Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: رتبه بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی دانشگاه‌ها است که اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیو اس تحت عنوان رتبه بندی "تایمز- کیو اس" و از سال ۲۰۱۰ به بعد با همکاری موسسه تامسون رویترز منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در رتبه بندی سال ۲۰۱۶ این پایگاه جهت تامین اطلاعات مورد نیاز خود، همکاری خود را با تامسون رویترز قطع و با پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس آغاز به همکاری کرد.

دهقانی ادامه داد: تغییر منبع اطلاعاتی مورد استفاده پایگاه رتبه بندی تایمز از ISI به SCOPUS بر نحوه حضور دانشگاه‌ها و رتبه آن-ها تاثیرگذار بود. پایگاه رتبه بندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاه‌ها قسمتی از اطلاعات مورد نیاز خود را از خود دانشگاه ها، قسمتی دیگر را از نظرسنجی‌ها و اطلاعات پژوهشی و استنادات را از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس تهیه می کند.

او اظهار داشت: در پایگاه رتبه بندی تایمز، در سال-های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه حضور داشت. در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه بندی حضور یافته و در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشگاه‌ها به ۸ مورد رسید. در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ دانشگاه و در سال ۲۰۱۸ به ۱۸ دانشگاه و در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به ۲۹ و ۴۰ دانشگاه افزایش یافته است.

سرپرست ISC گفت: در سال ۲۰۲۱ با ورود ۷ دانشگاه جدید شاهد حضور ۴۷ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۵۲۷ دانشگاه برتر جهان از ۹۳ کشور هستیم و این موضوع نوید بخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه بندی-های معتبر بین المللی است.

او افزود: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱، دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی کرمان، اراک، حکیم سبزواری، لرستان، رازی کرمانشاه، تربیت معلم شهید رجائی و سیستان و بلوچستان که در سال گذشته در این رتبه بندی حضور نداشته اند، حضور یافته و دانشگاه‌های زنجان و بین المللی امام خمینی که سال گذشته در این رتبه بندی حضور داشته اند، امسال نتوانسته اند حضور داشته باشند.

بر این اساس، در رتبه بندی تایمز سال ۲۰۲۱، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با قرار گرفتن در بازه رتب‌های ۳۵۱-۳۰۱، رتبه اول دانشگاه‌های ایران را به دست آورده و بهترین رتبه ایران را نسبت به سال گذشته یک بازه ارتقا داده است.

دهقانی ادامه داد: دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی و صنعتی شریف به ترتیب با قرار گرفتن در بازه‌های رتبه‌ای ۴۰۰-۳۵۱ و ۴۵۰-۴۰۱ به عنوان دانشگاه‌های دوم و سوم ایران در این رتبه بندی معرفی شده اند. رتبه دانشگاه‌های ایران در جدول زیر نشان داده شده است. لازم به ذکر است که دانشگاه‌هایی که رتبه بندی آن‌ها در بازه یکسان هستند همگی هم رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی تایمز و بر اساس حروف الفبا (به لاتین) است.

او افزود: در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰، همزمان با افزایش تعداد دانشگاه‌های کشور، ارتقای جایگاه ۱۰۰ پله‌ای برخی دانشگاه‌های کشور از جمله صنعتی شریف، علوم پزشکی ایران، علم و صنعت ایران، تهران، کردستان و شهید بهشتی بوده است.

تعداد و رتبه دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه بندی بین المللی تایمز

رتبه در سال ۲۰۲۰ رتبه در سال ۲۰۲۱ رتبه در سال ۲۰۲۰ رتبه در سال ۲۰۲۱،
۱۰۰۱+ ۱۰۰۱+ دانشگاه الزهرا ۳۰۱–۳۵۰ دانشگاه علوم پزشکی کردستان 
دانشگاه اراک * ۳۵۱-۴۰۰، ۳۵۱–۴۰۰ صنعتی نوشیروانی بابل
۱۰۰۱+ دانشگاه بیرجند ۵۰۱-۶۰۰، ۴۰۱–۵۰۰ دانشگاه صنعتی شریف
۱۰۰۱+ دانشگاه بوعلی سینا ۵۰۱-۶۰۰، ۵۰۱–۶۰۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۸۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه فردوسی مشهد ۶۰۱-۸۰۰ علوم پزشکی ایران
۱۰۰۱+ دانشگاه گیلان ۶۰۱-۸۰۰ دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه حکیم سبزواری * ۵۰۱-۶۰۰ دانشگاه کاشان
۸۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه اصفهان ۵۰۱-۶۰۰ علوم پزشکی مشهد
۱۰۰۱+ دانشگاه خوارزمی ۶۰۱-۸۰۰ دانشگاه تهران
دانشگاه لرستان * ۵۰۱-۶۰۰ علوم پزشکی تهران
۸۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه مازندران ۶۰۱-۸۰۰، ۶۰۱–۸۰۰ دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه رازی کرمانشاه * ۸۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه کردستان
۱۰۰۱+ دانشگاه سمنان دانشگاه محقق اردبیلی *
۱۰۰۱+ دانشگاه شاهد ۸۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه شهید بهشتی
۱۰۰۱+ شهید باهنر کرمان ۶۰۱-۸۰۰ علوم پزشکی شهید بهشتی
۱۰۰۱+ شهید چمران اهواز ۶۰۱-۸۰۰ دانشگاه صنعتی شیراز
دانشگاه تربیت معلم شهید رجائی * ۶۰۱-۸۰۰ دانشگاه تبریز
۱۰۰۱+ دانشگاه شهرکرد ۶۰۱-۸۰۰ علوم پزشکی تبریز
۱۰۰۱+ دانشگاه صنعتی شاهرود ۴۰۱-۵۰۰ دانشگاه یاسوج
۱۰۰۱+ دانشگاه پزشکی شیراز ۱۰۰۱+ ۸۰۱–۱۰۰۰ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشگاه سیستان و بلوچستان * ۸۰۱-۱۰۰۰ علوم پزشکی اصفهان
۱۰۰۱+ دانشگاه ارومیه دانشگاه علوم پزشکی کرمان *
۱۰۰۱+ دانشگاه یزد ۸۰۱-۱۰۰۰ خواجه نصیرالدین طوسی
*دانشگاه‌های جدید در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱، ۸۰۱-۱۰۰۰ دانشگاه شیراز

جایگاه دانشگاه‌های جهان در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱

سرپرست ISC در ادامه گفت: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱، تعداد ۱۵۲۷ دانشگاه برتر جهان از ۹۳ کشور رتبه بندی شده-اند. در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱، دانشگاه آکسفورد برای پنجمین سال متوالی رتبه اول را از آن خود کرده است و دانشگاه استنفورد و هاروارد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. دانشگاه‌های صنعتی کالیفرنیا، MIT و دانشگاه کمبریج (از انگلیس)، کالیفرنیا برکلی، ییل، پرینستون و شیکاگو به ترتیب در رتبه‌های ۴ الی ۱۰ دنیا قرار گرفته اند.

او بیان کرد: در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان دو دانشگاه از کشور انگلستان و ۸ دانشگاه از ایالات متحده هستند. دانشگاه تسینگ هووا چین اولین دانشگاه آسیایی است که توانسته است رتبه ۲۰ را در این رتبه بندی به دست آورد.

دهقانی افزود: کشور آمریکا با ۱۸۱ دانشگاه، ژاپن ۱۱۶ دانشگاه، انگلیس ۱۰۱ دانشگاه، چین ۹۱ دانشگاه، هند ۶۳ دانشگاه، برزیل ۵۲ دانشگاه، اسپانیا ۵۰ دانشگاه، ایتالیا ۴۹ دانشگاه، آلمان و روسیه هر کدام ۴۸ دانشگاه، ایران ۴۷ دانشگاه، ترکیه ۴۳ دانشگاه، فرانسه ۴۱ دانشگاه، تایوان ۳۸ دانشگاه، استرالیا ۳۷ دانشگاه، کره جنوبی ۳۵ دانشگاه و کانادا ۳۰ دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشته اند.

بهترین رتبه دانشگاه‌های آن‌ها عبارتند از: در کشور‌های انگلیس رتبه یک، آمریکا رتبه دو، سوئیس رتبه ۱۴، کانادا رتبه ۱۸، چین رتبه ۲۰، سنگاپور رتبه ۲۵، استرالیا رتبه ۳۱، آلمان رتبه ۳۲، ژاپن و سوئد رتبه ۳۶، هنگ کنگ ۳۹، بلژیک ۴۵ و فرانسه رتبه ۴۶.

جایگاه دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱

دهقانی ادامه داد: در رتبه بندی سال ۲۰۲۱ تایمز، تعداد ۲۱ کشور اسلامی حضور داشتند که از نظر تعداد دانشگاه ها، جمهوری اسلامی ایران با ۴۷ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته است. در سایر کشور‌های اسلامی، ترکیه ۴۳ دانشگاه، مصر ۲۱ دانشگاه، پاکستان دانشگاه ۱۷، مالزی ۱۵ دانشگاه، الجزایر و عربستان سعودی ۱۰ دانشگاه، اندونزی ۹ دانشگاه، نیجریه و تونس ۶ دانشگاه، اردن، مراکش و امارات متحده عربی هر کدام ۵ دانشگاه، لبنان چهار دانشگاه، عراق و قزاقستان هر کدام سه دانشگاه، بنگلادش دو دانشگاه و سایر کشور‌های عمان، قطر و کویت و اوگاندا با یک دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشتند.

دهقانی در ادامه افزود: در میان دانشگاه‌های برتر کشور‌های اسلامی، عربستان سعودی در بازه ۲۵۰-۲۰۱، ایران، لبنان، مالزی، قطر و امارات متحد عربی در بازه ۳۵۰-۳۰۱، مصر، ترکیه، نیجریه، اوگاندا و اردن در بازه ۵۰۰-۴۰۱، پاکستان و الجزایز ۶۰۰-۵۰۱، اندونزی، مراکش و لبنان ۱۰۰۰-۸۰۱ و سایر کشور‌های اسلامی در بازه +۱۰۰۰ بهترین رتبه جهانی را کسب کرده‌اند.

او اظهار کرد: در مجموع، از میان کشور‌های اسلامی تنها ۱۸ دانشگاه رتبه زیر ۵۰۰ داشته اند. این در حالی است که طبق برنامه ۱۰ ساله علم، نوآوری و فنآوری کشور‌های اسلامی عضو OIC (مصوب ۲۰۱۷ در قزاقستان) لازم است تا سال ۲۰۲۶، تعداد ۵۰ دانشگاه از کشور‌های اسلامی در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند. به همین دلیل باید تلاش‌های جدی همراه با تهیه برنامه راهبری و نقشه راه مناسب توسط دانشگاه‌های این کشور‌ها صورت گرفته تا علاوه بر افزایش تعداد دانشگاه ها، رتبه و جایگاه مناسب را در سطح بین المللی کسب کنند.

روش شناسی رتبه بندی تایمز

پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است. این رتبه بندی از ۱۳ شاخص به شرح جدول زیر در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پایگاه استنادی دانشگاه ایران رتبه بندی تایمز پایگاه رتبه بندی تایمز رتبه بندی حضور دانشگاه برتر جهان تعداد دانشگاه ها کشور های اسلامی دانشگاه صنعتی رتبه در سال سال ۲۰۲۱ ۴۷ دانشگاه علوم پزشکی بین المللی داشته اند کشور ها ۵۰۱ ۶۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد مقالات پراستناد، تعداد ارجاعات به مقالات پژوهشگران در پایگاه Google Schoolar و تعداد لینک‌های دریافتی منتشر می‌شود.


رتبه‌بندی وبومتریکس شاخصی برای رتبه‌بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا است، که توسط مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) Consejo Superior de Investigaciones Cientificas در کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۴ مشغول به فعالیت است.


این مؤسسه، هر شش ماه یکبار وب سایت‌های بیش از ۳۲ هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین ۲۰۰ کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.


سه شاخص مهم و تأثیرگذار در این رتبه‌بندی وجود دارد، شاخص اول قابلیت مشاهده دیگران (Visibility) با وزن ۵۰ درصد که شامل مجموع تعداد لینک‌ها و دامنه‌های ارجاع شده مربوط به این لینک‌ها از یک وب سایت خارجی به وب سایت دانشگاه، مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی است، و اطلاعات مربوط به این شاخص از دو پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج می‌شود.


شاخص دوم برتری (Excellence) با وزن ۴۰ درصد نیز به معنای تعداد مقالات برتری است، که جزء ۱۰ درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشته‌های متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع‎ آوری می‌شود.


شاخص سوم فایل‌های قابل دسترسی (Openness) با وزن ۱۰ درصد است، که شامل تعداد استناد‌ها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات مورد نظر، موتور جستجوی Google Scholar Citations می‌باشد.


بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند، در جدیدترین نتایج رتبه بندی وبومتریکس (نسخه ژانویه ۲۰۲۴)، دانشگاه بیرجند رتبه ۲۷۳۸ را در بین ۳۱۷۰۲ دانشگاه و موسسه جهانی و رتبه ۵۰ ملی را در میان ۴۵۷ موسسه و دانشگاه ایرانی کسب کرد.


از جمله اهداف این رتبه بندی، تشویق و ترغیب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی به تولید و انتشار فعالیت‌های خود به صورت الکترونیکی در راستای ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه و ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است.


شایان ذکر است یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در سال ۱۴۰۲ در این خصوص اعمال شد، تغییر وب‌سایت دانشگاه با هدف ارتقای فعالیت‌های الکترونیکی، دسترس‌پذیری، بهبود مخاطب پذیری و برجسته نمودن ماژول‌های پژوهشی در وبگاه بود که تاثیر ملموس آن در ارتقای رتبه وبومتریک دانشگاه مشهود است.

دیگر خبرها

  • در دولت سیزدهم بیشترین مجوز برای جذب معلم صادر شده است
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجور برای جذب معلم صادر شده است
  • رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟
  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند
  • نباید با معلم‌مان کشتی بگیریم/ دولت‌ها تا یک سال اول‌شان به معلم‌ها توجه می‌کنند/ حضور طلاب در مدارس مسبوق به سابقه است/ «نیرزاده» هم طلبه بود
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر