Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:45:07 GMT

رشد ۸۳ درصدی؛ مستند هفت ساله صنعت همدان

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۵۴۳۲

رشد ۸۳ درصدی؛ مستند هفت ساله صنعت همدان

همدان اگر چه شهری صنعتی نیست اما راه‌اندازی نخستین شهرک بنکداری کشور در این استان، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد با قابلیت جذب سرمایه گذاران کشوری، برخورداری از شهرک تخصصی مبل و منبت، گشودن چتر حمایت دولت بر سر ۱۲ خوشه صنعتی و روشن بودن چراغ ۲۶ شهرک و ناحیه صنعتی همگی نشان از میل و رغبت وافر این دیار برای صنعتی شدن دارد و در دولت تدبیر و امید این استعداد و علاقه شناسایی و مورد توجه ویژه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رشد ۳۷ درصدی شمار شهرک ها و نواحی صنعتی، افزایش ۸۳ درصدی صنایع مستقر در این مناطق، چهار برابر شدن سرمایه گذاری و رشد ۷۳ درصدی اشتغال در این صنایع تنها بخش از مستندات پشتیبانی بی‌چون و چرای دولتمردان در هفت سال گذشته از صنعتگران و تولیدکنندگان همدان است و  به قول معروف مشتی است نمونه خروار که شرح و تفسیر آن را از زبان مسوولان و متولیان استان بشنویم بهتر است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به موارد بالا اشاره کرد و افزود: در دولت تدبیر و امید منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد سر و سامان گرفت و با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز ۱۰۰ هکتار از اراضی این منطقه صنعتی آماده واگذاری به سرمایه گذاران کشور شد و صنایع پتورشیمی ابن سینا به عنوان نخستین واحد چراغ این منطقه را روشن کرد. 

وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در سفر مردادماه سال گذشته به همدان، منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد را فرصتی بی‌نظیر برای سرمایه گذاری دانست و تمام سرمایه داران را برای سرمایه گذاری در این منطقه دعوت کرد.

ظاهر پورمجاهد بهره برداری از شهرک فناوری‌های برتر را از اقدامات مهم صورت گرفته در استان همدان برشمرد که در سالهای اخیر آماده استقرار واحدهای مرتبط با این حوزه شده است. 

احداث نخستین شهرک بنکداری کشور در همدان

در دولت تدبیر، منطقه صنعتی مبل و منبت نهاوند به وسعت ۲۰ هکتار کلنگ زنی شد و نهال امید در دل مردمان این دیار نشاند تا زمینه اشتغال برای جوانان علاقه مند ایجاد کند. 

وی اضافه کرد: شهرک بنکداران همدان به وسعت ۵۰ هکتار به عنوان طرحی بی‌نظیر در کشور برای استقرار ۴۰۰ واحد صنفی و بنکداری در حال واگذاری به متقاضیان است. 

توسعه ۴۰ هکتاری شهرک صنعتی بهاران و ساخت و ساز ۷۰ واحد جدید، ایجاد دومین شهرک سفال به وسعت ۵۰ هکتار و توسعه شهرک صنعتی تویسرکان از کارهای ارزشمند در بخش گسترش شهرکهای استان بود که پورمجاهد به آن‌ها اشاره کرد. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: در دولت تدبیر، منطقه صنعتی مبل و منبت نهاوند به وسعت ۲۰ هکتار کلنگ زنی شد و نهال امید در دل مردمان این دیار نشاند تا زمینه اشتغال برای جوانان علاقه مند ایجاد کند. 

به گفته وی شهرکهای صنعتی اسدآباد، صنایع غذایی شهرستان بهار، رزن، شهرک امام رضا (ع) در جوکار در هفت سال گذشته از نظر زیرساخت به ویژه برق تقویت شدند و شرایط برای گسترش خطوط تولید و استقرار صنایع جدید فراهم شد. 

هنر صنعت مبل و منبت زیر چتر حمایت دولت

پورمجاهد خاطرنشان کرد: در این مدت اراضی ناحیه صنعتی صالح آباد تملک و به تازگی ۱۰ متقاضی برای احداث واحد صنعتی با شرکت شهرکهای صنعتی استان قرارداد منعقد کرده‌اند و همچنین در ناحیه صنعتی فامنین ۴۶ قرار داد واگذاری زمین برای ساخت ساز واحد تولیدی امضا شده است. 

شهرک مبلمان ملایر به عنوان شهرک تخصصی بی‌نظیر در کشور در دولت تدبیر و امید صاحب مجتمع نمایشگاهی شد که طبق آخرین آمارهای موجود ۳۵ واحد نمایشگاهی مراحل ساخت و ساز را در این منطقه می‌گذرانند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان به راه‌اندازی مرکز تخصصی مبل و منبت در ناحیه صنعتی اُشترمل واقع در شهرستان تویسرکان اشاره کرد و گفت: تشکیل خوشه صنعتی مبل و منبت در این شهرستان کار بزرگی برای پشتیبانی از این هنرصنعت اصیل بود که شاهد به ثمر نشستن آن در سالهای اخیر هستیم. 

با حمایت دولت یک واحد چوب خشک کنی با هدف تامین مواد اولیه در این روستا ایجاد شده است. 

کارنامه عملکرد دولت هفت ساله دولت در شرکت شهرکهای صنعتی همدان 

استقرار نیمی از صنایع همدان در شهرکهای صنعتی

توسعه ۴۰ هکتاری شهرک صنعتی بهاران و ساخت و ساز ۷۰ واحد جدید، ایجاد دومین شهرک سفال به وسعت ۵۰ هکتار و توسعه شهرک صنعتی تویسرکان از کارهای ارزشمند در بخش گسترش شهرکهای همدان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به وجود یک هزار و ۲۶ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در این استان اشاره کرد و گفت: صنایع کانی غیرفلزی مانند پودرهای مواد معدنی، بلوکزنی و مصالح ساختمانی بیشترین فراوانی را در واحدهای صنعتی استان و سپس صنایع غذایی در جایگاه دوم قرار دارد. 

به گفته حمیدرضا متین نیمی از این صنایع در شهرکهای صنعتی و نیم دیگر در خارج شهرکها فعالیت دارند. 

وی با بیان اینکه شهرک‌ها و نواحی صنعتی از ارکان اصلی در مسیر دستیابی به اقتصاد بدون نفت هستند که می‌توانند در تحقق حداکثری شعار جهش تولید، نقش بسزایی دارند خاطرنشان کرد: تعدادی از صنایع پیش از ایجاد شهرکهای صنعتی تاسیس شده اند که امروزه از آن‌ها به عنوان لکه صنعتی یاد می‌شود. 

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه دولت زیرساختهای مورد نیاز را در شهرکها محیا کرده است افزود: راه‌اندازی صنایع در شهرکها از لحاظ تامین انشعاب آب، برق و گاز به صرفه و صلاح سرمایه گذاران است زیرا در این مناطق هزینه‌ها سرشکن شده و از نظر امنیت و سهولت دسترسی به امکانات به نفع مجریان طرحها است. 

متین یادآوری کرد: طبق رده‌بندی محیط زیست، صنایع با درصد آلایندگی نرمال تا رده سه در تمام شهرکهای استان می‌توانند مستقر شوند اما صنایع آلاینده با درجه بالاتر فقط در شهرک صنعتی ویان و جوکار باید احداث شوند. 

از سال ۹۲ تاکنون حجم سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی همدان چهار برابر شده و اشتغال در شهرکها و نواحی صنعتی استان از ۹ هزار و ۵۳۲ نفر در هفت سال قبل به ۱۶ هزار و ۴۶۱ نفر افزایش یافت. 

از واحدهای آلاینده استان می‌توان به واحدهای فرآوری فروسیلیس، پودرلاستیک و صنایع شیمیایی اشاره کرد. 

رشد ۸۳ درصدی صنایع در دولت تدبیر و امید 

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت و از رشد ۸۳ درصدی واحدهای صنعتی در مقایسه با هفت سال پیش خبر داد، به طوری که سال ۹۱ تعداد واحدهای مستقر ۵۶۴ بوده و اکنون به یک هزار و ۳۰ واحد افزایش یافته است. 

محمدرضا بادامی گفت: در این مدت حجم سرمایه‌گذاری در واحدهای یاد شده چهار برابر شد و همچنین اشتغال در شهرکها و نواحی صنعتی استان از ۹ هزار و ۵۳۲ نفر در هفت سال قبل به ۱۶ هزار و ۴۶۱ نفر افزایش یافت که در این بخش شاهد رشد ۷۳ درصدی هستیم. 

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور توجه به صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، به رشد تولید و اشتغال مولد کمک می‌کند و وظیفه ما حمایت از سرمایه گذاران است تاکید کرد: طبق اسناد موجود، استان همدان پیش از دولت تدبیر و امید دارای ۱۹ شهرک و نواحی صنعتی بود که با رشد ۳۷ درصدی اکنون این رقم به ۲۶ افزایش یافته است.

۱۵ شهرک استان همدان در سال ۹۱ دارای گاز بود که با رشد ۴۰ درصدی این تعداد به رقم ۲۱ افزایش یافت و تصفیه خانه‌های شهرکها نیز از پنج مجتمع به ۱۰ مورد ارتقا پیدا کرد. 

به گفته بادامی در این مدت میزان آب تامین شده برای این مناطق ۳۷۵ لیتر بر ثانیه بود که با رشد ۴۸ درصدی به ۵۵۴ رسید و همچنین میزان برق ۹۹ مگاواتی شهرکهای صنعتی استان به  ۲۲۸ مگاوات افزایش یافت. 

۱۵ شهرک استان نیز در سال ۹۱ دارای گاز بود که با رشد ۴۰ درصدی به رقم ۲۱ رسید و تصفیه خانه‌های شهرکها نیز از پنج مورد به ۱۰ مجتمع ارتقا پیدا کرد. 

وی شاخص دیگر برتری همدان را خوشه‌های صنعتی دانست که در توسعه و هم افزایی و رشد صادرات نقش مهمی دارد به طوری که در هفت سال اخیر ۱۲ خوشه گوناگون تحت حمایت و پشتیبانی شرکت شهرکهای صنعتی قرار گرفت و افزایش میزان صادرات ۱۵ هزار دلاری خوشه‌ها به ۴۳ هزار و ۲۵۰ دلار گواه این ادعا است. 

بادامی گفت: با حمایتهای صورت گرفته تعداد واحدهای صنعتی شرکت کننده در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی رشد چشمگیری گرفت و همچنین حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری با رشد ۶۱ درصدی به ۵۳ پایان نامه رسید. 

برچسب‌ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران توسعه ایران همدان جهش تولید اختصاصی ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران توسعه ایران همدان جهش تولید اختصاصی ایرنا سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران توسعه ایران همدان جهش تولید اختصاصی ایرنا دولت تدبیر و امید شرکت شهرکهای صنعتی نواحی صنعتی واحدهای صنعتی سرمایه گذاران سرمایه گذاری ناحیه صنعتی صنعتی استان افزایش یافت شهرک صنعتی هفت سال مبل و منبت ۸۳ درصدی شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۴۵۶۶ سند شهرک‌های صنعتی هرمزگان

با حضور رئیس ثبت اسناد کشور آئین واگذاری ۴۵۶۶ هزار سند شهرک‌ها ونواحی صنعتی و واحدهای تولیدی استان هرمزگان برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، در جریان سفر حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور به استان هرمزگان ، آیین واگذاری 4566 هزار سند شهرک‌ها و نواحی صنعتی و واحد‌های تولیدی استان هرمزگان با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

 این اسناد حدنگاری در 31 شهرک و نواحی صنعتی و برای 4566 هزار قطعه و با مساحت 4368 هکتار صادر شده‌اند.

 اسناد حدنگاری مشاور مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان در این آیین به صورت نمادین توسط حسن بابایی رئیس سامان ثبت اسناد واملاک کشور تحویل داده شد.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد همدان
  • نگاهی به صنعت کفش در مستند «پاپوش»
  • صدور سند مالکیت شهرک‌های صنعتی هرمزگان
  • واگذاری ۴۵۶۶ سند شهرک‌های صنعتی هرمزگان
  • آغاز به کار کنگره همکاری‌های دولت ،دانشگاه و صنعت در قم
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان