Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-03@03:23:45 GMT

چرا افراد نام خود را تغییر می‌دهند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۴۸۲۴

صراط:

بخشی از هویت انسان‌ها در نام آن‌ها تجلی پیدا می‌کند و برخورداری از نام مناسب در اعتماد به نفس افراد موثر است. بیش‌تر از اسامی، بار معنایی آن‌ها اهمیت دارد و اسم به نوعی همان هویت فرد است.

با توجه به این‌که نام‌گذاری پدیده‌ای فرهنگی است و گروه‌های مختلف جامعه در نام‌گذاری رفتار‌های متفاوتی دارند، پژوهشگران گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور تهران به بررسی انگیزه‌های تغییر نام زنان و مردان و تمایل به هویت جدید در افراد پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهمن زندی، آناهیتا لطیفی، علی کریمی فیروزجایی و محمدرضا احمدخانی پژوهشگرانی بودند که در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

برای انجام این مطالعه هزار و ۶۰۹ نفر از دانشجویان ۱۰ دانشگاه شهر تهران، از طریق پرسش‌نامه بررسی شدند. دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، پیام نور (مرکز تهران جنوب و تهران شمال)، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، امام صادق و الزهرا، با پرکردن دو پرسش‌نامه نام‌شناسی و هویت در این پژوهش شرکت کردند.

در پرسش‌نامه نام‌شناسی از دانشجویان شرکت‌کننده خواسته شد نام شناسنامه‌ای و در صورت داشتن نام دوم، نام تغییریافته و انگیزه تغییر را مشخص کنند. همچنین در پرسش‌نامه هویت، سوالاتی در مورد هویت‌های فراملی، قومی، مذهبی، ملی از دانشجویان پرسیده شد و پاسخ‌ها با استفاده از نرم‌افزار‌های آماری تحلیل شدند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش؛ از میان هزار و ۶۰۹ دانشجو ۷۱.۵ درصد نام خود را تغییر نداده‌اند و ۲۸.۵ درصد از آن‌ها نام دوم برای خود انتخاب کرده‌اند. همچنین مشخص شده دختران (۷۷.۵ درصد) بیش‌تر از پسران (۲۲.۵ درصد) اقدام به تغییر نام خود می‌کنند.

با بررسی پرسش‌نامه‌ها مشخص شد که بیشترین نام‌های تغییریافته مربوط به نام‌های با هویت مذهبی (۵۴ درصد) و کم‌ترین آن‌ها مربوط به نام‌های با هویت قومی (۲.۶ درصد) است. ۹۷.۵ درصد از دختران دانشجو بیشترین آمار را در تغییر نام‌های با هویت ملی و دانشجویان پسر با ۳۷.۱ درصد بیشترین آمار را در تغییر نام‌های با هویت مذهبی داشتند.

بر اساس این نتایج؛ ۲۷.۴ درصد از کسانی که نام خود را تغییر داده‌اند به هویت قومی اعتقاد دارند و بقیه این افراد اعتقادی به آن ندارند. همچنین حدود ۷۳ درصد از این افراد اعتقادی به مولفه‌های هویت مذهبی ندارند. بیش از نیمی از افرادی که نام خود را تغییر داده‌اند به مولفه‌های هویت ملی معتقدند و همه این افراد به مولفه‌های هویت فراملی اعتقاد دارند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ در این پژوهش شاهد تغییر اسامی ملی، مذهبی یا قومی به اسامی غربی هستیم. این تغییرات اسامی در دانشجویان دختر هم در صورت (یاسمن به یاسی) و هم تغییر هویتی (صغری به هانا، سارا به آنجلینا) است. اما در دانشجویان پسر تغییر اسامی تنها به صورت تغییر هویتی (علیرضا به باربد و سامع به فرید) است.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که دانشجو‌های دختر تمایل بیشتری به هویت فراملی و سپس ملی دارند، در حالی که دانشجو‌های پسر بیشتر نام خود را از مذهبی کهن به مذهبی جدید و سپس به نام‌های ملی تغییر داده‌اند و به نام‌های مذهبی همچنان علاقه‌مند هستند.

بررسی‌ها در مورد انگیزه‌هایی که باعث تغییر نام شده است، نشان داد که ارتقای جایگاه، زیبا بودن نام و علاقه شخصی از انگیزه‌های درونی تغییر نام افراد هستند. همچنین پیشنهاد دوستان، از مد افتاده بودن نام شناسنامه، بین‌المللی بودن و ایرانی بودن، جزو انگیزه‌های بیرونی تغییر نام هستند.

دانشجویان پسر بیشتر به دلیل علاقه شخصی و ایرانی بودن نام دوم اسم خود را تغییر می‌دهند، ولی دانشجویان دختر بیشتر به دلیل ارتقای جایگاه و زیبا بودن نام دوم، اقدام به تغییر نام می‌کنند. پیشنهاد دوستان کم‌ترین سهم را در تغییر نام پسران دانشجو را دارد. در حالی که این مورد، بیشترین سهم را در انگیزه‌های بیرونی دانشجو‌های دختر دارد و ایرانی‌بودن نام؛ پایین‌ترین رتبه را در دلایل تغییر نام دختران دارد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: «هویت ایرانی وحدت نسبی خود را تا حدودی از دست داده و حتی ترکیبی از سه عنصر هویت ایرانی (ملی)، اسلامی (مذهبی) و غربی (فراملی)، هویت ایرانیان را تشکیل داده است».

همچنین اضافه می‌کنند: «نام‌گذاری، نقش مهمی در شکل‌دهی به هویت افراد جامعه دارد و به دنبال تثبیت نظام معنایی خود است؛ زیرا نام‌ها به عنوان یک نشانه دیده می‌شوند که معنا و کارکردی فرهنگی اجتماعی دارند و به کمک تحلیل این نشانه‌ها در هر جامعه، تا حد زیادی می‌توان به نگرش‌ها، افکار و عواطف و روحیات آن جامعه پی برد. حتی می‌توان گفت نام‌گذاری عمل اجتماعی خاصی است که رابطه بسیار نزدیکی با ارزش‌ها، سنت‌ها، آرزوها، ترس‌ها و رویداد‌های زندگی واقعی مردم دارد».

نتایج این مطالعه پاییز سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «دگردیسی هویت و تغییر نام اشخاص: یک بررسی نام‌شناختی اجتماعی» در شماره جدید فصل‌نامه «مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران» دانشگاه تهران منتشر خواهد شد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: دانشگاه پیام نور تهران هویت مذهبی صراط نام خود را تغییر نام های با هویت نام گذاری تغییر نام پرسش نامه داده اند بودن نام نام دوم ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۴۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین واکنش دانشگاه کلمبیا به یورش پلیس آمریکا علیه دانشجویان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، پس از یورش نیروهای امنیتی و نیروهای ویژه پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا، مدیریت این دانشگاه با انتشار بیانیه‌ای حملات پلیس را توجیه کرد.

در این ارتباط، مدیریت دانشگاه کلمبیا اعلام کرده است که ما متأسفیم که معترضان تصمیم گرفتند با اقدامات خود اوضاع را تشدید کنند.

دانشگاه کلمبیا در بیانیه خود مدعی شده است: «پس از اشغال و خرابکاری معترضان در سالن همیلتون، چاره ای جز اقدام علیه آنان نداشتیم، چون افراد غیر وابسته به دانشگاه ما؛ گروهی از معترضان را رهبری کردند که به تالار همیلتون حمله و آن را اشغال کنند.»

مسئولان دانشگاه کلمبیا همچنین اعتراف کرده‌اند که ما از پلیس نیویورک خواستیم که مداخله کند و چاره دیگری نداشتیم.

ساعاتی پیش، تدابیر امنیتی در اطراف دانشگاه کلمبیا واقع در ایالت نیویورک امریکا تشدید شد و منابع خبری حضور و استقرار گسترده و شدید پلیس در مجاورت دانشگاه کلمبیا را تائید کردند.

همچنین صدها نفر از اعضای گروه نظامی واکنش استراتژیک پلیس نیویورک خود را به مجاورت دانشگاه کلمبیا رساندند و مدیریت دانشگاه کلمبیا از دانشجویان خواست تا برای امنیت خود در اماکن امن پناه بگیرند.

همزمان نیویورک تایمز گزارش داد که تعداد معترضان در خارج از ورودی دانشگاه کلمبیا در یک ساعت گذشته به طور پیوسته افزایش یافت و پلیس ورودی‌های دانشگاه سیتی کالج را بست و به کسی اجازه ورود نداد.

انجمن آمریکایی اساتید دانشگاه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولان دانشگاه کلمبیا مسئولیت مداخله پلیس را برعهده دارند.

همزمان سی ان ان گزارش داده است که پلیس نیویورک یورش به محوطه دانشگاه کلمبیا را آغاز کرده است.

رویترز نیز گزارش داده است که پلیس نیویورک در میان تظاهرات طرفداران فلسطینی وارد محوطه دانشگاه کلمبیا شد.

نیویورک تایمز گزارش داد که دانشجویان معترض در محوطه دانشگاه کلمبیا در حالی که پلیس به آنها نزدیک می شود دستانشان را به نشانه مقاومت روی هم قرار داده اند.

گفته شده است که پلیس نیویورک تظاهرکنندگان و خبرنگاران را از مجاورت سالن همیلتون که قبلا توسط معترضان اشغال شده بود، تخلیه کرد و وارد این سالن شده است.

همزمان سی ان ان گزارش داد که پلیس شهر نیویورک اوضاع را در دانشگاه کلمبیا در کنترل دارد و تعدادی از معترضان را دستگیر کرده است.

اوضاع دانشگاه کلمبیا همچنان با یورش پلیس پرتنش گزارش شده و هنوز آمار دقیقی از تعداد بازداشتی‌ها اعلام نشده است.

خیزش دانشگاه‌های سراسر آمریکا در حمایت از مقاومت فلسطین و مخالفت با لشکرکشی رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح سبب شده است تا بار دیگر این سوال در محافل علمی و رسانه‌ها مطرح شود که چرا نسل جوان یا به عبارت دقیق‌تر «نسل z» برخلاف پدران خود حامی فلسطین بوده و هیچگونه همدلی با اشغالگران قدس ندارد؟ افراد یا نهادهای نزدیک به لابی‌های اسرائیل یا همسو با سیاست‌های کاخ سفید سعی دارند تا این تجمعات دانشجویی- خیابانی را ناشی از فریب و انحراف نسل جدید دانسته و خواهان برخورد نیروهای امنیتی با حامیان مقاومت شوند.

امروز یکی از مهم‌ترین جلوه‌های همبستگی نسل جدید آمریکایی‌ها با مردم فلسطین، سلسله تظاهرات و اعتصابات دانشجویی در قلب ایالات متحده است. دانشجویان دانشگاه‌های کلمبیا، براون، امرسون، هاروارد، جرج واشنگتن، نیویورک، فلوریدا، اموری، اوهایو، رایس، ماساچوست، میشگیان، ییل، تگزاس و … همصدا با سایر جامعه آمریکا خواستار توقف نسل کشی در غزه و خودداری رژیم صهیونیستی از لشکرکشی به رفح هستند. در میان افراد شرکت کننده در این تجمعات علاوه بر مسلمانان، عرب- آمریکایی‌ها، سیاه پوستان؛ نسل جوان و سفیدپوست آمریکا نیز دیده می‌شود که بر خلاف پدران خود حقیقت را بدون واسطه دنبال کرده و مخالف آپارتاید حاکم در فلسطین اشغالی هستند.

کد خبر 6093686

دیگر خبرها

  • مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد
  • نرخ سود بین بانکی تغییر کرد/ جزییات
  • پسورد Password و حقایق جالب آن
  • هویت ۹۹ درصد رأی دهندگان به صورت الکترونیکی احراز شد
  • پسورد و حقایق جالب آن
  • نقاب پشت نقاب
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها
  • نخستین واکنش دانشگاه کلمبیا به یورش پلیس آمریکا علیه دانشجویان