Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@02:31:22 GMT

تعزیه‌خوانی هاشم فیاض در امامزاده حسن(ع)

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۰۰۹۴

تعزیه‌خوانی هاشم فیاض در امامزاده حسن(ع)

همشهری آنلاین_رابعه تیموری:فیاض تعزیه‌خوان قدیمی تهران بود و مردم محله‌های دور و نزدیک برای تماشای تعزیه او به محله امامزاده حسن(ع) می‌آمدند. البته همیشه مأموران شهربانی به بهانه سدمعبر، هاشم فیاض را دستگیر می‌کردند و به شهربانی می‌بردند. آن زمان در ماه محرم تعزیه خوانان پیشکسوت منطقه ۱۷ مانند «داود فتحعلی بیگی» و «احمد کلانتری» به همراه چند تعزیه‌خوان اهل سلطانیه در محوطه پشت حرم امامزاده حسن(ع) تعزیه اجرا می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محوطه گورستان بود و اهالی لابه‌لای قبور به تماشای تعزیه می‌ایستادند. تعزیه صبح با توبه حر شروع می‌شد و تا غروب یاران امام(ع) به نوبت و با صدای طبل و شیپور وارد میدان می‌شدند. آن زمان عده‌ای از اوباش با حالتی تمسخرگونه، مخالف خوانان را شمر می‌خواندند و سعی می‌کردند تعزیه را برهم بزنند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فتحعلی بیگی و کلانتری در کانون ابوذر تعزیه اجرا می‌کردند و هرشب سالن مملو از تماشاچی می‌شد. کم‌کم گروه‌های تعزیه آذری زبان در محله‌های مختلف منطقه ۱۷ شکل گرفتند که با گویش و زبان محلی خود این آیین را برگزار می‌کردند. بسیاری از آنها با استفاده از اسب و شتر، نمایش کاملی از واقعه عاشورا راترتیب می‌دادند.  

کد خبر 545362 برچسب‌ها فرهنگ همشهری محله تعزیه منطقه ۱۷ ماه محرم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ همشهری محله تعزیه منطقه ۱۷ ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوستر سپاهان برای بازی پرسپولیس بدون کری و جنجال

به گزارش "ورزش سه"، در هفته‌های گذشته در لیگ برتر جدال جالبی میان گرافیست‌های باشگاه‌های مختلف برپا شده و طرحی که منتشر می‌شود می‌تواند راهی برای کری خوانی باشد.

سپاهان نیز در این زمینه سابقه داشت و پیش‌تر برای بازی پرسپولیس از بازیکنان سابق سرخپوشان که در آن مقطع سپاهانی بودند استفاده کرد تا بازار کری‌ها در فضای مجازی داغ بشود.

در شرایطی که امسال هم بازیکنان زیادی در دو تیم هستند که سابقه پوشیدن پیراهن رقیب را دارند اما این‌بار سپاهان پوستر روز بازی را به دور از کری خوانی طراحی کرد.

سپاهان با استفاده از نمادهای دو شهر اصفهان و تهران فقط به اطلاع رسانی از زمان این بازی پرداخت تا حساسیتی در این خصوص به وجود نیاید‌.

دیگر خبرها

  • پوستر سپاهان برای بازی پرسپولیس بدون کری و جنجال
  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شده‌اند
  • پایان تاخت و تاز موتوری‌ ها در محدوده بازار | طرح ترافیک ویژه موتورسیکلت سواران در محدوده بازار اجرا می شود
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • اتمام پروژه‌های عمرانی حوزه درمان، اولویت‌ مهم سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • اتمام پروژه‌های عمرانی اولویت‌ سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر