Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین ـ سارا کلهر: بیش از ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و از همان ابتدا تولید واکسن موثر برای پیشگیری از کرون از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشمندان و محققان بوده است. تاکنون واکسن‌های زیادی به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌، اما در این میان چند واکسن امیدبخش‌تر بوده است و در مراحل پیشرفته‌تر آزمایشی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکسن دانشگاه آکسفورد در مراحل کارآزمایی انسانی‌اش ایمنی ایجاد کرده و ممکن است سازمان‌های ناظر تا پایان سال جاری میلادی آن را تایید کنند. شرکت آمریکایی مدرنا هم از تزریق واکسن تولیدی خود روی انسان و موفقیت آن در تولید آنتی‌بادی در بدن انسان خبر داده است.

مقامات بهداشتی چین هم از شروع تزریق گسترده واکسن تولیدی این کشور خبر دادند. در میان این واکسن‌ها، واکسن روسی زودتر از بقیه مجوز گرفت، اما سازمان‌های ناظر مثل سازمان جهانی بهداشت هنوز این واکسن را تایید نکرده‌اند. هرچند که خبرهایی از میزان موثر بودن واکسن روسی کرونا منتشر شده است. پیش از این نیز دکتر مینو محرز درباره واکسن روسی به همشهری‌آنلاین گفت: «روسیه برای تولید واکسن تایید هیچ‌جا ــ حتی سازمان جهانی بهداشت ــ را نمی‌گیرد و فقط خودش را قبول دارد. نه‌ تنها FDA آمریکا بلکه تایید EU اروپا را هم نمی‌گیرد».

بیشتر بخوانید؛

درباره آزمایش‌های واکسن روسی کرونا چه می‌دانیم | آیا «اسپوتنیک V» بی‌خطر و موثر است؟

محرز: واکسن روسی را فقط خودشان قبول دارند!

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور مهمان «چتر خبر» همشهری‌آنلاین بود و درباره تولید واکسن کرونا در ایران، واکسن‌های تولیدشده در دنیا و واردات واکسن به ایران توضیحاتی داد. 

دکتر ملک‌زاده درباره روند تولید واکسن کرونا در ایران به همشهری‌آنلاین گفت: در مورد واکسن ایرانی در مراحل اولیه تحقیق هستیم و هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که بتوانیم این واکسن را روی انسان آزمایش کنیم و احتمالا زمان می‌خواهد برای این‌که در این زمینه به نتیجه برسیم. 

وی احتمال به نتیجه رسیدن سه واکسن را در دنیا بیش از بقیه دانست و توضیح داد: سه واکسن از بقیه جلوترند؛ واکسن چین، واکسنی که دانشگاه آکسفورد و محققان آمریکایی با همکاری هم روی آن کار می‌کنند و واکسن سوم هم واکسن شرکتی به نام مدرنا در آمریکاست. مراحل اولیه این واکسن‌ها خوب طی شده و بعد هم مراحلی که روی حیوان به خصوص روی میمون باید تست شود انجام شده و الان به مرحله‌ای رسیده است که باید روی انسان تست شود. 

مشکلات موجود بر سر راه تولید واکسن کرونا

معاون تحقیقات وزیر بهداشت درباره مشکلات موجود بر سر راه تولید واکسن کرونا گفت: این واکسن‌ها مراحل علمی را طی کرده‌اند، اما دو مشکل بزرگ وجود دارد. اول این‌که این واکسن‌ها باید در این مرحله روی جمعیت کافی یعنی حداقل ۲۰ هزار نفر و به طور ایده‌آل روی ۴۰ هزار نفر تست شود. بعد هم که تست می‌شود حداقل باید ۶ تا ۷ ماه و در شرایط ایده‌آل یک سال صبر کنیم تا اطمینان حاصل شود که واکسن بی‌ضرر است. واکسن دارویی است که به فردی کاملا سالم تزریق می‌شود بنابراین باید از بی‌ضرر بودنش اطمینان کافی داشته باشیم. دوم این‌که واکسن باید مفید باشد یعنی این‌که افرادی که این واکسن را می‌گیرند باید ایمنی کامل به دست بیاورند. 

ایران از کدام کشور واکسن وارد خواهد کرد؟ 

دکتر ملک‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن کرونای روسیه را به کشور وارد کنیم، گفت: در مورد واکسن روسی کاری که روسیه کرده درحقیقت این است که همین مراحلی را که ما طی کرده‌ایم گذرانده است و بلافاصله می‌خواهد روی انسان آزمایش کند. روس‌ها حتی واکسنشان را در کمیته اخلاق پژوهش نبرده‌اند در حالی که این کمیته باید واکسن را تصویب کند به همین علت رئیس کمیته اخلاق پژوهش روسیه در اعتراض به این اقدام استعفا کرد. به همین دلیل فعلا این واکسن را وارد نمی‌کنیم ما باید در مورد واکسن روسیه از نظر علمی بررسی کامل انجام دهیم تا بتوانیم آن را به عنوان واکسنی قابل قبول بپذیریم.

وی در ادامه افزود: ما یا واکسن را خودمان تولید می‌کنیم یا احتمالا واکسنی را که در آکسفورد تولید خواهد شد و هند هم با آن‌ها همکاری می‌کند وارد خواهیم کرد. باید به یاد داشته باشیم تولید انبوه واکسن آن هم برای مقیاسی که در جهان مورد نیاز است کاری مشکل‌تر از کشف واکسن است. در حقیقت نمی‌توانند واکسن را برای همه تولید کنند. ما هم ان‌شاءالله با توجه به زیرساخت‌ها و ارتباطاتی که داریم یا واکسن را تولید می‌کنیم یا وارد خواهیم کرد. 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به توان بالای کشور در تولید دارو و واکسن توضیح داد: وقتی قرار شد داروی رمدسیویر تولید شود شرکت آمریکایی با کمپانی هندی قرارداد بست و هند چون توانایی تولید کافی نداشت سراغ کارخانه سبحان‌داروی ایران آمد که برای تولید به آن‌ها کمک کند. ما خوشبختانه زیرساخت‌هایمان برای تولید دارو و واکسن بسیار خوب است و امیدواریم به محض این‌که واکسن به مرحله‌ای برسد که اطمینان کنیم واکسنی بی‌ضرر و موثر است بتوانیم در ایران هم آن را داشته باشیم. 

دکتر ملک‌زاده در پاسخ به این سوال که «اگر بخواهیم واکسن کرونا وارد کنیم باید از هند این کار را انجام دهیم؟» گفت: نمی‌توانم الان این را بگویم. معمولا تولید همه این داروها در هند یا چین است. در این دو کشور تخصص کافی برای تولید وجود دارد. ما الان بسیاری از داروهایی را که در دنیا تولید می‌شود در مدت کوتاهی می‌توانیم در ایران تولید کنیم و یک مقدار برای مواد اولیه از کشورهایی مثل چین و هند کمک می‌گیریم. 

توضیح ملک‌زاده درباره دستور روحانی برای وارد کردن واکسن

روز یکشنبه ۹ شهریور دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در گفت‌وگو با دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، دستور داد: هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای خرید واکسن کرونا انجام شود، اما توضیحی داده نشد که این واکسن از کدام کشور وارد خواهد شد. معاون تحقیقات وزیر بهداشت در این باره توضیح داد: اگر واکسنی تولید شود و مورد تایید سازمان غذا و داروی ما باشد، وارد خواهد شد. واکسن باید مورد تایید باشد بنابراین به محض این‌که یک واکسن قابل قبولی در دنیا تولید شود قطعا به ایران هم وارد می‌شود. واکسینه شدن افرادی که جزو گروه‌های پرخطرند خیلی مهم است. بنابراین اگر واکسن قابل اطمینانی در دنیا تولید شود، قطعا دولت ابتدا برای این گروه‌ها واکسن را وارد خواهد کرد اما هنوز چنین واکسنی تولید نشده است.

چه کسانی به تزریق واکسن کرونا نیاز ندارند؟

از ابتدای همه‌گیری بیماری کوویدـ۱۹ به دلیل ناشناخته بودن آن سوالات بسیاری برای مردم پیش آمده است که پزشکان و متخصصان برای برخی از این سوالات پاسخی یافته‌اند، اما برخی از آن‌ها همچنان بی‌جواب مانده است. 

دکتر ملک‌زاده در مورد این‌که «آیا افرادی که در این مدت به کرونا مبتلا شده‌اند نیز به واکسن نیاز دارند» گفت: نیازی که در چند ماه آینده برای واکسن در ایران هست برای همه مردم نیست چون تعداد زیادی از مردم ما به کوویدـ۱۹ مبتلا شده‌اند و این افراد در کوتاه‌مدت دیگر احتیاج به واکسن ندارند. درواقع کسانی که به بیماری مبتلا شده‌اند یکی از مطمئن‌ترین افرادی هستند که دیگر به این بیماری دچار نخواهند شد. 

واکسن کرونا کارآمد است؟

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر ناشناخته بودن این ویروس به همشهری آنلاین گفت: هنوز مشخص نیست که چه ابتلا به کوویدـ۱۹ و چه تزریق واکسن آن تا چه مدت مصونیت ایجاد می‌کند. مطالعاتی که در دنیا انجام شده است نشان می‌دهد اگر فردی یک بار مبتلا شود، احتمال این‌که در ۲ تا ۳ سال آینده مجدد بیمار شود خیلی خیلی بعید است. واکسن هم اگر مصونیت کامل ایجاد نکند، احتمالا تا یک سال جواب می‌دهد. به یاد داشته باشید وقتی فردی به ویروس مبتلا می‌شود، ایمنی‌ای که در بدنش ایجاد می‌شود خیلی بیشتر از واکسن خواهد بود. 

کد خبر 546872 برچسب‌ها سلامت كروناويروس وزارت بهداشت و درمان سازمان غذا و داروی ایران سازمان جهانی بهداشت واکسن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت كروناويروس وزارت بهداشت و درمان سازمان غذا و داروی ایران سازمان جهانی بهداشت واکسن تولید واکسن کرونا دکتر ملک زاده همشهری آنلاین واکسن ها وزیر بهداشت برای تولید وارد خواهد واکسن روسی تولید شود روی انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۷۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردپای کدام شرکت‌ها در تولید پلاستیک بیشتر است؟

ایسنا/خراسان رضوی هر افزایش در تولید پلاستیک منجر به افزایش در آلودگی پلاستیک می‌شود و نقش برخی شرکت‌ها در این مورد پررنگ‌تر است.

آلودگی پلاستیک به یکی از بارزترین مسائل زیست‌محیطی تبدیل شده است، زیرا افزایش سریع تولید محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، توانایی جهان برای مقابله با آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتایج تحقیقات اخیر ارتباط شگفت‌انگیزی بین تولید پلاستیک و آلودگی را نشان داده است، به‌طوری‌که هر یک درصد افزایش در تولید پلاستیک منجر به افزایش یک درصدی آلودگی محیط زیست می‌شود.

کوکاکولا و پپسی ازجمله مهمترین مشارکت‌کنندگان در تولید زباله‌های پلاستیکی هستند. نتایج تحقیق علمی تاریخی حقیقت تکان‌دهنده را فاش کرده است که برخی از شرکت‌های مهم در جهان از عوامل اصلی بحران جهانی زباله‌های پلاستیکی هستند. این تحقیق نیاز به اقدام فوری شرکت در کاهش پلاستیک و مدیریت زباله را آشکار می‌کند.

آلودگی پلاستیک تهدیدی جدی و فزاینده برای سلامت سیاره ماست و نه تنها زیبایی طبیعی مناطق ساحلی را خدشه‌دار می‌کند بلکه عملیات پاکسازی گسترده را نیز ضروری می‌کند. وقتی زباله‌های پلاستیکی کنترل نشود، می‌توانند مناظر ساحلی را به محیط‌های پر از زباله تبدیل کنند.

علاوه بر پیچیده شدن این موضوع، آلودگی پلاستیکی به شدت بر سیستم‌های آبی ما تأثیر می‌گذارد. رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و نهرها را مسدود می‌کند و مانع از حرکت آزاد آب و در نتیجه افزایش خطر سیل می‌شود. این مانع همچنین ناوبری را پیچیده می‌کند و باعث می‌شود آبراه‌ها برای حمل‌ونقل ایمن و کارآمد نباشند.

مهم‌تر از آن، تجمع پلاستیک‌ها در این آب‌ها، اکوسیستم‌های دریایی را خفه می‌کند، آبزیان را به دام می‌اندازد و می‌کشد و تعادل این زیستگاه‌ها را مختل می‌کند.

پیامدهای آلودگی پلاستیکی به عرضه موادغذایی ما نیز کشیده می‌شود. ذرات ریز پلاستیک که به‌عنوان میکروپلاستیک شناخته می‌شوند، به حیات دریایی نفوذ کرده و از طریق ماهی و موجودات آبزی وارد زنجیره غذایی می‌شوند. نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که میکروپلاستیک‌ها ممکن است از طریق خاک‌های آلوده و آب مورد استفاده در کشاورزی به محصولات کشاورزی راه پیدا کنند که مسیر مستقیم برای ورود پلاستیک به بدن انسان، با پیامدهای بالقوه سلامتی خواهد بود که هنوز به‌طور کامل شناخته نشده است.

یافته‌های این تحقیق حیرت‌انگیز بود و تمرکز آزاردهنده قدرت را در بحران زباله‌های پلاستیکی نشان می‌داد. تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های بزرگ مسئولیت بخش عظیمی از زباله‌های پلاستیکی جهان هستند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ۵۶ شرکت جهانی، عمدتاً در بخش‌های غذا، نوشیدنی و تنباکو، مسئول بیش از نیمی از آلودگی‌های پلاستیکی مارک‌دار هستند. شرکت کوکاکولا با ۱۱ درصد آلودگی پلاستیکی با برندهای شناسایی شده پیشتاز است و پس از آن پپسی با پنج درصد قرار دارد. نستله، دنون و آلتریا نیز مسئولیت مهمی بر عهده دارند و هر کدام در این مورد دو تا سه درصد سهم دارند.

به‌طور شگفت‌انگیزی، تنها پنج شرکت تقریباً یک چهارم (۲۴ درصد) آلودگی پلاستیکی با مارک شناسایی شده در سطح جهان را تولید کردند. فقدان برچسب روی بسیاری از زباله‌های باقی مانده نشان می‌دهد که تأثیر واقعی این غول‌های شرکتی احتمالاً بزرگتر است.

نتایج تحقیق نشان داد که کاهش تولید پلاستیک راه‌حل اولیه برای مهار آلودگی پلاستیک است. مسئولیت در حال حاضر بر عهده شرکت‌های بزرگ است که روش‌های تولید و بسته‌بندی خود را به شدت اصلاح تا به‌طور موثر به این موضوع رسیدگی کنند و حذف تدریجی پلاستیک‌های یکبار مصرف باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

در حالی که افراد در کاهش پلاستیک نقش دارند، نتایج نشان می‌دهد که بدون تغییر سیستمیک شرکت، این بحران ادامه خواهد داشت. عوامل اصلی زباله‌های پلاستیکی در پس عادت سیری‌ناپذیر پلاستیک در جهان باید راه را به سوی آینده‌ای پاک‌تر هدایت کنند.

ماهیت فراگیر آلودگی پلاستیک در مکان‌های مختلف جغرافیایی و سیستم‌های مدیریت زباله نشان می‌دهد که کاهش تولید پلاستیک، به‌ویژه در بخش کالاهای مصرفی در حال حرکت، می‌تواند به‌طور چشمگیری آلودگی پلاستیکی جهانی را کاهش دهد. این تغییرات نه تنها برای بهبود شرایط فعلی، بلکه برای تضمین پایداری محیطی بلندمدت نیز حیاتی هستند.

به‌طور خلاصه، این مطالعه مهم ارتباط غیرقابل انکاری بین تولید پلاستیک و آلودگی را آشکار  و بخش کالاهای مصرفی در حال حرکت را به‌عنوان عامل اصلی این بحران جهانی معرفی کرده است.

نتایج در مجله Science Advances منتشر شده است.

منابع

education.nationalgeographic.org

earth.com

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • مهمترین اخبار ۱۹ اردیبهشت/احتمال عرضه داروی ایرانی SMA
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • استفاده از کدام کنسروها ممنوع است؟
  • سفر به کدام کشورها برایمان ارزان‌تر تمام می‌شود؟
  • کدام کشورها خواهان محصولات شیلاتی قشم هستند
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • ردپای کدام شرکت‌ها در تولید پلاستیک بیشتر است؟
  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد