Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:20:02 GMT

انتخابات زودهنگام محور دیدار بارزانی و الحلبوسی

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۵۸۷۳

انتخابات زودهنگام محور دیدار بارزانی و الحلبوسی

به گزارش ایرنا از بیانیه دفتر رئیس پارلمان عراق، در این دیدار درباره اوضاع سیاسی عراق، لزوم اعمال قانون و اقتدار دولت و نیز تکمیل همه روندها و برگزاری آزاد انتخابات زودهنگام به شکلی که بیانگر اراده دولت باشد، گفت و گو و تبادل نظر شد.
براساس این بیانیه، الحلبوسی و بارزانی همچنین در مورد حوزه‌های متعدد انتخابات، تصویب قوانین لازم برای مرحله آتی از جمله اصلاح قانون دادگاه عالی فدرال گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دو طرف همچنین بر اهمیت یکسان سازی دیدگاه و مسئولیت‌ پذیری‌ گروه های سیاسی برای گذر از چالش‌ها و بحران‌ها و نیز لزوم تداوم گفت‌وگو با هدف حل مسائل میان دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق در چارچوب قانون اساسی و مقدم شمردن منافع عالی ملی و تحقق عدالت اجتماعی رایزنی کردند.
اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد سال هاست که در باره پرداخت حقوق و بودجه، درآمدهای نفتی و مدیریت مناطق مورد مناقشه با یکدیگر اختلاف نظر اساسی دارند.
از سوی دیگر، کامل نبودن قانون جدید انتخابات و چگونگی تقسیم حوزه های انتخابیه از مهم ترین چالش های پیش روی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق است.
گروه ها و مولفه های سیاسی شیعه، سنی و کرد عراق در مورد تقسیم حوزه های انتخابیه با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق دهم مرداد در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که انتخابات زودهنگام پارلمانی  ششم ژوئن ۲۰۲۱ (نیمه خرداد ۱۴۰۰) برگزار می شود.
وی وعده داد که انتخابات را عادلانه، شفاف و به دور از دخالت جناح ها برگزار کند.
آخرین انتخابات پارلمانی عراق اردیبهشت ۹۷ برگزار شد که با انتقادهای گسترده ای در خصوص تخلف و تقلب مواجه شد و در عین حال کمترین مشارکت مردمی از ابتدای سقوط رژیم صدام در این رویداد به ثبت رسید.
این انتخابات به دلیل مخالفت ها در نهایت منجر به اعتراض های گسترده خیابانی اول اکتبر گذشته (نهم مهرماه ۹۸) شد که حاصل آن استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» بود.
معترضان همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شدند، درخواستی که مورد موافقت جناح های سیاسی و پارلمانی عراق قرار گرفت.
جریان های سیاسی موجود در پارلمان عراق اردیبهشت گذشته «مصطفی الکاظمی» را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کردند تا فضا را برای انتخابات زودهنگام فراهم کند و اعتماد عمومی دوباره به روند سیاسی بازگردد.

برچسب‌ها اقلیم کردستان عراق انتخابات پارلمانی عراق بارزانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقلیم کردستان عراق انتخابات پارلمانی عراق بارزانی اقلیم کردستان عراق انتخابات پارلمانی عراق بارزانی انتخابات زودهنگام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| ستاره استقلالی مسافر پاریس شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شب گذشته در دیدار رده‌بندی جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا در دوحه پایتخت کشور قطر، تیم المپیک عراق موفق شد با شکست دادن اندونزی و کسب رتبه سوم این تورنمنت، جواز حضور در مسابقات المپیک پاریس 2024، را کسب کند تا شیرهای جوان بین‌النهرین از حالا خودشان را برای بازی در فرانسه آماده کنند.

به گزارش ورزش سه، رشید شناشیل سرمربی تیم جوانان عراق با داشتن ستارگان اثرگذاری چون منتظر محمد بازیکن عراقی مس رفسنجان و فصل بعد استقلال و همچنین علی جاسم ستاره ملی پوش فوتبال عراق که در جام ملت‌های آسیا همراه با بزرگسالان این کشور نیز حضور داشت، مسیر متفاوتی را تجربه کرد و عراقی‌ها حالا برای ششمین‌بار در این تورنمنت حاضر خواهند شد. تیم فوتبال عراق در قرن بیست و یکم تنها دو مرتبه در المپیک 2004 آتن و 2016 ریو حضور داشتند که ماحصلش کسب رتبه چهارمی در یونان و کسب رتبه دوازدهمی در برزیل بود!

لازم به یادآوری است که پیش از این دو سهمیه قاره آسیا به ازبکستان و ژاپن رسیده بود که قرار است امروز دیدار نهایی این تورنمنت را برگزار کنند و قهرمان زیر 23 سال آسیا مشخص شود. تیم زیر 23 سال اندونزی هم شگفتی‌ساز این دوره از مسابقات بود، اکنون قرار است در دیدار پلی آف با گینه نماینده قاره آفریقا دیدار کند تا در صورت امکان برای نخستین‌بار، آسیا در فوتبال المپیک، بدون احتساب میزبان 4 نماینده داشته باشد.

تیم زیر 23 سال عراق در پاریس با تیم‌های آرژانتین، مراکش و اوکراین هم‌گروه است که این موضوع قطعا چالش مهمی برای جوانان فوتبال این کشور است و آنها از همین امروز با رویای صعود از این گروه و تکرار اتفاق خاص 20 سال پیش، در ذهن خود پرورش خواهند داد.

۲۵۸ ۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902334

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور
  • جدیدترین اظهارات معاون پارلمانی رییس جمهور در خصوص تقسیم استان‌های کرمان و تهران
  • نیوزویک: مقاومت اسلامی بحرین، جبهه جدید محور مقاومت در جنگ با اسرائیل
  • عکس| ستاره استقلالی مسافر پاریس شد!
  • ایران؛ کثرت فرهنگی و وحدت سیاسی
  • معاون پارلمانی رئیسی: از مجلس آینده انتظار داریم همکاری خوبی با دولت داشته باشد؛ البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم
  • درخواست فدراسیون تیراندازی عراق از ایران
  • همه سلایق سیاسی در مجلس دوازدهم حضور دارند
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم