Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به کاهش ۹.۸ درصدی ورودی پرونده‌ به دادگستری استان در پنج ماهه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، از رضایت ۸۰ درصدی مراجعان به دستگاه قضا در استان خبر داد.

«غلامعلی دهشیری» در دومین نشست از سلسله نشست‌های خبری جشنواره عدلیه و رسانه استان که امروز چهارشنبه دوازدهم شهریورماه در سالن اجتماعات دادگستری یزد برگزار شد، سلامت مردم را خط قرمز دستگاه قضا خواند و تاکید کرد: با افرادی که در سوگواری‌های دهه اول محرم امسال برخی شهرستان‌ها باعث برخی اختلال‌ها شدند و به نوعی سلامت مردم را به خطر انداختند، با جدیت برخورد خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با بیان این که دولت‌ها توان و اقتدار خود را از مردم می‌گیرند لذا باید این توان را صرف خدمت‌رسانی به همین مردم کنند، اجرای عدالت را در راس این خدمات دانست و گفت: دستگاه قضا مرجع تضمین‌ عدالت در جامعه اسن واین تضمین با قانون عادلانه، قضاوت عادلانه و اجرای عادلانه قانون محقق می‌شود.

به گفته این مقام قضائی، اجرای عدالت نیازمند قاطعیت، صلابت و شجاعت و ارتباط با مردم و رسانه‌هاست و فلسفه شکل‌گیری نظام اسلامی نیز اجرای عدالت است که با ظهور امام زمان(عج) به حد کمال خود خواهد رسید.

وی به سه ویژگی دستگاه قضا که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، اشاره و این ویژگی‌ها را شامل انقلابی بودن، ضد فساد بودن و انقلابی بودن ذکر کرد.

دهشیری در بخش دیگری از سخنانش به گزارش عملکرد پنج ماهه دادگستری استان پرداخت و تصریح کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده در ماه‌های تیر و مردادماه امسال، دادگستری استان یزد پس از نظرخواهی از ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر از مراجعان، در تیرماه امسال با کسب امتیاز ۸۵ رتبه اول رضایتمندی در مجموعه‌های قضایی کشور و در مردادماه نیز با کسب ۸۶ امتیاز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است که نشان از اخلاق‌مداری مجموعه پرسنل این دستگاه در استان دارالعباده یزد دارد.

وی با بیان این که طی پنج ماهه امسال ۲۹ هزار نفر در سامانه ثنا ثبت‌نامه کرده‌اند، مجموع ثبت‌نام شدگان استان در این سامانه را ۳۳۹ هزار نفر یعنی ۳۳ درصد جمعیت استان خواند و گفت: طی این مدت ۵۲۰ هزار برگ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی ابلاغ شده که ۹۳ درصد مجموع ابلاغ‌های ضایی استان را شامل می‌شود و یزد را از این لحاظ در رده پنجم استان‌های کشور قرار داده است.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه مجموع وارده‌های دادگستری استان طی این پنج ماه را ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ فقره پرونده ذکر کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹.۸ درصد یعنی معاد ۱۵ هزار و ۵۰۰ پرونده کاهش داشته است.

وی خروجی پرونده‌های دادگستری استان در پنج ماه ابتدای سال جاری را ۱۵۱ هزار و  فقره اعلام کرد و گفت: مانده  پرونده‌های این مدت ۶۹ هزار و ۱۷۴ فقره پرونده است که در مقایسه با تعداد ۸۴ هزار و ۸۷۸ پرونده مدت مشابه سال گذشته با ۱۵ هزار و ۷۰۴ پرونده‌ی کمتر، رشد عملکردی ۱۸.۵ درصد را شاهد هستیم.

دهشیری مجموع پرونده‌های مسن دادگستری استان تا قبل از اجرای طرح رسیدگی به این پرونده‌ها(تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ به قبل) را ۲۳ هزار و ۸۲۷ فقره عنوان و بیان کرد: در حال حاضر تنها ۹ هزار و هشت فقره پرونده مسن در استان وجود دارد به عبارتی کاهش ۶۲.۱۹ درصدی در این بخش با احتساب اجرای پرونده احکام و کاهش ۸۹ درصدی بدون لحاظ این مطلب، شاهد هستیم.

وی در مورد سه جرم در راس محاکم قضایی استان به سرقت مستوجب تعزیر با فراوانی ۱۱.۵ درصد، ضرب و جرح عمدی با فراوانی ۷.۲۹ درصد و توهین به اشخاص عادی با فراوانی ۶.۷۷ درصد از مجموع پرونده‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به سیاست حبس‌زدایی قوه قضائیه، تعداد احکام جایگزین حبس پنج ماهه ابتدای پارسال در استان را ۵۷۳ و برای مدت مشابه امسال ۱۶۱۴ حکم با رشد ۱۸۳ درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۸۰ نفر در استان از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند.

این مقام قضائی در ادامه با اشاره جایگاه خوب دستگاه قضایی استان در مووع اتقان آراء، تصریح کرد: طی پنج ماهه اخیر از مجموع ۴۲ هزار و ۱۴۸ رای صادره تنها هفت هزار و  ۴۳۴ فقره یعنی ۱۷.۶۴ درصد تجدید نظرخواهی شده که دو هزار و ۲۶۲ پرونده معادل ۳۰ درصد در رسیدگی تجدید نظر شده و ۸۰ درصد تایید نهایی شده است.

وی از انجام ۱۲۹۰ مورد دادرسی به صورت الکترونیکی در سال جاری نیز خبر داد و افزود: با اجرای طرح «هر هیات، آزادی یک زندانی» در استان تاکنون با جمع اوری ۸۰۰ میلیون تومان کمک‌های مالی از هیئات و خیرین یزدی، زمینه آزادی ۲۸ زندانی جرائم مالی غیرعمد فراهم شده است که تاکنون هشت نفر از آنها به آغوش خانواده بازگشته و مابقی در شرف آزادسازی هستند.

وی از رهایی چهار نفر از قصاص نفس از ابتدای امسال تاکنون و پیگیری برای گذشت شکات دو مورد قصاص نفس دیگر در استان خبر داد و در ادامه گفت: خوشبختانه در حوزه شورای حل اختلاف نیز از مجموع ۷۲۶ پروند ارجاعی، ۵۲۴ پرونده معادل ۷۰ درصد منجر به صلح و سازش شده است.

رئیس کل دادگستری استان در پایان نیز از صدور کیفرخواست برای ۱۰ متهم پرونده خلال در نظام اقتصادی با موضوع فروش خارج از شبکه ۳۱۸ تانکر نفت کوره یارانه‌ای خبر داد و گفت: این باند اخلال که تنها یکی دو نفر از متهمان آن یزدی هستند و توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) منهدم شده است، ارزشی بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان دارد.

«محمدرضا حدادزاده» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد ننیز در ادامه این نشست ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران اظهار کرد: اخیراً شاهد تخلفاتی در ورزش سوارکاری با توجه به قرار گرفتن در آستانه مسابقات اسب‌دوانی استان هستیم که در این باره باید متذکر شد که مرجع اصلی میکروچیپ‌گذاری وزارت جهادکشاورزی است لذا به هیات سوارکاری استان نیز ابلاغ کردیم که که نباید انحصاری در مورد مسابقات اعمال شود.

وی در مورد طرح مجتمع پزشکان بلوار طالقانی یزد نیز گفت: به این طرح اجازه ادامه کار در حین رسیدگی به تخلفات داده شد ولی بیش از ۲۰ نفر در رابطه با این پرونده برای پاسخگویی احضار شده‌اند و به شهرداری نیز اعلام شده که می‌تواند با سرمایه‌گذار جدیدی برای ادامه کار وارد مذاکره شود چرا که قرارداد قبلی از اساس مشکل داشته است.

حدادزاده همچنین در مورد موضوع تبعید بهمن خاوری به یکی از شهرستان‌های یزد در رابطه با پرونده رومینا اشرفی نیز گفت: این موضوع در حد شایعه بوده و رای قطعی نیست و چیزی در این رابطه هنوز اعلام نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی رییس کل دادگستری یزد دادگستری استان دستگاه قضا پرونده ها مدت مشابه پنج ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۴۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد

صفدری  با اشاره به ضرورت کاهش سرانه مصرف کاغذ در دستگاه‌ قضایی گفت: برای تحقق این هدف، طرح تشکیل پرونده قضایی به صورت الکترونیکی و حذف فیزیکی آن در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیمی از پرونده‌ها در دادگستری گرمسار الکترونیکی شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح الکترونیکی شدن پرونده‌های قضایی تأثیر مطلوبی در کاهش روند اطاله دادرسی دارد، افزود: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی به ۷۵ روز کاهش یافته است.

رییس دادگستری گرمسار از دیگر دستاوردهای این دستگاه را به صفر رساندن شمار پرونده‌های کثیر الشاکی و کثیر الدعوی عنوان کرد و گفت: نخستین دادگاه برخط در این شهرستان طی یک ماه آینده برگزار می‌شود که تحول بزرگی در ارائه خدمات قضایی ایجاد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • دستگاه‌ها برای مقابله با سرقت، توپ را به زمین یکدیگر نیندازند
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه