Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@00:44:44 GMT

واردات واکسن آنفلوآنزا در انتظار تخصیص ارز

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۱۶۸۳

واردات واکسن آنفلوآنزا در انتظار تخصیص ارز

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که با فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: از همه دست‌اندرکارانی که در سخت‌ترین بحران‌ها و مشکلات وزارت بهداشت را یاری کردند که بتواند اقلام حیاتی و نیازهای ضروری بیماران را تامین کند، سپاسگزارم. به هر حال ما سال ۱۳۹۸ را با یک سیل بی سابقه آغاز کردیم که به تبع آن مصرف اقلام ضروری دارو و تجهیزات پزشکی به طور ویژه‌ای احساس و تامین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول سال هم مانند گذشته، بحث تحریم‌های ظالمانه‌ای مطرح بود که بدون رعایت قوانین و عرف بین‌المللی، تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را هدف قرار داده بود.

سخت ترین تحریم ها و سختگیری ها در تبادلات مالی با ایران
وی افزود: سخت‌ترین تحریم‌ها و سختگیری‌ها در تبادلات مالی با کشور جمهوری اسلامی ایران در دستور کار دشمنان‌مان قرار گرفت و علاوه بر اینکه خودشان همکاری نداشتند، هر کشور بی طرفی هم که می خواست با ما تبادلات دارویی داشته باشد، به سختی مورد بازخواست قرار می‌گرفت و دچار مشکل جدی می‌شد.

۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در سال ۹۸
وی افزود: همچنین در سال گذشته برگزاری با شکوه و بی نظیر مراسم اربعین و حضور ۳.۵ میلیون زائر اربعین را داشتیم که نیازمند تدارکات ویژه و تامین فوق‌العاده اقلام دارویی و تجهیزاتی بود. در ادامه هم بحث نیاز بیماران و شیوع بی‌سابقه آنفلوآنزای H۱N۱ را داشتیم که ضرورت تامین اقلام مورد نیاز را شاهد بودیم. در ماه های پایانی سال هم بحث شیوع جهانی ویروس کرونا را داشتیم که کشور ما به دلیل اینکه در تحریم قرار داشت و در این زمینه با مشکلات جدی مواجه می‌شد. شاهد بودیم که بسیاری از کشورهای صاحب نام و صاحب صنعت در تامین و تدارک اقلام برای مردم خودشان دچار مشکل شدند، اما در کشور ما با کمترین چالش تامین اقلام را پشت سر گذاشتیم و این اتفاق به عنوان یک برگ افتخار برای کشور ما ثبت شد. این افتخارات حاصل نشد، مگر به دلیل توانمندی ما در تامین اقلام مورد نیازمان از سوی صنعتگران و تجار و واردکنندگان اقلام حیاتی که علی رغم همه این مشکلات شاهد بودیم که برخلاف اینکه ۳.۶ میلیارد دلار برای ارز سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده بود خوشبختانه توانستیم ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کنیم.

نگرانی تامین کنندگان دارو از وقفه در تامین ارز
شانه‌ساز ادامه داد: ماحصل همه این افتخارات حضور صنعتگران بود که واقعا مجاهدت کردند. با توجه به اینکه طی چند روز گذشته شاهد بودیم که وقفه‌ مختصری در تامین ارز حاصل شد، واقعا سندیکاهای تامین کننده نگران شدند و در جلسه بسیار مفصلی که با وزیر بهداشت داشتند، نگرانی عمده همه آنها تامین و تدارک نیازهای ضروری مردم بود. در این جلسه تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، تولیدکنندگان و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و تجار و وارداکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی حضور داشتند و نگرانی‌هایشان را با وزیر بهداشت در میان گذاشتند.

توافق با بانک مرکزی
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما هم توضیحات لازم را دادیم، گفت: ما طی ماه‌های گذشته به طور مفصل پیگیری‌ها و مکاتباتی را وزیر بهداشت با رییس جمهور، معاون اول و رییس بانک مرکزی انجام داده بودند که منجر به دستور رییس جمهور و تشکیل جلسات مداوم و مکرر طی هفته‌های اخیر شده بود. خوشبختانه به دلیل پیگیری‌ها و توجهی که به اهمیت موضوع در کشور جلب شد، طب هفته و روز گذشته جلسات مفصلی را داشتیم و در زمینه تامین ارز مورد نیاز برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی توافقات خوبی را در بانک مرکزی با همکاران‌مان داشتیم.

بانک مرکزی شرکتهای دارویی و تجهیزاتی را یاری کند
وی افزود: در عین حال منابع ارز و ذخایری که در خارج وجود دارد، می‌تواند پاسخگوی نیاز ما در تامین این اقلام باشد. خطاب به بیماران اعلام می‌کنم که همانطور که در سال ۱۳۹۸ علی‌رغم تمام مشکلاتی که به وجود آمد، حتی اجازه ندادیم که یک عمل ضروری و الکتیو کنسل شود و دارو و تجهیزات مورد نیاز تامین شد، قول می دهیم که امسال هم با پیگیری‌هایی که انجام شده، هیچ مشکلی در این زمینه ایجاد نشود. البته خواهش و تقاضای ما از همکارانمان در بانک مرکزی که همواره کنار ما بوده‌اند، این است که با در نظر گرفتن شرایط خاص بین‌الملل و اینکه همه ما واقف شده‌ایم که دشمنان ما وقفه در تامین دارو و تجهیزات پزشکی ما را به عنوان اولویت خودشان قرار دادند، همچنان اولویت مناسبی را برای حوزه دارو و تجهیزات خصوصا در بخش مواد اولیه و تولید قائل شوند و شرکت‌ها را یاری کنند تا بتوانند نیازهای ضروری را تامین کنند و دو الی سه درصد دارویی را که باید از منابع خارجی وارد کنیم، بتوانیم به موقع به نیاز بیماران پاسخ دهیم و وقفه‌ای ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که پتانسیل‌هایی که در کشور وجود دارد، زیاد است. کمااینکه در عرصه کرونا دیدیم که هم در حوزه تجهیزات پزشکی مورد نیاز توانستیم با یک افزایش ظرفیت چند ده برابری نیاز کشور را برطرف کردیم و حتی در بسیاری از اقلام آمادگی صادرات ایجاد شد و تبدیل به صادرکننده شدیم. در زمینه دارو هم دیدیم که بسیاری از داروهایی که در کشور سابقه تولید نداشت، به محض اینکه مطرح شد که می تواند در درمان کرونا مورد استفاده قرار گیرد، تمام آن اقلام در کشور به تولید داخل بدل شد و حتی مواد اولیه عمده آن‌ها هم در داخل تولید شد. بنابراین مطمئن هستیم که ظرفیت‌های که می‌تواند از هر تنگنا و گردنه سختی عبور کند و اجازه ندهد که بیماران با مشکل خاصی مواجه شوند. به هر حال از همه صنعتگران، تولیدکنندگان، بازرگانان که در زمینه تامین نیازهای بیماران تلاش می‌کنند، سپاسگزارم و امیدوارم که خداوند توفیق دهد که بتوانند هر بد اخلاقی و شرارتی که از سوی دشمنان‌مان اعمال می‌شود، خنثی کنند و با تکیه بر توان داخلی و همدلی که در داخل وجود دارد، سربازان افتخارآمیزی برای ملت ایران باشند. مطمئن هستم که با هماهنگی‌های ایجاد شده در ماه‌های آینده عقب‌ماندگی‌های ارزی را جبران کرده و در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور مشکلی نخواهیم داشت.

واردات بخشی از واکسن های آنفلوآنزا در انتظار تخصیص ارز
شانه‌ساز در پاسخ به سوال ایسنا، درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: برای واردات واکسن آنفلوآنزا از اواخر سال گذشته و ابتدای امسال برنامه‌ریزی کردیم که خوشبختانه با پیگیری شرکت‌ها توانستیم به میزان مورد نیاز کشور واردات را پیش‌بینی کنیم. باید توجه کرد که سال گذشته ۲۵۰ هزار عدد واکسن را برای گروه‌هایی که تزریق این واکسن برایشان ضروری است، مانند افراد مسن، بیماران پیوندی، قلبی-تنفسی، زنان باردار و... پیش‌بینی کردیم که امسال به ۲.۵ میلیون عدد رسیده است.

وی افزود: برای سایر افراد هم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشتیم و از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار واکسن سال قبل امسال به بالغ از بیش از ۱۰ میلیون نفر واکسن رسیده است. البته امسال به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مداوم دست‌ها و عدم حضور مردم در اجتماعات و مراسم‌های عروسی و عزا احتمال آلودگی به ویروس آنفلوانزا بسیار کمتر از سال قبل خواهد بود. به هر حال ما سعی کردیم که پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم و میزانی که از سوی معاونت بهداشتی برآورد می‌شده، تامین کنیم.

شانه‌ساز گفت: انشاالله اگر اگر ارز داده شود واکسن به موقع در کشور وارد و توزیع خواهد شد. البته در حال حاضر به میزانی واکسن را وارد کرده‌ایم و در کشور موجود است، اما برای واردات ما بقی واکسن‌ها به تخصیص ارز نیاز داریم. در جلسه‌ای که با همکارانمان در بانک مرکزی داشتیم، قول دادند که این ارز تامین می شود و تا قبل از پایان شهریور می‌توانیم این واکسن را در کشور داشته باشیم و نگرانی از این بابت نباشد. بالاخره زمان مصرف واکسن آنفلوآنزا عمدتا مهر و آبان است که در این بازه زمانی آن را وارد می‌کنیم. ۲.۵ میلیون برای مراکز بهداشتی و درمانی و مابقی هم در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود.

وضعیت واکسن کرونا
شانه ساز درباره وضعیت تامین واکسن کرونا نیز اظهار کرد: تلاش اصلی ما در حوزه واکسن کرونا، بحث تولید داخلی آن است. چند شرکت دانش بنیان در کشور در تلاش هستند و دارند با روش‌های متفاوت تولید به موازات یکدیگر پیش می‌روند تا واکسن کرونا را تولید کنند. هدف گذاری ما تامین از تولید داخل است. باید توجه کرد که هنوز هیچ کمپانی و شرکتی تولید نهایی و قابل عرضه واکسن کرونا را انجام نداده و عمدتا در حال انجام مطالعات بالینی هستند.

قیمت‌هایی هم که در این زمینه در دنیا مطرح می‌شود، بسیار متفاوت است که بیانگر این است که هنوز در هیچ کشوری نمی‌توانیم به طور قطعی درباره تولید واکسن کرونا اظهارنظر کنیم. برخی هم تاریخ‌هایی را برای تولید واکسن کرونا اعلام می‌کنند که بیشتر کاربرد سیاسی دارد تا کاربرد داروسازی. امیدواریم در کشور ما هم با نظارت مستقیم وزیر بهداشت و پیگیری‌های سازمان غذا و دارو در اسرع وقت بتوانیم این واکسن را در کشور داشته باشیم. در عین حال پیگیریم با تامین اعتبارات مورد نیاز از منابع خارجی هم که ممکن است زودتر از ما به تولید واکسن کرونا برسند، بخشی از نیاز کشور را برای گروه‌های خاص و ضروری تامین کنیم. در این بُعد بحث واردات و تامین از منابع خارجی را هم در دست اقدام داریم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم روستای ابوالفضل بازگشایی مدارس در سال 99 شبکه اجتماعی شاد واکسن آنفلوآنزا تامین کنندگان دارو دارا دوم روستای ابوالفضل بازگشایی مدارس در سال 99 شبکه اجتماعی شاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۱۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران

فرارو- علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران پیرامون برخی حواشی قرارداد برقی‌سازی ناوگان عمومی پایتخت، گفت: «پس از آنکه دلال‌ها و مافیای خودرو نتوانستند نقشه‌ها و منافع کلان و نجومی خود را در موضوع خرید خودرو‌های برقی تأمین کنند، اکنون بازوی رسانه‌ای این باند با پول‌پاشی میان برخی افراد و رسانه‌ها تلاش می‌کند تا مانع از اجرایی شدن ورود تکنولوژی خودرو‌های برقی توسط دولت سیزدهم شود.»

به گزارش فرارو، این سخنان نادعلی در شرایطی مطرح شده که مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت اخیرا خبر از ورود خودرو‌های پرتعداد برقی به کشور داده است. خودرو‌هایی که به گفته ضیغمی ۵۵۰۰ عدد هستند و باید دید چه زمانی وارد بازار مصرف خواهند شد.

حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت از آخرین وضعیت پیشرفت این طرح گفت و توضیح داد: «برای خودرو‌هایی که کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارد و برای حمل و نقل عمومی و تبدیل شدن به تاکسی مناسب است، یک درصد تعرفه واردات تعریف شده، اما برای خودرو‌هایی که بین ۲۰ هزار یورو تا ۳۰ هزار یورو قیمت قرار دارند ۱۱ درصد و برای خودرو‌هایی که بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار یورو قیمت دارند ۲۶ درصد تعرفه واردات تعریف شده است.»

وی همچنین گفته است: «مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت در ادامه از استقرار ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در تهران گفت و افزود: در تلاش هستیم در ماه آینده از ایستگاه‌های شارژ در اصفهان رونمایی شود و البته راه‌اندازی این ایستگاه‌ها تنها به کلان‌شهر‌های تهران و اصفهان محدود نمی‌شود.»

با وجود این سخنان کریمی سنجری، کارشناسان حوزه خودرو، تردید‌هایی را درباره کافی بودن تعداد ایستگاه‌های شارژ در نظر گرفته شده مطرح می‌کنند. ضمن این که در خصوص قدرت خرید خودرو‌های برقی و زیرساخت‌های برقی نیز اطلاعات کافی در دسترس نیست. این همان موضوعیست که وزارت صمت نیز به آن اذعان دارد و اعلام کرده است: «تا زمانی که وزارت نیرو برق ایستگاه‌ها را تامین نکند نمی‌توان ایستگاه‌ها را توسعه داد.»

این روز‌ها اهمیت استفاده از خودرو‌های برقی در سراسر جهان رو به افزایش گذاشته است و آژانس بین‌المللی انرژی با اعلام رشد ۳۵ درصدی فروش خودرو‌های برقی در جهان طی سال گذشته میلادی، پیش‌بینی کرد امسال یکی از هر پنج خودروی فروخته شده در جهان، برقی باشد. بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی که روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در سایت آن منتشر شده، سال گذشته ۱۴ میلیون خودرو برقی در جهان فروخته شد و امسال این رقم به ۱۷ میلیون دستگاه خواهد رسید. فارغ از مسائل اقتصادی، خودرو‌های برقی طی سال گذشته باعث عدم انتشار ۱۳۰ میلیون تن گاز‌های گلخانه‌ای در جهان شد.

با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که موانع توسعه واردات خودرو‌های برقی به کشور چیست و آیا زیرساخت‌های واردات گسترده خودرو‌های برقی در کشور وجود دارد؟ بابک صدرایی، کارشناس و فعال حوزه خودرو در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:

زیرساخت‌های واردات گسترده خودرو برقی آماده نیست

بابک صدرایی به فرارو گفت: «طرح موضوع خودرو‌های برقی در کشور ما بیشتر حالت تبلیغاتی و شوآف دارد. متاسفانه برخی، پشت در‌های بسته نشسته و محاسباتی را انجام می‌دهند، بدون آن که زیرساخت‌های کشور را مدنظر قرار دهند. طبیعتا این داستان زیبایی است که خودرو برقی وارد کنیم و اگر خودرو برقی وارد کنیم در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود. اما پرسش من از این افراد این است که در کشوری که بنزین به قیمت لیتری ۱۵۰۰ الی ۳ هزارتومان یا حتی ۸ هزارتومان فروخته می‌شود، چه مشوق‌هایی برای استفاده از خودرو برقی داریم و اصلا چه زیرساخت‌هایی برای استفاده از خودرو‌های برقی در کشور اندیشیده شده است. حتی برخی از همین ایستگاه‌های شارژ فعلی که داریم به علت عدم هماهنگی با وزارت نیرو، برق ندارند. واردات و توسعه استفاده از خودرو‌های برقی، پروژه‌ای است که باید به کمک چندین سازمان و نهاد اجرایی شود. متاسفانه در کشور ما این سطح از هماهنگی به ندرت انجام می‌شود.»

وی افزود: «فارغ از مسائلی که اشاره کردم بحث انگیزه خریداران نیز مطرح است. خریدار با چه انگیزه‌ای تصمیم می‌گیرد خودرو برقی بخرد؟ خودرویی که نه از زیرساخت‌های کافی برخوردار است و نه تست بلندمدت شده است. آیا خودرو برقی که قصد داریم وارد کنیم، در شهر‌ها و مناطق مختلف ایران تست شده و از کویر تا مناطق جنگلی را به راحتی طی می‌کند؟ این بسیار مهم است که کشوری مثل ایران که به لحاظ گستردگی و تنوع اقلیمی، شرایط ویژه‌ای دارد، آزمون‌های خودرو‌های برقی را به شکل دقیق تری انجام دهد. در کشور‌های اروپایی، استفاده از خودرو‌های برقی به دلیل یکسان‌تر بودن شرایط اقلیمی شهر‌های مختلف و کمتر بودن گستردگی جغرافیایی، خرید خودرو برقی، ریسک کمتری دارد. این را نیز فراموش نکنیم که وضعیت جاده‌های کشور و فرهنگ رانندگی ما نیز با سایر نقاط جهان و به ویژه اروپا، بسیار متفاوت است. همه این موارد، اما و اگر‌هایی است که یک سیاستگذار باید هنگام تصمیم گیری مد نظر داشته باشد. حدود ۱۵ سال است که چین برای دستیابی به ایده توسعه خودرو‌های برقی در حال تغییر زیرساخت‌های برقی خود است. اگر هم اکنون خودرو برقی را وارد ساختمان‌های کشور کنیم، چند ساختمان توانایی شارژ خودرو‌های برقی را در پارکینگ‌های خود دارند، آن هم بدون اختلال در سیستم توزیع برق؟»

خرید خودرو برقی در ایران هنوز توجیه اقتصادی ندارد

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه گفت: «خودرو برقی نیاز به فرهنگ سازی مصرف کننده دارد. دولت باید مشوق‌هایی برای ایجاد فرهنگ استفاده از خودرو‌های برقی ایجاد کند. افزون بر این‌ها بحث قیمت خودرو برقی با توجه به تورم و کاهش ارزش ریال در برابر دلار را هم داریم، هم اکنون خودرو‌های برقی حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد گران‌تر از خودرو‌های دیزلی هستند. خودرو در ایران، یک کالای سرمایه‌ای است، بنابراین بسیاری از افرادی که مایل به خرید خودرو برقی باشند، از خود می‌پرسند که آیا در صورت تمایل به فروش خودرو برقی به عنوان یک سرمایه، این محصول به اندازه خودرو دیزلی، ظرفیت سرمایه‌ای خواهد داشت؟ حتی سیستم تاکسیرانی ما نیز از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های توسعه‌ای کافی برخوردار نیست. با حرف درمانی نمی‌توانیم رشد کنیم. وزیر صنایع سال گذشته در تلویزیون گفت که تا پایان سال ۱۴۰۲ ما حداقل ۷۰ هزار تاکسی برقی در کلانشهر‌ها خواهیم داشت. اکنون در سال ۱۴۰۳ ما چند تاکسی برقی در کلانشهر‌ها و تهران می‌بینیم؟ وعده‌های طولانی و غیرقابل اجرا دادن به شهروندان، دیوار بی اعتمادی بین مردم و مسئولان ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «برای پروژه خودرو‌های برقی باید یک برنامه بلندمدت تدوین شود و با شعار و وعده‌های ناگهانی نمی‌توان همه چیز را تغییر داد. ما نیاز به تغییرات اساسی در دو زاویه داریم، نخست فرهنگ سازی و دوم توزیع زیرساخت‌های مهم و اساسی از جمله برق. همچنین باید مشخص شود چند خودرو در سال و بر اساس کدام توان ارزی وارد کشور خواهیم کرد. اصلا تصور کنیم مافیای خودرو هم حقیقت دارد و اجازه واردات خودرو برقی را نمی‌دهد، حال فرض کنیم که همین امروز این مافیا نابود شده است، در چنین شرایطی، با کدام توان و زیرساخت و ارز قرار است خودرو‌های پرتعداد برقی وارد کنیم؟ حتی اگر ۲۰۰ هزار خودروی ۲۵ هزار دلاری وارد کشور کنیم، می‌شود ۵ میلیارد دلار. با این وضعیت تحریم‌ها و ارز، قرار است چگونه این کار را انجام دهیم؟ با ۵ هزار و ۱۰ هزار خودرو که تغییری در کشور ایجاد نمی‌شود. ما سالی ۱ میلیون و سیصدالی چهارصدهزار خودرو به بازار می‌ریزیم. در کنار این خودرو‌ها با ۵ هزار و ده هزار خودرو برقی چگونه می‌خواهیم تحول ایجاد کنیم؟»‌

نمی‌توانیم سیکل معیوب تولید خودرو بنزینی را ادامه دهیم

این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: «این حقیقت را باید بپذیریم که حتی کشور‌های اروپایی و آمریکایی هم نمی‌توانند مدعی باشند که به سرعت برق و باد به سمت خودرو‌های برقی حرکت خواهند کرد. اخیرا مدیرعامل تویوتا در گفتگویی جمله‌های بسیار جالبی را مطرح کرده و گفته است: «رفتن به سمت دنیای خودرو‌های برقی، یک کار بسیار هیجان انگیز، اما بدون مطالعه است.» به همین دلیل معتقدم ما باید در کشور، سبد متنوعی از خودرو‌ها را داشته باشیم یعنی خودرو‌های هیبریدی، برقی و بنزینی. سپس قدم به قدم با فراهم شدن زیرساخت ها، سهم بازار این خودرو‌ها را تغییر دهیم. درواقع زمانی که زیرساخت‌های خودرو‌های برقی قدرتمندتر شد، سهم بازار این نوع خودرو را افزایش دهیم؛ بنابراین نمی‌توانیم تصمیم لحظه‌ای بگیریم و ادعای واردات گسترده خودرو برقی را داشته باشیم. فقط کافیست به این نکته فکر کنیم که چقدر زمان لازم است تا به همان اندازه که پمپ بنزین داریم، ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی داشته باشیم.»

وی افزود: «هر چه که تولید بشود مفهوم کالا ندارد. آن چیزی مفهوم کالا را دارد که تابع تعدادی، استاندارد‌های بین المللی باشد و بر مبنای خرد طراحی شده است. فرض کنید ما به خودروسازمان بگوییم خودرو برقی تولید کند. خودرو برقی با چه پلتفرمی، با چه کیفیتی و با چه قیمتی قرار است تولید شود؟ آیا دوباره می‌خواهیم همین سیکل معیوبی را که اکنون در خودرو‌های دیزلی با قیمت بالا، بهره وری پایین و بی کیفیت داریم در خودرو‌های برقی نیز تکرار کنیم؟ اگر پاسخ منفی است، باید نگاهمان را به بازار، رقابت و تولید تغییر دهیم. اگر قرار باشد به شکل انحصاری، باز هم فقط به دو خودروساز بگوییم ۸۰ درصد بازار مال تو است به جایی نمی‌رسیم. ما باید درس‌هایی را که حوزه تولید خودرو بنزینی گرفتیم در خودرو‌هایی برقی به کار ببندیم. زمانی در حوزه تولید خودرو برقی موفق خواهیم بود که از انحصار خارج شده و خودرو‌هایی با طراحی و کیفیت بهتر بسازیم.»

دیگر خبرها

  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی