Web Analytics Made Easy - Statcounter

کار آفرینی کلید ایجاد اشتغال، رفع مشکل بیکاری و توسعه اقتصادی جامعه‌ است و باید در سیاست های راهبردی حوزه رونق تولید به این مولفه توجه بیشتری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، یکی از ابزارهای مهم برای برنامه ریزی و رسیدن به توسعه جوامع روستایی، کارآفرینی است که امروزه با توجه به مشکلات موجود در این جوامع، توجه و تأکید بر کارآفرینی روستایی، اهمیت زیادی دارد زیرا کارآفرینی می تواند با خلق فرصت های جدید اشتغال و درآمد، نقش مؤثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستاها داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارآفرینی کلید ایجاد اشتغال، رفع مشکل بیکاری و توسعه اقتصادی جامعه‌ است و باید در سیاست های راهبردی حوزه رونق تولید به این مولفه توجه بیشتری شود و با توجه به اینکه عزت و استقلال هر کشور با تولید و خود کفایی فراهم می شود بنابراین راه رسیدن به بی نیازی و استقلال از تولید می گذرد به همین دلیل نیز باید تولید کننده مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

کارآفرینان به واسطه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند امروزه بسیاری از کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه به نقش و اهمیت کارآفرینی در رشد و توسعه پی برده و حمایت‌های بسیاری از کارآفرینان به عمل می‌آورند زیرا کلید موفقیت کارآفرینی، یافتن روش‌های خلاقانه‌ای است که با به‌ کارگیری تکنولوژی‌های جدید یا بازاریابی بهتر، سریع‌تر و کم‌ هزینه‌تر کالاهای جدید، خواسته‌های بشری را به نحو احسن برآورده می‌سازند.

در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه است. زیرا یکی از علل اصلی رشد نرخ بیکاری در کشور ما، توسعه نیافتگی فرهنگ کار و کار آفرینی در جامعه است و اینکه مردم و حتی تحصیل کرده ها وفرزندان خانواده های متمول هم دنبال این هستند.

 چندین سال است که مقام معظم رهبری بر موضوعات تولید، احیای تولید، رونق تولید، اقتصاد مقاومتی، جهش تولید و... تاکید دارند و شعار سال را بر این اساس تعیین و نامگذاری کرده اند که این وظیفه دولتمردان و مسئولان ذیربط است که با ارائه راهکارها مهم باعث رونق تولید در کشورشوند و جهش تولید زمانی اتفاق خواهد افتاد که قدم اول یعنی رونق تولید در کشور اجرا شده باشد.

هر چند کار آفرینان نقش تعیین‌کننده‌ای در انگیزش اصلاح شیوه‌های اقتصادی، بهبود فرهنگ کار و توسعه و رونق اقتصادی دارند و باید آگاهانه و با اراده پولادین در صحنه اقتصادی حضور یافته و دوشادوش مسئولان برای عبور از شرایط دشوار به پیش بروند و با نگاهی نو و خلاقانه روزنه‌های امید را در پیش گرفته و در راستای ایجاد جهش در تولید و اشتغال این مرز و بوم بکوشند.

برای افزایش اشتغال باید موانع را از سر راه سرمایه گذاران و تولید کنندگان برداشته شود در صورتی جهش تولید محقق می‌شود که موانع تولید رفع شود.

قوانین دست و پاگیر

یکی دیگر از موانع بر سر راه تولید وجود قوانین دست و پاگیر و زاید و بروکراسی پیچیده است به طوری‌ که در پروسه تولید نه ادارات مربوطه می توانند از این قوانین در برابر تولید کننده کوتاه بیایند و نه چنین قوانینی برای تولید کننده مفید است.

این فرایندهای بروکراتیک ماه‌ها طول می‌کشد و بسیاری از تولیدکننده‌ها در همین موضع منصرف می‌شوند. این باعث می‌شود کسانی که دارای سرمایه، دانش تولید و … هستند به حوزه تولید وارد نشوند. پس هر قدر بروکراسی تولید کم شود، تولید افزایش خواهد یافت.

بالارفتن آمار بیکاری در سال‌های اخیر در شهرها و روستاهای استان کردستان معضلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است و بزرگترین مشکل روستا هم نبود شغل ثابت و درآمد پایدار برای خانواده است.

از طرف دیگر تولید و ایجاد اشتغالزایی در روستاها با اعطای تسهیلات به ساکنان آنها می تواند زمینه ساز مهاجرت معکوس روستائیان به روستا و محل زادگاه خود باشد.

با توجه به اینکه کارآفرینان پیشگامان تحول، رشد و توسعه اقتصادی هستند که ثمره تفکر، تدبر، اقدامات و مدیریت آنان دستمایه خلق ثروت، بهبود مناسبات اشتغال و تولید می‌شود و اگر قرار است در سالی که با عنوان "جهش تولید" نام گرفته اقدامی ماندگار صورت بگیرد باید این قشر به عنوان یکی از ستون‌های کلیدی اقتصادی حمایت شوند.

کارآفرینان طبقه‌ای برجسته در جامعه‌ هستند که در سایه نوآوری و تعهد تقویت شریان‌های اقتصادی و اجتماعی را رقم می‌زنند و با عبور از شرایط دشوار زمینه‌ساز رونق تولید می‌شوند که به‌ لحاظ ماهیت و جایگاه این قشر، شاید بتوان از آنان به‌عنوان تکه حیاتیِ پازل جهش تولید در سال جاری نام برد.

صلاح قادرمرزی یکی از کار آفرینان روستای قادرمرز دهگلان که در سال 89 از روستا به شهر به امید کسب و کار ایجاد اشتغال و در آمد به شهر بانه مهاجرت می کند. تا سال 93 در انجا ماندگار می شود و از سال 93  تا 97 در شهر سنندج و در پاییز 97 به زادگاهش برمی گردد وبا راه اندازی کار گاه تولیدی تاروپود بافت فولادی (فنس یا تور حصاری) برای خود و6 خانواده دیگر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال نموده است.

مهاجرت به شهر

خانواده آقای قادرمرزی 9 سالی است که از زادگاهشان دل کنده و به خاطر بیکاری و برای به دست آرودن شغل به شهر بانه مهاجرت کرده بودند.

این تولید کننده از سال 89 تا 93 در شهر بانه در شرکت راه سازی شروع بکار می کند تا چرخ زندگی اش را بچرخاند و در سال 93 تا 97 در شهر سنندج به خرید لوازم خانگی مشغول می شود و با توجه به اینکه از هیاهوی شهر جز شلوغی و آلودگی، چیزی عایدش نمی‌شد تا اینکه یک روزی به خود می آید و بی‌خیال زرق و برق شهر ‌می شود و تصمیم بازگشت به روستا و زادگاهش می گیرد.

ایجاد کارگاه تولیدی فنس حصاری توسط کار آفرین دهگلانی

فنس نوعی توری فلزی می باشد از مفتول گالوانیزه گرم ساخته می شود و دارای کاربردهای فراوانی می باشد که برای حفاظت از یک منطقه یا ملک خصوصی یا دولتی و مرکز امنیتی استفاده می شود. تورهای حصاری گالوانیزه با مفتول های ویژه ای که یک لایه فلزی روی سطح آن ها را پوشانده بافته شده است.

یکی از راهکارهایی که از دیرباز برای مرز بندی و ایجاد مانع استفاده می شد، حصارکشی بوده است، امروزه روش های متفاوتی متداول گشته است که کارایی بالا، نصب آسان و هزینه بسیار مطلوبی را به همراه دارد یکی از ارزانترین حصارهای پر کاربرد استفاده از تورها می باشد.

صلاح می گوید، با توجه به اینکه فنس توری مورد نیاز شهرستان است و به غیر از ما کسی اقدام به تولید آن نکرده است بدون دریافت تسهیلات با هزینه اقدام به ایجاد کارگاه تولیدی نمودم که خوشبختانه با تلاش و زحمت فراوان دراین راه به نتیجه رسیدم و موفق شدم.

وی افزود: فروش ما در شهرستان و خارج از استان و خارج از کشور به کردستان عراق هم می تواند باشد اما مشکل ما جهت صادرات خارج از کشور برای عوارض گمرکی به حمایت نیاز داریم.

کارشناسان اقتصادی برای رونق تولید در کشور راه‌حل‌های مختلفی ارائه کرده‌اند. همچنین موانع مهم بر سر راه کسب و کارها را که با برداشتن آنها می‌توان در تولید، رونق ایجاد کرد برشمرده‌اند

وی بیان داشت: برای توسعه این تولیدی تاکنون 320 میلیون تومان تسهیلات دریافت نموده ام اما هنور نیاز کارگاه تامین نشده و برای رونق کارگاه به 600 میلیون تومان دیگر نیاز دارم که در صورت  در یافت آن می توانم برای 4 نفر دیگر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال نمایم.

