Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@18:48:04 GMT

افزایش خطر سکته مغزی در ایام کرونا/شیوع مسمومیت مغزی

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۴۷۷۸

به گزارش مهر، سیدحسین آقامیری، با اشاره به عوارض عصبی ویروس کرونا، اظهار کرد: ویروس کرونا همانند هر عامل میکروبی و ویروسی می‌تواند به سیستم اعصاب مرکزی و محیطی حمله کند.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی با اشاره به راه‌های تهاجمی ویروس کرونا بر سیستم عصبی خاطرنشان کرد: این ویروس از طریق عروق خونی و یا هماتولوژیک می‌تواند در سیستم عصبی و مغز عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: کووید ۱۹ از طریق مجاورتی به شکلی که سیستم تنفسی فوقانی و سینوس‌ها را درگیر کند، از قاعده جمجمه میزبان خود عبور کرده و به مغز می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه همراهی سکته مغزی با ویروس کرونا یکی از مهمترین عارضه‌های این ویروس است تاکید کرد: در مقالات علمی متعدد اثر گذاری ویروس کرونا بر سیستم اعصاب ثابت شده است.

آقامیری توضیح داد: در دوره پاندمی ویروس کرونا، دیده شده مبتلایان جوانانی بدون هیچ ریسک فاکتوری بعد از ابتلاء به کرونا دچار سکته‌های مغزی شده اند و نکته اینجاست که غالباً این سکته‌ها عروق بزرگ خونی را نیز درگیر کرده است.

این متخصص مغز و اعصاب، تولید سم اینتر لوکین را یکی دیگر از عوارض ویروس کووید ۱۹ دانست و خاطرنشان کرد: در مواردی دیده شده که این سم پس از ابتلای فرد به کرونا به سلول‌های مغزی می‌رسد و نوعی مسمومیت مغزی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: یکی از عوارض این نوع مسمومیت مغزی احساس گیجی و یا کاهش سطح هوشیاری است.

وی ادامه داد: ویروس کرونا می‌تواند به اعصاب محیطی نیز تهاجم داشته باشد و ایجادنروپاتی کند به شکلی که در ادامه باعث ایجاد ضعف در سایر اندام‌ها نیز شود.

آقامیری با بیان اینکه عوارضی که کرونا بر سیستم عصبی ایجاد می‌کند در مقایسه با عوارض تنفسی و گوارشی بسیار نادر و محدود تر است، احتمال بروز این عوارض را به نسبت مبتلایان رقم کمتری دانست و رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را مورد تاکید قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه پزشکان و کادر درمان در ابتدای همه گیری کرونا انتظار طولانی شدن و مزمن شدن این اپیدمی را نداشتند، توضیح داد: کادر پزشکی و مردم امید داشتند که مدت اپیدمی کوتاه‌تر باشد و با این رویکرد درمان برخی از بیماران به تعویق افتاد.

وی ترس از مبتلا شدن برخی بیماران با ریسک ابتلای بالا را یکی دیگر از فاکتورهای به تعویق انداختن درمان‌های غیر اورژانس ذکر کرد و گفت: با توجه به این که اپیدمی کرونا از زمان پیش بینی شده طولانی‌تر شده در حال حاضر نمی‌توان بیش از این درمان بیماران را به تعویق انداخت بنابراین بیمارانی که دچار تنگی عروقی هستند، افرادی به هر دلیلی ریسک بالای سکته مغزی دارند باید درمان‌های لازم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت کنند.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی و سکته‌های مغزی گفت: به نظر می‌رسد باید خدمات درمانی با رعایت توصیه‌ها و پروتکل‌ها در بالاترین سطح به بیماران در لیست انتظار ارائه شود تا از پیامدها و عارضه‌های بعدی بیماری این افراد بکاهد.

آقامیری تاکید کرد: اگر درمان‌ها به تعویق بیفتد به طور قطع ریسک ابتلاء به سکته‌های مغزی بالاتر خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه برخی داروهایی که برای درمان بیماران مبتلا به ام اس استفاده می‌شود و یا داروهایی که برای جلوگیری و درمان حمله در این بیماران استفاده می‌شود، می‌تواند بیماران را دچار ضعف ایمنی کند افزود: همواره نگران هستیم که این بیماران در پروسه درمان به دلیل ضعف سیستم ایمنی به بیماری کرونا مبتلا شوند ولی از طرفی عوارض ناشی از بیماری در این افراد روز به روز بالاتر می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توصیه کرد: لازم است این افراد با رعایت تمهیدات ویژه ای بستری شوند و درمان‌های لازم را دریافت کنند چرا که درمان حمله‌های حاد ام اس و درمان‌های پیشگیرانه ام اس باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

آقا میری در ادامه درباره بیمارانی که دچار تشنج می‌شوند نیز توضیح داد: در بیمارانی که دچار بیماری عصبی عضلانی می‌شوند با مشکلات و چالش‌های کمی کمتری مواجه هستیم چرا که درمان‌هایی که برای بیماری‌های عصبی و تشنج‌ها استفاده می‌شود خیلی با ضعف ایمنی همراه نیست و حداقل مشکلات بعدی در این افراد کمتر از بیماران ام اس و سکته‌های مغزی خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها این است که در شرایط موجود مجبور هستیم بیمارانی را علیرغم این که ریسک بالایی به لحاظ بستری و ابتلاء به کرونا دارند بستری و درمان کنیم.

آقامیری با بیان این نکته که بر اساس برخی مقالات ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد تشکیل لخته در بدن نیز شود در این رابطه توضیح داد: بر اساس مطالعات مختلف بین دو تا پنج درصد ریسک ابتلاء به سکته در شرایط همه گیری ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است.

فوق تخصص آنژیوپلاستی و سکته‌های مغزی، مهم‌ترین و شایع‌ترین چالش درمانگران بیماری سکته مغزی در دوران شیوع کرونا را گسترش سکته‌های مغزی در جوانان بدون داشتن ریسک فاکتور و بیماری زمینه‌ای جدی دانست و گفت: در بررسی‌ها و آزمایشات مشخص شده که غالباً این بیماران به ویروس کرونا هم مبتلا هستند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد بین ابتلاء به بیماری کرونا و بروز سکته مغزی، خصوصاً در سکته‌های حاد رابطه‌ای مستقیم وجود دارد به شکلی که در این عارضه بیشتر عروق بزرگ مغز درگیر شده رابطه‌ای وجود دارد ولی نتایج و یافته‌های این مطالعات به صورت متفاوت منتشر شده است.

این متخصص مغز و اعصاب، در بخش دیگری اختلال بویایی و چشایی را نیز از عارضه‌های کرونا ذکر کرد و افزود: ویروس کرونا می‌تواند درگیری اعصاب محیطی ایجاد کند و مهمترین بیماری‌های که این ویروس بر اثر درگیری اعصاب محیطی ایجاد می‌کند همان اختلال بویایی و چشایی است.

وی در ادامه گفت: تا به امروز ثابت نشده گزگز و سوزن سوزن شدن اندام از عارضه‌ها و یا نشانه‌های کرونا باشد و در این مورد هم مقاله و تحقیقاتی ارائه نشده است.

آقامیری، پیشگیری و رعایت اصول پیشگیرانه از ابتلاء به کرونا را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ابتلاء به کرونا همیشه بدون علامت با علائم خفیف نیست و این ویروس در مواردی می‌تواند تا مدت‌ها فرد را دچار ناتوانی ذهنی و جسمی کند.

منبع: الف

کلیدواژه: ابتلاء به کرونا سکته های مغزی ویروس کرونا سکته مغزی درمان ها عارضه ها سکته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است

ایتنا - کارشناسان و متخصصان صدا از مراکز علمی مختلف از جمله مرکز سرطان دانمارک و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا می‌‌گویند سروصدای ناشی از ترافیک با بیماری‌های قلبی‌عروقی و عروق مغزی مرتبط است.
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی،‌ منظور از بیماری‌های قلبی‌عروقی مجموعه‌ای از اختلالات قلب و عروق خونی است. بر اساس توضیح کلینیک کلیولند، بیماری عروق مغزی هم به مجموعه شرایطی گفته می‌شود که بر جریان خون ورودی به مغز تاثیر می‌گذارد؛ مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی، آنوریسم مغزی و بیماری شریان کاروتید.

به گفته محققان این پژوهشی که هفته پیش در مجله American Heart Association’s Circulation Research منتشر شد، سروصدای ترافیک باید برای هر دو مورد فوق یک خطر واقعی در نظر گرفته شود. 

دکتر توماس مونزل، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «تلاش برای کنترل این صدا و همچنین وضع قوانین کاهش صدا در راستای سلامتی عمومی آینده اهمیت زیادی دارد.»

او تاکید کرد: «با توجه به شواهد محکم، بسیار مهم است که صدای ترافیک به عنوان عامل خطر برای بیماری‌های قلبی‌عروقی شناخته شود.»

صدای ترافیک خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته می‌شود، می‌تواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه این‌ها عامل بروز بیماری‌های قلبی‌اند.  شامل صدای اتومبیل، قطار یا هواپیما، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و میزان مرگ‌و‌میر را افزایش می‌دهد. 

به گفته محققان، سرو‌صدای ناشی از ترافیک به‌ویژه هنگام شب، بسیار آسیب‌رسان است، زیرا افراد را از خواب بیدار می‌کند و در نتیجه خواب بی‌کیفیتی خواهند داشت. خواب منقطع موجب می‌شود ترشح هورمون‌‌های استرس و فشار اکسیداتیو بر مغز و رگ‌های خونی افزایش یابد و بدین ترتیب رادیکال‌‌های آزاد در بدن بیشتر می‌شوند. رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایدارند که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و باعث بیماری و پیری می‌شوند.  

خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته می‌شود، می‌تواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه این‌ها عامل بروز بیماری‌های قلبی‌اند. 

نویسندگان این تحقیق، مروری بر مطالعات بالینی گذشته را به اشتراک گذاشتند تا تاثیر صدای ترافیک بر سلامت عمومی را نشان دهند. یک پژوهشی جدید در حوزه صدای ترافیک، حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ دسی‌بل صدا، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی ۳.۲ درصد افزایش می‌یابد. به گفته این نویسندگان، سروصدای ترافیک می‌تواند به طور بالقوه بر تغییر ژن‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

دیگر خبرها

  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند
  • گره اندر گره
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی