Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به خبرنگاران درباره سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران اظهار داشت: وزیر خارجه سوئیس طبق برنامه ریزی قبلی بامداد فردا شنبه وارد ایران می‌شود که در ابتدا یک سفر کوتاه به اصفهان خواهد داشت.

به گزارش ایمنا سعید خطیب زاده افزود: برنامه‌های رسمی سفر وزیر خارجه سوئیس بعد از یک توقف کوتاه در اصفهان، از روز یکشنبه در تهران آغاز می‌شود که مهمترین آن جلسه یکصدمین سالگرد آغاز روابط دو کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: برنامه دیدارهای وزیر خارجه سوییس با رئیس محترم جمهور، وزیر محترم امور خارجه و برخی دیگر از مقامات عالیرتبه کشورمان نیز در روزهای یکشنبه و دوشنبه انجام خواهد شد.

خطیب زاده در مورد محورهای اصلی مذاکرات وزیر خارجه سوئیس در تهران تاکید کرد: محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای ایشان، رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همانطور که قبلاً هم گفته شده تاکنون دو مورد تراکنش از طریق کانال سوئیس انجام شده که اولین آن به صورت آزمایشی در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد ماه سال جاری هم اولین عملیات رسمی این کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن قدردانی و استقبال از تلاش‌های سوئیس در پیگیری این کانال مالی تاکید کرد: ما در عین حال به دلیل برخی اقدامات مخرب ایالات متحده در قبال این کانال مالی، به نیات آمریکا تردید جدی داریم. البته روشن است که تمام اقداماتی که تاکنون از طریق این کانال مالی صورت گرفته با دارایی‌های ایران نزد سوئیس بوده است و اگر این کانال با رهایی از فشارهای آمریکا بتواند با بهره برداری از سپرده‌های ایران نزد کشورهای دیگر ارسال کالا و دارو را تسهیل کند، ما استقبال می‌کنیم. این سفر فرصتی برای تبادل نظر و همفکری دو کشور برای فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و بررسی راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات است.

خطیب زاده به ترکیب هیات همراه وزیرخارجه سوئیس اشاره کرد و افزود: برخی از شخصیت‌های پارلمانی سوئیس هم ایشان را در این سفر همراهی خواهند کرد که برنامه ملاقات در مجلس شورای اسلامی برای ایشان پیش بینی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح روابط دوجانبه تهران و برن تاکید کرد: روابط ایران با سوئیس همواره روابطی رو به جلو و پیشرفت بوده و در طول مذاکرات هسته‌ای هم که چندین دور آن در ژنو برگزار شد، دولت سوئیس با حسن نیت کامل میزبانی شایسته‌ای داشت. روابط دو کشور حتی در شرایط سخت هم همواره برقرار بوده است. همچنین دولت سوئیس علاوه بر اینکه حافظ منافع آمریکا در ایران است، حافظ منافع ایران در کانادا و حافظ منافع متقابل ایران و عربستان در دو کشور هست و لذا علاوه بر ابعاد دوجانبه، روابط دو کشور دارای گستردگی موضوعی در این ارتباط نیز می‌باشد.

وی همچنین افزود: این روابط در سطوح مختلف در چارچوب نقشه راهی که در سفر سال ۹۵ رئیس جمهور سوئیس به تهران پی‌ریزی و متعاقب آن در سفر سال ۹۷ دکتر روحانی به سوئیس مورد تایید قرار گرفت، پیگیری می‌شود.

خطیب زاده در مورد گزارش‌های منتشره در خصوص تماس‌های پمپئو با وزیر خارجه سوئیس تاکید کرد: این سفر ربطی به مسایل روابط ایران و آمریکا ندارد. این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفرهای منظم وزرای خارجه دو کشور برنامه‌ریزی شده که البته به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می‌شود.

خطیب زاده افزود: تماس‌های شتابزده وزیرخارجه آمریکا با شخصیت‌هایی که قصد سفر به ایران دارند مساله تازه ای نیست و پمپئو از سر استیصال و ناچاری سعی می‌کند تا سیاست موهوم فشار حداکثری واشنگتن را به هر طریقی پیگیری نماید و لذا تلاش می‌کند کشورهای ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تاکنون شکست خورده است. همانطور که در موضوع سفر آقای گروسی مدیر کل آژانس به تهران هم شکست خوردند، این بار هم این فشارها شکست خواهد خورد.

خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردنکشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده است و تغییری در آن ایجاد نشده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 442437

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه وزارت امورخارجه ایران حکومت جمهوری اسلامی ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سخنگوی وزارت امور وزیر خارجه سوئیس امور خارجه کانال مالی خطیب زاده روابط دو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۳۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت برای حفظ منافع ملی ایالات متحده، تعامل با حکومت طالبان ضروری است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت برای حمایت از «مردم افغانستان و منافع ملی ایالات متحده»، تعامل با حکومت طالبان ضروری است.

وی افزود تعامل این کشور با حکومت طالبان زمینه مبارزه با تروریسم را فراهم می‌کند و مسائل حقوق بشری در افغانستان نیز در دستور کار واشنگتن است.

پیش از این نیز «کارن دکر» کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در گفتگو با «د نیو هیومنیترین» گفته بود واشنگتن در شرایطی قرار دارد که باید از طرفی سیاست عدم به رسمیت‌شناختن طالبان را دنبال کند و از جانب دیگر در پی تعامل عملی با کابل باشد.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردسازمان ملل: حضور زنان در دولت افغانستان شرط تعامل با طالبان استروزنامه آمریکایی: «بایدن» در برابر درخواست‌ها برای تعامل با طالبان مقاومت می‌کند

جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز پیش‌تر در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور اعلام کرده بود  قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود کشورهای جهان براساس منافعی که دارند با طالبان در تعامل هستند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه: تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس در مورد میدان «آرش» از سوی طرف کویتی مردود و مایه تاسف است
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز معلم
  • پیام تبریک سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز معلم
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست