Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:40:58 GMT

نجات تالاب انزلی متناسب با زیست بوم منطقه باشد

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۶۴۰۶۲

نجات تالاب انزلی متناسب با زیست بوم منطقه باشد

ایسنا/گیلان استاندار گیلان گفت: معتقدم یکی از الزامات برای احیای تالاب انزلی، برقراری پیوند بیشتر بین مردم و این تالاب است؛ ضمن آنکه تمامی راه حل ها برای نجات تالاب، باید متناسب با زیست بوم منطقه تعریف شود.

ارسلان زارع پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته مدیریت احیای تالاب انزلی که با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد: تالاب انزلی به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های جهان مورد توجه مردم و  علاقمندان به حوزه طبیعت و محیط زیست قرار دارد و یکی از ظرفیت‌های خدادادی برای گیلان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم کم نظیر حدود ۲۰ هزار هکتاری تالاب انزلی به سبب دارا بودن ۱۸۹ گونه پرنده، ۵۲ گونه انواع ماهی و صدها گونه گیاهی در کنار چشم‌انداز طبیعی برای گردشگران جذابیت بالایی دارد، تصریح کرد: این تالاب همچنین مامنی برای اشتغال و معیشت مردم منطقه است و احیا و صیانت از آن به عنوان یک ظرفیت ملی و جهانی اهمیت زیادی دارد.

استاندار گیلان، حفاظت از تالاب‌ها را تلاشی در جهت حفظ این پهنه ارزشمند خواند و به نقش شهروندان و جوامع محلی در تحقق این مهم و اثرگذاری منافع احیای تالاب انزلی در ابعاد مختلف زندگی مردم اشاره و اضافه کرد: مشارکت جویی از جامعه محلی و سایر گروه های مدنی و تشکل های مردم نهاد، گامی در مسیر صیانت از این پهنه آبی است.

زارع عنوان کرد: دولت طی دو سال اخیر در جهت احیای تالاب انزلی اهتمام خاص داشته و در اواخر تیرماه سال جاری سومین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل و در آن جلسه گزارشی درخصوص برنامه ها و اقدامات طرح جامع هفت ساله احیای تالاب انزلی ارائه شد.

وی افزود: این طرح جامع با اعتباری بالغ بر ۲۵۵۸ میلیارد تومان در راستای احیای مجدد و جلوگیری از مرگ تالاب انزلی تصویب و ابلاغ شده که طبق مصوبه مذکور، دستگاه های اجرایی ذیربط مکلفند منابع اعتباری لازم برای اجرای پروژه های مصوب را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، در بودجه سنواتی خود پیش بینی کنند.

استاندار گیلان، بر لزوم پیگیری مستمر و اجرای مصوبات سومین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد و گفت: پروژه هایی که در داخل تالاب و همچنین در حوزه آبخیز انجام می شود، توسط سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بازدیدهای میدانی گسترده و جلسات کارشناسی متعددی برای ساماندهی وضعیت تالاب انزلی برگزار شده، بر لزوم استمرار این جلسات در شهرستان های رشت، صومعه سرا و انزلی تاکید کرد و متذکر شد: تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط نسبت به انجام تکالیف تعیین شده، اهتمام جدی داشته باشند و گزارش پیشرفت کارهای محوله را به طور منظم ارسال کنند.

زارع تصریح کرد: معتقدم سازمان‌های مربوطه در این حوزه باید با رویکردی ملی در کنار هم بکوشند تا بتوانیم از روند تخریب این تالاب بین‌المللی جلوگیری کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان، با اشاره به اینکه خوشبختانه در سطح ملی، اتفاق‌نظر درخصوص ضرورت توجه به وضعیت تالاب وجود دارد، گفت: در حوزه استانی نیز با وفاق و اشتراک نظری که حاصل شده، تلاش گسترده ای صورت گیرد تا مجموعه اقدامات به بهبود وضعیت تالاب بیانجامد.

زارع، کاهش عمق آب تالاب انزلی، تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، زباله‌ها و نخاله‌ها در تالاب، رسوب زایی و وجود گیاه مهاجم سنبل آبی و دیگر گیاهان مضر را از جمله تهدیدات حیات تالاب انزلی دانست و خاطرنشان کرد: برای مدیریت هر یک از این چالش ها، نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی در چارچوب‌های قانونی و اجرای پروژه ها در طرح جامع مدیریت تالاب هستیم.

وی ادامه داد: معتقدم یکی از الزامات برای احیای تالاب انزلی، برقراری پیوند بیشتر بین مردم و این تالاب است؛ ضمن آنکه تمامی راه حل ها برای نجات تالاب، باید متناسب با زیست بوم منطقه تعریف شود و از ظرفیت های موجود از جمله بخشداران، دهیاران و گروه‌های مدنی برای احیای تالاب استفاده کرد.

استاندار گیلان، پایش هوایی خصوصا پایش آنلاین کیفی، استفاده از تجهیزات جدید هیدرولوژی و هواشناسی و تهیه نقشه تراز ارتفاعی را اقدامی اثرگذار در روند شناسایی دقیق دشواری های پیش روی مدیریت و احیای تالاب دانست که می تواند سرعت تلاش‌ها برای نجات آن را شتاب بخشد و گفت: از اینرو تاکید دارم کارگروه های مربوطه گزارش فعالیت های خود را مرحله به مرحله همراه با پیشرفت کار ارائه دهند.

وی بر لزوم تکمیل طرح کاداستر(حدنگاری) تاکید کرد و افزود: برای اجرای این طرح مهم افزون بر پنج میلیارد تومان مورد نیاز است که دو میلیارد تومان آن از بودجه استان تامین می شود.

زارع یادآور شد: برخی اقدامات کوتاه مدت برای احیای تالاب می تواند در بهبود زندگی مردم تاثیرگذار باشد، زیرا در فصول مختلف به ویژه هنگام بارندگی‌ها، شاهد آبگرفتگی در محدوده زندگی مردم هستیم که انجام لایروبی ها این معضل را تا حدی کاهش می دهد.

استاندار گیلان، تعیین محدوده تالاب را از جمله دغدغه های مردم و مسئولان خواند و با بیان اینکه برنامه های خوبی در حوزه پسماند استان تدوین و اجرا شده، بر لزوم استمرار این فعالیت ها تاکید کرد و گفت: برای ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم تا فصل بهار سال آینده، به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید کرد پیگیری های لازم درخصوص افزایش میزان اعتبار تخصیص ردیف اعتباری احیای تالاب انزلی با اولویت طرح جامع را انجام دهد و یادآور شد: مبلغی از اعتبارات استان نیز برای اختصاص به اجرای طرح جمع آوری گیاهان مزاحم تالابی پیش بینی شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تالاب انزلي سنبل آبی محیط زیست احیای تالاب انزلی برای احیای تالاب استاندار گیلان محیط زیست طرح جامع تالاب ها بر لزوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • مردی که «کمجان» را زنده کرد/ دیدار با سیروس زارع که زندگی‌اش را وقف نجات یکی از تالاب‌های کشورمان کرده است