دارد سر مردم کلاه میرود/ صدای مردم بیصدا در داستانها هستم
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۱۹۱۷
محمدعلی گودینی که اخیراً کتاب «راز عمارت متروک» او از سوی نشر معارف منتشر شده است، میگوید: تنزل ذائقه مردم نیز از دیگر مشکلات فرهنگی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم. دارد با این دست از آثار ادبی و هنری سر مردم کلاه میرود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدعلی گودینی از جمله نویسندگان پرکار در چند سال گذشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«زنی با کفشهای مردانه»، «تالار پذیرایی پایتخت»، «گلهای کاغذی»، «سالار»، «سایه اژدها»، «سیلاب» و ... از جمله عناوین داستانی گودینی است که در سالهای اخیر منتشر شده و گاه از آنها در جوایز مختلف ادبی مانند جایزه داستان انقلاب تجلیل شده است. «راز عمارت متروک» تازهترین کار این نویسنده است که از سوی نشر معارف در دسترس علاقهمندان به ادبیات داستانی قرار گرفته است.
وجه مشترک کارهای گودینی توجه به قشر ضعیف جامعه، روستاییان و کارگران، است. او در برخی از کارها مانند «زنی با کفشهای مردانه» فضای کارگری در سالهای پس از انقلاب را ترسیم کرده و از رنجها و مشکلات آنها پس از جنگ گفته و در کارهایی مانند «تالار پذیرایی پایتخت»، نگاهی انداخته است به وضعیت کشاورزان در زمان پهلوی. از این رو، میتوان کارهای گودینی را بلندگوی قشری دانست که در سالهای اخیر کمتر مجال سخن گفتن در آثار داستانی داشتهاند. در روزگاری که داستانهای ایرانی در فضای کوچک آپارتمانهای شهری و با دغدغههایی متفاوت با جامعه روایت میشود، گودینی تلاش کرده است تا صدای مردمی باشد که در این سالها در آثار داستانی خاموش بودهاند.
او در کتاب «راز عمارت متروک» که با داستانی جنایی گره خورده نیز بر این رویه ثابت مانده است. او اینبار در خلال یک داستان متفاوت و جذاب، آینهای قرار داده است پیش چشم مخاطب از زمان ارباب و رعیتی در روستاهای کشور و تأثیری که این نظام بر زندگی روستاییان ایرانی پیش از انقلاب گذاشت. تسنیم به مناسبت انتشار این اثر به گفتوگو با این نویسنده پرداخت. گودینی در این مصاحبه از علاقهاش به تاریخ سخن گفت و اینکه رسالت خود میداند تا با پرداختن به مسائل تاریخی در دل داستان، به سهم خود از تحریف تاریخ جلوگیری کند. گفتوگوی تسنیم با او را میتوانید در ادامه بخوانید:
*تسنیم: آقای گودینی کتاب جدید شما با عنوان «راز عمارت متروک» که چندسالی بود در دست آمادهسازی قرار داشت، اخیراً از سوی نشر معارف منتشر شده است. کمی درباره داستان این اثر بگویید.
کتاب «راز عمارت متروک»، داستان دو پسربچه با نامهای پرویز و کیانوش را روایت میکند که برای آماده شدن و شرکت در کنکور، تصمیم میگیرند که به روستای پدر پرویز که سالها در آنجا ارباب بوده، بروند و درس بخوانند. این دو پسر با حضور در روستا کمکم متوجه اتفاقاتی میشوند که حدود 30 سال پیش در آنجا رخ داده است.
پدر و عمومی پرویز سالهای آخری که در روستا زندگی میکردند، کمکم زمینهای خود را میفروشند و تنها چیزی که از آنها در روستا باقی مانده است، عمارتی است که متروکه شده و ارباب ورود به آنجا را برای همه ممنوع اعلام کرده بود. اما کنجکاوی بچهها سبب میشود تا رازی که سالها در آنجا پنهان شده بود، برملا شود و آن کشف جنازه یک زن بود.
در واقع کتاب «راز عمارت متروک» با گریز به دوران ارباب رعیتی، قصد دارد نمایی از آن زمان و سرنوشت آدمهایی که در آن دوران بودهاند، به تصویر بکشد.
*تسنیم: آقای گودینی از شما تاکنون کارهای مختلفی منتشر شده است، از «زنی با کفشهای مردانه» گرفته تا «تالار پذیرایی پایتخت» و ... . وجه مشترکی که در اغلب آثار شما دیده میشود، توجه شما به عنوان نویسنده، به دوران پیش از انقلاب و سالهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب است. چرا این تم در کارهای شما پررنگ است؟
بخشی از این تکرار به این بازمیگردد که من به تاریخ علاقهمند هستم. خواندن هیچ کتابی به اندازه کتابهایی که در آن از تاریخ و وقایع گذشته گفته باشد، برای من لذتبخش نیست. حتی وقتی آثار ادبی کلاسیک مانند حکایات سعدی یا جامی و عبید میخوانم هم همینطور است. اغلب از خواندن حکایتهایی از این آثار لذت میبرم که تم تاریخی داشته باشند و گریزی بزنند به اوضاع و احوال آن زمان.
در تمام سالهای فعالیتم در حوزه داستاننویسی این علاقه در کارهای خودم هم نمود پیدا کرده است. همیشه سعی کردهام اثری بنویسم که صبغه تاریخی داشته باشد تا مخاطبی که داستانم را پس از 100 میخواند، بداند که در این زمان چه اتفاقاتی رخ داده است. گاه حوادث تاریخی در نقل قولها دچار تحریف شده و وارونه جلوه داده میشوند. این موضوع در سالهای اخیر پررنگتر شده است و ما میبینیم که شرایط اجتماعی که از سالهای پیش از انقلاب توصیف میشود، چطور با آنچه در واقعیت رخ داده، متفاوت است. تحریف تاریخ معاصر از جمله اتفاقاتی است که در سالهای اخیر با شتاب بیشتری صورت میگیرد؛ از این رو بخشی از چرایی پرداختن به وقایع تاریخی به دغدغه من به عنوان یک نویسنده برای گفتن حقیقت اختصاص دارد.
به عنوان نمونه، در «تالار پذیرایی پایتخت» سعی کردم تا به وقایعی بپردازم که از دید بسیاری مخفی مانده بود. داستان این کتاب مربوط به اصلاحات ارضی شاه و درآوردن زمینهای کشاورزی از دست مالکان و تقسیم آن بین رعیتها است. پیش از این کتاب نیز آثاری مانند برخی از کارهای جلال آل احمد به این موضوع و نظام ارباب رعیتی پیش از انقلاب پرداخته بودند، اما تفاوت کار من با آثار نویسندگانی مانند جلال این بود که او از زاویه دید یک روشنفکر به این قضیه نگاه کرد اما من به عنوان یکی از افرادی که درگیر این ماجرا بوده است.
زمانی که اصلاحات ارضی اتفاق افتاد، من شش ساله بودم. خاطرم هست که وقتی این اتفاق افتاد، عدهای هورا کشان به سمت روستای ما آمدند و باعث شدند تا زن و بچه مردم بترسند؛ این در حالی بود که اصلاحات ارضی کشاورزی ایران را تحت تأثیر قرار داد و زمینههای وابستگی کشور را فراهم میکرد. کتاب «تالار پذیرایی پایتخت» با در نظر گرفتن عواقب این تصمیم برای مردم روستایی از جمله اعتیاد، مهاجرت روستاییان به شهرها، خواریپذیری روستاییان در محیط جدید و تأثیر نظام ارباب و رعیتی بر زندگی مردم میپردازد.
در تمام کارهایی که با تم انقلاب نوشته شده و بعد از آن، آثاری که در رابطه با جنگ تحمیلی نوشتهام، سعی کردهام تا راوی صادقی باشم از وقایع تاریخی. به اثری که تخیل صرف باشد، علاقه ندارم؛ به همین دلیل در این سالها سعیام بر این بوده است تا از حوادث و وقایع زمان خودم آنطور بنویسم که بیانگر واقعیت تاریخی هم باشد و نسبت به آن بیاعتنا نباشد.
متأسفانه اخیراً هم در حوزه تاریخ معاصر و هم در زمینههای دینی ما با تحریفهای متعدد و مکرر مواجه هستیم. اخیراً همزمان با ماه محرم هم مطالبی درباره واقعه عاشورا منتشر شده و برخی از واقعیتهایی که در آن روز رخ داده، زیر سؤال برده است. میخواهم بگویم این هجمهها فقط منحصر به وارونه جلوه دادن تاریخ نیست، بلکه در حوزه اعتقادات مذهبی و مسائل فرهنگی هم دیده میشود. این مطالب در فضای مجازی منتشر میشود و جوانان هم که عموماً اطلاع چندانی ندارند، تحت تأثیر آن قرار میگیرند. در این شرایط، هرکس به اندازه توان خود تلاش میکند تا جلوی این تحریفها را بگیرد، من هم با داستانهایم همین قصد را دارم.
*تسنیم: در «راز عمارت متروک» هم مانند بسیاری از کارهای گذشته شما، با حضور پررنگ مردم روستایی مواجه هستیم. چرا این نوع شخصیتها در کارهای شما حضور مداوم دارند؟ آیا میخواهید صدای افرادی باشید که معمولاً جایی در ادبیات داستانی سالهای اخیر ما ندارند؟
بله، از این جهت کشاورزان، روستاییان و کارگران در کارهای من حضور پررنگی دارند. به عنوان نمونه، کتاب «زنی با کفشهای مردانه» به کارگران و رنجی که آنها میبرند، اختصاص داده شده است؛ کارگرانی که در پیروزی انقلاب و در زمان جنگ حضور پررنگ و تأثیرگذاری دارند، اما پس از جنگ با تصمیمهای غلط در زمان سازندگی، استثمار میشوند و حقوق آنها ضایع میشود. کارگران در برهههای حساس کشور، مانند جنگ، ایثار کردند، جبهه رفتند، جانباز شدند و گاه به شهادت رسیدند، اما برخی افراد بعد از جنگ به اسم خصوصیسازی حقوقشان را پایمال کردند و با رانتخواری، کارخانهها را خریداری کرده و بار سنگین هزینههای آن را به دوش کارگران انداختند.
*تسنیم: به تحریف تاریخ معاصر در سالهای اخیر اشاره کردید. به نظر شما کارهای داستانی که در سالهای اخیر منتشر شده، تا چه اندازه در این زمینه دغدغهمند و پویا عمل کرده است؟ تا چه اندازه سعی کرده تا در این رابطه نقش روشنگری داشته باشد؟
متأسفانه ما در این مدت با چند جریان روبرو هستیم. عدهای هستند که خود را در این رابطه دغدغهمند نشان میدهند، حلقههایی تشکیل داده و از بودجهها و کمکهای مالی بهرهمند هستند، اما کارهایی که خروجی این حلقهها است و منتشر میشود، کارهای سطحی است که کمتر دغدغهای در این رابطه در آنها دیده میشود. کارهای تکراری منتشر میکنند و عموماً مانع ورود دیگر نویسندگان به این حلقهها میشوند.
تعلل در انتشار آثار داستانی از دیگر مشکلاتی است که ما با آن مواجه هستیم. برخی از ناشران که مرتبط با مراکز انقلابی هم هستند، کتاب را تحویل میگیرند اما از انتشار آن خبری نیست. معلوم نیست آخر چاپ میکنند یا نه.
از «شاعر لب دوخته» تا «شاعر شکست»؛ کودتای 28 مرداد چه تأثیری بر ادبیات ایران گذاشت؟تنزل ذائقه مردم نیز از دیگر مشکلات فرهنگی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم. مردم نسبت به قبل کتابخوانتر شدهاند، اما بیشتر چه آثاری را میخوانند؟ کتابهایی که به اصطلاح زرد هستند و داستانهای بیمایهای را روایت میکنند. نسخههای متعددی از رمانهای بازاری و زرد به فروش میرسد و عموماً این کتابها چندینبار بازچاپ میشوند. در سینما هم وضع به همین صورت است. شما ببینید چه سریالهایی در شبکههای خانگی طرفدار و مخاطب دارد؟ کارهای بیمحتوا و کممحتوایی که میتواند بر مخاطب تأثیر سوء بگذارد. دارد با این دست از آثار ادبی و هنری سر مردم کلاه میرود. حالا مسئولان در فیلم و ... بیشتر نظارت میکنند، اما صدای کتابهای داستانی عموماً شنیده نمیشود. اگر رویه به همین صورت ادامه داشته باشد، با هجمهها و تحریفهای بیشتری مواجه خواهیم بود.
انتهای پیام/
R1013197/P/S4,35/CT2 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات دفاع مقدس ادبیات انقلاب اسلامی کتاب و ادبیات بیشتر بخوانید... از «شاعر لب دوخته» تا «شاعر شکست»؛ کودتای ۲۸ مرداد چه تأثیری بر ادبیات ایران گذاشت؟ تجلیل از علی معلم و محمدعلی گودینی در اختتامیه جشنواره شعر و داستان انقلاب «محمدعلی گودینی» زندگینامه داستانی شهید شاعری را مینویسد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... از «شاعر لب دوخته» تا «شاعر شکست»؛ کودتای ۲۸ مرداد چه تأثیری بر ادبیات ایران گذاشت؟ تجلیل از علی معلم و محمدعلی گودینی در اختتامیه جشنواره شعر و داستان انقلاب «محمدعلی گودینی» زندگینامه داستانی شهید شاعری را مینویسد واژه های کاربردی مرتبط ادبیات دفاع مقدس ادبیات انقلاب اسلامی کتاب و ادبیات پربینندهترین اخبار فرهنگی ۱ وقایع روز دوازدهم محرم| ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه ۲ وقایع روز سیزدهم محرم| از سخنرانی حضرت زینب(س) در مجلس ابنزیاد تا شهادت یکی دیگر از یاران امام حسین(ع) ۳ وقایع روز یازدهم محرم| عبور کاروان اسرای کربلا از کنار بدنهای مطهر شهدا ۴ "پسران سعود" آماده پخش شد/ ۴ فراز اصلی از تاریخ عربستان سعودی با آرشیوهایی دیده نشده ۵ درخشنده: دوست دارم مجسمه شهید سلیمانی را در سطح شهر ببینم ۶ سینمای دینی| دولت باید هنرمندان را متوجه نیازهای اصلی جامعه بکند/ نقش فارابی در سینمای دینی دهه ۸۰ چه بود؟ ۷ معرفی مناجات پانزدهگانه امام سجاد (ع) / خدایا، گناهان بر من لباس خواری پوشانده ۸ مدرسه تلویزیونی از هفته آینده راه میافتد مهمترین اخبار فرهنگی احمدرضا درویش: نامسلمانها هم از هتک حرمت به پیامبر ناراحتاند سینمای دینی| دولت باید هنرمندان را متوجه نیازهای اصلی جامعه بکند/ نقش فارابی در سینمای دینی دهه ۸۰ چه بود؟ اهانت به پیامبر اسلام(ص) تلاش مذبوحانه غرب برای جلوگیری از نفوذ اسلام است/ واکنش بهنگام ضروری است قدیریان: پرداخت درست هنرمند به فرهنگ شیعی میتواند او را از باتلاق دنیا نجات دهد/ سینمای قدرتمند مستلزم نقاشی قدرتمند است مهمترین اخبار تسنیم روحانی: عزاداری امسال استثنایی و بهیادماندنی بود/ عزاداریها بهانهای به دشمنان نداد/ سامانه شاد باید رایگان باشد امام خامنهای در حکمی حجتالاسلام پورذهبی را به نمایندگی ولی فقیه در کردستان منصوب کردند گزارش| ریشههای توهین به مقدسات اسلامی در غرب؛ توهین به مذهب آزاد، انکار هولوکاست ممنوع لبنان| آغاز رایزنیهای ادیب برای تشکیل کابینه اهانت به پیامبر اسلام(ص) تلاش مذبوحانه غرب برای جلوگیری از نفوذ اسلام است/ واکنش بهنگام ضروری است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک آپارات بیسفون سروش ویسپی آیگپAll Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ادبیات دفاع مقدس ادبیات انقلاب اسلامی کتاب و ادبیات ادبیات دفاع مقدس ادبیات انقلاب اسلامی کتاب و ادبیات زنی با کفش های مردانه تالار پذیرایی پایتخت سال های اخیر پیش از انقلاب سینمای دینی مواجه هستیم منتشر شده کتاب ها رخ داده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شلوغبازی رسانهای برای دروغپراکنی
جوینوست مولف «چرندنویسی در رسانهها» میگوید که در شلوغ بازیها هدف این است که «به جای انتقال یک داستان منسجم، مخاطب با تعداد زیادی داستان، کاملا گیج شود.»
اصطلاح «شلوغ بازی رسانهای» معانی مختلفی دارد؛ جلب کردن توجه رسانهها به یک موضوع خاص، به ویژه زمانی که هدف، جلب نظر عمومی یا ایجاد حاشیه باشد، یا ارائه تصویری نادرست از واقعیت در اخبار و گزارشها برای گمراه کردن مخاطب از جمله دلایل شلوغ بازی رسانهای است. در ادامه برخی از رایجترین دلایل آورده شده است:
جلب توجه: در دنیای شلوغ رسانهها، سازمانهای خبری همیشه در حال رقابت برای جلب توجه مخاطبان خود هستند. یک راه برای انجام این کار، گزارش اخبار به گونهای است که جنجالی یا هیجان انگیز باشد، حتی اگر کاملاً دقیق نباشد.
افزایش رتبهبندی: رسانهها در حال رقابت برای افزایش رتبهبندی خود هستند. اخبار جنجالی میتواند تعداد بینندگان یا مخاطبان را افزایش دهد، که میتواند منجر به افزایش درآمد از طریق تبلیغات شود.
پیشبرد یک دستور کار خاص: برخی از رسانهها از راهبرد شلوغ بازی برای پیشبرد یک دستور کار خاص یا هدفی مشخص شده، مانند حمایت از یک فرد یا جریان خاص یا برای تخریب و سیاه نمایی استفاده میکنند.
برای مصون ماندن در مقابل شلوغ بازیهای رسانهای و کاهش احتمال فریب خوردن، باید اخبار را از منابع خبری معتبر دریافت کنیم، همچنین با بررسی اخبار از منابع مختلف و بسنده نکردن به یک منبع خبری، تصویری کامل از داستان به دست آوریم.
همیشه در خاطر داشته باشیم که نباید اخبار را کورکورانه قبول کرد بلکه محتوای خبری را با دید انتقادی بررسی کرده و جانبداری رسانهای یا عدم دقت تولیدکننده محتوا را نیز در نظر بگیریم. اگر مطلبی یا تصویری در یک خبر مشکوک به نظر میرسد، قبل از اشتراکگذاری با دیگران، آن را بررسی کنیم.
به عنوان مثال هیاهوی بیبیسی فارسی در ماجرای نیکا شاکرمی برای القای یک سند دروغ، با توجه به تناقضات گزارش این رسانه، در نهایت رسوایی بیبیسی را در پی داشت و باعث تمسخر و کاهش اعتبار این رسانه شد.
در سال ۲۰۱۷ نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده ادعا کرد که رسانهها «دشمن مردم» هستند. این ادعا نمونهای از نحوه استفاده از شلوغ بازی رسانهای برای تضعیف اعتماد به رسانهها و دشوارتر کردن مردم برای دسترسی به اطلاعات دقیق است.
همچنین در سال ۲۰۱۶ یک داستان جعلی در مورد پیتزاگیت، یک حلقه قاچاق جنسی کودکان که توسط مقامات عالی رتبه دموکرات اداره میشود، در رسانههای اجتماعی منتشر شد. این داستان هیچ پایه و اساسی در واقعیت نداشت، اما به طور گسترده توسط برخی رسانهها به اشتراک گذاشته شد. این داستان نمونهای از نحوه استفاده از شلوغ بازی رسانهای برای انتشار اطلاعات نادرست و گمراه کردن مردم است.
در سال ۲۰۲۰ نیز شیوع COVID-۱۹ منجر به افزایش اطلاعات نادرست و شلوغ بازی رسانهای در مورد ویروس و نحوه انتشار آن شد. برخی از مردم ادعا میکردند که این ویروس یک فریب است، در حالی که برخی دیگر بر این باور بودند که توسط دولت چین ایجاد شده است.
این اطلاعات نادرست منجر به سردرگمی و ترس گسترده شد، به نحوی که برخی مردم از اقدامات احتیاطی لازم برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس خودداری کردند.
منبع: فارس
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی