Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-05@03:09:23 GMT

تهیه طرح جامع گردشگری خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۷۰۲۴

تهیه طرح جامع گردشگری خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: طرح جامع گردشگری خراسان رضوی با مشارکت جهاد دانشگاهی، شهرداری و میراث فرهنگی تهیه شده است.

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سند توسعه راهبردی گردشگری ابلاغ شده و در واقع این سند در سطح کشوری است، از طرفی جهاد دانشگاهی، طرح جامع گردشگری را با شرح خدماتی افزون‌تر تهیه کرده و در این زمینه دو جلسه نیز برگزار شده و با مشارکت میراث فرهنگی در حال انجام است، این قرارداد در سطح استان بوده و با توجه به جلسه‌ای که داشته‌ایم، قرار بر این شد طرح موجود تفاهمی بین میراث، جهاد دانشگاهی و شهرداری باشد تا موازی‌کاری صورت نگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
افتتاح خانه‌های صنایع دستی با هدف تثبیت اشتغال روستاییان
او افزود: چهار خانه صنایع دستی در توس آماده افتتاح است، این خانه‌ها شامل خانه دست‌بافته‌های سنتی، خانه سفال و سرامیک، خانه فیروزه‌تراشی و ارغوان و گلیم است. همچنین خانه صنایع دستی ابریشم در «بسک» افتتاح شده و به طور کلی در این خانه‌ها آموزش، تولید و فروش با هدف اشتغال روستایی انجام می‌شود؛ لذا این خانه‌ها در حاشیه و داخل روستاها ایجاد می‌شود تا اشتغال پایدار در روستا ایجاد و از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شود.

افتتاح محور آرامگاه فردوسی تا کهن‌دژ در آبان ماه امسال

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: طرح‌های برج و باروی توس و مجموعه آرامگاه فردوسی با اعتباری حدود ۱۶ میلیارد تومان اجرا شده است و چهار پروژه دیگر نیز با همکاری شهرداری مشهد انجام شده که مهم‌ترین آن طرح جلوخان فردوسی است و ۳۷ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
مکرمی فر بیان کرد: همچنین عمارت «چهار برج» نیز با اختصاص ۹۰۰میلیون تومان از سوی شهرداری و با مشارکت ما انجام شد، هم اکنون طرح محور آرامگاه فردوسی تا کهن‌دژ با توجه به تفاهمی که با شهرداری مشهد داشته‌ایم در حال انجام است و در آبان ماه امسال افتتاح خواهد شد.

مطالعات ثبت جهانی توس آغاز شده است

او در خصوص چشم‌انداز ثبت جهانی توس نیز تصریح کرد: سهمیه سالانه وزارت برای ثبت جهانی یک اثر است و تشکیل پرونده‌های آن نیز سه تا چهار سال طول می‌کشد. در این زمینه وزارتخانه و معاونت میراث تدبیری برای ثبت زنجیره‌ای آثار اندیشیده‌اند به طور مثال کاروان‌سراهای ایران یا قنات‌ها که ثبت آن به شکل زنجیره‌ای است. هم‌اکنون خراسان دو پرونده در مرحله ثبت جهانی دارد. یکی از این پرونده‌ها کاروان‌سراها و دیگری آسبادهای نشتیفان و شرق کشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی تاکید کرد: مطالعات ثبت جهانی توس آغاز شده و اقدامات اخیر میراث فرهنگی و شهرداری برای احیای آن، کمک زیادی به ثبت جهانی توس خواهد کرد. به علاوه طرحی که با شهرداری برای آن توافق شده در خصوص تملک ساخت و سازهای غیرمجاز است و خلوت شدن عرصه، گام مؤثری در ثبت جهانی خواهد بود. به نظر من مقدمات برای ثبت جهانی توس کاملاً فراهم است و بسیاری از مواردی که باید مرتفع شوند، انجام گرفته و بقیه موارد نیز در حال انجام است و امیدواریم در آینده نزدیک توس را در فهرست ثبت جهانی ببینیم.

تصمیم‌گیری درباره زائران پیاده دهه آخر صفر بر عهده ستاد کرونا است

مکرمی‌فر اظهار کرد: ۲۴۰ هتل در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد، ۵۶ هتل فعال است. درصد اشغال تخت این ۵۶ هتل، ۸/۶ است که اگر همه ۲۴۰ هتل را در نظر بگیریم، این رقم به ۳درصد کاهش می‌یابد. این درصد در مهرماه که ایام غیر پیک است کمتر خواهد شد.
او در خصوص تمهیدات استانی برای دهه آخر صفر و زائران پیاده گفت: این موضوع در حیطه تصمیمات ستاد کرونای استان است و هنوز در این‌باره ابلاغیه یا موردی مطرح نشده است.
منبع:باشگاه خبرنگاران انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی طرح جامع گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی ثبت جهانی توس خراسان رضوی صنایع دستی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۷۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، مسلم شجاعی مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «رویداد» یکی از محصولات اصلی صنعت گردشگری کشورهاست. رویداد از جنس محصولاتی است که انسان محور و تعامل محور است. نمایشگاه کتاب همچون دیگر رویدادها از منظر گردشگری جذاب است.

وی به آمار بازدید نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود:‌ بازدید چند میلیونی از نمایشگاه در ۱۱ روز عددی قابل توجه است. این رویداد برای ما ارزشمند است چرا که کمک می‌کند تا گردشگران خارجی را نیز جلب کنیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: برخی از کشورهای همسایه و منطقه نظیر عراق، عمان، کویت، بحرین، هند، روسیه، چین و... که برای ما بازار هدف گردشگری هستند، در نمایشگاه کتاب حضور دارند. حضور کشورها به عنوان مهمان ویژه یا جذابیت آثار ناشران ایرانی، باعث می‌شود تا نمایشگاه کتاب تهران به رونق گردشگری خارجی کمک کند.

شجاعی انتشارات میراث فرهنگی را که به صورت تخصصی کتاب منتشر می‌کند، عامل ترویج گردشگری در بستر نمایشگاه کتاب خواند و افزود: در این مجال می‌توان فرصت‌های گردشگری از طریق کتاب را به بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه معرفی کرد. به این ترتیب هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به توسعه گردشگری از طریق کتاب‌های تخصصی کمک می‌کند و به نوعی زمینه تعامل نمایشگاه کتاب و گردشگری محسوب می‌شود.

وی برگزاری تور بازدید گردشگران خارجی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عامل توسعه گردشگری رویداد محور برشمرد و گفت: برای سال‌های آتی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، می‌توان با همکاری بخش خصوصی تور بازدید گردشگران خارجی از این رویداد را برگزار کرد؛ می‌دانم مردم کشورهایی نظیر تاجیکستان علاقه بسیاری به نمایشگاه کتاب تهران دارند. همینطور کشورهای عرب و فرهیختگان کشورهای فارسی زبان به نمایشگاه کتاب تهران علاقه‌مندند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی ساده تورهای گردشگران خارجی را در بازه زمانی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار کنیم؛ اینطور گردشگران خارجی علاوه بر بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی ایران از نمایشگاه کتاب هم بازدید می‌کنند. این یعنی تقاطع‌هایی که نمایشگاه کتاب می‌تواند با صنعت گردشگری کشور ارتباط برقرار کند.

شجاعی با طرح این موضوع که آمار دقیقی از حضور گردشگران خارجی در ادوار گذشته نمایشگاه کتاب تهران در دسترس نیست، گفت:‌ امسال می‌توانیم رصد کنیم و متوجه شویم که چه میزان گردشگر خارجی به نمایشگاه کتاب می‌آیند. دوره‌های قبل حضور تعداد قابل توجهی گردشگر خارجی را در نمایشگاه کتاب شاهد بودم. به جرأت می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کننده خارجی دارد و بخشی از این بازدیدها از مسیر گردشگری محقق شده است.

وی هماهنگی بین بخشی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای استفاده بیشتر از موقعیت نمایشگاه کتاب تهران برای گردشگری خارجی را مهم خواند و ادامه داد: می‌توان با نگاه فرهنگی به مقوله گردشگری ادبی و گردشگری رویدادمحور منافع اقتصادی برای کشور ایجاد و بخش خصوصی را در این حوزه به خوبی فعال کرد. آنها که به طور حرفه‌ای اصول جذب گردشگر خارجی به کشور را می‌دانند می‌توانند نظر گردشگر خارجی را برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، جلب کنند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: می‌توانیم میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست مشترک برگزار کرد. همچنین بخش خصوصی نیز تورهای گردشگری کتاب و گردشگری ادبی و... را فعال کند. می‌توان این مهم را برای دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب ریل‌گذاری کرد. لازم است سیاست جدیدی برای سال‌های آینده درباره این امر مهم اتخاذ کرد.

شجاعی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «بخوانیم و بسازیم» گفت: با کتاب خواندن می‌توان گردشگری ایران را ساخت. من کتاب «در سرزمین مردمان نجیب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم؛ این کتاب نوشته هرؤیه روپچیچ، موسیقیدانی از کشور کرواسی است و داستان آن ۲ بار سفر مرد کروات به تمام نقاط ایران را روایت می‌کند. این موسیقیدان حس خود را از هر آنچه در ایران و از مردم ایران دیده توصیف کرده و مهمترین توصیفی که مرد کروات از ایران در ذهنش ثبت شده مهمان نوازی است که به آن معروفیم.

کد خبر 6096279 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید می‌زند؟
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری