Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر؛ علی بایگانه ظهر یکشنبه در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با بیان اینکه کشت کلزا در استان همدان سابقه‌ای دیرینه دارد، اظهار کرد: کشت کلزا از سال ۷۹ در استان همدان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی که کلزا به عنوان یک محصول استراتژیک در نظر گرفته شد، استان همدان در کشت این محصول از استان‌های پیشرو بود، ادامه داد: ۸۵ درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود و سالانه چهار میلیارد دلار هزینه واردات روغن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: در شرایط اقتصادی موجود باید تلاش کنیم تولیدات محصولات کشاورزی مانند کلزا را در داخل انجام دهیم تا امنیت غذایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته با وجود تلاش‌های انجام شده در استان دو هزار و ۴۰۰ هکتار زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت، افزود: با توجه به خسارات وارد شده سرمازدگی تنها یک هزار و ۹۳۰ تن محصول کلزا از یک هزار و ۴۲۵ هکتار زمین زیرکشت برداشت شد.

بایگانه افزود: در سال زراعی جاری امیدواریم با همت کارشناسان و تلاش کشاورزان در استان همدان هفت هزار هکتار زیر کشت کلزا برود و ۱۴ هزار تن کلزا برداشت شود.

وی در ادامه به کشت گندم اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از محصولات استراتژیک و مهم در سبد غذایی خانوارهای ایرانی گندم است، ادامه داد: تولید گندم برای امنیت غذایی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

همدان رتبه ششم خرید تضمینی گندم را در کشور دارد

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار، استان همدان رتبه ششم در خرید تضمینی گندم را در کشور دارد، بیان کرد: سال زراعی گذشته ۴۴۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان سالانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن گندم تولید می‌شود، ادامه داد: استان همدان رکورد خرید ۶۲۵ هزار تن گندم در سال را نیز ثبت کرده است.

بایگانه با بیان اینکه سال زراعی گذشته ۴۴۰ هزار تن گندم با قیمت هر کیلو دو هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شد، افزود: نهاده‌های مورد نیاز کشت گندم تدارک دیده شده و بذر اصلاح شده مورد نیاز گندم آبی و دیم تأمین شده است.

وی در ادامه به کشت جو در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار در استان همدان زیر کشت جو می‌رود، ادامه داد: سال گذشته ۱۲۷ هزار هکتار سطح زیر کشت جو استان بود و ۳۲۰ هزار تن جو تولید شد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه پیش‌بینی شده که امسال ۱۲۷ هزار هکتار زیر کشت جو برود، افزود: در حال تأمین نهاده‌های و بذر مورد نیاز جو هستیم.

کد خبر 5016817

منبع: مهر

کلیدواژه: کشت کلزا جهادکشاورزی همدان خرید گندم محرم 99 ویروس کرونا شیراز مراسم عزاداری هفته دولت ماه محرم عاشورا بازگشایی مدارس آمار کرونا بوشهر کرمانشاه مجلس شورای اسلامی گرگان شیوع کرونا استان همدان هزار تن گندم هزار هکتار سال زراعی مورد نیاز زیر کشت کشت جو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۸۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید

محسن رشید فرخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما تولید شد که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن از این میزان به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

او متوسط تولید سالانه خرما در کشور را یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: پتانسیل تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن خرما هم در کشور وجود دارد، اما به دلیل کشاورزی خرده مالکی و سنتی در باغات قدیمی، میزان فعلی تولید هم مطلوب است.

رشید فرخی ادامه داد: با افزایش بهره وری در واحد سطح می توان ارزآوری و درآمد کشاورزان را ارتقا داد، اما به هیچ عنوان به دنبال افزایش سطح زیرکشت باغات نیستیم چراکه با توسعه باغات این احتمال وجود دارد که داستان پسته و خشکیدگی برخی باغات برای نخیلات تکرار شود.

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما در دنیا هستیم، گفت:  بنابر آمار در بحث صادرات رتبه چهارم و پنجم در دنیا را دارا هستیم که براین اساس با اعمال سیاست های حمایتی و سیاست گذاری های مناسب مبنی بر اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مدیریت های جزیره ای ظرف مدت زمان ۵ سال می توان میزان ارزآوری را با افزایش ۲ برابری به ۸۰۰ میلیون دلار رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود