Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@11:36:27 GMT

زندگی عشایر ییلاق شاهبلاغی در میان مشکلات

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۴۵۳۷

زندگی عشایر ییلاق شاهبلاغی در میان مشکلات

ایسنا/آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی با داشتن مراتع غنی و جنگل‌های سرسبزی چون قره داغ، ارتفاعات سلطان داغی سهند و همچنین دامنه‌های سبلان، شیور، دند، گچی قران، بزگوش میانه، تخت سلیمان چارایماق، میشوداغی، ارشدچمنی، شاهبلاغی و ساریمساخ‌لی یکی از استان‌های عشایر نشین کشور محسوب می‌شود.

عشایر آذربایجان شرقی از دو ایل قره داغ و شاهسون و 10 طایفه مستقل تشکیل شده و با این‌که حدود دو درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، ولی نقش موثری در تولید فرآورده‌های دامی و گوشتی استان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ییلاق شاهبلاغی نیز واقع در دهستان اسپیران شهرستان تبریز است که جزو نزدیکترین دهستان‌ها به تبریز بوده و در شمال غرب تبریز و 20 کیلومتری از طرف فرودگاه بین المللی و پل تاریخی آجی چای قرار دارد.

عشایر شاهبلاغی که در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای شاهبلاغی روزگار می‌گذرانند، ۱۶ خانوار بوده و جمعیتی حدود ۸۰ نفر دارند؛ به گفته اهالی، این عشایر تحت عنوان عشایر ییلاقی شاهبلاغی شناخته می‌شوند که از تیره قراخانلوی طایفه حاج‌علیلو هستند و در اوایل مهرماه به دشت مغان(قشلاق) کوچ خواهند کرد.

منطقه ییلاقی شاهبلاغی در اوج تابستان هم دارای هوایی خنک بوده و طبیعت سرسبز و چشمه‌های زلال آن طراوت و شادابی را هدیه می‌کند. اینجا، قطعه‌ای زیبا و قاب‌گرفتنی از طبیعت ناب خطه آذربایجان است، جایی که عشایر غیرتمند سال‌هاست به عنوان ییلاق در دامن آن، چادر می‌زنند.

در پهنای این ییلاق، چادرهای عشایری بر دامن سرسبز طبیعت برافراشته شده و کودکان عشایری غرق در بازی‌های کودکانه‌اند، مادران عشایر هم نانوایی کرده و گاه شیر می‌دوشند و گهگاهی هم رخت‌خواب‌هایی از پشم گوسفندان درست می‌کنند؛ به گفته یکی از بانوان عشایر، این رخت‌خواب‌های پشمی برای اهل خانه و همچنین برای میزبانی از مهمان‌ها مهیا می‌شود.

شاید تماشای منظره اتراق عشایر در دل این طبیعت زیبا، چنین بنمایاند که عشایر هیچ مشکلی نداشته و با راحتی و آسایش دل به دل طبیعت داده‌اند، اما عشایر این منطقه با وجود این موهبت‌های طبیعی و الهی، با سختی‌هایی هم دست و پنجه نرم کرده و از نبود درآمد و به فروش نرفتن دام‌هایشان گلهمندند و این در حالی است که تنها درآمد عشایر این منطقه از طریق دامداری تامین می‌شود.

شیوع بیماری کرونا هم بر کسب و کار عشایر این منطقه اثر گذاشته است، یکی از عشایر کوچ‌رو منطقه شاهبلاغی به ایسنا می‌گوید: خوشبختانه با این بیماری درگیر نشده‌ایم و هیچ کدام از عشایر این منطقه به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند، اما شیوع این بیماری از لحاظ مالی تاثیر بسیاری بر زندگی ما گذاشته و در خرید و فروش دام با مشکل مواجه شده‌ایم.

او به قیمت ۴۰ هزار تومنی یونجه و جو(خوراک دام) اشاره کرده و ادامه می‌دهد: وقتی که دام‌هایمان را برای فروش به اسپیران می‌بریم، با قیمت بسیار پایینی از ما خریداری می‌کنند؛ قیمت هر کیلو را ۳۵ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند، در حالی که این میزان قیمت‌گذاری در مقابل هزینه‌هایی که کرده‌ایم نهایت بی‌انصافی است.

او، قیمت‌گذاری غیرمنصفانه و خرید ارزان گوشت دام را از جمله اصلی‌ترین مشکلات عشایر این منطقه عنوان می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه درآمدی از دام‌هایمان کسب نمی‌کنیم و فقط زحمتش برایمان می‌ماند؛ در حالی که قصابی‌ها ارزان می‌خرند و گران هم می‌فروشند.

یکی دیگر از عشایر ییلاق شاهبلاغی به ایسنا می‌گوید: دام‌هایمان را بسیار ارزان می‌خرند و ما هم مجبور می‌شویم به خاطر پرداخت بدهی‌های خود به چوپان و سایر هزینه‌های زندگی، به همان قیمت ارزان بفروشیم و کسی هم نیست حمایتمان کند.

او ادامه می‌دهد: با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که هزینه‌های صرف شده برای دام زیاد بوده و درآمد چندانی از طریق فروش دام کسب نمی‌کنیم، چراکه دام را کیلویی ۳۵ هزار تومان می‌خرند و این درحالی است که سه بسته یونجه را به قیمت ۴۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم.

او با بیان این‌که کسی از ما حمایت نمی‌کند و از دولتمردان خواستاریم که قدری به مشکلات ما توجه داشته باشند، ادامه می‌دهد: از صبح زود بیدار شده و تا ۱۰ شب در این منطقه به امور دامداری و... مشغول می‌شویم.

یک بانوی عشایری هم با اشاره به حضور گردشگران در منطقه ییلاقی و سرسبز شاهبلاغی، می‌گوید: گاه گردشگران می‌گوید که عشایر این منطقه در طبیعت ساکن بوده و زندگی بسیار راحتی دارند، در حالی که سختی‌های بسیاری هم در زندگی‌مان وجود دارد و بعد از شهریور ماه نیز سرما و برف گریبانمان را می‌گیرد.


او با تاکید بر این‌که در این منطقه ییلاقی، عشایر از آب چشمه‌ها بهره‌مند هستند اما در منطقه قشلاقی که نیمه مهرماه بدانجا می‌کوچند، آبی وجود نداشته و برای هر تانکر آب ۵۰ هزار تومان هزینه می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: شکرگزار خداوند به خاطر نعمت‌هایش هستیم اما درآمدمان خوب نیست و از این جهت بسیار در مضیقه هستیم.

یکی دیگر از عشایر نیز که در حال رسیدگی به دام‌هایش هست، به ایسنا می‌گوید: گاه به مدت پنج ماه برای چرای دام‌، به مبلغ ۲۵ میلیون تومان چوپان می‌گیریم، زمانی هم که دام‌هایمان را با قیمت ارزان خریداری می‌کنند، به سختی بدهی خود به چوپان را پرداخت می‌کنیم.

او به یکی ازمسیرهای گل‌آلود منتهی به منطقه ییلاقی هم اشاره کرده و می‌گوید: این مسیر یک و نیم کیلومتری باعث عذابمان شده و گل و لای آن مشکلات بسیاری برایمان ایجاد می‌کند، خواهش داریم که مسئولان امر این مسیر کوتاه را شن‌ریزی کنند.

او اضافه می‌کند: در این منطقه ییلاقی از امکانات گاز شهری یا روستایی بهره‌مند نیستیم و برقمان هم از طریق موتور تامین می‌شود؛ در این رابطه وعده راه اندازی پنل خورشیدی را داده بودند که خبری از آن نشد، البته گران هم بود و حدود پنج سال پیش یک میلیون هزینه داشت.

آقا صالح با بیان این‌که وضعیت آنتن‌دهی تلفنمان نیز بسیار نامناسب است، اظهار می‌کند: خداراشکر راه‌هایمان در این منطقه ییلاقی خوب بوده و پل‌ها هم خوب کار شده است؛ از چشمه‌های منطقه نیز نیاز آبی خود را تامین می‌کنیم.

او به وضعیت منطقه قشلاقی‌شان در دشت مغان هم اشاره کرده و می‌گوید: در منطقه قشلاقی نه گاز داریم و نه آب، در حالی که در دو کیلومتری منطقه قشلاقی یک روستا از توابع شهرستان گرمی اردبیل وجود دارد و می‌توانند از این مسیر برایمان گاز بکشند، نامه هم نوشتیم و وعده داده‌اند، اما تاکنون عملی نشده است.

او با بیان این‌که شغل و درآمد اصلی عشایر این منطقه از طریق دامداری و فروش دام حاصل می‌شود و مردان همواره مشغول دامداری هستند، اضافه می‌کند: با اتمام تابستان و در مهرماه به دشت مغان که منطقه قشلاق ماست، کوچ می‌کنیم و به مدت هفت ماه در قشلاق می‌مانیم.

آقا صالح با اشاره به این‌که عده‌ای از عشایر منطقه نیز به صورت فصلی در ییلاق حضور می‌یابد و زمانی که ما به مغان کوچ می‌کنیم، آنان هم به تبریز می‌روند، تشریح می‌کند: در منطقه قشلاقی فقط برای مقطع ابتدایی مدرسه داریم، به همین جهت خانوارهایی که دانش آموز مقطع راهنمایی و متوسطه دارند مجبور می‌شوند که در ایام مدرسه، به شهر عزیمت کنند.

او با تاکید بر این‌که مدرسه ابتدایی قشلاق را هم خودمان ساختیم و معلم نیز در مهرماه به مدرسه می‌آید، ادامه می‌دهد: مدرسه قدیم‌ساخت بوده و با کمترین زمین‌لرزه ممکن است آوار شود؛ اداره کل نوسازی مدارس هم قول ساخت یک مدرسه را داده که هنوز اجرایی نشده است.

او با انتقاد از نبود حمایت‌ها، خاطرنشان می‌کند: مدتی قبل از امور عشایر به این منطقه آمده بودند و اعلام کردند که تعاونی مربوطه، جو عرضه می‌کند و نزدمان هم با تعاونی تماس گرفتند، اما زمانی که پول جمع کرده و با مدارک به تعاونی رفتیم، چیزی ندادند و گفتند چنین خبری نیست.

یکی دیگر از عشایر منطقه نیز به ظرفیت‌های گردشگری این منطقه اشاره کرده و می‌گوید: چادرهای عشایر این منطقه بسیار زیبا و خاص هستند و چشمه‌ها و طبیعت زیبایی هم در این منطقه وجود دارد که می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی عشاير کوچ عشایر کروناویروس آذربايجان شرقي مناطق عشایری عشایر این منطقه منطقه قشلاقی منطقه ییلاقی ادامه می دهد اشاره کرده منطقه قشلاق هزار تومان چشمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع در کنار افزایش دستمزد است،برای حل مشکلات معیشتی کارگران باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با جمعی از کارگران و مسئولان اداره کار خراسان رضوی که به مناسبت روز کار و کارگر برگزار شد، اظهار داشت: کارمندان و کارگران غیور و دلاور سرمایه افتخار و سرافرازی این ملت و نظام مقدس اسلامی هستند. شما عزیزان با مقاومت و مجاهدت خود چه در عرصه فعالیت و کار  و چه در عرصه کارآفرینی و محیط کار سرمایه ارزشمندی برای این نظام مخصوصاً در تقابل با کارشکنی‌های دشمنان ایجاد کرده‌اید.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمام پیشرفت و تعالی که توانسته در مقابل توطئه‌ها، تهاجم‌ها و عدوات دشمن طی 45 سال عمر انقلاب به دست آورد را مدیون مجاهدات ارزشمند شما برادران زحمتکش و عزیزانی است که در عرصه کار و فعالیت توانستید رشد جامعه را به نقطه‌ای برسانید که دشمنان ما در همه سرکوب‌هایی که نسبت به ما داشتند ناموفق باشند.

کارگر تنها با طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار نمی‌شود

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه مشکل مسکن کارگران تنها با اجرای طرح نهضت ملی مسکن رفع نمی‌شود، ادامه داد: استفاده از این طرح در مرحله نخست نیازمند منابع مالی قابل‌توجهی است که با توجه به درآمد، اجاره‌بها و وضعیت معیشت کارگران، این قشر شریف نمی‌تواند از این طرح بهره‌مند شود؛ بنابراین باز هم افرادی که در جریان رفاه نسبی قرار دارند توان پرداخت این مبلغ را داشته و دوباره این قشر زحمتکش کارگر است که بی‌خانه می‌ماند.

رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم، گفت: چراکه هم‌زمان با افزایش حقوق کارگران قیمت سایر خدمات اجتماعی نیز افزایش پیدا می‌کند و این اقدام تأثیر چشمگیری در زندگی آنان نخواهد داشت و بیشتر به ضرر این قشر و اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع در کنار افزایش دستمزد است، اضافه کرد: شرایط زندگی در طول زمان برای کارگران سخت‌تر می‌شود، بنابراین برای رفع مشکلات معیشتی کارگر نیاز است، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد تا او با خیال راحت و تمرکز کافی بتواند در محیط کار حاضر شود و از طرف دیگر لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند.

رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است

امام‌جمعه مشهد رشد اقتصاد کشور را در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر و کاهش دغدغه‌های او عنوان کرد و افزود: یکی از اقداماتی که در حال حاضر برای کاهش فشار گرانی انجام می‌شود، دادن کالابرگ به عموم مردم است، بهتر بود این کالابرگ با اولویت‌بندی ابتدا به قشر کارگر داده می‌شد.

وی با تأکید بر نقش نیروی کار جوان و خلاق داخلی و اهمیت استفاده از آن ابراز کرد: خوشبختانه نیروی جوان، متخصص و خلاق در جامعه بسیار وجود دارد که اگر به‌خوبی از توان و نیروی آنان در تولید استفاده شود، ما شاهد رشد چشمگیر اقتصاد کشور خواهیم بود.

ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه

آیت‌الله علم‌الهدی به نواقصی که در «فرهنگ کار» جامعه وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه ما فرهنگ نادرستی است که در حوزه فعالیت‌های کاری وجود دارد که اگر این فرهنگ به درستی در نیروی کار ما نهادینه شود، بازدهی مجموعه‌های اقتصادی ما بسیار بالا می‌رود.

وی با انتقاد به زمان بازنشستگی نیروهای کار خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ به درستی در جامعه حاکم شود، دیگر شرایط سنی و جسمی عامل تأثیرگذاری در به‌کارگیری افراد نیست، شما ببینید درست زمانی که یک فرد به اوج توانمندی و تجربه در حوزه کاری خود می‌رسد، بازنشسته می‌شود؛ اگر این تخصص بعد از بازنشستگی در یک مجموعه دیگر به کار گرفته شود که خیلی خوب است اما اگر موجب منزوی شدن و خانه‌نشینی فرد شود، ضرر بزرگی برای اقتصاد و تولید کشور است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ کار را نمی‌توان با نصیحت و از بیرون به افراد انتقال داد، بیان کرد: این فرهنگ تنها می‌تواند توسط خود نیروی کار و کارگر ایجاد شود و مسئله‌ای نیست که از بیرون و با تعلیم و تربیت بشود به افراد دیکته کرد. بنابراین اگر در یک محیط کارگری 100 نفرِ تنها 30 نفر به درستی مشغول فعالیت شوند، ناخودآگاه آن 70 نفر دیگر را به دنبال خود می‌کشند. شما در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌بینید که گاهی با 6 نفر کارمند نتیجه و دستاوردهای بیشتری از یک دستگاه تولیدی سابقه‌دار دارند.

تقدم مشارکت در کار نسبت به سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است، عنوان کرد: منظور مقام معظم رهبری از مشارکت مردم بیشتر از نوع کار است، زیرا مشارکت در کار مقدم بر مشارکت در سرمایه است. البته مشارکت در سرمایه نیز ضروری و لازم است، نه اینکه مشارکت در سرمایه مهم نیست اما عمده تأثیرگذاری به قشر کارگر و تولید برمی‌گردد که اگر جهش پیدا کند، بازار کار گسترده‌ای را به وجود می‌آورد.

مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی است

آیت‌الله علم‌الهدی به کاهش نرخ بیکاری کشور به 8 درصد اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات نظام در این مدت کاهش نرخ بیکاری بوده است که این رقم خوشبختانه در استان با توجه به فعالیت شما قشر زحمتکش و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به 6.2 درصد رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه کار و کارگر بیان کرد: معمولاً در ایام «روز کارگر» مسائل و راهکارهایی مطرح می‌شود که بعد به مرحله اجرا نمی‌رسد و مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی می‌ماند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • (تصاویر) دره جنی، منطقه‌ای رمزآلود در شرق ایران
  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران
  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است