Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:59:55 GMT

کتاب حیات وحش بافق رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۹۹۲۳

کتاب حیات وحش بافق رونمایی شد

نویسنده این کتاب که موضوع آن جانورشناسی است، به شیوه‌ای ساده، گونه‌های مختلف جانوری شهرستان بافق را معرفی و به گونه‌های در معرض خطر با رویکرد ارائه راهکارهایی برای حفاظت پرداخته است.

"عالیه نقیب الذاکرین" نویسنده کتاب «حیات وحش بافق» در حاشیه آیین رونمایی از این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: این اثر پیرامون معرفی پستانداران، خزندگان، پرندگان، دوزیستان و آبزیان مناطق مختلف این شهرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه سال تحقیق ، تلاش و گردآوری اطلاعات

وی این کتاب را حاصل پژوهش‌های گروهی از محققان جانورشناس استان دانست و افزود: در سال ۹۵ برای اولین بار جرقه نگارش کتابی درباره گونه‌های جانوری به ذهنم خطور کرد و از آن زمان، تحقیقات، پژوهش و نوشتن آغاز شد.

وی با قدردانی از حمایت رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بافق که نقشی اثرگذار در تالیف این کتاب داشت گفت: وی با وجود دغدغه کاری زیاد همیشه اطلاعات جمع آوری شده را مطالعه و در زمینه بهبود کیفیت این اثر راهنمایی ارائه می‌کرد.

زیست ۳۵ گونه جانوری پستاندار در بافق

این بانوی نویسنده، طبیعت شهرستان بافق را زیستگاه ۳۵ گونه جانوری پستاندار اعلام کرد و افزود: از هشت گونه گربه‌سانی که در کشور وجود دارد ۶ گونه در این شهرستان زیست می‌کنند که مهمترین و بزرگترین آن پلنگ ایرانی و کوچکترین گربه شنی است.

نقیب الذاکرین با بیان اینکه حضور ۹۵ نوع پرنده بومی و  ۴۵ گونه پرنده مهاجر در بافق ثبت شده، خاطرنشان کرد: جغد طلایی پرنده بومی شهرستان است که در هیچ کجای استان یزد و استان‌های همجوار وجود ندارد و تنها در حوالی خلیج فارس زندگی می‌کند.

وی همچنین از زیست ۲۶ خزنده و دوزیست در شهرستان بافق  خبرداد و افزود: از بین خزندگان ۹ گونه مار در این شهرستان وجود دارد که ۲ گونه آن افعی شاخدار و افعی جعفری خطرناک هستند.

همکاری مردم در حفاظت گونه‌های جانوری

به گفته این مولف، محیط زیست بافق به تازگی گونه‌ای مارکوتوله را شناسایی کرده که در روستای قطرم این شهرستان زندگی می‌کند، تصریح کرد: در این کتاب برای هر گونه جانوری علاوه بر معرفی زیستگاه، به ویژگی‌های شناختی، زیستی، تغذیه و زادآوری پرداخته شده تا مردم با آن‌ها آشنا شوند و برای حفاظت از این گونه‌های ارزشمند تلاش کنند.

نقیب‌الذاکرین با بیان اینکه  پنج کارشناس از دانشگاه‌های مختلف کشور در تهیه اطلاعات و چاپ کتاب همکاری داشتند، خاطرنشان کرد: تصاویری که در این کتاب وجود دارد صرفا گونه‌هایی معرفی شده دارای عکس است .

۲۰۰ گونه جانوری از قبیل ، میش ،قوچ،کَل، بز و جانورانی مانند پلنگ،یوزپلنگ،کاراکال،سیاه گوش و گربه شنی همچنین انواع پرندگان و خزندگان در منطقه حفاظت شده کوه بافق زندگی می‌کنند.

کوه بافق ابتدا منطقه شکار ممنوع محسوب می‌شد و از سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه حفاظت ‌شده تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار گرفته است.

منطقه حفاظت‌شده کوه بافق با مساحتی حدود ۸۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان یزد و در شرق ایران  و ۱۰ کیلومتری شهر بافق واقع شده‌ که رشته‌کوه بزرگی است که از «بیشه درب بهاباد» تا «کوه سنگ قصاب» واقع در دهانه «پنج درخت» در مرز استان یزد با استان کرمان ادامه دارد و طول آن ۷۰ کیلومتر است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله  ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کتابخانه ایرنا نویسندگان کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست کتابخانه ایرنا نویسندگان کتاب سازمان حفاظت محیط زیست کتابخانه ایرنا نویسندگان کتاب شهرستان بافق گونه جانوری محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۹۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)

عصر ایران - پلاناریا (Planaria) یا کرم های مسطح پلاناریایی موجوداتی بسیار ابتدایی هستند زیرا فقط یک دستگاه عصبی نردبانی مانند دارند. پلاناریا بر اساس اکوتیپ خود طبقه بندی می شود زیرا گونه هایی وجود دارند که در زیست بوم های خشکی، زیست بوم های آب شیرین یا در زیست بوم های دریایی زندگی می کنند. این که چند گونه پلاناریا در سراسر جهان وجود دارد، نامشخص است.

پلاناریا گوشتخوار است و از انواع بی مهرگان کوچکتر مانند میگو و کک های آبی در زیستگاه های آبی یا دیگر کرم های کوچک تغذیه می کند. برخی از گونه های بزرگتر ساکن خشکی از کرم های خاکی نیز تغذیه می کنند. آنها به دور طعمه خود پیچیده و با ترشح نوعی مخاط آن را حل می کنند.

گونه های پلاناریا ممکن است جنسی و/یا غیرجنسی باشند. پلاناریای جنسی هرمافرودیت – دارا بودن هر دو اندام تناسلی نر و ماده – است و توانایی تخم گذاری دارد. به عنوان شکلی از تولیدمثل غیرجنسی، پلاناریا پس از آسیب دیدگی و جدا شدن یک قسمت از بدن خود توانایی شگفت انگیزی برای باززایی و شکل گیری دو موجود مستقل دارد.

اندازه پلاناریا می تواند بسیار متفاوت باشد به طوری که برخی از گونه های آب شیرین مانند Dugesia از چند میلیمتر پس از خروج از تخم تا یک سانتیمتر در زمان بالغ شدن رشد می کنند. برخی گونه های ساکن خشکی مانند Australoplana می توانند تا 4 سانتیمتر رشد کنند. پلاناریا می تواند بدن خود را گسترش داده و جمع کند و سلول های این موجود می توانند در زمان کمبود غذا کوچک شوند، از این رو، اندازه گیری دقیق آن دشوار است.

توانایی شگفت انگیز پلاناریا در باززایی خود توجهات بسیاری را به سوی این کرم مسطح جلب کرده است. در برخی موارد مستند، باززایی حتی از تکه یک دویستمی جدا شده از بدن اصلی صورت گرفته است. اگر سر پلاناریا از بدن جدا شود، قسمت سر یک دم جدید را شکل خواهد داد و در قسمت بدن جدا شده نیز یک سر جدید رشد می کند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کرم سر چکشی: بی رحم، جاودان و عجیب! (+فیلم و عکس)

دیگر خبرها

  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است