Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  هوشنگ جاوی درباره چگونگی وضعیت حال و آینده موسیقی مقامی خراسان، عنوان کرد: وضعیت را خیلی بد می‌دانم، برای این‌که نه حمایتی است و نه کاری انجام شد؛ تنها کاری که برای هنرمندان موسیقی نواحی انجام شد این بود که یک مکانی مشخص کردند برای دفن هنرمندان پس از مرگ آنها به اسم قطعه هنرمندان و این شاخص‌ترین کار برای هنرمندان موسیقی نواحی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأکید کرد: زمانی که ما پژوهشگران فریاد می‌زدیم که باید حتماً مکتبی پدید بیاید و به مکتب موسیقی هر منطقه احترام گذاشت و این مکاتب را در بین جوان‌ها رواج داد، عده‌ای نخواستند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و زمانی که می‌توانستند کاری انجام دهند اهمال کردند و با همه شعارهایی که می‌دادند اصلاح‌طلب و اصولگرا هر یک به شکلی با این زمینه برخورد کردند که متأسفانه تا امروز نتیجه‌اش این شده که موسیقی در همه جای ایران رو به‌ زوال است و هیچ فکری برای آن نشده است و موسیقی نواحی و موسیقی خراسان هم بدتر.

وی در ادامه به بیان ویژگی موسیقی بخشی‌های شمال خراسان پرداخت و اظهار کرد: بخشی‌ها در شمال خراسان به سه دسته تقسیم می‌شوند، نخست آن‌هایی که به «بخشی لال» معروف هستند یعنی فقط دوتار می‌نوازند، دسته دوم به «بخشی زبان‌گیر» معروف هستند که پیش استاد آموزش می‌دیدند و هر چه استاد می‌گفت، انجام می‌دادند. دسته اصلی «بخشی خودبند» هستند. بخشی‌ها در دو دسته قبل نوآوری را در کارهای خود ندارند یعنی تولید نمی‌کنند، اما بخشی‌های خودبند بر اساس هر مسئله‌ای ترانه‌سرایی می‌کردند، آهنگ ترانه را ایجاد می‌کردند و نوازندگی را هم به‌ خوبی می‌دانستند و در ساخت ساز نیز توانا بودند. بخشی‌های خودبند بخشی‌هایی کامل بودند و همه‌ چیز را در لحظه بنا به نیاز جامعه تولید می‌کردند.

وی با اشاره به درگذشت مرحوم سهراب محمدی گفت: استاد محمدی آخرین بخشی خودبندی بود که در میان کرمانج‌های شمال خراسان باقی‌ مانده بود که متأسفانه هیچ جانشینی برای او وجود ندارد.

جاوید افزود: سهراب محمدی تنها بخشی بود که در شبیه‌خوانی، تعزیه‌خوانی، نوحه‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و منظومه خوانی تبحر داشت؛ یعنی هم موسیقی مذهبی و هم موسیقی آیینی و ترانه‌های بومی را به‌ خوبی می‌شناخت و خیلی خوب اجرا می‌کرد و این هم یکی دیگر از دلایلی است که نشان می‌دهد جایگزینی برای او وجود ندارد. خانواده سهراب محمدی از نسل‌های متوالی به کار بخشی‌گری در شمال خراسان مشغول بودند و استاد محمدی از نسل بخشی‌هایی بود که از چنان موقعیتی برخوردار بودند که اگر می‌خواستند می‌توانستند فرماندار یک ایالت را عوض کنند یا سیاسیون منطقه را با خواندن ترانه در بین مردم بی‌اعتبار کنند.

وی اظهار کرد: سهراب محمدی به تمام رپرتوارهای موسیقی آوازی وسازی آشنا بود و چه‌ بسا خواندنش بر نواختن غلبه داشت و از نظر رفتاری بسیار مردمی بود.

کد خبر 546462 برچسب‌ها مجله موسیقی نواحی خراسان استان خراسان شمالی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان شمالی موسیقی نواحی سهراب محمدی شمال خراسان بخشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۱۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ رضا قلی زاده با اشاره به برداشت ماهی گرمابی از آبان و آذرماه گفت: ۲۰ نفر در استخر‌های پرورش ماهی شهرستان اشتغال دارند که امسال با توسعه مزارع پرورش ماهی ۲۰ نفر دیگر به این آمار اضافه خواهند شد.
وی در ادامه ماهی گرمابی شامل کپور. آمور ، فیتوفاک وبیکهت عنوان کرد و گفت: بیشترین تولید ماهی در این شهرستان قزل‌آلا است که برای فروش به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.
رییس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان همچنین با اشاره به تولید۵۰۰ تن ماهی گرمابی و سردابی در سال گذشته گفت: با هدف حمایت از پرورش دهندگان پارسال پنج میلیارد تومان تسهیلات توسعه استخر‌های پرورش ماهی، تامین نهاده و خوراک ماهی به پنج نفر از متقاضیان پرداخت شد.
سرانه مصرف ماهی در خراسان شمالی کمتر از ۷ کیلوگرم  است.

دیگر خبرها

  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شب‌های زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»