Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چند سال اخیر و بهتر بگوییم در دهه اخیر شرایط اقتصادی ایران به دلایل مختلف از جمله اعمال تحریم های ظالمانه مناسب نبوده و همین موضوع بر روی سطح درآمد مردم تاثیر گذاشته است. از طرفی نیز رشد چشمگیر قیمت ها نیز باعث شده است تا قدرت خرید مردم واقعاً کاهش یابد.

به گزارش تابناک اقتصادی، نمود کاهش سطح درآمد مردم و همچنین رشد چشمگیر قیمت ها را می توان در کاهش مصرف و سهم هزینه ای اقلام در سبد مصرفی خانوارها مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که شاید کاهش بُعد خانوار در میزان مصرف خانوارها بی تاثیر نبوده باشد اما اولاً این کاهش آنقدر نبوده است که بتواند سطح مصرف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و ثانیاً بیشتر مردم قطعاً با این موضوع موافقند که اوضاع بد اقتصادی بر زندگی و میزان مصرف آن ها بیشتر تاثیرگذار بوده است.

در این بین اما افزایش قیمت برخی اقلام اساسی بر روی میزان تقاضا و مصرف آن ها تاثیر بسیار زیادی گذاشته است. از جمله این اقلام اساسی می توان به گوشت قرمز اشاره کرد.

طبق آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران در 30 سال اخیر روند میزان تقاضا برای گوشت قرمز (لاشه قابل مصرف انواع دام سنگین و سبک ذبح شده در کشتارگاه‌های کشور) در نوع خود بسیار جالب بوده است. بررسی ها نشان می دهند که در سال 1398 میزان تقاضا برای گوشت قرمز پس از حدود 4 سال اُفت پیاپی، در نهایت به 322 هزار تن کاهش یافته است! رقمی که با میزان تقاضا برای گوشت قرمز در سال 1374 برابری می کند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که "سهم هزینه انواع گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوار" در یک دهه اخیر کاهش یافته است. در سال 1389 سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوار‌ها در اوج مقداری خود یعنی 6.8  درصد بوده و سپس با آغاز روند نزولی پس از طی یک دهه به مقدار 4.6 درصد رسیده است و این به معنی کاهش 2 درصدی سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوار طی یک دهه اخیر است.

همان گونه که عنوان شد بخش زیادی از این کاهش تقاضا برای مصرف گوشت قرمز به قیمت آن باز می گردد. به عنوان نمونه در یک سال اخیر تقریباً متوسط قیمت گوشت گوسفند روند صعودی داشته است و در مرداد ماه سال جاری حتی رکورد قیمت گوشت گوسفند شکسته شده و به هر کیلویی حدود 103 هزار تومان رسیده است.  

افزایش قیمت گوشت گوسفند و رسیدن آن به بالای 100 هزار تومان و رکوردشکنی قیمتی در مرداد ماه سال جاری در حالی است که بسیاری معتقدند که قیمت گوشت گوسفند باید بسیار پایین تر از صد هزار تومان باشد. برخی از دامداران اعلام کرده اند که دام زنده را از آنها 38 هزار تومان خریداری می کنند و با این قیمت دام زنده باید قیمت گوشت گوسفند مبلغی در حدود دو برابر این 38 هزار تومان باشد. یعنی قیمت هر کیلو گوشت گوسفند باید حدود هفتاد تا هشتاد هزار تومن بیشتر نباشد.

سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور طی مصاحبه ای  با بیان اینکه قیمت هر کیلو دام سنگین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان و دام سبک ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان می باشد، گفت: براین اساس قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوسفند ۸۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۶۰ هزار تومان می باشد.

بنابراین در ابتدا این پرسش مطرح می باشد که چرا قیمت گوشت گوسفند در مرداد ماه افزایش یافت و رکورد شکنی کرد و سپس این پرسش مطرح است که چرا باید شاهد اختلاف قیمت 20 تا 30 هزار تومانی گوشت گوسفند با قیمت واقعی آن باشیم؟

دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز چیست؟

دلایل مختلفی برای افزایش قیمت گوشت قرمز وجود دارد اما از دید رییس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت بوده است. علی اصغر ملکی در این باره گفت: نوسان نرخ ارز و انگیزه خروج دام به آن سوی مرزها یکی از علت‌های اصلی گرانی گوشت در بازار است.

وی همچنین افزود: افزایش قیمت علوفه و هزینه جا به جایی دام از استان‌های دیگر به سمت تهران، همچنین کاهش قیمت کله پاچه، دل، جگر و سیرابی در فصل گرما، همزمان با شیوع ویروس کرونا موجب شده قیمت گوشت با نوساناتی در بازار رو به رو شود.

دلیل اختلاف 20 تا 30 هزار تومانی قیمت بازاری با واقعی گوشت گوسفند چیست؟

رد پای دلالان در این اختلاف قیمت گوشت قرمز دیده می شود. سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور طی مصاحبه ای در 2 شهریورماه سال جاری گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار به دلیل وجود دلالان و واسطه‌ها است.

وی افزود: این افراد از هر کیلوگرم گوشت قرمز ۴۰ درصد سود می ‌برند! سلطانی گفت: جز چوبداران و واسطه‌ها هیچ کس دیگری بر بازار گوشت قرمز کشور تسلط ندارد.

همچنین وی طی مصاحبه ای در اسفندماه سال گذشته نیز در این باره گفته بود: قیمت گوشت  توسط دامدار تعیین نمیشود، بلکه دامدار، دامش را به دلال و واسطه گران تحویل می دهد و آنها نیز این دام را تحویل کشتارگاه ها، مراکز بسته بندی و قصابیها می دهند. در حقیقت بازیگردان اصلی این میدان دلالان و واسطه گران هستند که هم برای گوشت و هم برای آلایش گوشت قیمت تعیین می کنند. سلطانی افزود: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمت گذاری و عرضه با قیمت مصوب کالاهای تعزیراتی نظارت می کند ولی در گوشت و آلایش گوشت، این نظارت ها صورت نمی گیرد و وقتی دام از دست دامدار بیرون می آید، مدیریتش با دلالان است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم روستای ابوالفضل مهدی ترابی نوید افکاری روز بهورز سعید آقایی قیمت گوشت گوشت گوسفندی قدرت خرید مردم دارا دوم روستای ابوالفضل مهدی ترابی نوید افکاری روز بهورز سعید آقایی افزایش قیمت گوشت قیمت گوشت گوسفند قیمت گوشت قرمز میزان تقاضا هزار تومان برای گوشت سهم هزینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۶۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا و سکه امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران،امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ قیمت طلا به شرح زیر است:


قیمت اونس طلا امروز
هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۰۵ (دو هزار و سیصد و پنج) دلار رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۲.۸۲ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار
قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۵۹۹،۲۰۰ (سه میلیون و پانصد و نود و نه هزار و دویست) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۱.۵۴ درصدی داشته است.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز
همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۱.۵۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۵۹۱،۰۰۰ (پانزده میلیون و پانصد و نود و یک هزار) تومان معامله شد.

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۳،۸۹۶ (چهل و سه هزار و هشتصد و نود و شش) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۳۸ درصدی داشته است.

آخرین نرخ سکه امامی
قیمت سکه امامی به ۴۲،۸۰۰،۰۰۰ (چهل و دو میلیون و هشتصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۴۷ درصدی داشته است.

آخرین نرخ نیم سکه
نیم سکه، امروز به ۲۵،۱۰۰،۰۰۰ (بیست و پنج میلیون و یکصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۴ درصدی داشته است.

قیمت ربع سکه امروز
همچنین ربع سکه با کاهش ۱.۹۸ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۱۰۰،۰۰۰ (پانزده میلیون و یکصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی
همچنین هر سکه گرمی با کاهش ۱.۴۴ درصدی نسبت به روز قبل، ۶،۹۰۰،۰۰۰ (شش میلیون و نهصد هزار) تومان معامله شد.

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران
  • قیمت طلا و سکه امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • قیمت طلا و سکه امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت قرمز امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • قیمت طلا و سکه امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول