Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگر مسائل لبنان گفت: انفجار مهیب بندر بیروت کمر حسان دیاب را شکست و او را مجبور به استعفا کرد.

«هادی افقهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط بحرانی لبنان آیا نخست وزیر جدید این کشور توانایی ساماندهی اوضاع را دارد؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: هیچ شخصیتی به تنهایی نمی‌تواند امور سنگین یک کشور طوفان‌زده، جنگ‌زده و در حال محاصره را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحلیلگر مسائل لبنان افزود: قبل از ادیب، حسان دیاب به عنوان یک شخصیت تکنوکرات که وابستگی حزبی  و گروهی نداشت، امور لبنان را در دست داشت، دیاب سعی کرد وزرای خود را از میان شخصیت‌های تکنوکرات انتخاب کند اما بعد از حادثه انفجار بیروت، مشخص شد که این وزرا مستقل نبودند و با برخی از جریان‌های سیاسی معروف لبنان از جمله ولید جنبلاط و المستقبل در ارتباط بودند، در حقیقت انفجار مهیب بندر  بیروت کمر حسان دیاب را شکست و او را مجبور به استعفا کرد.

افقهی در خصوص پایگاه حزبی و جناحی ادیب، نخست وزیر جدید لبنان تصریح کرد: ادیب از شخصیت‌های اهل سنت لبنان است که پیش از این مسئولیت مشاور اقتصادی نخست وزیر سابق این کشور را برعهده داشته است. همچنین به جهت اینکه پیش از این وی سفیر لبنان در برلین بود، روابط بسیار خوبی با کشورهای غربی و عربی دارد. ادیب موضع اعتدال‌گرا دارد و هیچ حساسیت و خصومتی، نسبت به محور مقاومت در لبنان ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص نقش سفر مکرون به لبنان در انتخاب ادیب به عنوان نخست‌وزیر این کشور اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که به علت ارتباط ادیب با فرانسوی‌ها آنها وی را به عنوان کاندیدا نخست وزیری انتخاب کردند. کمااینکه گفته می‌شود پس از بازگشت مکرون از لبنان، او نماینده خود را جهت گفتگو با ادیب در خصوص پست نخست وزیری به برلین فرستاده و او هم، اعلام آمادگی کرده است.

افقهی در خصوص اینکه احزاب لبنان تا چه اندازه با حضور ادیب به عنوان نخست‌وزیر موافق هستند، ادامه داد: در حقیقت فرانسوی‌ها از طریق رایزنی با احزاب 14 مارس ادیب را معرفی کردند، علاوه بر این جریان شیعی حزب‌الله و امل نیز از ادیب حمایت کردند، همچنین سعد حریری، حزب المستقبل و ولید جنبلاط نیز حمایت خود را از ادیب اعلام کردند.

این تحلیلگر مسائل لبنان افزود: البته میشل عون و فولانژیست‌های سمیر جعجع که تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها قرار دارند، از ادیب حمایت نکردند، البته علت حمایت نکردن میشل عون این است که فرد مورد نظر او را به عنوان نخست وزیر اعلام کنند. لازم به ذکر است ولید جنبلاط و جریان اشتراکی ادیب را برای تصدی پست نخست وزیری تایید کردند اما تیمور پسر ولید جنبلاط در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد با وجود اینکه ادیب را تایید می‌کنند اما در دولت او شرکت نمی‌کنند.

افقهی در توضیح موانع بر سر راه ادیب تصریح کرد: ادیب با چند پرونده سنگین مواجه است، علاوه بر بحث کرونا که یک مشکل جهانی است، این کشور برای بازسازی بندر بیروت، به حدود 15 میلیارد دلار نیاز دارد. مسئله دیگر انتخابات زود هنگام است. حال باید دید ادیب با توجه به تجربه بین‌المللی و دیپلماتیکی که دارد می‌تواند، حمایت مالی کشورهای غربی را برای بازسازی لبنان جلب کند یا خیر.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: مکرون نوع نگاه و تعامل خود را با مسائل لبنان تغییر داده است و از حالت آمرانه فاصله گرفته است به عنوان مثال در سفر اخیر خود به لبنان با نماینده حزب الله ملاقات کرد و بسیار با احترام با نماینده حزب‌الله گفتگو و اعلام کرد، کسی نمی‌تواند حزب‌الله لبنان را از معادلات سیاسی این کشور حذف کند یا نادیده بگیرد.

افقهی ادامه داد: از طرف دیگر سیدحسن نصرالله در سخنرانی عاشورایی خود اذعان کرد که اظهارات مکرون و طرح او برای لبنان قابل تامل است، که این صحبت‌ها حکایت از توافقات پشت پرده میان حزب‌الله و امل دارد.

این تحلیلگر مسائل لبنان در پایان یادآور شد: در حقیقت جریان‌های داخلی لبنان در حال ارزیابی این هستند که آیا مکرون می‌تواند لبنان را از بحران مالی نجات دهد و سیستم حاکمیت جدید با کمک احزاب داخلی لبنان برقرار کند یا خیر. از طرف دیگر اینکه مطرح می‌کنند مکرون با ارائه طرحی به دنبال کمک کردن به لبنان است باید بررسی کرد آیا این طرح حمایت سایر کشورهای اروپایی و آمریکا را به همراه دارد یا به تنهایی وارد گود شده است، البته بعید است که مکرون به تنهایی و بدون پشتوانه آمریکا و سایر کشورها بتواند این طرح را در لبنان اجرا کند. 2/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انتخابات حزب الله سعد حریری لبنان ولید جنبلاط تحلیلگر مسائل لبنان ولید جنبلاط حسان دیاب نخست وزیر حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۶۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نخست وزیر انگلیس از افزایش بودجه نظامی این کشور در بحبوحه جنگ اوکراین خبر داد.

«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که دولت لندن در نظر دارد در بلندمدت ۱۰ میلیارد پوند برای حمایت از صنایع دفاعی این کشور هزینه کند.

نخست وزیر انگلیس در ادامه با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد و باید از آن جلوگیری کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، این کشور در نظر دارد تا بسته ۶۱۷ میلیون دلاری جدیدی را به اوکراین اختصاص دهد. این بسته شامل بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو، ۶۰ قایق و تعدادی موشک دوربرد «سایه طوفان» که شمار دقیق آن اعلام نشده است، می‌شود.

کد خبر 6086856

دیگر خبرها

  • سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا| شکست سنگین شهرداری گرگان در بیروت
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • مصاحبه آتشین آرون بروکس؛ حمله به تیلور؟ ایرانی‌ها از آمدن به اینستاگرام من خودداری کنند!
  • فیلم| اعتراف مشاور اسبق نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شکست اطلاعاتی در برآورد حمله ایران!
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • خانواده‌های اسرای صهیونیست: بدترین نخست‌وزیر، برو!