Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنابه گزارش‌ها، دولت آمریکا در ارتباط با پروژه ساخت یک سد عظیم بر یکی از شاخه‌های رود نیل درحال قطع کمکی ۱۰۰ میلیون دلاری به اتیوپی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی‌بی‌سی، یک منبع مطلع در آمریکا گفت: این تصمیم ناشی از اقدام اتیوپی برای پر کردن این سد پیش از رسیدن به توافق با مصر و سودان است.

مصر با هرگونه ساخت و ساز بر نیل که از حجم آب دریافتی‌اش بکاهد، مخالف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتیوپی می‌گوید برای داشتن دسترسی به یک منبع قابل اعتماد الکتریسیته به این سد نیاز دارد.

زمانی که این سد به نام "النهضه" کاملا فعال شد بزرگترین نیروگاه هیدروالکتریک آفریقا خواهد بود و برق ۶۵ میلیون اتیوپیایی را تامین خواهد کرد.

یک منبع آگاه در کنگره آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: "تا ۱۰۰ میلیون دلار یا در همین حدود قطع خواهد شد که ۲۶ میلیون دلار آن کمکی است که تا پایان سال مالی جاری منقضی می‌شود."

این مقام افزود که کمک مورد نظر به امنیت منطقه‌ای و مرزی، رقابت سیاسی، ایجاد اجماع و تغذیه مرتبط است. کمک به پروژه‌های مربوط به اچ آی وی/ایدز، مهاجرت و پناهندگی و آذوقه برای برنامه صلح تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

یک مقام وزارت خارجه به خبرگزاری رویترز گفت که تصمیم اتیوپی برای شروع عملیات آبگیری سد درحالی که مذاکره با مصر و سودان در جریان است اعتماد میان طرف‌ها را تضعیف کرده و با تعهدات اتیوپی ناسازگار است.

این مقام تاکید کرد: "ایالات متحده قبلا و به طور مکرر این نگرانی را مطرح کرده است که شروع آبگیری سد پیش از اجرای کامل تدابیر ایمنی خطرات جدی ایجاد می‌کند."

سفیر اتیوپی در آمریکا به روزنامه فایننشال تایمز گفت امیدوار است آمریکا نظرش را درباره قطع این کمک عوض کند.

فیتسوم آرگا گفت: "ما از آنها خواسته‌ایم تجدید نظر کنند و منتظر جوابیم. امیدواریم ۱۱۷ سال روابط دیپلماتیک به دلیل یک مشکل نامربوط به دو کشور لطمه نخورد."

خبرنگاران می‌گویند این حرکت احتمالا واکنش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تصمیم اتیوپی برای رد پیشنهاد آمریکا برای میانجیگری با مصر و سودان، تلقی خواهد شد.

این گفت‌وگوها به دلیل مسائل مختلف از جمله درخواست مصر و سودان دایر بر اینکه هرگونه معامله‌ای قانونا الزام آور باشد و چگونگی مدیریت سد در دوره‌های کم آبی متوقف شده.

سد "النهضه" بر نیل آبی ساخته می‌شود و به طور بالقوه بر میزان آبی که مصر دریافت می‌کند اثر خواهد داشت. نیل منبع اصلی آب نوشیدنی و کشاورزی مصر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سد النهضة اتیوپی آمريكا مصر و سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۲۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) سوال میلیون دلاری در اسرائیل: روسیه به ایران چه داده؟!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ویدیو/ جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری اپراتورهای تلفن همراه متخلف در آمریکا
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • تصاویر اولیه از مراحل ساخت‌وساز ۳۲۰ میلیون دلاری امریکایی‌ها در سواحل غزه
  • تصاویری از لاشه پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا که حوثی‌ها منفجرش کردند
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • (ویدئو) سوال میلیون دلاری در اسرائیل: روسیه به ایران چه داده؟!
  • یک ایرانی این خودروری یک و نیم میلیون دلاری را نابود کرد! | تصاویر
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان