Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیانیه‌ هفت بندی گروه‌های فلسطینی در رابطه با نشست بیروت، گفت‌وگوی پامپئو با وزیر خارجه سوئیس پیش از سفر به ایران، اعلام آمادگی حزب‌الله برای کمک به تشکیل کابینه لبنان و تلاش عراق برای راه اندازی پروژه هسته‌ای با کمک فرانسه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به حمله هوایی اسرائیل به به فرودگاه «تی‌فور» سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، منابع خبری بامداد پنجشنبه (۱۳ شهریور/۳ سپتامبر) از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مواضعی در سوریه خبر دادند.

رسانه‌های سوریه به نقل از منابع نظامی گزارش دادند رژیم صهیونیستی چندین موشک از منطقه «التنف» به سمت فرودگاه تی‌فور (T4) شلیک کرده‌اند.

خبرگزاری «سانا» گفته پدافندهای هوایی سوریه با تجاوز دشمن اسرائیلی به سمت فرودگاه «تی‌فور» در ریف حمص مقابله کرده‌اند.

طبق گزارش این رسانه، این حمله تلفاتی نداشته است.

دولت سوریه بارها اعلام کرده است رژیم اسرائیل و متحدان منطقه‌ای و غربی آن از گروه‌های تکفیری تروریستی که علیه دولت سوریه می‌جنگند، حمایت می‌کنند.

ارتش سوریه همچنین تاکنون بارها محموله‌های تسلیحاتی و مهمات ساخت اسرائیل را از گروه‌های تروریستی در سوریه کشف کرده است.

بیانیه‌ای 7 بندی گروه‌های فلسطینی در رابطه با نشست بیروت

قرار است امروز (پنجشنبه) نشست دبیران کل گروه‌هفلسطینی در بیروت پایتخت لبنان برگزار شود و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن سخنرانی خواهد کرد.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، گروه‌های مقاومت فلسطینی به همین بهانه بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند، این نشست گامی مهم برای باز گرداندن وحدت و مقابله با پروژه‌هایی است که برای نابودی مسأله فلسطین چیده شده‌اند.

گروه‌های مقاومت در این بیانیه بر شش موضوع زیر تأکید کردند:

اول؛ از نشست دبیران کل گروه‌ها در بیروت استقبال می‌کنیم و آن را گامی مهم برای تجدید وحدت بر اساس شراکت می‌دانیم؛ پس از این نشست باید گام‌های عملی در راستای تحقق وحدت صورت بگیرد.

دوم؛ شناسایی رژیم صهیونیستی، توافق اسلو و ملحقات آن باید لغو شود.

سوم؛ بر حق ملت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی با تمام انواع مقاومت و در رأس آن مقاومت مسلحانه تأکید می‌کنیم.

چهارم؛ به توافق بر یک برنامه فلسطینی جامع برای حفاظت از اصول ثابت فلسطینی فرا می‌خوانیم.

پنجم؛ در ساختار سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» باید بازنگری شود تا چارچوبی جامع برای تمام فلسطینی‌ها و در رأس آن گروه‌های مقاومت باشد.

ششم؛ خواستار توسعه چارچوب رهبری (سازمان ساف) هستیم تا شامل گروه‌های مقاومت نیز بشود و پس از آن انتخاباتی فراگیر با مشارکت همه فلسطینی‌ها برای اصلاح ساختار ساف برگزار شود.

هفتم؛ به توافق بر راهبرد ملی فلسطینی بر اساس اصول ثابت برای مقابله فراگیر با رژیم اشغالگر فرامی‌خوانیم.

موارد مورد بحث در نشست بیروت

«جبریل الرجوب» دبیرکل کمیته مرکزی فتح اعلام کرد، در نشست بیروت درباره سازوکار پایان اختلافات، تحقق آشتی فلسطینی، عینیت‌بخشی به مشارکت ملی، وحدت موضع سیاسی، مبارزه‌ای و سازمانی در این مرحله سخت در کنار تأکید بر طرح صلح عربی و تصمیم‌های مشروع بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.

در همین زمینه، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس روز سه شنبه وارد بیروت شد.

گفت‌وگوی پامپئو با وزیر خارجه سوئیس پیش از سفر به ایران

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با همتای سوئیسی خود تماس گرفت و درباره طیفهای گسترده از موضوعات از جمله ایران و پیشبرد روابط دوجانبه به گفت وگو پرداخت.

به نوشته «وبگاه وزارت خارجه آمریکا «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس از تلاشهای این کشور به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران و کمک برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی از ایران تشکر کرد.

وزرای خارجه آمریکا و سوئیس در این گفت وگوی تلفنی بر تعمیق روابط اقتصادی و کمک در مبارزه علیه کرونا تاکید کردند.

این در حالی است که وزارت خارجه سوئیس خبر داده که ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه این کشور از روز 5 تا 7 سپتامبر 2020 (15 تا 17 شهریور 1399) در سفری رسمی به تهران می آید. بر اساس اعلام وزارت خارجه سوئیس، این سفر به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان ایران و سوئیس انجام میشود. وزارت خارجه سوئیس اعلام کرده کاسیس در این سفر با «حسن روحانی» رئیس جمهور و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت و گو خواهد داشت.

بر اساس اعلام وزارت خارجه سوئیس، کاسیس در این سفر علاوه بر گفت وگو درباره موضوعات دوجانبه نظیر کانال مالی سوئیس درباره اقلام بشردوستانه، با مقامات ایران درباره تحولات کنونی در خصوص توافق هسته ای و اوضاع در خاورمیانه نیز گفت و گو خواهد داشت.

اعلام آمادگی حزب‌الله برای کمک به تشکیل کابینه لبنان

«محمد رعد» رئیس فراکسیون پارلمان «وفاداری به مقاومت» (وابسته به حزب الله) لبنان برای تشکیل دولت جدید، اعلام آمادگی کرد.

رعد روز چهارشنبه پس از دیدار با «مصطفی ادیب» مأمور تشکیل کابینه لبنان گفت که حزب الله آماده همکاری است تا کابینه تشکیل شود.

وی تأکید کرد که «ما از دشورای و حساسیت این مرحله اطلاع داریم و امیدواریم که دولت جدید برخی اصلاحات مورد توافق را انجام دهد».

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به نقل از رعد گزارش داد که «ما خواستار [تشکیل] کابینه کارآمد، پویا و منسجم هستیم».

این نماینده لبنانی خاطر نشان کرد، اصلاحات نیازمند مبارزه با فساد است و اصول ملی حزب الله و پایبندی آن به قانون اساسی و منشور نیز یک مسئله روشن است.

میشل عون رئیس جمهور لبنان اخیرا ادیب را مأمور تشکیل کابینه این کشور کرد. پیش از وی، «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان بود.

دولت دیاب پس از انفجار مهیب در بندرگاه بیروت، استعفا کرد. در پی این انفجار، 190 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که طی کمتر از یک ماه، برای دومین بار به لبنان سفر کرده است، گفت که مسئولان این کشور متعهد شده‌اند که دولت را طی 15 روز تشکیل دهند.

تلاش عراق برای راه اندازی پروژه هسته ای با کمک فرانسه

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دیدار روز چهارشنبه خود با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: شراکت و همکاری ما با فرانسه مهم بوده و این کشور شریک مهمی برای ماست و برای گسترش آن تلاش خواهیم کرد.

نخست وزیر عراق اظهار کرد: فرانسه کمک زیادی برای بازسازی شهرهای آزاد شده کرده و برای راه اندازی پروژه مشترک انرژی هسته‌ای جهت تولید برق تلاش می‌کنیم.

او اضافه کرد: برای به جریان انداختن سند همکاری استراتژیک بین دو کشور اقدام می‌کنیم و عراقی‌ها قدردان نقش فرانسه در مبارزه با تروریسم هستند.

الکاظمی افزود: فرانسه حامی حاکمیت عراق بوده و موضع‌گیری ویژه‌ای داشته، ما تاکید می‌کنیم حاکمیت عراق برای ما خط قرمز است.

نخست وزیر عراق اظهار کرد: اولویت همکاری بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و انرژی است. طرح آتی عراق در خصوص انرژی هسته‌ای و پروژه‌های صلح‌آمیز تحت نظارت آژانس انرژی اتمی و سازمان انرژی فرانسه خواهد بود.

او ادامه داد: عراق صحنه مقابله علیه هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود.

نخست‌وزیر عراق افزود: با ماکرون حمایت از دولت عراق را بررسی کردیم و از موضع آنها در حمایت از کشورمان در این زمینه‌ تشکر می‌کنیم.

ماکرون نیز اظهار کرد: فرانسه آماده پایبندی به تامین منابع انرژی عراق است. می‌خواهیم طرح‌ها مهمی به خصوص طرح راه اندازی متروی بغداد و تامین برق این کشور را پیاده کنیم.

او افزود: اصرارم برای سفر به عراق برای اعلام پایبندی کشورم به عمق دوستی با این کشور بود.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: برای جلب حمایت جهانی به نفع منافع عراق تلاش می‌کنیم و معتقدم ماه‌های آینده برای فعالیت‌های دولت عراق مهم خواهد بود.

ماکرون تاکید کرد: با الکاظمی تقویت همکاری نظامی علیه داعش را مورد بررسی قرار دادیم. عراق از داعش رنج بسیار برده و جنگ با داعش ادامه خواهد داشت و ما به حمایت از عراق پایبندیم.

او اضافه کرد: فرانسه برای تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف در زمینه‌ اقتصادی تلاش می‌کند و قبل از هر چیز می‌خواهیم تامین مالی مناسب و اجرای پروژه‌های مهم از جمله متروی نیمه تمام بغداد را برنامه‌ریزی کنیم.

ماکرون گفت: ما مداخله‌های خارجی در عراق را بررسی کردیم و گفتیم فرانسه خواهان حمایت از عراق است. از دولت عراق به لحاظ سیاسی، اداری و امنیتی حمایت می‌کنیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم روستای ابوالفضل مهدی ترابی نوید افکاری روز بهورز سعید آقایی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا چین روسیه دارا دوم روستای ابوالفضل مهدی ترابی نوید افکاری روز بهورز سعید آقایی تشکیل کابینه لبنان وزارت خارجه سوئیس وزیر خارجه سوئیس گروه های مقاومت رژیم صهیونیستی نخست وزیر عراق خارجه آمریکا اعلام آمادگی راه اندازی نشست بیروت گفت وگوی حزب الله هسته ای گروه ها بر اساس تی فور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو

نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس پنجشنبه با دستور کار بررسی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز به کار کرد.

به گزارش مشرق، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور دارد.

روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

این نشست با سخنان میخائیل بوگدانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد. در ادامه این نشست،‌ نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل پرداخت.

قرار است معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات خاورمیانه در شرایط تداوم کشتار مردم بیگناه فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس و تجاوزهای اخیر این رژیم به کشورهای منطقه از جمله به کنسولگری سفارت کشورمان در دمشق مطرح کند.

باقری قبل از حضور در این نشست با بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفت و گو کرد. کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، معاون وزیر امور خارجه را در این نشست همراهی می‌کند.

این نشست، نخستین نشست بررسی تحولات خاورمیانه بریکس با حضور اعضای جدید این گروه است. علاوه بر روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی، نمایندگان چهار کشور از پنج عضو جدید گروه شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر،‌اتیوپی و امارات متحده عربی در این نشست حضور یافته‌اند. نماینده عربستان سعودی دیگر عضو جدید گروه بریکس همانند دیگر نشست‌های این گروه از ابتدای سال ۲۰۲۴ در این نشست حضور ندارد.

دیگر خبرها

  • محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در نشست بریکس
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح/ شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۰۵ تن رسید
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح/ شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر رسید
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • روز ۲۰۲ طوفان‌الاقصی| نشست کابینه جنگ برای حمله به رفح
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • حزب الله شعاع حملات خود را به عمق اسراییل گسترش داد