Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جین لیانگ شیانگ» محقق ارشد مرکز مطالعات غرب آسیا و آفریقا در بنیاد مطالعات روابط بین‌الملل شانگهای نویسنده مقاله ای با عنوان "چرا کشورهای اروپایی درباره موضوع هسته‌ای ایران با ایالات متحده مخالفت می‌کنند؟" در اثر خود به موضوع علل پذیرش پیشنویس قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در این تحلیل آمده است: طی ماه های اخیر ایران آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه ایران تلاش های بسیاری کرده که تمام آنها با شکست مواجه شده است چرا که کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان و انگلیس که پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام برای حفظ این توافق تلاش کرده اند، به شدت با این موضوع مخالفت کردند.
این تحلیلگر چینی در ادامه نوشت: کشورهای اروپایی عضو سازمان ملل متحد، روز ۳۰ مرداد ماه پس از پیشنهاد آمریکا، مخالفت خود را در زمینه تمدید تحریم های تسلیحاتی و آغاز مکانیزم اسنپ‌بک (بازگشت تحریم‌ها) علیه ایران اعلام کردند. وی همچنین به نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام با حضور «عباس عراقچی» به عنوان نماینده ارشد ایران، در وین نیز اشاره کرده است.

مخالفت صریح اروپا با یکجانبه گرایی 
کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل با مخالفت با آمریکا در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، ، نارضایتی خود را از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق برجام نشان دادند و مواضع خود را برای حفظ توافق هسته‌ای نشان دادند.
 جین لیانگ شیانگ با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا قطعا برای عملکرد و مواضع خود که پیشتر به آن پرداختیم دلایل خود را دارد؛ برخی از این دلایل اینگونه برشمرد: نخست اینکه، دلیل ناراحتی اتحادیه اروپا دست نیافتن به منافع اقتصادی خود از برجام است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از نظر سودهای بازرگانی و هم از نظر فرصت‌های شغلی برای شهروندانش، ایران با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفر  را یک شریک اقتصادی بزرگ می‌دانند. کاهش رشد اقتصادی و رکود اقتصادی برخی کشورهای اروپایی در یک دهه گذشته باعث شده که ایران به یک بازار حیاتی برای این کشورها تبدیل شود اما خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، چشم انداز همکاری های اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران را تهدید می‌کند. اگرچه اتحادیه اروپا "اینستکس" را برای نجات مشکل پرداخت ایجاد کرده است اما این ابزار کمکی به تغییر وضعیت نکرده و روابط اقتصادی اتحادیه اروپا ایران به پایین ترین سطح خود کاهش یافته است.
وی افزود: دوم اینکه، اتحادیه اروپا سال های طولانی (از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ میلادی) برای بر سر میز مذاکره کشاندن ایران و آمریکا به سختی تلاش کرد و خروج ایالات متحده از برجام این تلاش ها را بی نتیجه گذاشت و  باعث تخریب وجهه اتحادیه اروپا شد.
جین لیانگ شیانگ معتقد است : اتحادیه اروپا دیپلماسی اصولی به همراه مذاکره را رویکرد درست برای حل مسائل خاورمیانه می داند. به علاوه، از برجام به عنوان دستاوردی برای این کشورها یاد شده است؛ در واقع دولت ترامپ با خروج از برجام، تلاش‌های اتحادیه اروپا در زمینه مسائل هسته ای ایران، دستاوردهای اروپا و وجهه این کشورها را به عنوان میانجی تخریب کرد.
این تحلیلگر آسیایی همچنین گفت: اتحادیه اروپا پیشتر نیز موضع مخالف خود در این زمینه را به آمریکا نشان داده بود؛ رهبران اتحادیه اروپا و وزرای خارجه فرانسه و آلمان، کنفرانس ورشو را در ژانویه ۲۰۱۹ بایکوت کردند؛ کنفرانسی که استراتژی آمریکا برای مقابله با ایران را کلید زد.
وی افزود: مخالفت اتحادیه اروپا با سیاست ایالات متحده در این زمینه نیز از حیث حفظ و ثبات برنامه هسته‌ای ایران حائز اهمیت است، در واقع خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه، یکی از دو محور توافق هسته‌ای را نابود کرده است. ایران رسما اعلام کرده که بخش مهمی از تعهدات برجامی اش را انجام نمی‌دهد اما از این توافق نیز خارج نمی شود که دلیل اصلی آن می تواند تا حد زیادی به حمایت اتحادیه اروپا، چین و روسیه از این توافق باز گردد؛ اگر ایران خروجش را از توافق اعلام کند، یک محور دیگر از برجام نیز از بین خواهد رفت. 

لیانگ دراین تحلیل استدلال کرده است: برجام تنها دلیل مخالفت اروپا با مواضع آمریکا نیست بلکه به موضوعاتی نظیر خروج واشنگتن از معاهدات دیگر سازمان های بین المللی از جمله خروج یکجانبه از یونسکو، کنار رفتن از توافق تغییرات اقلیمی (توافق پاریس) و خروج از سازمان بهداشت جهانی نیز باز می گردد، یعنی حتی متحدان ایالات متحده با داشتن ارزش ها و منافع مشترک باز هم از یکجانبه گرایی ایالات متحده ناراضی هستند.

برچسب‌ها برجام اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا برجام اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا کشورهای اروپایی اتحادیه اروپا خروج یکجانبه ایالات متحده تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، این پیشنهاد را اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان دادند. فراکسیون پارلمانی این دو حزب خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر و بازنگری در سیاست نسبت به ایران است. اما دو پیشنهاد این فراکسیون، در پارلمان آلمان رای نیاورد و سایر احزاب با آن مخالفت کردند. طرح آنها قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم‌های جامع‌تر در سطح اتحادیه اروپا بود.

یوهان دیوید وادفول، یکی از نمایندگان این فراکسیون از این که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا با ایران است، انتقاد کرد و آن را «بن‌بست سیاست آلمان در قبال ایران» خواند. نیلس اشمیت، نماینده حزب سوسیال دموکرات در واکنش به انتقادهای این فراکسیون گفت: «بقای ایران به تجارت با آلمان بستگی دارد.» او تاکید کرد که دیپلماسی همچنان مسیر درست «برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران» است و پرسید که جایگزین احزاب یادشده «برای جلوگیری از بمب هسته‌ای ایران چیست؟»
لامیا کادور از حزب‌سبزها هم اتهام مماشات با ایران را رد کرد و از ۱۰ بسته تحریمی علیه ایران از سال ۲۰۲۲، احضار سفیر ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای حقوق بشر سخن گفت.

رناتا آلت از حزب دموکرات‌های آزاد هم حملات موشکی ایران به اسرائیل را یک نقطه عطف دانست. او به تحریم‌های متعدد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و گفت: «مشکل این است که ایران، این تحریم‌ها را دور می‌زند. بیش از نیمی از صادرات ایران به چین و ترکیه است. باید اقدام قوی‌تری علیه تجاوزات ایران و برنامه موشکی آن انجام دهیم».

گروه پارلمانی اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از دولت آلمان خواست تا پیش‌نویس بسته تحریمی جامعی علیه ایران را در چارچوب اتحادیه اروپا ارائه کند. نمایندگان این فراکسیون تاکید کردند که اروپا تا رسیدن به این هدف هنوز راه طولانی در پیش دارد و دولت آلمان به جای انتقاد کردن از ایران در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) باید پیشتاز اقداماتی تاثیرگذار علیه آن در اتحادیه اروپا باشد.

تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران، تحریم‌های تجاری بیشتر، دشوارتر کردن تأمین مالی سپاه پاسداران و رویکرد سخت‌گیرانه‌تر به انتقال فناوری و همچنین تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مرکزی برای عملیات سپاه پاسداران در آلمان، موارد دیگری است که در این پیشنهاد آمده است.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان اروپا اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را شدیداً محکوم کردند و خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی شدند. این در حالی است که دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپا ظرف هفت ماه گذشته نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و همچنین اقدامات تروریستی اسرائیل در سوریه از جمله علیه سفارت ایران، سکوت اختیار کرده‌اند. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار گسترش تحریم‌ها
علیه رژیم اسلامی به ویژه در عرصه‌های نفت و بانک شدند. آنان همچنین از اتحادیه اروپا خواستند که نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران و نقش آن در بی‌ثبات کردن خاورمیانه به ویژه از خلال حمایت از گروه حماس را تأیید کند. یادآور می‌شود طرف اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، خود را در حد پادوی بی‌اختیار آمریکا پایین آورد و به ایران اعلام کرد که قادر به انجام تعهدات ضد تحریمی و خرید نفت ایران یا تجارت متقابل حتی در حد فروش دارو نیست. بنابراین ایران پس از دو سال خویشتنداری اقدام به توقف اجرای تعهدات برجامی کرد.

کد خبر 847328 منبع: کیهان برچسب‌ها خبر ویژه تحریم ایران و آلمان

دیگر خبرها

  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات