Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا ضیایی‌پرور کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه فضای مجازی یک تکتولوژی و فضایی است که غربی‌ها به وجود آوردند و مبنای غربی دارد، اظهار کرد: این فضا یک اسم بوده؛ ولی شامل صدها تکنولوژی، زیرمجموعه ابزار و وسایل زیرساختی محتوا و اپلیکیشن، سخت افزار و نرم افزار گوشی تلفن همراه دیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات چیزی نیست که مثلا ما بگوییم یک پدیده‌ای است که بتوانیم نسخه بومی آن را ایجاد کنیم بلکه یک فضای بیکران است و تقریبا معادل فضای واقعی است. مثل این است که ما بخواهیم جهان موازی یا جهان جدید را به وجود بیاوریم، اینکه ما نتوانستیم راه اندازی کنیم، اصل موضوع کاملا پذیرفته شده است و ایده خوبی است که ما بتوانیم فضای مجازی بومی و یا شبکه ملی اطلاعات را در داخل ایجاد کنیم ولی راه‌اندازی آن به این سادگی نیست.

این کارشناس فضای مجازی افزود: طرح شبکه ملی اطلاعات برای اولین بار در سال 1384 در دولت احمدی‌نژاد مطرح شد و از آن زمان تا به امروز بیش از 15 سال می‌گذرد و دو دولت احمدی نژاد و روحانی میلیاردها تومان برای ایجاد آن هزینه کردند. بخش‌ها و لایه‌هایی از این شبکه ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات شامل سه لایه اصلی زیرساخت، خدمات و محتوا است. لایه زیرساخت( اپراتورها و تلفن همراه، شبکه ارتباطات زیرساخت، شبکه ماهواره‌ای و فیبرنوری و دامنه ملی) است که همه آنها به کف آسفالت ربط دارد و ما در این حوزه تقریبا بی‌نیاز شدیم. در حال حاضر نزدیک 100هزار کیلومتر فیبرنوری، شبکه‌های ماهواره‌ای و دامنه ملی داریم که بیش از یک میلیون دامنه ملی با پسوند .ir به ثبت رسیده است. در این حوزه ما تقریبا در دنیا بی‌نیاز هستیم،میتوان گفت در لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در دنیا مسقل شدیم. نمونه بارز آن کارت سوخت و شبکه داخلی وزارتخانه‌ها که به همدیگر متصل هستند، بنابراین در حوزه ارتباطات و زیرساخت مشکلی نداریم و یک سوم شبکه ملی اطلاعات تحقق یافته است.

ضیایی‌پرور ادامه داد: لایه دوم ارائه خدمات اعم از نرم‌افزارهای سیستم عامل و نرم‌افزار‌های کاربردی است در این حوزه به شدت ضعف داریم. مثلا در حوزه سیستم عامل کامپیوتر تلاش کردیم که سیستم عامل لینوکس را راه‌اندازی کنیم اما موفقیت آمیز نبود. به هر حال ایجاد و تولید سیستم عامل ملی کار ساده‌ای نیست در دنیا شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، گوگل و اپل با تریلیون‌ها دلار بودجه چنین سیستم عامل‌هایی را ایجاد کردند و بنابراین ما در این بخش مشکل داریم. همچنین در لایه دوم ارائه خدمات به ویژه در حوزه اپلیکیشن‌ها ما نسبتا موفق عمل کردیم. در بخش پیام‌‌رسان‌ها و موتورهای جستجو کار کردیم ولی لایه خدمات لایه پرهزینه‌ای است و دولت‌ها نمی‌توانند با صرف بودجه این خدمات را راه بیندازند و به عبارتی نمی‌توان به دولت دستور داد که سیستم عامل درست کند. سیستم عامل درست کردن با دستور و فرمان قابل انجام نیست باید از بدنه بخش خصوصی استفاده کرد. هم‌اکنون اپلیکیشن‌ها در کشور توسط بخش خصوصی ایجاد شده است. در همین مدت 8 سال گذشته با آمدن نسل سوم تلفن همراه بخش زیادی از استارتاپ‌ها فعال شدند تا جاییکه ما بیش از هزار استارتاپ فعال در کشور داریم که اپلیکیشن تولید می‌کنند (اسنپ، دیجی کالا، دیوار، تپسی و....)؛البته بخشی از آنها نیازها را برطرف کردند و بخشی نیز از (جستجوگر ملی با وجود یوز و پارسیک، و .. ) موفق عمل نکردیم و در این عرصه به زیرساخت قوی نیاز داریم.

این کارشناس به لایه سوم اشاره کرد و گفت: حوزه سوم که اصلی‌ترین پتانسیل و قدرت ماست؛ حوزه محتواست. بخش محتوا علیرغم اینکه دستگاه‌ها و نهادها و دانشگاه‌‌ها و افراد وارد شدند اما هنوز مصرف کننده محتوای خارجی هستیم .این حوزه‌ای است که به شدت ضعف داریم و نیاز است یک جنبش و نهضت تولید محتوا راه بیفتد. همه بخش‌ها اقدام به تولید محتوا کنند. ما در دو لایه اول زیرساخت و تکنولوژی به هرحال وابستگی به غرب داریم باید از سیستم عامل خارجی و اپلیکیشن خارجی استفاده کنیم ولی محتوا تنها حوزه‌ای است که ما می‌توانیم صددرصد مستقل شویم. در این حوزه نیازمند جنبش و نهضت هستیم. همه کسانی که محتوا (حوزه علمیه، کتابخانه ملی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و ...) در اختیارشان است، باید کمک کنند. متاسفانه در ایران برخلاف آموزش عالی دستگاه‌ها و نهاد محتوا را منتشر نمی‌کنند یا بر بستر وب در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهند نمونه بدیهی آن پایان‌نامه‌های دانشگاهی است که همچنان در دانشگاه‌ها خاک می‌خورد و هنوز در اختیار محققان قرار نگرفته است. گزارش‌هایی که در دستگاه‌های مختلف تولید می‌شود با زدن یک مهر محرمانه از دسترس عموم خارج می‌شود این بخش نیازمند ایجاد تحول است، باید دستگاه‌های فرهنگی ورود کنند.

وی افزود: کوتاهی در عرصه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را نمی‌شود به گردن دولت انداخت در هیچ کشوری تولید چنین زیرساخت‌هایی برعهده دولت‌ها نیست؛ بلکه دولت‌ها نقش تسهیل‌کننده و تسرعی کننده را ایفا می‌کنند. آنچه که تولید می‌شود کاملا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. در هیچ کشوری این لایه برعهده دولت نیست. نظارت و سیاستگذار و برعهده دولت است باید شرکت‌های خصوصی را تقویت کرد. نمونه بارز آن این است که یک شرکتی که در کشور بخواهد پا بگیرد باید از 18 حوزه مجوز بگیرد و دهها نهاد اظهار نظر ‌کنند و این باعث می‌شود که شرکتی ایجاد نشود و اگر نخبه هم باشد از کشور خارج شود. بنابراین چرا کسب‌وکارهای لایه دوم رشد نمی‌کنند، چون فضای کسب وکار در بخش مقررات، حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مشکل دارد اگر در این بخش تغییرات ایجاد شود حتما اپلیکیشن‌های بزرگی را در داخل کشور خواهیم داشت .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساماندهی فضای مجازی توسط مجلس شورای اسلامی، گفت: این موضوع ادامه همان سیاست گذاری است که ویدئو و ماهواره را ممنوع کرد. اساسا سیاست سلبی در حوزه فضای مجازی و تکنولوژی‌های ارتباطی جواب نمی‌دهد، سیاست ایجابی باید درست شود یعنی مجلس شورای اسلامی به جای اینکه استفاده اپلیکیشنی را ممنوع کند پیام رسان بومی را از مالیات معاف کند. همچنین برای صادرات محصولات در جهان اسلام تسهیلاتی را در نظر بگیرد. اینکه بگوییم فلان چیز ممنوع است در موارد اخیر همین فیلتر کردن تلگرام بود. بنابراین ممکن است که این موضوع تصویب و قانونی هم شود مثل قانون ماهواره. این موضوع تنها شان مجلس و قانونگذاری مجلس را پایین می‌آورد توصیه این است که قانونگذاران بجای اینکه به سمت سیاست سلبی باشند و محدود کنند؛ حمایت کنند.

انتهای پیام/

169 / 336 شبکه ملی ارتباطات اپلیکیشن تولید محتوا اینترنت ملی پیام رسان اپراتور

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شبکه ملی ارتباطات اپلیکیشن تولید محتوا اینترنت ملی پیام رسان اپراتور شبکه ملی اطلاعات تولید محتوا راه اندازی فضای مجازی سیستم عامل دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۵۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی

احمد شانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدامات حوزه صمت در استان همدان اظهار کرد: باتوجه به سیاست گذاری های دولت و تکلیفی که به صورت قانونی برای ادارات تعریف شده، در این موارد سعی شد تا تمام موارد و مسائل طرح جوانی جمعیت به صورت مناسب به انجام رسد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع باید بتوانیم با ایجاد اشتغال و بسترسازی حوزه واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی که هرکدام به نوبه خود ارزش افزوده بسیار خوبی را در استان به صورت غیرمستقیم در حوزه جوانی جمعیت ایجاد خواهند کرد.

مدیرکل صمت استان همدان تصریح کرد: همچنین ایجاد اشتغال و کارآفرینی که افراد منجر با این می شوند که نسبت به اقتصاد خانواده که یکی از ارکان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

شانیان با بیان اینکه اشتغالزایی بسیار خوبی را در استان شاهد هستیم، افزود: در استان همدان امروز، کار هست اما کارگر و کارمند در بخش خصوصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه نیازهای مردم ما در حوزه بازار در شهرستان های همدتن متفاوت عمل می کنند اما در مجموع اگر بخواهیم مرکز استان را ملاک قرار دهیم، در دسترس بودن اقلام و کالاهای که باید برای ابتدای زندگی را شاهدیم.

شانیان با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف و تخفیفات متعدد نیز از افزایش قدرت خرید مردم سخن گفت.

وی افزود: استان همدان یکی از استان های است که تورم کمتری را نسبت به سایر استان ها تجربه کرده که این امر به صورت مستقیم با سفره و معیشت مردم و خانواده ها و تشکیل خانواده برای افراد موثر خواهد بود.

وی در تشریح این موضوع اظهار کرد: اقلام اولیه مانند شیرخشک، پوشک و سایر موارد که برای فرزندان باید در دسترس باشد، در دسترس مردم است و نرخ آنها نیز در سیاست گذاری های وزارت صمت گنجانده شده است.

کد خبر 6092915

دیگر خبرها

  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • بیش از ۹۰ درصد جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی مسدود شد
  • انسداد بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی
  • انسداد ۱۲۸ تارنمای مجرمان اقتصادی در فضای مجازی
  • لزوم همکاری بیش از پیش بانک مسکن در اجرای طرح‌های نهضت ملی
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی