Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- درحالی‌که براساس شواهد، واحدهای صنفی بی‌مجوزهای ضربه‌ای مهلک به اصناف می‌زنند؛ مسئولان اتاق اصناف استان از معرفی ۲۰هزار واحد صنفی فاقد مجوز در استان مرکزی خبر می‌دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، طی سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مشکلات در نظام اقتصادی کشور به‌ویژه در حوزه اصناف، به حضور و فعالیت تعداد زیادی از واحدهای صنفی مربوط می‌شود که بدون دریافت مجوز لازم که با عنوان پروانه کسب شناخته شده است، در حال فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد زیادی واحد صنفی بدون پروانه کسب در مناطق مختلف کشور فعالیت می‌کنند و گستره فعالیت آنها طیفی از صنوف تولیدی، توزیعی و خدماتی را در بر می‌گیرد.

این امر در حالی است که فعالیت واحدهای صنفی بدون پروانه نظیر تمامی واحدهای اقتصادی بدون مجوز، مشکلاتی را در زمینه‌های مختلف از جمله تولید و توزیع استاندارد و اصولی کالاها و خدمات، توجه به حقوق اساسی مصرف‌کنندگان و رضایت‌مندی آنان، همچنین نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی و اصناف ایجاد کرده است.

اعتباری که بی‌مجوزها نابود می‌کنند

واحدهای بدون پروانه، واحدهای بدون مجوز، واحدهای زیرپله‌ای و اسامی و القابی از این دست، همه یک معنا را دارد؛ اینکه کسانی هستند که بدون تبعیت از قانون وارد بازار کسب و کار شده‌اند، بازاری که جدای از آسیب‌های احتمالی به همکاران و هم‌صنف‌ خود می‌توانند برای مصرف‌کننده هم مخاطراتی به همراه داشته باشد.

در این میان اما نکته مهم آسیب‌هایی است که این دست واحدها برای تولید و صنعت به همراه داشته‌اند، آسیب‌هایی از جنس ایجاد رقابت نابرابر و ناسالم در بازار، کاهش کیفیت تولیدات، بی اعتمادی مشتری به کالای داخلی، از دست دادن بازارهای خارج و حتی بازارهای خارجی، به خطر افتادن سلامت مشتری و غیره دارد.

بدون تردید فعالیت واحدهای صنفی بدون جواز کسب که البته تعداد آنها هم رو به افزایش است می‎تواند بر فضای کسب و کار واحدهای صنفی قانونمند تأثیرگذار باشد و واحدهای صنفی بدون مجوز باعث کاهش درآمد واحدهای صنفی دارای پروانه می‌شود.

انتقاد کسبه از بی‌مجوزهای صنفی در استان مرکزی

موضوع واحدهای صنفی فاقد مجوز مسئله‌ای است که دادِ اصناف دارای مجوز را درآورده است؛ به طوری که "احمدی" از کسبه بازار اراک به خبرنگار تسنیم گفت: ما کسبه قدیمی بازار چوب تخلف کسبه‌ای را می‌خوریم که به اصطلاح خودشان زرنگ هستند و بدون هیچ مجوزی کار می‌کنند، این کسبه به دلیل نداشتن مجوز و به تعبیر خودشان حاشیه امنی که ساخته‌اند با خیال راحت تخلف می‌کنند.

جعفری یکی دیگر از کسبه بازار اراک نیز با گلایه از فعالیت این واحدهای بی‌مجوز گفت: ما کسبه مجوزدار هم هزینه قانونی که اعلام می‌شود را می‌پردازیم هم در ویترین اصناف هستیم ولی عده‌ای سودجو بدون این روال و فرایند درحال سودجویی هستند؛ این، اجحاف در حق ما کسبه است.

مردم هم از این وضعیت دل خوشی ندارند به طوری که یکی از شهروندان اراکی به خبرنگار تسنیم گفت: وقتی یک صنف تخلفی کند می‌دانیم باید به اتحادیه یا اصناف مراجعه کنیم ولی فعالیت بدون مجوز قطعا باعث سودجویی این قشر فاقد مجوز و از سویی سردرگمی و زیان شهروندان است که امیدواریم اصناف فکری به حال این تعداد صنف بدون مجوز کند.

استاندار قم: با متخلفان حوزه اصناف در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخورد جدی شودتعلل بانک‌ها در ارائه تسهیلات کرونا به اصناف کوهدشت؛ خسارت 166 واحد صنفی پرداخت نشداستان قم 1000 شهید اصناف تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

واحدهای صنفی بدون مجوز در سطح استان مشخص می‌گردند

جمشید زند رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اراک، با اشاره به واحدهای صنفی بدون مجوز اظهار داشت: در حال حاضر در سطح استان مرکزی 60 هزار واحد صنفی با مجوز و شناسنامه وجود دارد و تعداد واحدهای صنفی بدون مجوز در سطح استان مشخص نیست و تمام تلاش ما این است که واحدهای صنفی بدون پروانه کسب و مجوز جمع آوری شوند.

وی افزود: در استان مرکزی طرحی در حال اجرا است که طی یک ماه تعداد واحدهای صنفی بدون مجوز در سطح استان مشخص می‌شوند و قطعا با واحدهای صنفی بدون مجوز برخورد جدی می‌شود.

20 هزار واحد صنفی بدون مجوز و بدون شناسنامه در استان مرکزی

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی خاطرنشان کرد: احساس می‌کنیم با وجود 60 هزار واحد صنفی با مجوز در سطح استان مرکزی 20 هزار واحد صنفی بدون مجوز و بدون شناسنامه وجود دارد اما متاسفانه آمار دقیقی از واحدهای صنفی بدون مجوز وجود ندارد.

زند تصریح کرد: هر ساله در راستای ساماندهی واحدهای صنفی بدون مجوز پالایش هایی صورت می‌گیرد اما امسال این پالایش‌ها به صورت ویژه‌ای صورت می‌گیرد تا هرچه سریع تر واحدهای صنفی بدون مجوز شناسایی شود و با واحدهای صنفی بدون مجوز با همکاری نیروی انتظامی برخورد جدی می‌کنیم.

وی بیان کرد: واحدهای صنفی بدون مجوز سریعاً به اتحادیه های مربوطه مراجعه کنند و  درخواست دریافت مجوز داشته باشند تا از جرائم مالیاتی و پلمپ در امان بمانند و قطعا با واحدهای صنفی متخلف برخورد جدی خواهد شد.

انتهای پیام/711/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واحدهای صنفی بدون مجوز مجوز در سطح استان هزار واحد صنفی استان مرکزی اصناف استان بدون پروانه برخورد جدی بی مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۸۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر پلمب شد

سرهنگ منوچهر جوانمرد گفت: به منظور ساماندهی واحد‌های صنفی و برخورد با تخلفات صنوف، گشت تلفیقی ماموران پلیس امنیت عمومی، بازرسان اتحادیه صنوف و صنعت، معدن و تجارت از ۴۲ واحد صنفی در نقاط مختلف این شهرستان بازدید کردند.

او می‌گوید: در این زمینه ۱۵ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت ضوابط، نداشتن پروانه کسب و همچنین گرانفروشی مهروموم و نیز برای ۲۷ واحد دیگر به علت نداشتن ضوابط لازم، برگ اخطاریه صادر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان ماهشهر ضمن تاکید بر ادامه طرح‌های نظارت بر اماکن و صنوف مختلف و قدردانی از همکاری خوب شهروندان با پلیس در اجرای این گونه طرح‌ها، از مردم خواست، در صورت مشاهده و یا برخورد با تخلفات صنفی، موضوع را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • سه واحدصنفی متخلف تعزیراتی شدند
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  • پلمب واحد صنفی متخلف در بویین میاندشت
  • پلمب۲ تالار متخلف در صومعه‌سرا
  • مُهروموم ۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر
  • مهر و موم ۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر
  • ۱۵ واحد صنفی متخلف در ماهشهر پلمب شد
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛ اسامی فرآورده‌های سلامت بدون مجوز
  • پلمب ۱۸ واحد صنفی متخلف در اهر