Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت اردوغان در راستای تلاش برای دست‌اندازی به کشورهای همسایه ازجمله ایران، مرکزی به نام «ایرام» تأسیس کرد، ولی ولایتمداری مردم کشورمان تلاش‌های تجزیه‌طلبانه ترکیه را ناکام گذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا- محمد یوسفی، با قدرت گرفتن رجب طیب اردوغان در ترکیه، به‌تدریج خط‌مشی سیاسی این کشور تغییر کرد و دیپلماسی جای خود را به رهیافتی امنیتی و نظامی داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش و قدرت نظامی بیش از پیش برای دولت اهمیت پیدا کرد و تقویت شد. این موضوع مقدمه‌ای برای ورود رهیافت سیاسی جدید در این کشور بود.

بیشتر بخوانید:

سیاست‌های اشتباه اردوغان ترکیه را به انزوا برد

عثمانی گرایی بار دیگر در ترکیه احیا شد؛ جهت‌گیری تازه در عرصه سیاست خارجی در قرن 21 و سیاستی که مبتنی بر رؤیای خلق امپراطوری جدید عثمانی به سرکردگی اردوغان است. پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه، دوران نخست‌وزیری اردوغان و به‌ویژه در چهار سالی که داوود اوغلو در مسند وزارت امور خارجه این کشور بود، راهبرد «تنش صفر با همسایگان» به‌عنوان اولویت سیاست خارجی این کشور پیگیری می‌شد؛ اما پس از تکیه زدن اردوغان بر صندلی ریاست جمهوری کشوری که الگوی حکومتی بر مبنای نظام ریاستی دارد، از قدرت نرم که برگرفته از آموزه‌های مکتب حنفی و اشتراکات آن با منطقه است، استفاده و مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه را آغاز کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه

اردوغان به‌وسیله ایدئولوژی حنفی و جریان اخوانی توانست پس از خیزش‌های عربی و خلأ قدرت ناشی از آن، نفوذ خود را در شمال آفریقا ازجمله مصر، لیبی و تونس گسترش دهد. هرچند پس از به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی در مصر اوضاع کاملاً تغییر یافت و روابط با مصر اخوانی که به سمت شراکت راهبردی با ترکیه پیش می‌رفت، به خصومت کشیده شد.

استفاده از قدرت نرم نه‌تنها در شمال آفریقا بلکه به‌عنوان ابزار نفوذ در یمن و آسیای میانه از افغانستان گرفته تا مرکز روسیه مورد استفاده ترکیه قرار گرفت.

وجود ترکمن‌های عراق و سوریه بهانه‌ ترکیه برای دست‌اندازی به این کشورهاست؛ مشابه این قبیل تلاش‌ها از سوی رسانه‌های این کشور برای ایجاد تفرقه و تقویت افکار تجزیه‌طلبانه در بخش‌هایی از کشورمان در زمره فعالیت‌های توسعه طلبانه ترکیه جای می‌گیرد که البته تفکر ولایت‌مدار ملت ایران این تلاش‌ها را ناکام گذاشته است.

با توجه به توان بازدارندگی جمهوری اسلامی، توسعه‌طلبی اردوغان هیچ‌گاه در قالب دست‌اندازی نظامی اجرا نشد، البته اقدامات ترکیه در جمهوری اسلامی فقط مربوط به مباحث رسانه‌ای نمی‌شود. ازجمله اقدامات این کشور تأسیس مرکز ایران‌شناسی موسوم به «ایرام» در آنکارا در سال 2016 است. این مرکز شبیه مراکز ایران‌شناسی در لندن و نیویورک اقدام می‌کند.

این مراکز نه به‌خاطر آشنایی آکادمیک با کشور ایران تشکیل شده‌اند، بلکه در حکم مراکز امنیتی هستند که عمده وظایفشان جمع‌آوری اطلاعات درباره نقاط ضعف و قوت ایران با هدف نفوذ در جمهوری اسلامی است. مرکز ایرام همواره تلاش کرده است تا اختلافات درون ایران را تشدید کند، به‌گونه‌ای که معاون این مرکز در سخنرانی جلسه افتتاح شعبه جدید ایرام در استانبول مشکلات ایران را ناشی از اوضاع بد اقتصادی دانست که پس از خروج آمریکا از برجام در ایران ایجاد شد. 

در حال حاضر ترکیه با در پیش گرفتن سیاست‌های توسعه طلبانه و دست‌اندازی در قلمرو کشورهای همسایه در حال تبدیل شدن به چالشی نه‌تنها برای کشورهای همسایه، بلکه برای کل منطقه است. گسترش روزافزون پایگاه‌های نظامی ترکیه در خارج از مرزهای خود، به‌کارگیری راهبرد «میهن آبی»، تلاش برای به کنترل درآوردن خطوط انتقال انرژی به اروپا و به‌تازگی موضوع اکتشاف و بهره‌برداری منابع گازی در دریای مدیترانه شرقی باعث افزایش چالش میان ترکیه و اروپا شده، به نحوی که اروپا تصمیم به اعمال تحریم‌ها علیه این کشور گرفته است.

اردوغان و فائز السراج، رئيس دولت وفاق ملی لیبی

باید دید در حالی که ترکیه به‌خاطر شیوع کرونا و تعطیل شدن یکی از ارزآورترین صنایع خود یعنی صنعت توریسم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، آیا با ادامه توسعه‌طلبی های خود و تحریم‌های احتمالی اروپا می‌تواند در مقابل تحریم‌های این اتحادیه ایستادگی کند!

لازم به توضیح است ترکیه با استفاده از شرایط دوقطبی گذشته میان مسکو و واشنگتن، برای جلوگیری از نفوذ کمونیسم در منطقه، عضویت در پیمان ناتو و حمایت‌های غرب فرصت مناسبی برای توسعه و پیشرفت‌های نظامی پیدا کرد و در جنگ میان ایران و عراق خود را به‌عنوان منبعی برای تأمین کالاهای کشورهای جنگ‌زده ایران و عراق تبدیل کرد و پس از آن با جنگ‌های خلیج‌فارس و اشغال عراق، این بهار ترک‌ها طولانی‌تر شد.

با تشدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، همگی این مسائل دست به دست هم داد تا ترکیه و اردوغان با استفاده از شرایط موجود به تقویت قدرت اقتصادی خود بپردازند و با استفاده از منابع حاصله به تقویت بنیه نظامی خویش اقدام کنند، اما پیگیری سیاست توسعه طلبانه فعلی، اروپا و روسیه و کشورهای عربی را در مقابل این کشور قرار داده است، به نحوی که شاهد مانور نظامی مشترک یونان و کشورهای اروپایی به همراهی امارات برای مقابله با سیاست‌های اردوغان هستیم. 

انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: ایران رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ایرام توسعه طلبی دست اندازی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۷۲۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها

رئیس جمهور ترکیه گفت:این کشور، توقف و افشای نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه توسط رژیم صهیونیستی را در صدر اولویت های بین المللی اش قرار داده و با وجود فشارهای لابی جهانی صهیونیسم، از این موضع، دست برنخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از تعامل غرب با نسل‌کشی فلسطینی‌ها در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: مدعیان حقوق بشر در سراسر جهان، فقط نظاره‌گر نسل کشی بیش از ۳۵ هزار فلسطینی از جمله ۱۵ هزار کودک در نوار غزه هستند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: هیچکدام از سران کشورهای غربی، در مقابل صحنه‌های کشتار وحشیانه فلسطینی‌ها در غزه واکنشی نشان نداده‌اند و فقط تعداد کمی از افراد دارای ضمیر انسانی در این زمینه موضع‌گیری کرده‌اند و هیچ انسان غربی شجاعی خطاب به اسرائیل نگفته است که به کشتار و نسل کشی پایان دهید.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه، توقف و افشای نسل کشی فلسطینی‌ها در غزه توسط رژیم صهیونیستی را در صدر اولویت‌های بین المللی‌اش قرار داده و با وجود فشارهای لابی جهانی صهیونیستی بر این موضع خود تأکید دارد.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: تروریسم نازی‌های جدید که براساس دشمنی با مسلمانان و ترک‌ها استوار است به سطحی رسیده است که زندگی، امنیت و دارایی شهروندان منطقه را تهدید می‌کند.

رجب طیب اردوغان تأکید کرد: حمایت برخی از کشورهای اروپایی از جریانات راست‌گرای افراطی، یک فاجعه واقعی و ننگ و آبروریزی برای دمکراسی‌های غربی است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: ترکیه نه تنها به موضع‌گیری شجاعانه علیه اسلام ستیزی و بیگانه ستیزی پرداخته است، بلکه در جنگ غزه نیز که از هفت ماه پیش تاکنون ادامه دارد در این زمینه موضع‌گیری کرده است.

اردوغان افزود: ما همزمان با مخالفت‌مان با هرگونه اسلام ستیزی و نژاد پرستی فرهنگی، با هرگونه یهودی ستیزی نیز مخالف هستیم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تلاش‌ها برای جلوگیری از موضع‌گیری ترکیه گفت: به کسانی که اقدام به تخریب من و ترکیه می‌کنند اعلام می‌کنند هرگز نخواهند توانست با یهودی ستیز خواندن ترکیه، به اهدافشان دست یابند.

کد خبر 750138

دیگر خبرها

  • رقص با پرچم فلسطین پس از کسب قهرمانی ووشوی اروپا توسط ورزشکار ترکیه‌ای (فیلم)
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • اردوغان: دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها
  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند