خاطرنشان میکند: چنانچه مداح در انتخاب شعرش دقت کند میتواند تاثیر بسزایی در ترویج فرهنگ و سیره رضوی داشته باشد؛ از طرفی خود شعر در خواندن هم موثر است. امروزه شاعران برجستهای هستند که شعرهای عمیق و موثری سرودهاند و به سهولت در دسترس مداحان قرار دارد.
خالقیپور در مورد اینکه ایجاد شعور حسینی در بین عزاداران باید با چه سازوکاری انجام شود هم بیان میکند: به نظر بنده تا شعور حسینی نباشد شور حسینی ایجاد نمیشود. مداحان باید اشعاری را انتخاب کنند که در شان اهل بیت (ع) باشد. شعرایی که در سرودن، این موارد را رعایت نمیکنند کم لطفی میکنند. مثلا اشعار روز عاشورا باید به گونهای باشد که پیام آن روز را بتواند برساند نه اینکه فقط از مصائب و کشتار و جنایات آن روز صرفا بگوید.
از نظر شما یک روضهخوان اهل بیت (ع) چه ویژگی باید داشته باشد؟ خالقی پور در این زمینه تاکید میکند:اخلاص و تقوا دو مولفهای است که مداح باید داشته باشد و در مرحله بعد باید سطح مطالعه خود را بالا ببرد.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: پیرغلامان حسینی مداح اهل بیت خالقی پور حرم رضوی اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۶۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
من، مادرم، خواهرم و برادرم را سلاخی کردهام!
زیسان: فیلم من، یییر ریویهر، مادرم، خواهرم و برادرم را سلاخی کردهام. ساخته ۱۹۷۶ توسط رنه آلیو. این فیلم بر مبنای یک رویداد واقعی ست.
در سوم ژوئن ۱۸۳۵ در یکی از روستاهای نورماندی، جوانی بیست و سه ساله به نام پـییــر ریـویــهر که از آزارهای پدرش توسط مادرش به ستوه آمده بود، مادر و خواهر و برادر کوچکش را به قتل میرساند و به جنگل میگریزد. سرانجام پـییــر دستگیر شده و در سلولش اقدام به نوشتن زندگینامهی خود میکند و در آن دلیل اقداماتش را توضیح میدهد.
او که تصور میکند توسط خدا هدایت شده میخواهد پدرش را از دست آزار و تحقیرهای مادرش برهاند.
پییـر که نمیتواند انفعال پدرش را تحمل کند، میاندیشد که باید کاری کرد. او ابتدا یک قورباغه را مصلوب کرده و پرندهای را بین دو سنگ، لِه میکند. اما کشتار حیوانات کافی نیست. آهنگی که همسایه دربارهی پدرش میخواند جرقهی تراژدی را روشن میکند...
این کشتار و محاکمهای که در پی آن میآید توسط شاهدین مختلف، روایت میشود که یکی از راویان نیز خود قاتل است که آسیب شناسی او، باعث درک زمینهی روانی جنایاتش میشود.
در نهایت پـییــر به اعدام محکوم شد و علیرغم اینکه توسط پادشاه لوئی فیلیپ مورد عفو قرار گرفته بود، در سلولش خود را حلق آویز نمود!
رنه آلیو که از دست کم گرفته شدهترین کارگردانان فرانسوی دههی هفتاد به شمار میرود، این مهمترین فیلمش را بر مبنای کتابی از میشل فوکو ساخته است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شده بود.
فیلم تنها چند کیلومتر با لوکیشن وقایع تاریخی داستان، فاصله دارد و به غیر از چند بازیگر نادر حرفه ای، باقی نقشها از جمله نقش اصلی، توسط افراد محلی ایفا شده است که رنه آلیو در طول فعالیتهای تئاتری اش با آنها ملاقات کرده بود. چنین تدبیری به فیلم حالتی مستندگونه داده است و مخاطب را درگیر یک احساس واقعی میکند.
در صحنهای از فیلم خود میشل فوکو نیز جضور داشت که در تدوینهای بعدی، سکانس مربوط به او حذف شد.
این شاهکار، همزمان که یک فیلم تاریخی و تحقیقی در مورد کالبد شکافی یک جنایت است، یک سند قوم نگارانه از قرن نوزدهم نیز محسوب میشود.
مشخصات و امتیاز این فیلم را اینجا ببینید.
tags # سینما ، معرفی فیلم سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