Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@03:47:23 GMT

نقش تغذیه در موفقیت تحصیلی دانش آموزان

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۹۳۳۰

نقش تغذیه در موفقیت تحصیلی دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری مهر، سوء تغذیه، گرسنگی و کمبود های تغذیه ای، از جمله کمبود ریز مغذی ها و الگوی غذایی ناسالم با موفقیت کمتر تحصیلی و بالعکس رژیم سالم و وضعیت تغذیه ای مطلوب با موفقیت بیشتر همراه بوده است.

محمدرضا مازندریان کارشناس ارشد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مطالعه ای را بر روی تعدادی از دانش آموزان شهر تهران انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف این مطالعه تعیین رابطه وضعیت وزن و کیفیت دریافت غذایی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال آخر دبیرستان در شهر تهران است.

بنابراین این گزارش، این مطالعه مقطعی، بر روی ۳۰۹ دختر و ۳۱۷ پسر دانش آموز ۱۷ تا ۱۹ ساله از ۹ منطقه از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. از هر دانش آموزان، دو یادآمد خوراک ۲۴ ساعته از طریق مصاحبه توسط کارشناسان تغذیه آموزش دیده گرفته و همچنین وزن و قد دانش آموزان اندازه گیری و نمایه توده بدن برای تعیین وضعیت وزن محاسبه شد.

دانش آموزان بر اساس نمودار نمایه توده بدن برای سن سازمان جهانی بهداشت، به گروه های خیلی لاغر، لاغر و وزن طبیعی طبقه بندی شدند. عملکرد تحصیلی بر اساس نمرات کسب شده در امتحانات کشوری سال سوم دبیرستان ارزیابی شده است که براساس یافته ها، میانگین دریافت انرژی در دانش آموزان دختر ۱۸۰۰ و در پسر ها ۲۸۰۰ کیلوکالری بود.

این گزارش می افزاید: از نظر دریافت انرژی و درشت مغذی ها بین دختر و پسر تفاوت معنی دار دیده می شود. اما این تفاوت بین مناطق محل تحصیل به تفکیک جنس وجود نداشت. بین وضعیت وزن دانش آموزان دختر و پسر اختلاف معنی دار مشاهده شد. اما بین مناطق سه گانه در مورد وضعیت وزن در دختر ها و در پسر ها  اختلاف معنی داری وجود نداشت.

درصد اضافه وزن در دختران و پسران تقریبا یکسان و حدود ۲۴ درصد بود، اما شیوع چاقی در پسر ها دو برابر دختر ها (حدود ۲۶ درصد) بود. بعد از تعدیل مخدوش گر ها، رابطه مستقیم ضعیفی بین شاخص کیفیت دریافت غذایی و عملکرد تحصیلی و همچنین رابطه معکوسی بین نمایه توده بدن و عملکرد تحصیلی هم دخترها و هم در پسرها مشاهده شد.

براساس نتایج این مطالعه رابطه ای معنی داری بین کیفیت رژیم غذایی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی مشاهده نشد و همچنین رابطه ای بین وضعیت وزن و عملکرد تحصیلی مشاهده نشد.

کد خبر 5016881

منبع: مهر

کلیدواژه: تغذیه سالم دانش آموزان صبحانه سالم ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن آنفلوانزا سیما سادات لاری سازمان غذا و دارو روز داروساز داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران سعید نمکی کووید 19 تغذیه انسولین دانشگاه علوم پزشکی ایران بازگشایی مدارس عملکرد تحصیلی دانش آموزان وضعیت وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۹۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در رابطه با اجرای مصوبه جدید کنکور، گفت: مشکل جدی که در الگوی سابق کنکور داشتیم این بود که دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم دیگر اعتنایی به درس نداشتند و تمام هم و غمشان کنکور و تست زنی بود، بنابراین روش آموزش، حافظه محوری شده بود در حالیکه باید تفکر محوری و مبتنی بر تفکر و خلاقیت باشد.

وی افزود: همچنین در روش قبلی معلم جایگاه خود را از دست می‌داد و مافیای کنکور از این شرایط به سود می‌رسید چرا که بار سنگین هزینه‌ای برای خانواده‌ها ایجاد می‌شد.

خسروپناه ادامه داد: با توجه به تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار قبل به شورا که پیشنهاد ورود به این موضوع را دادند، این مصوبه اجرا شد و با این مصوبه دانش آموزان توجه و عنایت ویژه‌ای پیدا کردند و حرمت معلمان هم حفظ شده است.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: البته ما باید مدارس دولتی را آنقدر تقویت کنیم که عدالت آموزشی شکل بگیرد، در کنکور گذشته آمار نشان از حضور جدی دانش آموزان مدارس دولتی در میان رتبه‌های برتر کنکور داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند