Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس امور بین‌الملل گفت: برگزاری نشست دبیران کل گروه‌های مقاومت فلسطین در بیروت اقدامی خوب و لازم بود، ولی کافی نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، گروه‌های فلسطینی در نخستین واکنش جدی به توافق عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی علاوه بر کنار گذاشتن اختلاف‌ها، پنجشنبه گذشته نشستی را در بیروت، پایتخت لبنان برگزار کردند که این نشست راهبردی اهمیت زیادی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست دبیران کل مقاومت فلسطین در بیروت

این نخستین نشست واحد گروه‌های فلسطینی است که پس از ۲۰ سال و با حضور دبیران کل و مقام‌های ۱۴ جنبش فلسطینی برگزار شد و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از رام‌الله به صورت مجازی ریاست این نشست را برعهده داشت. اینکه همه گروه‌های فلسطینی در این نشست حضور داشتند و رهبری آن نیز برعهده محمود عباس بود، به معنای «وحدت و صدای واحد» فلسطینی‌ها در مقابل محور غربی-عبری-عربی است.

بیشتر بخوانید:

مجاهدت رهبران فلسطینی با برگزاری نشست بیروت

نصرت‌الله تاجیک، کارشناس امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: برگزاری نشست دبیران کل گروه‌های مقاومت فلسطین در بیروت، اقدامی خوب و لازم بود، ولی کافی نیست. اگر بخواهد روند عادی‌سازی روابط که امارات آغاز کرده است، عمومی باشد؛ متضرر اصلی آن مردم فلسطین خواهند بود. در واقع، راهبرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال موضوع فلسطین، حل مشکل، تداوم روند مذاکرات یا ایجاد صلح میان طرف صهیونیستی و فلسطینی نبوده است. 

وی افزود: «جرد کوشنر»، داماد یهودی و مشاور ارشد ترامپ جهت‌گیری دولت آمریکا را به سمت طرح «معامله قرن» طراحی کرد، اما طرح مذکور به‌اندازه‌ای سنگین و غیرقابل هضم نه‌تنها برای مسلمانان، اعراب و فلسطینی‌ها، بلکه حتی برای اروپایی‌ها و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه بود که رونمایی از آن بارها به تعویق افتاد. حتی اردن آن را نپذیرفت و علیه طرح آمریکا موضع‌گیری کرد. وقتی ترامپ در سال آخر ریاست جمهوری خود با این مشکل مواجه شد، ناچار بود اقدامی انجام دهد. بنابراین با علنی شدن طرح و مشخص شدن ابعاد آن، آشکار شد آمریکا بیشتر به‌دنبال حمایت منابع مالی تأمین امنیت رژیم صهیونیستی از سوی اعراب به‌ویژه عربستان و امارات است.

این تحلیلگر امور بین‌الملل عنوان کرد: وقتی آمریکا کلیت «معامله قرن» را دید و شاهد اجرا نشدن و مورد قبول قرار نگرفتن آن بود، به سمت جزئی کردن طرح رفت که یکی از اقداماتش، اجرای طرح الحاق کرانه باختری بود. این طرح را بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح کرد و به محور شعارهای انتخاباتی وی تبدیل شد؛ ولی کشورهای عربی، اسلامی، فلسطینیان و حتی اروپا با آن مخالفت کردند و به انتقاد از اقدام نتانیاهو و ترامپ پرداختند.

ترامپ به‌دلیل تغذیه‌شدن از سوی لابی صهیونیستی، به‌دنبال به‌کار گرفتن روش‌هایی است که باعث شود رژیم صهیونیستی در تقابل با فلسطینیان، اعراب و جهان اسلام دست برتر را داشته باشد.

تاجیک گفت: گام بعدی دولت ترامپ طراحی جریان عادی‌سازی روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی بود که با توجه به سوابق روابط پنهانی گذشته، محمد بن‌زاید آل نهیان پیش‌قدم شد. حتی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان نیز به‌دلیل سیاست عربستان او را همراهی نکرد، زیرا سعودی‌ها معتقدند باید زمانی عادی‌سازی را انجام ‌دهند که اختلاف میان فلسطین و رژیم صهیونیستی حل شده باشد.

محمد بن‌زاید وارد جریان عادی‌سازی روابط شد و معتقدم با وجود خطرناک تلقی کردن این اقدام از سوی جهان عرب، کسانی که صاحب عزای عادی‌سازی روابط هستند و باید تبعات، مخاطرات و اثرات آن را در آینده تحمل کنند، فلسطینی‌های داخل و خارج سرزمین های اشغالی هستند.

وی عنوان کرد: کشورهای اسلامی معتقدند روند عادی‌سازی روابط نه‌تنها صلح و ثبات ایجاد نخواهد کرد، بلکه منطقه را دچار بحران می‌کند و به ترویج بیشتر خشونت می‌انجامد.

تاجیک گفت: گرچه این اجلاس گام خوبی برای هماهنگی میان گروه‌های فلسطینی بود، ولی باید ببینیم تبعات آن چیست و تصمیماتی که گرفته شده است، چگونه اجرایی خواهد شد و در صحنه عمل چه رخ خواهد داد. نشست دبیران کل مقاومت  فلسطین اقدامی خوب و به‌‌هنگام بود و ضرورت داشت چنین اقدام هماهنگی انجام شود، ولی فکر می‌کنم این اقدام به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و لازم است اقدامات دیگری در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شود تا اقناع عمومی را به همراه داشته باشد و به روشن شدن وضعیت روند عادی‌سازی بینجامد.

وی افزود: سؤالی که چنین نشست‌هایی باید به آن پاسخ بدهند، این است روندی که ترامپ آغاز کرده است و می‌خواهد اجرایی کند، چه تبعاتی خواهد داشت و اقدامات امارات آیا به این میزان واضح است که فلسطینی‌ها دوستان و دشمنان خود را تشخیص دهند؟ اردوگاه‌ها عوض خواهد شد یا یارگیری‌های جدیدی به وجود خواهد آمد؟ فلسطینی‌ها چگونه می‌خواهند با این روند کنار بیایند و آیا قابل کنار آمدن هست یا خیر؟

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: امارات رژیم صهیونیستی موضوع فلسطین عادی سازی روابط مقاومت اسلامی فلسطین کارشناس امور بین الملل نصرت الله تاجیک نشست بیروت گروه های فلسطینی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی نشست دبیران کل اقدامی خوب فلسطینی ها بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

رژیم صهیونیستی شهرک‌های «مارون الرأس»، «یارون» و اطراف شهرک «حولا» در جنوب لبنان هدف حمله هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی برای جبران شکست‌های خود در مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطین و لبنان، مناطق غیر نظامی در غزه و جنوب لبنان را هدف قرار می‌دهد.

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • هدف قرار گرفتن نظامیان صهیونیست به دست تک تیراندازهای مقاومت
  • برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح/ شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۰۵ تن رسید
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح/ شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر رسید
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح
  • گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم
  • حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
  • اعتراض آوارگان فلسطینی به سیاست‌های آنروا
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است