Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@20:08:02 GMT

معرفی کتاب: درآمدی بر وندالیسم شهری

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۹۸۸۴

معرفی کتاب: درآمدی بر وندالیسم شهری

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، کتاب درآمدی بر وندالیسم شهری تالیف دکتر یوسف درویشی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، دکتر رضا قاسمی دکترای تخصصی شهرسازی دانشگاه تهران و دکتر عباس صفری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: «مطمئنا برای هر یک از ما بارها و بارها پیش آمده که با صحنه‌هایی چون کنده‌کاری روی درختان، نوشتن روی آثار باستانی و در و دیوار کوچه و خیابان صندلی‌های پاره اتوبوس، تلفن‌های بدون گوشی، نیمکت‌های چوبی شکسته پارک، تابلوهای شهری و علائم راهنمایی و رانندگی خط خطی یا سیاه از دوده ترقه و مواردی از این قبیل روبه‌رو شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چه بسا خود شما نیز جز کسانی باشید که این اعمال را مرتکب شده باشند. در علم جامعه‌شناسی به پدیده تخریب اموال عمومی «وندالیسم» گفته می‌شود. ریشه این واژه از قوم وندال گرفته شده است. این قوم در قرن پنجم میلادی از ژرمن‌هایی بودند که در آفریقا شکل گرفتند. آنها در اواسط همان قرن به سرزمین ایتالیا یورش بردند و موجب سرنگونی و فروپاشی امپراطوری بزرگ روم غربی شدند.

در کتاب‌های تاریخی آمده است که سرکوب و چپاول پایتخت امپراطوری روم توسط «وندال»های جرمن دو هفته به درازا کشید. آنها ضمن چپاول شهر، تمامی فضاهای شهری را ویران و تندیس‌های باارزش را خرد نمودند، کلیه کتاب‌ها را سوزاندند و به هر سرزمین دیگری هم که یورش بردند اموال ساکنانش را به چپاول برده و اشیا و آثار غیرقابل حمل را نابود می‌کردند. ویژگی و شخصیت ویرانگر این قوم موجب شد نام‌شان بر اقدام و رفتارهای ویرانگرانه در شهرها گذاشته شود و هر گونه ویرانگری و آسیب‌رسانی به اموال عمومی یادآور نام و یاد نابودگر آنان باشد..»

کد خبر 546749 برچسب‌ها جامعه شناسی شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: جامعه شناسی شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری اظهار کرد: بنا بر شاخص‌های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، برخی از شهرهای ایران حائز شرایط شرکت در این رویداد بین المللی شده‌اند.

وی گفت: شهر کرج نیز بواسطه برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های درخور و شایسته ای که در سال گذشته با همت حضرت آیت الله همدانی امام جمعه فرهیخته کرج و دکتر عبداللهی استاندار پرتلاش و همچنین مهندس کیانی شهردار کرج، حجت الاسلام سعیدی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، آقای مهندس آل عوض مشاور استاندار، آقای دکتر کاظمینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری و خانم اسفندیاری مدیر انجمن بخوان با ما و مجری طرح و سایر دستگاه‌های اجرایی استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به انجام رسید، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان البرز افزود: ضمن تبریک این اتفاق میمون و مبارک به اصحاب فرهنگ و هنر استان البرز، از همه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا ان شاء الله با همدلی و وحدت شکل گرفته و انرژی مضاعفی که از موفقیت کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و شهر خلاق در مهارت مطالعه در رقابت پایتختی کتاب ایران در سال گذشته شکل گرفت، شاهد انتخاب کرج به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو باشیم و شهر کرج را به عنوان نماد کتاب و کتابخوانی به تمام دنیا معرفی نمائیم.

جابری انصاری در پایان از تدابیر دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای دکتر جانعلی پور مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تلاش جمعی همه عوامل فرهنگی و هنری و مسئولین اجرایی استان، علاوه بر کسب عنوان پایتختی کتاب در سطح ملی و بین المللی، شاهد ارتقای شاخص‌های فرهنگی بخصوص سرانه مطالعه کتاب باشیم.

کد خبر 6090321

دیگر خبرها

  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • مقابل ابرقدرت‌های چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • ما مقابل ابرقدرت‌هایی چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • منتخبان مسابقات ملی «سدید»‌ در لرستان معرفی شدند
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی