Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@13:11:35 GMT

پایش فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان و ورزشگاه نقش جهان

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۹۶۷۵

پایش فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان و ورزشگاه نقش جهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه از وزارت نیرو درخواست کرده ایم برای مقابله و پیشگیری پدیده فرونشست زمین در اصفهان، به صورت ویژه کارگروه ملی احیای زاینده رود را فعال کنند، گفت: فرودگاه اصفهان و ورزشگاه نقش جهان در حال رصد و پایش وضعیت فرونشست در محدوده های خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت پدیده فرونشست زمین در اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان ۳۵ محدوده مطالعاتی و دشت دارد که آب منطقه ای همواره این دشت ها را از نظر منابع آبی بررسی می کند.

وی با بیان اینکه حدود ۸ محدوده و دشت استان آزاد و بقیه الزاماتی برای برداشت آب از سفره های زیرزمینی خود دارند، افزود: متوسط افت درازمدت سالانه سطح آب های زیرزمینی استان اصفهان از سوی آب منطقه ای مطالعه شده که به علت خشکسالی های پی در پی، متوسط افت آب ۳۸ سانتی متر اعلام شده است.

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته بیش از ۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسدود شده است، افزود: بیش از ۱۳ هزار پروانه کشوری اصلاح و تعدیل شده و ۳۸۰۰ کنتور هوشمند آب و برق و ۱۵۰۰ کنتور حجمی در استان نصب شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۶۲ اکیپ گشت و بازرسی استان از سوی آب منطقه ای، گفت: این اکیپ ها با اضافه برداشت ها برخورد می کنند که تاکنون ۲۷۳۰ دستگاه و ادوات غیرمجاز و امسال نیز ۹۵ دستگاه توقیف شده است، همچنین از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و ۷۸۰ پروانه بهره برداری اصلاح و تعدیل شده است.

حدود ۷۵ درصد استان متاثر از خشکسالی است

وی با تاکید بر اینکه به دلیل خشکسالی های پیاپی و برداشت زیاد از سفره های زیرزمینی در نقاط مختلف استان با پدیده فرونشست مواجه هستیم، تصریح کرد: متاسفانه طی ۲۰ سال گذشته اصفهان درگیر خشکسالی های مستمر است به نحوی که امروز حدود ۷۵ درصد استان متاثر از خشکسالی است و کشاورزان برای تامین آب کشت خود از سفره های آب زیرزمینی برداشت می کنند.

به گفته وی، برداشت های بی رویه باعث شده طی ۲۵ سال گذشته تاکنون دشت هایی از استان متاثر از پدیده فرونشست شود و تاثیر آن را در راه ها، زیرساخت ها، زمین های کشاورزی، باغی و مسکونی شاهد هستیم.

وی گفت: در حال حاضر دشت برخوار، مهیار، کاشان، دامنه و داران و اردستان بیشترین تاثیر را از پدیده فرونشست داشته اند، همچنین طی پنج سال گذشته در دشت دامنه تعدادی واحد مسکونی دچار شکاف شد که با مطالعه بنیاد مسکن ۳۰۰ واحد مسکونی کنترل شد.

تشکیل قرارگاه عملیاتی در آب منطقه ای برای رصد فرونشست

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته با حضور مدیرکل سازمان زمین شناسی کشور و استاندار اصفهان و مصوباتی برای مقابله با پدیده فرونشست در استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه فرونشست زمین زلزله ای خاموش است، قرار شد تا یک قرارگاه عملیاتی در آب منطقه ای تشکیل شود و در تمام شهرستان ها نیز با ایجاد شورای حفاظت از منابع آبی، تمام موارد رصد خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به اهمیت مقابله با پدیده فرونشست زمین در اصفهان باید برای مقابله با آن نگاه ملی داشت و وزارت نیرو برای اجرای تصمیمات تامین اعتبار کند، چراکه این قرارگاه باید تمام دشت های استان را رصد و پایش کند و با چاه های غیرمجاز برخورد و برای نصب کنتورهای هوشمند آب و برق اقدام کند، بنابراین نیاز به یک نگاه ملی توسط وزارت جهاد کشاورزی و نیرو به استان برای پیشگیری از اثرات فرونشست زمین است.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی موظف است طرح های الگوهای کشت جایگزین را با حذف کشت های پرمصرف و همچنین توسعه روش های نوین آبیاری و ... را با ایجاد بسته های حمایتی و آموزشی در سطح دشت های استان پیاده سازی کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار هکتار روش های نوین آبیاری و ۲۰۰۰ هکتار کشت گلخانه ای در سطح استان اجرا شده است، اما این کافی نیست و باید همه کشاورزان برای مقابله با این پدیده مشارکت کنند، تصریح کرد: سازمان زمین شناسی کشور همچنین جهت پیگیری و مطالعات فرونشست زمین در دشت های اولویت دار با دانشگاه اصفهان باید نسبت به تهیه نقشه های پهنه بندی اقدام کند.

اعلام نرخ سالیانه فرونشست زمین در اصفهان

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز باید از سازمان نقشه برداری کشور جهت تعیین دقیق نرخ فرونشست زمین اقدام کند که باید شرایط موجود همواره رصد شود، گفت: در آخرین رصد نرخ سالانه فروشست زمین در دشت های مشکل دار ۱۳ سانتی متر بوده است.

وی همچنین افزود: قرار است اداره کل راه و شهرسازی با همکاری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ارزیابی ایمنی ساختمان ها را انجام دهد در مورد اثرات فرونشست در این مناطق و همچنین ضوابط و آیین نامه های تاب آوری سازه ها در برابر مخاطرات را آماده کند و با تعیین زون هایی با خطر فرونشست و فروریزش در حوزه شهری و در مسیر سامانه های حمل و نقل اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه استمرار جریان زاینده رود به کاهش اثرات فرونشست و تغذیه سفره های زیرزمینی آب در اصفهان کمک می کند، تصریح کرد: مدیریت بحران از دو جنبه آثار گرد و غبار و همچنین مقابله با تشدید فرونشست زمین در اصفهان بر جریان زاینده رود تاکید دارد، بنابراین از وزارت نیرو درخواست کرده ایم تا به صورت ویژه کارگروه ملی احیای زاینده رود را فعال کنند تا در راستای اجرای طرح های تامین آب استان اقدام ملی صورت گیرد.

مشخص شدن وظایف هر دستگاه برای مقابله با فرونشست زمین 

وی در خصوص آمادگی مدیریت بحران استان در صورت وقوع این پدیده، اظهار کرد: فرونشست یک پدیده تدریجی است و در این راستا مدیریت بحران وظایف هر بخش را مشخص کرده و به تمام دستگاه ها پایش فرونشست را در دشت های مختلف اعلام کرده ایم همچنین اداره راه آهن، فرودگاه، راهداری، مسکن و شهرسازی، شهرداری و ... باید مناطق پرخطر ناشی از اثرات فرونشست را همواره پایش کنند و از آب منطقه ای شرایط موجود را استعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه ها باید سازه هایی را که قبلا ایجاد شده را برای احتمال اثرات فرونشست، تاب آور کنند و همچنین سیستم های موجود را تاب آور کرده و طرح های ارزیابی خطر را در آنها پیاده سازی کنند، ادامه داد: دستگاه ها همچنین برای طرح های جدیدی که قرار است راه اندازی شود از مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و آب منطقه ای استعلام بگیرند تا اگر درگیر فرونشست بود با ملاحظات مهندسی ساختمان سازه های جدید را احداث کنند.

پایش فرودگاه اصفهان و ورزشگاه نقش جهان از نظر فرونشست

وی در خصوص رسیدن پدیده فرونشست به فرودگاه اصفهان و ورزشگاه نقش جهان نیز، گفت: این دو محل نیازمند مطالعات هستند و به همین منظور فرودگاه اصفهان با سازمان هواپیمایی و سازمان زمین شناسی کشور در حال انجام مطالعات هستند تا نرخ فرونشست در این محل و محدوده های آن را مشخص کند.

وی تاکید کرد: فولاد مبارکه اصفهان نیز بر روی سازه ورزشگاه نقش جهان در حال مطالعه است و با گذاشتن سنسور در این محل وضعیت فرونشست زمین در آن را پایش می کنند.

وی در خصوص جابجایی فرودگاه شهید بهشتی به منطقه ای دیگر به دلیل فرونشست زمین، توضیح داد: با توجه به مطالعات موجود میزان آن زیاد نبوده و دلیلی بر جابجایی آن نیست، اما در برخی بخش ها کاربری های آن قابل تغییر است.

تشکیل کارگروه ویژه ایمنی بازار نقش جهان برای مقابله با اثرات فرونشست

وی درباره رسیدن پدیده فروشست زمین به پل ها و بناهای تاریخی اصفهان نیز گفت: در این رابطه جلسه تخصصی در مدیریت بحران میراث فرهنگی تشکیل شده است و میراث فرهنگی برای مجموعه میدان نقش جهان پیرامون اجرای مدیریت بحران در این محل برای ایمن سازی بازار، عمارت عالی قاپو، مسجد ... و همچنین تاب آوری این محل در برابر حریق، فرونشست زمین، زلزله، بارندگی و ... قراردادی با دانشگاه اصفهان منعقد کرده است.

وی همچنین افزود: قرار شد کارگروه ویژه ایمنی برای بازار و سایر اماکن تاریخی اصفهان برنامه ریزی کند.

تدوین بسته استراتژیک کنترل فرونشست در اصفهان

وی همچنین گفت: به شرکت های آب و فاضلاب، گاز و برق اعلام کرده ایم که مرتب تاسیسات و سیستم های خود را پایش و سیستماتیک خطوط لوله را به صورت هوشمند رصد کنند و در بخشنامه ای به آنها بر کنترل و تاب آوری شبکه هایشان تاکید کرده ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بسته استراتژیک پیشگیری و کنترل فرونشست زمین در اصفهان تهیه شده است و مقابله و پیشگیری از فرونشست به عنوان یکی از اولویت های مدیریت بحران استان در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی فرونشست زمین فرودگاه اصفهان ورزشگاه نقش جهان اصفهان میدان نقش جهان زاينده رود دشت ممنوعه فرونشست زمین در اصفهان برای مقابله اثرات فرونشست پدیده فرونشست مدیریت بحران آب منطقه ای زاینده رود سال گذشته دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۹۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام بیش از ۷ هزار زائر حج از فرودگاه اصفهان

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان گفت: امسال ۷ هزار و ۸۵۳ زائر متعلق به استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری در قالب ۵۴ کاروان از فرودگاه شهید بهشتی راهی سرزمین وحی می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ابوذر ضیایی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که پرواز حجاج ایرانی از 24 اردیبهشت آغاز خواهد شد، گفت: در فرودگاه اصفهان پروازها در دو گروه مدینه اول و دوم به انجام می‌رسد و پرواز مدینه اول از تاریخ سوم خرداد شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال حدود 87 هزار زائر در کل کشور راهی سرزمین وحی می‌شوند، افزود: از این میزان حدود هفت هزار و 853 زائر متعلق به استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری هستند که در قالب 54 کاروان از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان راهی سرزمین وحی می‌شوند و بر همین اساس پنج هزار و 103 زائر مدینه اول و دو هزار و 750 زائر مدینه دوم هستند و ممکن است که این آمار در روزهای آینده اضافه هم شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان خاطرنشان کرد: جلسات هماهنگی اعزام حجاج از هفته‌‌ها قبل از شروع سال جدید با حضور همه ارگان‌های مربوطه برگزار شده و تلاش کردیم تا تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز را در فرودگاه اصفهان فراهم کنیم و بتوانیم برای زائران عزیز میزبان خوبی باشیم.

وی ادامه داد: طبق آنچه که تا بدین لحظه اعلام شده، همه پروازهای ما توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی انجام می‌شود و چک‌های فنی هواپیماها انجام و آماده پرواز هستتد و انشالله پروازها منظم و بدون تاخیر از فرودگاه اصفهان انجام خواهد شد.

بار حجاج 48 ساعت قبل از پرواز به فرودگاه منتقل می‌شود 

ضیایی تاکید کرد: با توجه به حساسیت‌های مرسوم در پرواز حجاج، کاروان‌ها را مکلف کردیم که از 48 ساعت قبل بار زائرین را به فرودگاه منتقل کنند و در این راستا محلی را جدا از ترمینال مشخص کردیم که در آن محل بار چک و برای انتقال به پرواز آماده می‌شود. همچنین از مدیران کاروان‌ها درخواست کردیم که زائرین به صورت گروهی راهی فرودگاه شوند و مراسم بدرقه را در مسجد یا خانه انجام دهند.

وی ادامه داد: در فرودگاه زائرین به صورت گروهی به مسجد منتقل شده و آخرین نکات امنیتی توسط پلیس بیان و بعد از آن به داخل ترمینال هدایت می‌شوند.

استقبال کنندگان اجازه حضور در ترمینال را ندارند

مدیرکل فرودگاه‌های استان با بیان اینکه سال گذشته فقط یک مورد تاخیر در پرواز داشتیم، خاطرنشان کرد: اکر پروازی دچار تاخیر شود، از قبل به مدیران کاروان اعلام می‌کنیم تا زائران را دیرتر به سمت فرودگاه هدایت کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با تاکید بر ممنوعیت حضور استقبال‌کنندگان در فرودگاه گفت: در این ایام ممکن است که پروازهای خارجی دیگری هم‌زمان با پرواز حجاج انجام شود و ازدحام جمعیت می‌تواند موجب تاخیر در پذیرش مسافران و زائران شود و برای جلوگیری از این اتفلق، مستقبلین اجازه حضور در ترمینال فرودگاه را ندارند و خارج از این محوطه برای آنها ایستگاهی تعبیه شده است.

22 وسیله ضروری برای زائران حج تمتعظرفیت تمدنی حج و مسأله فلسطین

هشدار به زائران درباره داروهای ممنوعه، مواد مخدر و ...

وی خاطر به زائران یادآور شد: تمام مواردی که مدیران کاروان‌ها مطرح می‌کنند به ویژه موارد مرتبط با فرودگاه، مواد مخدر، داروهای ممنوعه را مدنظر قرار دهند و همه این موارد در سایت فرودگاه بارگزاری شده و زائران گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت اقلام ممنوعه را مشاهده کنند.

ضیایی تاکید کرد: بار زائران چندین بار چک می‌شود تا مطمئن شویم که خدای ناکرده بار زائران ما حامل مواد مخدر یا داروهای ممنوعه نباشد، این موارد پیش از اعزام به زائران گوشزد خواهد شد و امیدواریم که در این خصوص مشکلی نداشته باشیم. همچنین زائران گرامی اگر از ویلچر برقی استفاده می‌کنند، حتما باید از قبل اعلام کنند زیرا ممکن است باتری‌ها در رده کالای خطرناک قرار بگیرد و نحوه جابه‌جایی آن متفاوت است.

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • اعزام بیش از ۷ هزار زائر حج از فرودگاه اصفهان
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان(۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • هشدار در دشت تبریز؛ کدام بناهای تاریخی در خطرند؟
  • نشست چندباره خیابان‌های اصفهان/وقتی زمین زیر پای مردم سست می‌شود
  • تکرار نشست زمین در خیابان شهیدان کاظمی/عمق فرونشست ۴ متر است
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان (۱۷اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • واقعیت فرونشست زمین در دریاچه مهارلو از دریچه دوربین مهر؛