Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-06@16:46:16 GMT

ورود خودرو به بورس فعلا منتفی است

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۳۴۱۴

ورود خودرو به بورس فعلا منتفی است

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، رئیس شورای رقابت با اعلام این‌که ورود خودرو به بورس رای نیاورده و فعلا منتفی شده است، گفت: تا وقتی که عرضه تا این حد محدود است ورود خودرو به بورس نه تنها نمی‌تواند مشکل بازار آن را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تفاضا، قیمت‌های بالاتری در بورس کشف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا شیوا در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمت گذاری و حل مشکل بازار خودرو از این طریق اظهار کرد: یکبار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد، اما رای نیاورد، به این دلیل که عرضه خودرو  محدود و تقاضا بالاست، از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا می‌شوند نتواند  قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.

عرضه در بورس منتفی است مگر استدلال قانع کننده بیاورند

وی با بیان این‌که وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر این‌که کسانی بیایند استدلال قانع کننده‌ای برای آن بیاورند.

شیوا این را هم گفت که مشکل ما عرضه است و تا هنگامی که این مساله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌هایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت باشد، به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمت‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

برای ثبت نام با رباط وارد سیستم می شدند

شیوا در ادامه درباره انتقادات مطرح شده به روش فعلی قیمت‌گذاری و فروش خودرو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما در روش جدید سعی کرده‌ایم تمامی ابعاد را سنجیده و مدنظر قرار دهیم؛ به طوری که سود منطقی تولیدکننده و هزینه مالی را اعمال کرده و محدودیت تقاضا مورد توجه است، بطوریکه متقاضیان واقعی باشند از این‌رو از روش قرعه‌کشی استفاده کردیم.

رئیس شورای رقابت افزود: گرچه نسبت به قرعه‌کشی انتقاداتی مطرح می‌کنند ولی باید بدانند در این روش دلال‌بازی به حداقل می‌رسد. قبلا برخی برای شرکت در طرح های فروش با رباط وارد سیستم شده یا بعضی ها دسترسی به اینترنت پر سرعت نداشتند در حالی که اکنون اینگونه نیست و افرادی که ثبت نام می‌کنند اغلب از متقاضیان واقعی هستند و به تدریج نیز شرکت کننده در قرعه‌کشی در حال کاهش هستند.

وی یادآور شد: من نمی‌دانم مشکل روش فعلی و قرعه کشی کجاست که آن را زیر سوال می برند، در حالی که در این روش  شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی یک کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود قرعه‌کشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، بعد از حواشی بازار خودرو در ابتدای سال جاری و افزایش تند قیمت ها، بار دیگر شورای رقابت که مدت ها به نوعی از تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود، طی توافقات صورت گرفته دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا را تعیین و افزایش قیمت اعمال شد. همچنین برای کاهش تنش بازار پیش فروش در دستور کار قرار گرفت اما نحوه شرکت در آن متفاوت و بر اساس قرعه کشی صورت می گیرد که این موضوع بارها مورد نقد قرار گرفته است.

از چندی پیش نیز موضوع ورود خودرو به بورس مطرح شده که موافقان و مخالفان خود را داشته و مجلس نیز به آن ورود کرده ولی هنوز به نتیجه نرسیده و شورای رقابت رسما با آن مخالفت کرده است.

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: خودرو بورس شورای رقابت ورود خودرو به بورس شورای رقابت قیمت گذاری قرعه کشی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۳۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود خودرو‌های جدید به هلال احمر

بابک محمودی گفت: با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت محترم و در آستانه صد و سه سالگی تشکیل جمعیت هلال احمر بر توان امدادی این جمعیت افزوده شد. در واقع اقداماتی را که درطول دوره مدیریتی اخیر این جمعیت انجام شد، می‌توان با اقدامات صد سال گذشته در جمعیت هلال احمر مقایسه کرد. این تجهیزات به مناسبت روز هلال احمر و به مرور در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: علاوه بر این مجوز خرید ۱۶۰۰ دستگاه دیگر را نیز در اختیار داریم که در حال عقد قرارداد و خرید آن هستیم. همچنین بالغ بر ۲۸۰۰ دستگاه خودروی امدادی و آمبولانس تا پایان امسال به بدنه امداد و نجات کشور اضافه خواهد شد و امیدواریم که شاهد افزایش کیفیت و خدمات ارائه شده به مردم باشیم.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: در کنار این موضوع ساخت پایگاه‌های امداد و نجات جدید با کمک دولت و استانداردی‌ها پیگیری می‌شود. در حال حاضر بالغ بر ۶۲۰ پایگاه امداد و نجات داریم و برنامه داریم تا تعداد پایگاه‌ها را به حدود ۱۰۰ پایگاه برسانیم.

محمودی با بیان اینکه در سال جاری اجرای عملیات‌های امدادی در تمام کوهستان‌ها را دنبال خواهیم کرد، گفت: تعدادی از پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای را نیز در جاده‌های تازه تاسیس ایجاد خواهیم کرد. همچنین تاکید داریم که در هر مسیر و جاده جدیدی که ساخته می‌شود، از همان ابتدا استاندارد‌های امداد و نجات را داشته و پایگاه‌هایی را احداث کنند.

وی در خصوص خودرو‌ها و آمبولانس‌های امدادی جدید که به بدنه این سازمان اضافه شده‌اند نیز گفت: تقریباً تمامی استان‌ها ها داری یک حالت فرسودگی ناوگان هستند و از این رو خودرو‌های جدید به تمامی این استان‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد. البته در بعضی از این استان‌ها باتوجه به شرایط جغرافیایی، اقلیم، وسعت و ... مواردی در اولویت قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: عمدتاً استان‌های اصلی و حادثه خیز ما که مقصد مسافرت‌ها هستند این‌ها از نظر پایگاه‌های امداد و نجات و خودرو به طور ویژه دیده شدند ولی به طور کل با این ۲۷۰۰ دستگاه تمامی ناوگان لجستیکی استان‌های ما بروزرسانی خواهند شد و به لطف خداوند توان بسیار بالایی جمعیت هلال احمر اضافه خواهد شد.

محمودی در خصوص پلاک این خودرو‌ها نیز گفت: سردار رادان شخصا به این موضوع ورود کردند و انءشالله در اسرع وقت انجام خواهد شد، همچنین ما منتظر تجهیز هستیم که به محض تجهیز شدن کار پلاک‌گذاری این خودرو‌ها انجام می‌گیرد که این موضوع به خود استان‌ها واگذار می‌شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور همچنین گفت: انءشالله در مجلس جدید بازبینی در قوان شود که ورود خودرو‌های امدادی که مشخص هستند چه مقصدی دارد و این موضوع درگیر مشکلات اداری قرار نگیرد و سریعتر به ناوگان لجستیکی هلال‌احمر اضافه شود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • نگاه نوآورانه واحدهای تولیدی برای ورود به عرصه رقابت خارجی
  • ورود خودرو‌های جدید به هلال احمر
  • آینده بورس در چند پرده
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند