Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@18:37:42 GMT

فیلترینگ؛ دروغی دیگر برای ایجاد مجلس هراسی در جامعه

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۹۶۹۷

فیلترینگ؛ دروغی دیگر برای ایجاد مجلس هراسی در جامعه

گروه سیاست سایت فردا: سیاه‌نمایی برخی آقایان و رسانه‌ها علیه اصولگرایان تازگی ندارد و هجمه‌ها به مجلس یازدهم نیز در این چارچوب قابل انتظار بود. بیان مطالب دور از واقع و اتهام زنی ونیت‌خوانی و ...، اما دیگر از حد خود فراتر رفته و شاهدیم که چطور روی برخی مسائل خاص دست گذاشته و برای بدبین کردن افکار عمومی می‌کوشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


واضح‌ترین مثال هم همین قضیه فضای مجازی و فیلترینگ است. گویا برخی از اصلاح طلبان اصرار دارند هر طور شده مجلس مستقر را حامی فیلترینگ معرفی کنند و برایشان هم فرقی ندارد که حرفی که می‌زنند چقدر منطبق بر واقعیت است. مثلا همین امروز شاهد بودیم که روزنامه اصلاح طلب اعتماد چطور دو مصاحبه – یک نماینده مجلس و رئیس شورای عالی فضای مجازی – که اتفاق در دفاع از فیلترینگ نبود را بهانه کرد تا تیتر بزند «فیلتر پسندان»!
اعتماد در گزارش خود نوشته است: «موضوع فیلتر شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار میان ایرانیان بار دیگر با طرحی از سوی اصولگرایان حاضر در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سر زبان‌ها افتاد. نمایندگان مجلس این بار در قالب طرحی با عنوان «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» پا در کارزار فیلترینگ گذاشتند و از عزم جزم خود برای تحقق این مهم سخن به میان آوردند. حامیان طرح مجلس، اما شرط تداوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی نظیر اینستاگرام و واتس‌آپ را که کنار توییتر و تلگرام، محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها میان ایرانیان محسوب می‌شوند، پیروی آنان از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی می‌دانند و می‌کوشند از هر فرصتی برای معرفی هر چه بهتر پیام‌رسان‌های بومی به عموم جامعه استفاده کنند.»
این رویه، اما درحالی است که نمایندگان مجلس یازدهم تا کنون بار‌ها و بار‌ها درباره رویکرد خود نسبت به فضای مجازی و اینترنت توضیح داده و تاکید کرده‌اند که به دنبال فیلترینگ نیستند. به عنوان مثال نصرالله پژمان‌فر چند روز قبل درباره طرح ساماندهی فضای مجازی توضیح داده و به «فردا» گفته بود: «ما در این طرح به‌هیچ‌وجه دنبال فیلترینگ نبوده و نیستیم و حتی در یک خط از این طرح هم بحث فیلترکردن مطرح نشده است. هدف ما اصلا فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه جلوگیری از چپاول پول مردم به بهانه اینترنت است.»
ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز که یکی از امضاکنندگان طرح مذکور است نیز گفته بود: «ما تنها می‌خواهیم ساماندهی کنیم و ساماندهی در ادبیات ما تعریف مشخصی دارد و اینکه گفته می‌شود بگیر و ببندی در راه است برداشت غلطی است که در جامعه ما وجود دارد».
نکته قابل توجه دیگر اینکه اصلاح طلبان درحالی مصاحبه فیروزآبادی را در بوق کرده و با تاکید بر موضوع فیلترینگ به دنبال ایجاد موجی از مجلس هراسی در جامعه هستند که دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه نظرمان بر فیلتر شبکه‌های اجتماعی خارجی نیست، گفته است: «مگر اینکه این شبکه سابقه امنیتی نامساعد برای کشور داشته باشد مانند آنچه که در سال ۸۸ در توئیتر اتفاق افتاد و یا اینکه این شبکه نخواهد ضوابط و مقررات حضور در کشور ما را بپذیرد. مانند مشکلاتی که با تلگرام به وجود آمد و این شبکه خلاف تعهداتش عمل کرد.»
وی با بیان اینکه ما معتقدیم که مردم به پیام رسان نیاز دارند، گفت: «به جای فیلترینگ باید سکو‌های بومی را جایگزین کنیم.»

منبع: فردا

کلیدواژه: فیلترینگ مجلس هراسی اصلاح طلبان شبکه های اجتماعی پیام رسان ها فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۹۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، طی روزهای اخیر در گفت‌وگویی، درباره بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم گفت: «طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.»

در همین راستا، علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی مجدد طرح صیانت در مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «من درباره این موضوع معطل نیستم اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»

وی گفت: «افرادی مانند آقای رشیدی کوچی که در این زمینه بسیار کج فهم هستند، بیشترین ظلم را به خود فضای مجازی کردند. امروز مشاهده می کنیم که فضای مجازی بدون مصوبه مجلس فیلتر است و مردم به سختی از سکوهای خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده می کنند و آسیب های به شدت بدی برای مسائل فرهنگی ایجاد کرده است.»

نماینده سبزوار گفت: «از آن طرف رها شدن فضای مجازی، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ چقدر به کشور ضرر وارد کرد. حتی امثال آقای رشیدی کوچی طرح صیانت را نخوانده بودند، من در کمیسیونی که ایشان عضو نبود و شرکت کرد، سوال کردم که طرح را خوانده‌اید و پاسخ داد خیر.»

وی افزود: «صرفا این اتفاقات را در کشور به دلیل کارهای پوپولیستی انجام دادند. فضای مجازی باید قانون‌مند و ضابطه‌مند شود و این موضوع را همه عقلا در دنیا می پذیرند. مجلس به دنبال فیلترینگ نبود بلکه به دنبال ضابطه‌مند بود دستگاه هایی که به مجلس مرتبط نبودند آن را فیلتر کردند.»

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • فیلتر شکست خورد / حضور بیش از 40 میلیون ایرانی در اینستاگرام
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید