Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@22:17:55 GMT

۱ میلیون خودرو LPG سوز، پاسوز تصمیم غلط وزارت نفت

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۷۵۰۴

۱ میلیون خودرو LPG سوز، پاسوز تصمیم غلط وزارت نفت

به گزارش خبرنگار مهر، سالانه ۱۴ میلیون تن LPG در کشور تولید می‌شود که از این مقدار تنها ۶ میلیون تن به عنوان مصرف داخل و صادرات است. ۸ میلیون تن باقیمانده نیز احتمالاً یا در خطوط لوله گاز طبیعی تزریق شدهیا در فلرها می سوزد.

این مقدار گازمایع در حالی در فلرها سوخته یا در خط لوله تزریق می‌شود که در بسیاری از مناطق دنیا از جمله ترکیه، کره جنوبی، روسیه، ایتالیا و … گازمایع به عنوان سوخت اول جایگزین بنزین مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی در ایران حدود ۱ میلیون از صاحبین خودروها بنا به دلایلی از جمله پیمایش زیاد و مقرون به صرفه بودن LPG، آن را به عنوان سوخت جایگزین بنزین برگزیده اند.

اخیراً اما وزارت نفت در طرح سهمیه بندی LPG مناطق فاقد گاز طبیعی در بسیاری از استان‌ها، صاحبین این خودروها را نادیده گرفته و در نتیجه برای آن‌ها سهمیه ای در نظر نگرفته است. به دنبال این تصمیم، این رانندگان با مشکلات زیادی برای تهیه گازمایع خودروی خود مواجه شده اند. به گونه‌ای که گاهی اوقات بیش از نصف روز خود را صرف انتظار در صفوف تهیه LPG می‌کنند. این اتفاق در صورتی رخ داده است که به دلیل تحریم‌های ایران، امکان صادرات LPG به اندازه کافی برای وزارت نفت فراهم نیست ولی ظاهراً این وزرات‌خانه حاضر است سوخت گازمایع را در فلرها بسوزاند اما به خودروها ندهد. حال باید دید دلیل این کار چیست؟

عده‌ای از کارشناسان معتقدند تعارض منافع وزارت نفت، مانع اصلی طرح استفاده از LPG در خودروها است. زیرا در صورت صادرات LPG، صد درصد درآمد آن متعلق به وزارت نفت خواهد بود و در واقع برای جبران هزینه‌های یکی از شرکت‌های ملی تابعه وزارت نفت یعنی شرکت گاز استفاده می‌شود. این درحالی است که اگر وزارت نفت گازمایع را برای مصارف داخلی کشور توزیع کند، طبق قانون برنامه ششم توسعه و طبق قانون الحاق (۲) هیچ بخشی از منافع حاصل از فروش به وزارت نفت نمی‌رسد و کل درآمد حاصله به حساب هدفمندی یارانه‌ها و خزانه دولت واریز می‌شود و در واقع از دست وزارت نفت خارج است.

چطور وزارت نفت راضی می‌شود؟

رضا رحیمی، کارشناس حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با اختصاص ۴ میلیون تن LPG به سبد حمل و نقل و استفاده در خودروها، حتی اگر LPG با همین قیمت فعلی (هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان) در داخل عرضه شود، جمع درآمد حاصل از فروش داخلی LPG و صادرات بنزین معادل آزاد شده، عایدی دو برابر صادرات این مقدار LPG را نصیب دولت می‌کند، گفت: بنابراین حتی وزارت نفت نیز می‌تواند در این سود دو برابری سهیم شده و مانند صادرات سایر فرآورده‌ها سهم ۱۴.۵ درصدی از صادرات بنزین دریافت کند. به نظر می رسد تنها در این صورت است که وزارت نفت حاضر خواهد شد LPG را در سبد سوخت کشور به رسمیت بشناسد.

وی افزود: این پیشنهاد از این جهت مهم است که در وهله نخست از هدر رفت و فلرینگ مقدار زیادی از گازمایع تولیدی کشور جلوگیری می‌شود. از سویی دیگر خودروهای LPG سوز به صورت رسمی، مجاز و محترمانه از جایگاه عرضه اتوگاز سوخت دریافت می‌کنند که احتمال خطرات در حین سوخت گیری آنها را کاهش می‌دهد. از طرفی توزیع LPG در کشور سر و سامان می‌ یابد. در نهایت نیز واحدهای پتروشیمی یا فازهای پارس جنوبی که به دلیل تولید اجتناب ناپذیر LPG و عدم وجود مخازن ذخیره سازی برای این ماده مجبور شده اند ظرفیت تولید خود را کاهش داده یا حتی تعطیل شوند، مجدداً با ظرفیت کامل شروع به کار می‌کنند.

اختلاف ۱۰۰ دلاری قیمت ال پی جی نسبت به بنزین

بر اساس گفته‌های این کارشناس حوزه گاز دولت می‌تواند با توسعه زیرساخت استفاده از گازمایع در ناوگان حمل و نقل کشور و ایجاد جایگاه‌های رسمی و قانونی برای توزیع آن، زمینه صادرات بیشتر بنزین را فراهم کرده و به این طریق از ضرر ۳ میلیارد دلاری معادل ۶۰ هزار میلیارد تومانی در هر سال جلوگیری کند. این ضرر به دلیل عدم وجود محل مصرف مناسب داخلی برای LPG، بازار ضعیف صادراتی آن، کمبود وجود کشتی‌های خاص صادرات LPG، تفاوت قیمت و ارزان بودن ۱۰۰ دلاری LPG نسبت به بنزین در بازار فوب خلیج فارس و از طرف مقابل امکان صادرات آسان‌تر بنزین و عدم احتیاج به کشتی‌های خاص برای صادرات بنزین به وجود آمده است و انتظار می‌رود ایران نیز مشابه روسیه به تنوع سبد سوخت بپردازد. به گونه‌ای که روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی دنیا، ۳ میلیون تن گازمایع و ۳ میلیون تن گاز طبیعی را به طور تقریباً مساوی در جایگاه‌های LPG و CNG در صنعت حمل و نقل و خودرو استفاده می ‌کند و این استدلال که سوخت اول و تنها سوخت جایگزین بنزین در ایران باید CNG باشد ظاهراً مبنای علمی ندارد.

کد خبر 5015670 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: گاز مایع قیمت CNG مصرف بنزین صادرات بنزین ویروس کرونا قیمت دلار تولید نفت قیمت نفت بازار سهام بورس بانک مرکزی ایران وزارت صنعت معدن و تجارت ایالات متحده امریکا دلار صادرات نفت وزارت جهاد کشاورزی قیمت یورو تورم میلیون تن وزارت نفت گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۷۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین

وزیر نفت از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار نیز در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میدان‌های گازی اهمیت بسیاری دارد. امروز برای توسعه نزدیک به ۱۶ مخزن گازی با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور تفاهم‌نامه امضا شد که به‌سمت قرارداد و اجرایی‌شدن می‌رود.

وی افزود: شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی با کمک شرکت‌های اکتشاف و تولید در توسعه میدان‌های گازی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توسعه این میدان‌ها، در دو، سه سال آینده بیش از ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که هم تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود و هم به فرایند توسعه میدان‌های گازی کشور کمک می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: سابقه نداشته است شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه میدان‌ها ورود کنند. در نمایشگاهی که در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ایشان تأکید کردند که از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده کنید که امروز الحمدالله این اتفاق مبارک رقم خورد.

اوجی با بیان اینکه پارسال قراردادهای سازنده‌ای با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل داشتیم، گفت: بخشی از این‌ها به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

وی افزود: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود. امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به افت قیمتی که طی چند سال گذشته در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم. این موضوع در کشور چین هم اتفاق افتاده است.

اوجی از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز در دستور کار داریم. از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود. همچنین روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از روزانه ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در آغاز سال نو به اجرای پروژه‌های کلان با استفاده از منابع داخلی توجه نشان داده و بالاترین وزارتخانه و دستگاه در کشور در موضوع جذب سرمایه‌ خارجی وزارت نفت بوده است، گفت: در توسعه میدان‌ها نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در دو سال اخیر، نگاه درستی برای توانمندی بخش داخلی ایجاد شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز اتفاق مطلوب با فعالان بخش خصوصی که عمده سهام‌دارانِ این پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها هستند رقم خورد، البته سهام‌داران آن‌ها مردم هستند و بیش از ۵۰ میلیون نفر در صنایع پتروشیمی و مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی سهم‌ دارند.

دیگر خبرها

  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد