Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@17:00:12 GMT

«اصول و ضوابط واژه‌گزینی» در یک کتاب

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۷۱۶۵

کتاب «اصول و ضوابط واژه‌گزینی همراه با شرح و توضیح» منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، این کتاب با قیمت ۱۵هزار تومان توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی به چاپ رسیده است.

در معرفی کتاب  «اصول و ضوابط واژه‌گزینی» عنوان شده است: شورای فرهنگستان به حکم وظیفه‌ای که در امر واژه‌گزینی برعهده دارد، از همان نخستین جلسات لازم دید که پیش از انتخاب و تصویب واژه‌های فارسی در برابر لغات بیگانه، «اصول و ضوابطی» وضع کند تا مبنا و میزان و راهنمای کار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از بحث‌های طولانی، اصول و ضوابط واژه‌گزینی تنظیم شد و در جلسه پنجاه‌وهشتم (مورخ ۷۳/۷/۱۱) شورای فرهنگستان در قالب ۹ اصل تصویب شد. سپس در سال ۱۳۷۶ گروه واژه‌گزینی شرحی بر این اصول و ضوابط نوشت و در جلسه یکصدوپانزدهم (مورخ ۷۶/۴/۲) شورای فرهنگستان به تصویب رساند. پس از ۱۰ سال تجربه واژه‌گزینی و تصویب بیش از ۱۰‌هزار معادل در برابر واژه‌های بیگانه در سال ۱۳۸۴ گروه واژه‌گزینی با جمع‌بندی بحث‌ها و پرسش‌هایی که در گروه‌های تخصصی و شوراهای واژه‌گزینی و گاه در شورای فرهنگستان مطرح می‌شد لازم دید در اصول و ضوابط خود بازنگری کند. به این منظور کارگروهی به ریاست دکتر حسن حبیبی، رئیس وقت فرهنگستان و مدیر وقت گروه واژه‌گزینی تشکیل شد و در جلسات متعدد به بحث و اظهارنظر درباره اصول و ضوابط پیشین پرداخت و سرانجام پیش‌نویس جدیدی تهیه شد که پس از نظرخواهی از اعضای شورای فرهنگستان و اعضای شوراهای واژه‌گزینی و اعضای گروه‌های تخصصی واژه‌گزینی و حدود ۵۰ تن از صاحب‌نظران اصلاحاتی در آن صورت گرفت و در هم‌اندیشی یک‌روزه‌ای در سال ۱۳۸۶ به اطلاع همه دست‌اندرکاران رسید و در جلسه سیصدوسی‌ویک شورای فرهنگستان (مورخ ۸۶/۹/۲۶) به تصویب رسید.

اصول و ضوابط واژه‌گزینی در سال‌های گذشته به صورت دفترک ساده‌ای تکثیر شده بود و در دسترس کارشناسان و اعضای گروه‌های چندده‌گانه واژه‌گزینی قرار داشت. اخیراً تصمیم گرفته شد تا این مجموعه به صورت کتابی خواناتر و خوش‌دست‌تر برای آگاهی و استفادۀ همگان در زمره انتشارات فرهنگستان به چاپ رسد تا هم به آگاهی بیشتر مترجمان و نویسندگان و استادان مبانی و روش‌های واژه‌گزینی در فرهنگستان کمک کند و هم پاسخی باشد برای بسیاری از پرسش‌هایی که مردم در ذهن دارند.

 این اصول و ضوابط در حال حاضر راهنمای کار پژوهشگران و پژوهشیاران گروه واژه‌گزینی و اعضای گروه‌های تخصصی واژه‌گزینی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واژه گزینی شورای فرهنگستان گروه واژه گزینی واژه گزینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۷۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنر ضوابط پوشش دانشجویان ایران دوباره به دانشگاه برگشت | تصویر

چندثانیه نوشت: عکسی از یک بنر درباره نحوه پوشش دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است.

بنر در ورودی دانشگاه تربیت مدرس در تهران نصب شده است.

دیگر خبرها

  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • برج بابل، برج سکوت؛ جستاری در ستایش سکوت و تنهایی
  • روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • بیانیه حزب التحریر درباره بازداشت‌های اعضایش توسط طالبان
  • پنج نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • بنر ضوابط پوشش دانشجویان ایران دوباره به دانشگاه برگشت | تصویر