Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس خانه تجارت و اقتصاد ایران و ترکیه گفت: با وجود محدودیت‌های کرونایی، صادرات ترکیه با استفاده از ابزار دیپلماسی‌اقتصادی و تجارت‌الکترونیک ۶ میلیارد رشد کرد.

دکتر سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو از امضای تفاهم نامه شورای مشورتی دیجتالی وزارت تجارت ترکیه با لیبی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ابراهیمی گفت: بر اساس این تفاهم نامه جدید ده‌ها پروژه بزرگ متوقف در لیبی دوباره شروع به عملیات می‌کنند و لیبی ضرر و زیان ۱۰ سال توقف پروژه‌ها را به پیمانکاران ترک پرداخت خواهد کرد.

رئیس خانه تجارت و اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: وزیر تجارت ترکیه برای اخذ نظرات و استفاده از تفکر جمعی و اقتصاددانان ترک شورای مشورتی با شرکت TOBB (مجمع اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه) بورس اوراق بهادار DIEK هیئت روابط اقتصاد خارجی، مجمع صادرکنندگان ترکیه، TIM و کنفدراسیون صنعتگران و اتحادیه صنعتگران مستقل و اتحادیه بازرگانان و پیمانکاران موسیاد و روسای کنفدراسیون‌های صادراتی تشکیل داد که تصمیمات اساسی تجاری ترکیه در چهارچوب نظرات و دیدگاه‌های جمعی مردان کار مدیریت اقتصادی کلان در این شورا اتخاذ می‌شود.
بیشتر بخوانید: ترکیه با ۹۰ هزار صادرکننده به دنبال درآمد ۱۹۰ میلیارد دلاری / صادرات ایران غافل از تجارت الکترونیک نخبه‌ ایرانی چگونه برای تولید دستگاه پاک‌کننده هوا سر از ترکیه درآورد؟ / وزارت صمت پاسخگو نبود! عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: رخسار پکان، وزیر تجارت ترکیه گفته است که در طول کرونا صادرات در آوریل قریب 9 میلیارد بود و در ژوئن با افزایش 3.5 میلیارد دلاری مواجه بود که در ژوئیه به 15 میلیارد رسید و این امر در نتیجه نگاه همه جانبه به شرایط و با همکاری صاحب نظران و مدیران اقتصادی تحقق یافت. او همچنین گفته است که شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ استفاده از ظرفیت صنعت و تولید و شاخص اعتماد به نفس در جهت مثبت حرکت کرد و در شاخص تولید با افزایش 17.6 در اروپا رتبه اول در این سه ماه بود.

ابراهیمی اضافه کرد: مدیریت اگزیم بانک معتقد است که متنوع سازی منابع و کالاهای صادراتی یکی از عوامل رشد صادرات در دوره کرونا از ۹ میلیارد به ۱۵ میلیارد دلار بود، چون هرچقدر منابع و بازار جدید به وجود آید و بازارشناسی برای حوزه تولیدات صنعتی فراهم آید هم تولیدات کارخانجات بزرگ بازار‌های جدیدی پیدا می‌کنند و به تبع آن صنایع کوچک که تامین کننده مواد برای صنایع بزرگ هستند رشد پیدا می‌کنند.
رئیس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه افزود: وزیر تجارت ترکیه همچنین اعلام کرد که ما تجارت الکترونیکی را خیلی جدی گرفته ایم و تلاشمان در گسترش این روش است و حجم تجارت الکترونیکی در ۲۰۱۹ برابر با ۱۳۶ میلیارد لیر برآورد می‌شود. او اضافه کرد که پورتال‌های آموزشی و آکادمی تجارت مجازی و آکادمی صادرات راه اندازی شده است و زنان و کارآفرینان به حوزه تجارت الکترونیک هدایت می‌شوند. او گفت که هیئت‌های تجاری اشتیاق فراوانی به این تجارت الکترونیکی و حتی آموزش رفتار تجارت الکترونیکی را دارند و لازم است زمینه صادرات آسان فراهم شود.   وی ادامه داد: خانم پکان وزیر تجارت در شورای مشورتی ویدئو کنفرانسی گفت که از ژانویه تا آگوست با ۳۵ طرف و همیار تجاری گفتگو داشته از جمله وزیر تجارت آمریکا و نماینده تجارت اتحادیه اروپا که زمینه‌های اقتصاد سیاسی یا دیپلماسی اقتصادی را با طرف‌های همسونگر مستحکم و موارد اختلاف در حوزه‌های تجاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این مذاکرات طولانی نهایتا منجر به امضای تفاهم نامه در نقشه راه اجرای مجدد پروژه‌های پیمانکاری بزرگ ترکیه در لیبی شد.

ابراهیمی اشاره کرد: پروژه‌های پیمانکاری زیرساخت‌های لیبی از ۹ سال پیش معوق و راکد مانده بود یعنی از سال ۲۰۱۱ و به ماشین آلات و تجهیزات و سایت‌های کارگاهی حتی به قسمتی از پروژه‌ها آسیب رسیده بود و با این تفاهم نامه پروژه‌ها با احتساب دیرکرد زمانی، افزایش قیمت و تامین خسارت به تاسیسات و ماشین آلات و حتی تعیین تکلیف پیمان‌هایی که قابلیت اجرائی بعد از ۹ سال را ندارند پای پیمانکاران قدیمی و هولدینگ‌های ساختمانی ترکیه به شمال آفریقا باز شد.   به گزارش دانشجو، با توجه به محدودیت‌های گسترده کرونا بر تجارت بین الملل و تجارب موفق کشورهایی همچون ترکیه برای مقابله با اثرات منفی ویروس کرونا  بر تجارت خارجی، به نظر می رسد دولت و نهادهای مربوطه به ویژه وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و حتی اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی بایسیتی در این شرایط برای رشد و توسعه صادرات و حفظ و گسترش بازارهای صادراتی اهتمام بیشتر و جدی تری نسبت به بهره برداری از ابزار دیپلماسی اقتصادی و تجارت الکترونیک داشته باشند و هرچه زودتر نسبت به برقراری ارتباطات تجاری در فضای بین المللی بخصوص با کشورهای دوست و همسایه و بازارهای هدف و همچنین تقویت و تسهیل بسترهای لازم برای توسعه تجارت الکترونیک فعال شوند تا در سال جهش تولید و در شرایط جنگ اقتصادی که نیاز ارزی کشور بیش از پیش قابل توجه است بخشی از رکود صادراتی ناشی از محدودیت های کرونا و تحریم‌های خارجی جبران شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترکیه لیبی تجارت خارجی صادرات کرونا دیپلماسی اقتصادی تجارت الکترونیکی تجارت الکترونیک ایران و ترکیه تجارت ترکیه تفاهم نامه وزیر تجارت پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۶۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور

گمرک ایران اعلام کرد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا از گمرک ایران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

این گزارش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند. سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است