این کار آفرین گفت: با توجه به اینکه هدف از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی، ارتقای تولید، تثبیت جمعیت روستایی و جلوگیری ازمهاجرت روستائیان است با اعطای این تسهیلات و تدوین طرح های اشتغال زایی مناسب با توجه به پتانسیل های مناطق روستایی می توان ضمن افزایش اشتغال جوانان شاهد مهاجرت معکوس مردم به مناطق روستایی باشیم.

وی از جوانان استان خواست با پشتکار وارد عرصه کار آفرینی شوند که اگر با پشتکار وارد این عرصه شوند مطمئنا موفق خواهند شد که موفقت خود را نتیجه تلاش یکساله عنوان کرد.

قادرمرزی ازصنعت، معدن و تجارت، بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج سپاه دهگلان و اداره تامین اجتماعی بخاطر حمایت از این کارگاه نوپا قدردانی کرد.

از همین رو می‌توان کلید اصلی حل مشکلات کشور را برداشتن موانع تولید ملی و تحریک تولید و رونق بخشیدن به آن دانست.

عده ای از افراد می گویند که بیکاری کاهش پیدا کرده و یا نسبت به سال های گذشته ثابت مانده است، در صورتی که این نرخ در مقایسه با نرخ جهانی بسیار بالاست و با چند دهم درصد تغییر در آن نباید فکر کنیم که مشکلات بیکاری از میان برداشته شده است.

تخصیص تسهیلات اشتغالزایی با بهره کم به مناطق روستایی می تواند موجب ایجاد اشتغال جلوگیری ازمهاجرت و مهاجرت معکوس شده و برخی ساکنان را از حاشیه شهرها به ماندن در زادگاههای خود و رونق دوباره تولید امیدوار کند.

هر چند خدمات ارائه شده در روستاها، نشان دهنده اهمیت توسعه روستایی، تولید و اشتغال و ایجاد امکانات مورد نیاز برای این قشر عظیم است در واقع نگاه به روستاها نه تنها با هدف رونق و توسعه روستایی، بلکه باید با رویکرد جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و مهاجرت از روستاها و تبدیل آن به مهاجرت معکوس به روستاها می باشد.

با توجه به اهمیت بخش تولید در رشد اقتصاد ما باید مشکلات تولید را برطرف کنیم تا هم از وضعیت رکود خارج شویم و هم اشتغال مان به سمت افزایش برود. اما متاسفانه ما آنچنان که به دیگر بخش ها توجه نشان می دهیم به تولید نمی پردازیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: توسعه اقتصادی مهاجرت معکوس ایجاد اشتغال تولید کننده رونق تولید جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۶۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال

استاندار کردستان در شورای برنامه‌ریزی استان در سنندج اظهار کرد:  جهش تولید با استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی تکلیفی است که مقام معظم رهبری در سال‌جاری از ما مطالبه کرده‌ان و این مهم بدون مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و رفع مشکلات محقق نمی شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: در کنار جهش تولید موضوع مشارکت مردم بسیار مهم است و باید در این حوزه برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه مسئولان باید زمینه را برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال فراهم سازند، بیان کرد: جامعه دانشگاهی و جوانان متخصص در هر حوزه باید دسترسی لازم را به برنامه‌هایی که دستگاه‌های دولتی ارائه می‌کنند داشته باشند تا در مورد آن نظر دهند.

کردستان ظرفیت ایجاد بندر خشک را دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: استقبال از افتتاح راه آهن نشان می‌دهد این ظرفیت در قالب بندر خشک در این استان وجود دارد که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه خیلی از محصولات که در کردستان تولید و یا از کشور عراق وارد می‌شود از طریق بندر خشک به سایر نقاط دور و نزدیک کشور ارسال می‌شود، گفت: از کردستان به سمت دورترین نقاط ایران زاهدان و از آنجا به پاکستان و ... محصولاتی که تولید می‌شود صادر خواهد شد.

 وی بیان کرد: قرارداد ۷ هزار تن غلات و ۴۰۰ هزار تن سیمان با کشور عراق بسته شده و از طریق سیستم راه آهن در حال انتقال به مرز شلمچه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • ‌مهم‌ترین ‌در تحقق شعارهای سال، توجه به حمایت از تولید ملی است
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید