Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد صاحب الزمانی روز شنبه در نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: از مسوولان می خواهیم نسبت به تامین کیت های آزمایشگاهی در کشور اقدام کنند زیرا آزمایشگاه ها در تعیین تعرفه و کیت مشکل دارند و ممکن است این مسئله به بحران تبدیل شود.

صاحب الزمانی با بیان اینکه سالانه ۱۵۰ میلیون نفر به آزمایشگاه ها مراجعه می کنند، ادامه داد: حدود دو میلیارد تست در سال انجام می شود و آزمایشگاه های تشخیص طبی ابزاری مهم در بیمار یابی بوده و ارکان آنها بر پایه تعرفه، هزینه ها و درآمدها استوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: آزمایشگاه های تشخیص طبی ۸۰ درصد در کنترل بیماریها نقش دارند و باید مدیریت این آزمایشگاهها نسبت به آئین نامه ها و دستورالعمل در مورد تعرفه های آزمایشگاهی که توسط نهادها انجام می شود، آگاهی داشته باشند و لازم است نظام مراقبت از آزمایشگاه ها تشکیل شود.

صاحب الزمانی با بیان اینکه کیت های آزمایشگاهی وابستگی خارجی دارد و ارز تخصیصی آن باید کارشناسی شود، گفت: لازم است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انجمن های مرتبط با آزمایشگاه ها در این زمینه مشورت کند. با توجه به کمیابی کیت، نرخی که برای این وسیله مهم آزمایشگاهی تدوین می شود بدون نظارت بود و قیمت آن مشخص و شفاف نیست به همین دلیل گاهی با بحران در این زمینه مواجه می شویم.

وی تصریح کرد: حدود هشت ماه است که نسبت به نظارت قیمت کیت در وزارت بهداشت مشکل داریم و متولی خاصی در این زمینه وجود ندارد کمیاب شدن کیت، بحران در آزمایشگاها بوجود می آورد و جان مردم و نظام سلامت به خطر می افتد و آزمایشگاه ها نیز نمی توانند پاسخگوی مردم باشند.

صاحب الزمانی اظهار داشت: باید قیمت پایه تست آزمایشگاهی را استخراج کرده و با درآمد و هزینه آنها متناسب باشد و با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم ها برنامه ریزی شود.

کسب و کارهای مجازی انجام آزمایش مجوز ندارند

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران نیز در این نشت خبری گفت: کسب و کارهای مجازی ( شرکت ها و استارت آپ) و تبلیغات آنها برای انجام تست های آزمایشگاهی از جمله کرونا بدون مجوز است و پایه و اساس علمی ندارد ، این شرکت ها نمونه های آزمایشگاهی را جمع کرده و به آزمایشگاهها ارسال می کنند.

فرید کرمی تاکید کرد: افرادی در این استارت آپ ها فعالیت می کنند و با مراجعه به منازل از زبان افراد تست کرونا می گیرند در حالیکه غلط بوده و انجام تست از حلق و بینی باید انجام شود، لازم است در این زمینه اطلاع رسانی گسترده انجام شود تا مردم جانشان را به خطر نیاندارند.

وی اظهار داشت: متاسفانه سازمانهای بیمه گر در این زمینه سکوت کرده اند و آزمایشگاهها نیز متحمل زیانهای بسیاری می شوند.

کرمی با بیان اینکه شورای عالی بیمه تعرفه های آزمایشگاهی را یکسان نمی بیند، افزود: تشخیص زودهنگام بیماری از طریق تست های ازمایشگاهی بسیار مهم است و شورای عالی بیمه باید نگاه ویژه ای در زمینه تعرفه ها داشته باشد در حالیکه بدون در نظر گرفتن بحث کارشناسی نرخ پایین برای تعرفه ازمایشگاهی تعیین می شود و هزینه های مردم بالا می رود.

وی تاکید کرد: بازنگری در شورای عالی بیمه به تعرفه تست های آزمایشگاهی مهم است و باید جیب مردم نیز در نظر گرفته شود.

غلامرضا حمزه لو عضو هیات مدیره انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی نیز در این نشست گفت: تامین منابع برای آزمایشگاه مهم است هر گونه اختلال در این امر تاثیرات جبران ناپذیری برای نظام سلامت دارد، بحث تعرفه های آزمایشگاهی قدیمی و تاریخی بوده و وابستگی به نرخ ارز دارد.

وی افزود: بسیاری از مواد اولیه تولیدات داخلی ما، از خارج تامین می شود و اگر در زمینه تخصیص ارز برای کیت های ازمایشگاهی اقدام انجام نشود با بجران مواجه می شویم.

حمزه لو به کسب وکارهای مجازی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این کسب و کارها مشکلات بسیاری را برای آزمایشگاه ها بوجود آورده و در کار آنها مداخله می کنند جایگاه مناسب برای آنها در نظام سلامت تعریف نشده و مجوز فعالیت را از ورات صمت می گیرند ولی در حوزه سلامت فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: آنها حوزه آزمایشگاهی را محل کسب می دانند و در واقع میان ارتباط آزمایشگاه و بیمار واسطه گری می کنند و با انحصار ارجاع بیمار به آزمایشگاه خواسته های خود را به همکاران ما تحمیل می کنند در حالیکه آزمایش باید با دستور پزشک انجام شود.

افزایش قیمت کیت  در تعرفه ها دولتی و بیمه ها لحاظ شود

هنچنین کمال الدین باقری عضو هیات مدیره انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی و تشخیص طبی ایران در این نشست گفت: افزایش قیمت کیت ها در تعرفه های دولتی و بیمه ها باید لحاظ شود تا فشاری به مردم وارد نشود و در ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب نیز مشکلی نباشد.

وی ادامه داد: کیت ها از کشورهای اروپایی وارد می شود و نیاز به ارز دولتی داریم تا بتوانیم خدمات مطلوب به مردم ارائه دهیم.

۴۷۲۳۷

کد خبر 1429108

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا صاحب الزمانی آزمایشگاه ها تعرفه ها کیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۹۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید

سرپرست مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور گفت: مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک هنگام ابتلاء به بیماری، نقشی در روند درمان بیماری ندارد و افراد باید از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنند.

شهنام عرشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به میزان ابتلاء به آنفلوانزا در اسفند اظهار کرد: برخی بر این باور هستند که میزان ابتلاء به آنفلوانزا در اسفند روند افزایشی طی کرده است که این باور، باور صحیحی به شمار نمی‌رود؛ در واقع علائم بیماری آنفلوانزا مشابه با علائم سرماخوردگی است و باید مد نظر داشت که میزان شیوع و بروز سرماخوردگی در کشور در نظر گرفته نمی‌شود و ممکن است در میان موارد مبتلا به سرماخوردگی، علائم شدیدتری وجود داشته باشد و با آنفلوانزا اشتباه گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه طی ایام گذشته شاهد افزایش موارد مبتلا به سرماخوردگی بوده‌ایم و هفت نوع ویروس در این بیماری وجود دارد، افزود: پیک اصلی آنفلوانزا با زیرسویه A ایجاد می‌شود که در آذر شاهد شیوع این زیرسویه بودیم؛ پیک دوم آنفلوانزا نیز با زیرسویه B رخ می‌دهد و موارد مبتلا به این زیرسویه در طول اسفند مقداری افزایش یافته است.

سرپرست مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه احتمال بستری بیماران و مرگ‌ومیر در نوع زیرسویه B کمتر است، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، میزان ابتلاء به ویروس کرونا روند افزایشی نداشته است، در حال حاضر موارد ابتلاء به بیماری کرونا نسبت به سرماخوردگی‌های سرپایی، کمتر از ۲ تا ۳ درصد است و نسبت موارد مبتلا به آنفلوانزا نسبت به بیماری کرونا، ۴ تا ۵ درصد بیشتر ارزیابی می‌شود.

عرشی ادامه داد: ویروس سرماخوردگی که شیوع بیشتری دارد، رینو ویروس است که علائم آن شامل گلودرد، سردرد، گوش درد، تب، سرفه، عطسه و آبریزش بینی است و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، علائم شدیدتری تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه سرماخوردگی که به علت رینو ویروس ایجاد می‌شود، خفیف است و افراد به سرعت بهبود می‌یابند، اضافه کرد: مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک هنگام ابتلاء به سرماخوردگی، نقشی در روند درمان بیماری ندارد و افراد باید از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنند.

سرپرست مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: افرادی که سرماخوردگی را تجربه می‌کنند در صورتی که پس از دو یا سه روز روند بهبودی برای آنها حاصل نشد باید به پزشک مراجعه و در طول این مدت از ماسک استفاده و تلاش کردند تماس کمتری با اطرافیان داشته باشند.

عرشی تصریح کرد: استفاده از مایعات و سوپ گرم و شست‌وشوی مکرر دست‌ها می‌تواند از ابتلاء به سرماخوردگی پیشگیری کند و در روند درمان موفق واقع شود، همچنین افراد باید توجه داشته باشند که در محیط‌های بسته، وجود تهویه مناسب را مد نظر قرار دهند.

کد خبر 733145

دیگر خبرها

  • آخرین آمار جهانی کرونا؛ فقط ۲ کشور در روز گذشته ابتلای جدید داشتند
  • آمار جهانی کرونا؛ فقط ۲ کشور در روز گذشته ابتلای جدید داشتند
  • حمایت از پایان نامه‌های حوزه ارتباطات در دستور کار معاونت علمی
  • آذربایجان شرقی در ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع یک کار ماندگار انجام دهد
  • آخرین آمار کرونا در جهان ۲۷ اسفند؛ ۱۰ فوتی و یک هزار ابتلای جدید
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • آخرین آمار کرونا در جهان ۲۶ اسفند؛ ۶۰ فوتی و ۵ هزار ابتلای جدید
  • قطع اینترنت سال 98 به اراده من نبود
  • پذیرش دانشجو در رشته علوم آزمایشگاهی از سال آینده کاردانی به کارشناسی براساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود
  • ورود تعزیرات به ماجرای کمیابی و گرانی بلیت هواپیما برای نوروز | ایرلاین های متخلف هشدار پلمپ دریافت کردند